InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken als au pair

Werken als au pair

Werken als au pair Veel Nederlandse meisjes kiezen er voor om na de middelbare school een jaar in het buitenland te gaan werken als au pair. Een au pair werkt mee in een buitenlands gezin en zorgt deels voor de kinderen. Er zijn verschillende bemiddelingsbureaus waar geïnteresseerde meisjes zich kunnen aanmelden. Andersom zijn er ook veel buitenlandse au pairs werkzaam in Nederland. Er is sprake van veel misbruik doordat veel van hen worden uitgebuit. Veel Nederlandse scholieren kiezen er voor om na hun middelbare schooltijd een jaar in het buitenland te gaan werken. Voor vooral de meisjes is de mogelijkheid om als au pair te gaan werken een aantrekkelijke optie. Voor jongens is dat minder een optie omdat veel gezinnen doorgaans toch geen jongen in huis zullen willen hebben. Bovendien wordt het oppassen op een kind eerder geassocieerd als vrouwentaak. Een au pair die naar het buitenland wil legt vaak contact met een bemiddelingsbureau. Deze hebben weer contacten met bureaus in verschillende landen. Bij deze bureaus melden ouders die een au pair zoeken zich meestal aan.

Werken als au pair in het buitenland

Het beroep van een au pair moet niet onderschat worden. Vaak is het hard werken. Een gezin zoekt meestal een au pair omdat beide ouders werken en de kinderen ondersteuning hebben. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de au pair vroeg moet opstaan om de kinderen eten te geven en de kinderen naar school, te brengen. Vervolgens gaat er veel tijd zitten in de begeleiding, bijvoorbeeld het eten tussen de middag, huiswerkbegeleiding, voorlezen, meespelen en naar bed brengen. De werktijden zijn doorgaans flexibel. Een au pair heeft meestal recht op anderhalve dag in de week vrij zijn en minimaal een weekend per maand vrij. Ook heeft de au pair er recht op dat haar kosten worden vergoed. Daarnaast wordt er meestal zakgeld gegeven.

Zorgverzekering voor au pairs

Als Nederlandse au pair is het wel verstandig om te gaan werken in een land waar u de taal spreekt. Dat kan dus bijvoorbeeld de Verenigde Staten, Australia of Engeland zijn wanneer u de Engelse taal spreekt. Wanneer u Duits of Frans spreekt, dan zou Duitsland of Frankrijk een goed alternatief kunnen zijn. Houd ook rekening met een zorgverzekering. Meestal is uw Nederlandse zorgverzekering ook geldig in het buitenland, maar soms moet u zich bijverzekeren. Dat komt omdat zorgverzekeraars kosten in het buitenland alleen vergoeden tot dezelfde hoogte als in Nederland. Soms liggen de zorgkosten in het buitenland voor bepaalde behandelingen een stuk hoger dan in Nederland.

Misbruik van au pairs in Nederland

Andersom komen er ook veel au pairs naar Nederlandse gezinnen. Doorgaans gaat het om om jonge meisjes van een jaar of 18 die naar Nederland komen en een jaar lang in een huisgezin werkzaam zijn. Een derde van die meisjes is afkomstig uit de Filipijnen. Veel andere au pairs zijn afkomstig uit Zuid-Afrika en Zuid-Amerika. Jaarlijks gaat het om ongeveer 1600 meisjes die in Nederland komen werken. Normaal gesproken zou het een heel gedoe zijn om deze meisjes een verblijfsvergunning te laten krijgen in Nederland. Daarom werken twintig bemiddelingsbureaus samen met de Nederlandse Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). De IND heeft echter geconstateerd dat een groot deel van deze meisjes wordt uitgebuit. Zij zouden alleen geacht worden licht lichamelijk werk te doen, maar worden door veel gezinnen toch uitgebuit. De IND constateerde dit in 2011 en stelde zeven van de bureaus onder verscherpt toezicht Bij een bureau waren de toestanden zelfs zo ernstig dat de IND de samenwerking verbrak.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Werken als au pair"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 24-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!