mijn kijk op
Het nieuwe werken, de oplossing voor het fileprobleem
Dagelijks staan duizenden forenzen hun kostbare vrije tijd te verdoen in een van de vele files die ons land rijk is. Zowel ‘s ochtends als ’s avonds staat men te wachten op de snelweg om van en naar het werk te komen. Dit fileleed kost behalve de vrije tijd van de beroepsbevolking ook vele miljarden euro’s per jaar. Het orgaan Transport en Logistiek Nederland (2010), spreekt van 2,2 miljard euro. Tijd is immers geld en het fileleed op de Nederlandse snelwegen kost dagelijks onnodig veel tijd. Onnodig omdat de oplossing voor het fileprobleem in Nederland het nieuwe werken is.
Flexibele werktijden leiden tot minder fileleed
Wanneer werknemers flexibeler kunnen werken zal de spits worden gespreid over een ruimer tijdsvak. Dit heeft tot gevolg dat er minder files ontstaan. Onderzoek van de universiteit Twente (Jan-Floor Troost, 2008) bevestigd aan de hand van meetgegevens van Rijkswaterstaat dat wanneer werknemers gespreid van huis vertrekken er aanzienlijk minder fileleed plaatsvindt. Concreet betekent dit dus dat wanneer werknemers de flexibiliteit vanuit de werkgevers krijgen om op verschillende momenten op kantoor te verschijnen, de reistijd wordt verkort. Een van de mogelijkheden van flexibel werken zou het volgende voorbeeld kunnen zijn; “De werknemer neemt ’s ochtends om half 9 thuis zijn e-mail door, vervolgens beantwoord hij deze en pleegt de nodige telefoontjes etc.” Voorgaand voorbeeld is vaak voorbereidend werk, veel kantoormensen beginnen de dag op deze manier. Dit kan een werknemer prima vanuit huis doen. Hij/zij heeft hier over het algemeen niet de faciliteiten van kantoor voor nodig. Ook kan de werknemer dit prima doen zonder zijn collega’s te consulteren en wanneer dit in een enkel geval wel noodzakelijk blijkt, kan hij deze taak bewaren voor op kantoor.
Hoe meer mensen thuiswerken, hoe minder auto’s de snelwegen verstoppen
Hoe meer mensen flexibel werken hoe minder auto’s de Nederlandse snelwegen zullen verstoppen. Wanneer een werknemer bijvoorbeeld 1 of enkele dagen vanuit huis kan werken hoeft hij/zij de snelweg helemaal niet op, dit betekent dus minder auto’s op de snelwegen en dit draagt direct bij aan minder filevorming (Parool, 2008). Er zijn uiteraard meerdere ideeën over hoe je minder auto’s op de snelweg bewerkstelligd, rekeningrijden is hiervan een voorbeeld (Ministerie Infrastructuur en Milieu [MIM], 2009). Het rekeningrijden houdt in dat de weggebruikers die tijdens de spits gebruik maken van de snelwegen hiervoor een hoog tarief (belasting) betalen. Deze manier van filebestrijding blijkt echter technisch moeilijk realiseerbaar en bovendien kostbaar voor zowel de overheid, de bedrijven en de Nederlandse weggebruiker. Flexibel werken lijkt vooralsnog de enige oplossing die de beroepsbevolking en de bedrijven geen geld kost, maar juist oplevert. Minder auto’s betekent natuurlijk ook dat er minder snelweg nodig is, dus minder infrastructuur. En bovendien is er ook minder onderhoud nodig aan de al bestaande infrastructuur, dit alles levert ook nog eens een enorme kostenbesparing op.
Het nieuwe werken levert een hoop geld op
Zoals in de inleiding al naar voren werd gehaald worden de kosten van het fileprobleem geraamd op 2,2 miljard euro (TLN, 2010). Het nieuwe werken echter levert juist geld op (Marius Alkema, 2011). Een klassieke “ win-win” situatie; Aan de ene kant wordt geld bespaard door minder fileleed, en aan de andere kant levert het nieuwe werken de overheid en het bedrijfsleven geld op.
Zit de Nederlandse beroepsbevolking wel te wachten op thuiswerken?
Uit verschillende onderzoeken en enquêtes onder de Nederlandse beroepsbevolking blijkt dat lang niet iedereen zit te wachten op het nieuwe werken (Aline de Bruin, 2011). Een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking is juist blij dat ze uit de dagelijkse “thuissleur” worden getrokken door naar kantoor te gaan. Ze hechten veel waarde aan de contacten met collega’s en zijn van mening dat ze productiever zijn op de werkvloer.
De Nederlandse beroepsbevolking is enthousiast over thuiswerken
Uit wetenschappelijk onderzoek door Taylor Nelson Sofres/Nederlands Instituut voor Publieke Opinie (TNSNIPO) in het kader van de “Week van het Nieuwe Werken” is o.a. gebleken dat 85% van de Nederlanders zeer positief staat tegenover het nieuwe werken (rapportage het nieuwe werken [TNSNIPO] 2010, p.15). Slechts 1% is tegen het nieuwe werken en de overige 14% heeft hierover geen mening, of weet het niet. Deze cijfers laten zien dat er een breed draagvlak is onder de Nederlandse beroepsbevolking ten opzichte van het nieuwe werken. Verderop in het onderzoek wordt het niet meer elke dag in de file staan als een van de belangrijkste voordelen van flexibel werken naar voren gehaald (rapportage het nieuwe werken [TNSNIPO] 2010, p.18).
Waarom wachten, nu invoeren!
Het nieuwe werken is de oplossing voor het Nederlandse fileprobleem. De spits zal hierdoor namelijk worden verspreid over een groter tijdsbestek. Ook zullen er minder auto’s op de snelwegen zijn en bovendien bespaart het nieuwe werken de samenleving een hoop geld doordat er minder files zullen staan. En tot slot blijkt dat de Nederlandse beroepsbevolking het nieuwe werken ook nog eens helemaal ziet zitten. Deze argumenten pleiten voor een snelle en brede invoering van het nieuwe werken. Dit zal een significante bijdrage leveren aan het fileleed.
© 2015 - 2024 Daanstra, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Thuiswerken loont en beloontVooroordelen en angst voor het organisatorische gedeelte lijkt vaak de doorslag te zijn om thuiswerken niet te stimulere…
Bronnen en referenties
- TLN, (2010) Verkregen op 21, mei 2011 van <<http://www.tln.nl/Consultancy_nl.html?id=14231&page=>>
- Troost, J.F (2008). Synergie immobiliteit. Verkregen op 21, mei, 2011 van <<http://www.concept.utwente.nl/synergieinmobiliteit/index.php?id=20>>
- Parool (2008) Verkregen op 27 mei 2011 van <<http://www.parool.nl/parool/nl/5/Politiek/article/detail/42255/2008/11/11/Minder-files-door-minder-auto-s.dhtml>>
- MIM (2009) verkregen op 27 mei 2011 van <<http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/besluiten/2009/11/14/memorie-van-toelichting-wet-op-het-rekeningrijden-1997-1998.html>>
- Alkema, M. (2011). Wat kost het nieuwe werken en wat levert het op. Verkregen op 27 mei 2011 van <<http://overhetnieuwewerken.nl/achtergrond/case-uvit-wat-kost-het-nieuwe-werken-en-wat-levert-het-op>>
- Bruin de, A. (2011) .Flexibele tijden maken werknemers productiever. Verkregen op 27 mei 2011 van <<http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Carriere/295066/Flexibele-tijden-maken-werknemers-productiever.htm>>
- TNS NIPO (2010). Rapportage het nieuwe werken. Verkregen op 27 mei 2011 van <<http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2010/11/08/nederland-klaar-voor-het-nieuwe-werken.html>>