InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Paraveterinair, meer dan alleen een assistent

Paraveterinair, meer dan alleen een assistent

De opleiding paraveterinair is niet helemaal het zelfde als de opleiding tot dierenarts assistente, al hebben velen het idee dat zij dezelfde taken hebben. In dit artikel vind u allerlei informatie over de opleiding en het beroep als paraveterinair en het verschil met een dierenartsassistente.

Welke opleiding?

De opleiding tot paraveterinair zijn te volgen als voltijd opleiding en deeltijd. Bij voltijd gaat men 5 dagen in de week naar school, deze opleiding duurt 4 jaar. Als men kiest voor deeltijd gaat men bijvoorbeeld 1 keer in de maand naar school, leert men thuis en moet men een bepaald aantal stageuren maken in een dierenartsenpraktijk binnen 2 jaar.
De meest bekende en best aangeschreven opleiding tot paraveterinair is de opleiding aan het Groenhorst college te Barneveld. Sommige praktijken vragen in de advertenties ook specifiek naar mensen die deze opleiding genoten hebben.

Waarom deze opleiding?

Aangezien het hard werken is en niet heel erg veel verdiend zal men een voorliefde voor dieren moeten hebben. Als u graag dieren helpt zult u zelf waardering hebben voor uw werk, ten slotte helpt u deels bij het genezen al is het maar door een afspraak te maken. Om de opleiding te kunnen voltooien en uw werk goed te doen zult u ook intresse moeten hebben in de anatomie aangezien dit uiteraard erg veel voor komt in de opleiding en uw beroep.

Wat leert men onder andere?

Bij de 4 jarige opleiding komen dingen als talen, wiskunde etc ook nog aan bod. De specifieke vakken zijn:
  • voeren (gezelschaps)dieren
  • verzorgen (gezelschaps)dieren
  • begeleiden voortplanting (gezelschaps)dieren
  • nemen van hygiënische maatregelen
  • anatomie, fysiologie en pathologie
  • instrumentenleer, desinfectie en pathologie
  • algemene assistentie en ziekenverzorging
  • zoötechniek en gezondheidsleer
  • laboratoriumwerkzaamheden
  • radiologie
  • eerste hulp
  • algemene en plaatselijke verdoving
  • beheren medicijnen
Verder leert men bij beide opleidingen vooral veel in de praktijk. Bij beide opleidingen zult u uiteindelijk een hoop stageuren hebben meegelopen in een praktijk. Zo ziet u echt of het wat voor u is en maakt u kennis met hoe het beroep echt in zijn werking gaat.

Verschil met een dierenarts assistente?

De opleiding tot dierenarts assistente is korter en van lager niveau. Een dierenarts assistente heeft ook minder bevoegdheden dan een paraveterinair. De paraveterinair mag bijvoorbeeld bloed afnemen en inenten. De dierenarts assistente werkt voornamelijk als receptioniste, mag dieren vasthouden en veel schoonmaakwerk. Het schoonmaakwerk word overigens ook gedaan door de paraveterinair.

Wat houd het beroep in?

Een paraveterinair werkt in loondienst van de dierenarts. U ben het eerste aanspreekpunt in de praktijk en aan de telefoon. U schat de medische problemen in qua ernstigheid en geeft adviezen. Verder bestaat het werk uit:
  • schoonmaken
  • bloed afnemen
  • dieren hanteren
  • verdoven
  • eventuele gebitsreinigingen
  • administratief werk

Salaris

Een paraveterinair verdient ook meer salaris dan een dierenartsassistente. Het aanvang salaris voor een gediplomeerde paraveterinair van boven de 23 jaar is 1527,24 bruto. Het salaris kan jaarlijks na goed functioneren met 3,5% worden verhoogd tot men de hoogste trap heeft bereikt.
Gerelateerde artikelen
Hoe word ik dierenartsassistente?Hoe word ik dierenartsassistente?Ik wil dierenartsassistente worden want ik houd zoooooooooo van dieren! Dit soort uitspraken hoor je vaak, maar zijn ze…
Wat doet de dierenartsassistente of paraveterinair?Wat doet de dierenartsassistente of paraveterinair?Voordat je de keuze maakt om dierenartsassistent(e) te worden is het verstandig je te oriënteren op welke taken een dier…
MBO opleidingen met dierenMBO opleidingen met dierenEen opleiding in de dieren garandeerd niet dat u ook een baan krijgt met dieren. De banen zijn vrij beperkt maar als u e…
Dierenarts, arts voor dierenDierenarts, arts voor dierenEen dierenarts is een arts die gewonde of zieke dieren behandeld. Voor de opleiding is een VWO-diploma een vereiste. Daa…
Beroep onder de loep: dierenpension-houderBeroep onder de loep: dierenpension-houderEen dierenpensionhouder kiest dit beroep met zijn hart: met hart voor dieren, De opleiding is niet zo zwaar en erg leuk…
Bronnen en referenties
  • CAO voor dierenartsenpraktijken

Reageer op het artikel "Paraveterinair, meer dan alleen een assistent"

Reacties

Roos, 14-01-2015 19:27 #8
@JanJansen Ten eerste is het geen kansloze opleiding, dit zeg ik niet omdat ik de opleiding doe maar omdat de opleiding 1000 x meer inhoud dan diertjes vasthouden en knuffelen. Om je diploma te halen heb je vier jaar de tijd nodig om die kennis op te doen en stage te lopen. Ik heb 4 jaar lang scheikunde en biologie gehad. Je zou denken WHY? Nou omdat dat de basis is! Een opsomming van de dingen die ik zoal leer: communicatie met de klant en collega's, medicijnen+beheer, administratie, anesthesie, EHBO, laboratoriumwerkzaamheden, radiologie en o.a ook het opzetten van een eigen praktijk. Oftewel een brede opleiding die je niet zomaar in de pocket hebt!

Als paraveterinair heb je dus veel wisselende taken in de dierenartspraktijk.

Jan Jansen, 01-01-2015 09:42 #7
Een van de meest kansloze opleidingen van nederland. In het straatje van SPH. Wat kun je nu werkelijk met deze opleiding? Je mag en kan niets. En dat na. 4 jaar opleiding. Een accountant kan nog meer na dat.

Kayleigh, 08-07-2014 13:31 #6
Als paraveterinair mag je NIET inenten! net klaar met mijn opleiding paraveterinair, school, dierenartsen en wet zegt dat het NIET mag!

Janira, 03-07-2014 20:19 #5
Hi,
Ik heb al 6 jaar evaring paravetenair in Aruba, en ik wil graag mijn offieciele diploma halen van paravetenair.
Mijn vraag is, wordt deze diploma ook herken bij HBO-hogescholen in nederland?
Want ik wil verder met mijn studie in HAS-hogeschool.

Vriendelijke groet,

Janira

Julia ♥, 25-11-2013 15:57 #4
Dit ga ik later ook doen in de dietentuin

Gencay, 02-07-2013 00:36 #3
Hi,
Ik ben gencay. ik ben al 27 jaar. Ik heb een Turkse dierenarts diploma.(5 jaar gestudeerd)
En ik wil eigen beroep doen. Wat moet ik doen?

Denise, 19-06-2011 10:10 #2
Hallo, ik ben Denise en ben 14 jaar. ik ga na de vakantie beginnen aan mijn derde schooljaar op de middelbare school. ik ben echt niet goed in wiskunde dus heb dat laten vallen. wel weet ik zeker dat ik dierenartsassistente, paraveterinair wil worden. ik zie dat je in je vierde jaar ook talen en wiskunde gaat doen. kan ik nu geen dierenartsassistente worden omdat ik in mijn examen geen wiskunde heb? Reactie infoteur, 19-06-2011
Wiskunde is inderdaad een verplicht vak voor paraveterinair, wellicht kan je op de nieuwe opleiding wiskunde weer vanaf het eerste jaar oppakken?

Wendy Baarspul- van Kuijk, 04-09-2010 09:39 #1
Ik zou graag deeltijd Paraveterinair willen doen.
Ik woon nl in Cyprus en er is hier geen opleiding voor.
Zou het mogelijk zijn om de studie thuis te doen en bijv. 1 x per maand naar school te komen?
En stage te lopen bij een dierenarts hier? (Ik heb er al een waar dit kan)

Hoor het graag van u.

Vriendelijke groet,

Wendy Baarspul- van Kuijk

Infoteur: Bembi
Laatste update: 07-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 8
Schrijf mee!