InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken als logopedist

Werken als logopedist

Werken als logopedist Werken als logopedist is een aantrekkelijk beroep. Er is voldoende werkgelegenheid en mensen die voor het beroep kiezen hebben vaak het idee sociaal nuttig te zijn. Verder werken de meeste logopedisten bij semi-overheidsinstelling, met name in de zorg en het onderwijs. Daardoor hebben ze doorgaans prima arbeidsvoorwaarden, een goed salaris en veel vrije dagen. Er is in Nederland veel vraag naar logopedisten. De belangrijkste taak van een logopedist is het helpen van mensen die te maken hebben met spraak-, stem- of slikproblemen. Ook krijg je veel te maken met mensen die een taalstoornis of gehoorstoornis hebben. Verder zijn er veel mensen met een sprekend beroep, zoals radiopresentatoren of leraren, die gebruik maken van een logopedist. Het is belangrijk dat zij goed te verstaan zijn en dat zij op een zorgvuldige wijze met hun stem omgaan. Een logopedist kan daarbij helpen. Meer gespecialiseerde logopedisten houden zich ook bijvoorbeeld bezig met mensen die geen stembanden meer hebben. Zij helpen hen dan op een duidelijke wijze toch nog te communiceren

Waar komt een logopedist te werken?

De meeste logopedisten zijn verbonden aan een zorginstelling, bijvoorbeeld een instelling met gehandicapten of een revalidatiecentrum. Daar maken zij del uit van de staf en adviseren over de beste aanpak van een probleem. Een andere mogelijkheid is om op een school te gaan werken. Afhankelijk van de grote van de school kan iemand er voor kiezen om aan de slag te gaan op meerdere scholen. Je kunt er ook voor kiezen om als zelfstandige verder te gaan. De meeste logopedisten die aan de slag gaan als zzp-er kiezen voor een eigen praktijk. Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld om je te verhuren als invalkracht. Het voordeel van het werken als zelfstandige is dat je veel vrijheid hebt en dat het werk gemiddeld genomen ook beter verdient. Tegelijkertijd zijn de risico's ook groter in het geval dat er iets mis gaat.

Opleiding tot logopedist

Wie logopedist wil worden moet de opleiding logopedie volgen. Deze opleiding wordt alleen aangeboden op hbo-niveau. Iemand moet minimaal de havo of een mbo 4-opleiding hebben afgerond om te beginnen aan de opleiding logopedie. Ook is het voor iemand ouder dan 21 zonder de juiste vooropleiding mogelijk om een instaptoets te doen. De studie wordt alleen voltijds aangeboden. De studie kan aan verschillende plaatsen worden gevolgd, waaronder Arnhem, Nijmegen, Zwolle, Eindhoven en Rotterdam. Sommige opleidingen stellen als toelatingseis nog wel dat iemand geslaagd is voor een stem- en articulatietest. Wie de opleiding heeft afgerond kan makkelijker instromen in verschillende andere studies, zoals de opleiding tot doventolk of bijvoorbeeld een studie creatieve therapie.

Salaris van een logopedist

Het salaris van een startende logopedist begint bij ongeveer 1.900 euro en kan oplopen tot ongeveer 3.500 euro. Het salaris kan per sector verschillen omdat de logopedisten per sector onder verschillende cao's vallen. Een logopedist die op een basisschool werkt valt bijvoorbeeld onder de onderwijs-cao en een logopedist in de zorg werkt val onder de cao voor ziekenhuispersoneel. De beste mogelijkheid om verder door te groeien is door je verder te specialiseren, bijvoorbeeld in het geven van logopedie aan kinderen. Ook logopedisten die een eigen praktijk hebben of werken als zzp'er kunnen aanmerkelijk meer gaan verdienen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Htp://www.carrieretijger.nl/beroep/gezondheidszorg/paramedisch/logopedist

Reageer op het artikel "Werken als logopedist"

Reactie

Saskia, 07-06-2018 18:00 #1
Het beschreven salaris klopt niet helemaal.
Als je in een instelling werkt verdien je goed. Echter, veruit de meeste vacatures zijn voor in een vrijgevestigde praktijk.
Werk je in loondienst dan krijg je meestal per behandeling betaald. Dat betekent dat als de praktijk slecht loopt je zelf ook weinig inkomsten hebt.
Ook heb je weinig inkomsten in de zomer. Tevens wordt er bij uitval van cliënten meestal niet betaald. (als je vanuit een praktijk op een school werkt en er b.v. een sinterklaasochtend wordt gehouden of als het vakantieperiode is en er minder mensen komen). Er is geen CAO als je in de praktijk werkt. Daardoor is er meestal geen pensioenregeling. Sommige praktijken hebben een eigen pensioenregeling getroffen. Ook krijg je niet betaald voor alle uren die je werkt. Dat betekent dat je soms op je vrije dag verslagen moet maken (zonder betaald te krijgen). Het is een heel leuk beroep maar met veel onzekerheid. In de vrijgevestigde praktijk moet je meestal rond de 13-14 cliënten per dag zien om een volledige dag betaald te krijgen.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 1
Schrijf mee!