InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Tijdens nachtdienst is gezonde voeding extra belangrijk

Tijdens nachtdienst is gezonde voeding extra belangrijk

Tijdens nachtdienst is gezonde voeding extra belangrijk In menige bedrijfstak wordt volcontinu gewerkt volgens een ploegendienstsysteem. Niet alleen in industrie, beroepsvervoer en haven, maar ook in de dienstverlenende sector, zoals politie, brandweer, verpleging en allerlei tehuizen. De 24-urige inzetbaarheid vraagt extra veel van lichaam en geest. Daarom is een verstandig uitgebalanceerd voedingspatroon tijdens nachtdienst essentieel om roofbouw op je lichaam tegen te gaan, en tevens om optimaal te presteren.

's Nachts hoor je te slapen

Een mens is van nature overdag productief en alert, terwijl de nacht slaperig en inactief maakt. Ons lichaam is duidelijk niet ingesteld op arbeid in de nacht. Maar voor diverse beroepsgroepen bij de (semi-)overheid en ook bij menige particuliere onderneming is werken in de nacht, via een wisseldienstsysteem onontkoombaar. Sommige vrijwilligersorganisaties kennen ook een 24-uurs bereikbaarheid zoals telefonische hulpdienst De Luisterlijn. Menigeen heeft derhalve te maken met een volcontinu rooster en dientengevolge vermoeiende nachtdienst.

Fit blijven door juiste voeding

Sommige werknemers worden met lichamelijke klachten geconfronteerd, als ze dikwijls nachtdiensten draaien. Het gaat dan voornamelijk om spijsverteringsproblemen en vermoeidheidsklachten. Het is natuurlijk belangrijk voor de veiligheid en de kwaliteit van het werk, dat werknemers in nachtdienst fit blijven. Maar die fitheid is eveneens essentieel voor de gezondheid en duurzame inzetbaarheid van die medewerkers.

Tips van de diëtisten

Geschikte voeding tijdens, maar ook kort voor het begin van zon nachtdienst bevordert bijvoorbeeld de gezondheid en slaapkwaliteit. En goede voeding bestrijdt bovendien de vermoeidheid. Een aantal zinvolle voedingstips ter voorkoming van maag en darmklachten:

Tijdens de nachtdienst ook zoveel mogelijk een drie-maaltijden patroon aanhouden.
  • warm eten rond ca 18.00 uur
  • om 1.30 uur maaltijd nummer twee
  • en om 5.00 uur nummer drie
  • tenslotte circa 07.00 uur wat licht verteerbare voeding, voor het slapen.

  • Aangezien het spijsverteringssysteem op halve stand staat, niet te grote porties nemen, anders kunnen darmen en maag te veel belast worden.
  • Niet snacken en snoepen gedurende de dienst. Een teveel aan suiker leidt er namelijk toe dat de bloedsuikerspiegel, te hevig heen en weer gaat, met als gevolg een grotere vermoeidheid.
  • En ook niet te veel vettige producten consumeren, want het lichaam kan dat vet in de nacht amper verteren, en dus ook niet omzetten in energie. Ook te veel vet veroorzaakt dus onnodige vermoeidheid.
  • Na afloop van de dienst even tijd nemen om te ontspannen, en dan gelijk gaan slapen. Vermijd koffie, alcohol of cola.

Niet alles is verboden

Wat gelukkig wel mag is het eten van gezonde tussendoortjes, zoals fruit, zuivel, crackers en een boterham. Maar eten in de nacht blijft hoe dan ook een lastige kwestie. Een universele formule die voor elk mens goed werkt is er helaas niet. Bij vragen, tips en recepten is het zinvol om contact op te nemen met een diëtist die verbonden is aan het bedrijf.
Gerelateerde artikelen
Nachtdiensten uit de tijd?Onder een nachtdienst wordt formeel verstaan: langer dan één uur werken tussen 00.00 uur en 06.00 uur. Doorwerken tot 01…
Nachtdienst draaien: niet gezond voor de mensNachtdienst draaien: niet gezond voor de mensNachtdienst draaien is niet echt gezond. Het kan in sommige beroepsgroepen niet anders dan dat ook s nachts mensen aan…
Hoe overleeft u de nachtdienst?Hoe overleeft u de nachtdienst?Het werken in de nacht kan erg zwaar zijn, vooral als u het niet gewend bent. Het is van belang uw slaap en eetschema aa…
10 tips voor het werken van nachtdiensten10 tips voor het werken van nachtdienstenIn veel beroepsgroepen wordt in nachtdiensten gewerkt. Denk aan de zorgsector, de transport- en vervoerssector, maar ook…
Onregelmatige werktijden en de invloed op de slaapOnregelmatige werktijden en de invloed op de slaapIn onze huidige 24-uursmaatschappij komt het steeds vaker voor dat mensen in ploegendiensten werken of dat er nachtdiens…
Bronnen en referenties
  • ViVa! Zorggroep mei 2013

Reageer op het artikel "Tijdens nachtdienst is gezonde voeding extra belangrijk"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 29-11-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!