InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Boa: werken als buitengewoon opsporingsambtenaar

Boa: werken als buitengewoon opsporingsambtenaar

Boa: werken als buitengewoon opsporingsambtenaar Er is in Nederland sprake van een groeiend aantal boa's. Deze afkorting staat voor buitengewoon opsporingsambtenaar. Dit zijn ambtenaar met speciale bevoegdheden. Boa's zijn werkzaam in verschillende beroepen, zoals jachtopzichters en treinconducteur. Het gemiddelde salaris van een boa is redelijk goed. Wie boa wil worden kan de Basisopleiding tot buitengewoon opsporingsambtenaar volgen. Dit kan aan verschillende instituten. Meestal is er ook nog een extra aanvullende opleiding nodig. Er zijn in Nederlands steeds meer boa's. Een boa is een buitengewoon opsporingsambtenaar. Dit is een functionaris die belast met het opsporen van een bepaald delict. De boa bestaat sinds 1994. Toen werd deze omschrijving opgenomen in het Wetboek van Strafvordering. Dit gebeurde in artikel 142. Daarmee verving deze functie verschillende andere regelingen die los van elkaar bestonden. Een boa is een ambtenaar die bevoegd is met het opsporen van een een bepaalde, meestal beperkte groep. Hij of zij kan daar bijvoorbeeld boetes aan uitdelen, maar alleen aan die groep. Een voorbeeld van een boa is bijvoorbeeld een viscontroleur of een treinconducteur. Zij houden zich alleen bezig met overtreders op dit specifieke terrein. Meestal hebben buitengewone opsporingsambtenaren een functie die bijdraagt aan de handhaving van de openbare rust en orde.

Werken als boa

In Nederland is er een groeiend aantal boa's. Begin 2013 waren er ongeveer dertigduizend. Eerder in 2007 waren dat er nog vijfduizend minder. Er zijn verschillende redenen waarom het aantal boa's zo hard groeit. Een reden is dat de roep om handhaving in de samenleving fors is toegenomen. Er is een toenemend gevoel van onveiligheid in de samenleving. De overheid probeert daar iets aan te doen en roept steeds meer boa's in het leven. Ook is de regelgeving fors gegroeid. De politie gaat gebukt onder het toegenomen werk. Om hen te ondersteunen worden er vaak extra boa-functies gecreëerd die de politie kan ondersteunen in het werk. Bij sommige functies was het de verwachting dat deze op termijn konden verdwijnen, zoals het beroep van conducteur bijvoorbeeld. De NS is daar echter van teruggekomen, omdat de techniek de conducteur niet zomaar blijkt te kunnen vervangen.

Hoe is een boa herkenbaar?

Boa's kunnen op verschillende manieren herkend worden. De meeste boa's dragen een insigne. Of een boa een insigne draait hangt er vanaf in hoeverre in een boa in aanraking komt met het publiek. Het insigne is sinds 2008 verplicht voor alle boa's die een uniform dragen en in het openbaar werken. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om stadswachten of iemand die bij de douane werkt. Het insigne geeft ook aan welke bevoegdheden een specifieke boa heeft. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om het uitschrijven van boetes, het aanhouden van verdachten en het uitvoeren van een identiteitscontrole. Sommige boa hebben ook handboeien bij zich. Zij mogen geen wapens dragen. Bij een aanhouding mag er alleen gepast geweld gebruikt worden.

Opleiding tot boa

Iemand die Boa wil worden kan daarvoor een opleiding volgen. Er zijn verschillende instituten die deze opleiding aanbieden, zoals het LOI, het Politie Vormingscentrum en het NHA. Zij bieden de Basisopleiding tot buitengewoon opsporingsambtenaar aan. U kunt deze opleiding op eigen kosten volgen, maar het meet voordelig is te zoeken naar een werkgever die de opleiding voor u betaalt en waar u meteen aan de slag kan naar het afronden van de opleiding. Na het met succes afronden van de opleiding krijgt u een getuigschrift dat vijf jaar geldig is. Als u er binnen vijf jaar geen gebruik van maakt moet u opnieuw een getuigschrift halen. Vaak worden er naast de basisopleiding ook aparte opleidingen geëist. Zo moet een jachtopzichter kennis hebben van de Flora- en faunawet en daarvoor een specifieke opleiding volgen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • http://www.politie.nl/onderwerpen/buitengewoon-opsporingsambtenaar.html

Reageer op het artikel "Boa: werken als buitengewoon opsporingsambtenaar"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!