InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Dakloos, wat nu?

Dakloos, wat nu?

Dakloos, wat nu? Dakloos of thuisloos, het kan iedereen overkomen. Mensen die dakloos worden zijn vaak gewone mensen bij wie er iets misgaat in het leven. Het kan iedereen overkomen, maar niet iedereen bezit de middelen om het probleem snel weer op te lossen. Waarom raken mensen hun huis kwijt en wie helpt ze? Dakloos, thuisloos, wat moet je doen? Dakloos en op straat komen te staan. Er zijn veel redenen te bedenken waardoor mensen dakloos of thuisloos worden. De meest voorkomende redenen zijn financiële problemen, verslaving, relatieproblemen. Het is een schrikbeeld om je (t)huis kwijt te raken, maar het kan iedereen overkomen. Een dak boven je hoofd is misschien alleen vanzelfsprekend zolang je genoeg geld hebt. Veel voorkomende oorzaken waardoor mensen op straat komen te staan:
  • Schulden door te hoge woonlasten.
  • Niet goed met geld omgaan en in de schulden terecht komen waardoor men op den duur het huis wordt uitgezet.
  • Huurachterstand.
  • Verslaving aan drugs, alcohol, gokken, koopziek.
  • Brand.
  • Psychiatrische problemen waardoor iemand niet goed voor zichzelf kan of wil zorgen.
  • Uit huis gezet worden na ruzie met partner of ouder(s).
  • Van huis weggelopen.
  • Op de vlucht zijn voor iets of iemand.
  • Echtscheiding of verbroken relaties.
  • Zzp'ers (Zelfstandigen zonder personeel) die geen opdrachten krijgen en ook geen financiële steun
Schulden hebben is een van de meest voorkomende reden waarom mensen dakloos kunnen raken.

Misschien zijn er nog wel enkele redenen te bedenken, in elk geval is het niet ondenkbaar dat het ieder mens kan overkomen. Door de economische crisis verliezen bijvoorbeeld veel mensen hun baan en vervolgens hun huis, omdat ze hun schulden en hypotheeklasten niet meer betalen kunnen. Mensen raken daardoor dakloos. Dit komt in Amerika veel voor, maar ook in Nederland komt het voor en het zal vaker voorkomen als de economische crisis toeneemt en we een recessie krijgen. In arme landen zijn er zelfs miljoenen daklozen, kinderen en volwassenen, die zich in leven moeten zien te houden op straat. Veel van die mensen bedelen, soms gaan ze stelen uit armoede, of ze proberen door tekeningen op straat te maken of door muziek te maken of door iets te verkopen, een inkomen te vergaren.

Sociaal netwerk

Als je dakloos raakt, zoek je meestal eerst onderdak bij familie of vrienden. Als je die niet hebt of als je daar niet terecht kunt, zijn er alleen nog hulpverlenende instanties in Nederland die je kunnen helpen. Ook als je wel familie en vrienden hebt, kun je daar meestal niet langer dan een paar dagen of een paar weken terecht. Besef dat het belangrijk is om een adres te hebben waar je officieel als bewoner staat ingeschreven, anders heb je geen postadres en bijvoorbeeld ook geen recht op een uitkering. Je kunt bij de hulpverlenende instanties informeren welke oplossingen daar voor te bedenken zijn. Zij kunnen je vaak wel helpen aan een officieel woonadres. Je moet wel altijd informeren welke kosten er aan opvang verbonden zitten want opvang is meestal niet gratis.

Dakloos, welke stappen kun je ondernemen?

  • Probeer er eerst voor te zorgen dat je letterlijk weer een veilig (!) dak boven je hoofd vindt. Heb je vrienden of familie waar je (tijdelijk) terecht kunt? Lukt dit niet, bel dan met het Leger des Heils of een andere instantie of ga er naartoe. Vermijd het om op straat te gaan slapen. Je loopt risico’s op ziektes en andere problemen. Het is 's nachts niet veilig op straat. In de winter is het ook nog eens gevaarlijk om buiten te slapen, wegens de temperatuur. Mensen zonder sociaal netwerk (zonder vrienden of geen contact met familie en dergelijke) komen eerder op straat terecht.
  • Als je een inkomen hebt en je kunt huur betalen, zoek dan zo snel mogelijk een kamer.
  • Als je tijdelijk onderdak hebt gevonden en je hebt veel schulden, neem dan contact op met de schuldsanering en laat je door hen helpen. Dit is vaak de enige manier om uit de schulden te komen en om in de toekomst weer vaste woonruimte te vinden. Met grote schulden zal je niet gemakkelijk een ander huis vinden, je moet dus ergens beginnen aan de wederopbouw van je leven. Een tijdelijk dak boven je hoofd is dan een goede start, hoewel het zeker niet gemakkelijk zal zijn. Je schulden aflossen is bij grote schulden echt de enige weg terug naar een 'normaal' leven.
  • Heb je werk, zorg dan dat je je baan houdt.
  • Regel zo snel mogelijk een uitkering als je geen werk hebt.
  • Zoek zodra het kan werk als je dat (nog) niet hebt.

Bekende instanties die je kunnen helpen bij dakloosheid

  • Het leger des Heils is een van de bekendste instanties die (onder andere) hulp bieden bij dakloosheid. Ze bieden een bed, de mogelijkheid om te douchen en eten. Ook kunnen ze adviseren bij veel problemen en weten de weg naar de juiste instanties. Dit soort opvang is helaas niet gratis.
  • JIP Is een hulpverlenende instelling die jongeren (tot 25 jaar) hulp kan bieden bij problemen.
  • Kom je 's avonds op straat te staan kun je bellen met de plaatselijke politie, of spoedhulp 070- 3795160.
  • Zoeken naar passende hulp/opvang in uw omgeving, via: Opvang Atlas
  • Adressen voor opvang in Nederland: Adressenlijst

Dakloos of thuisloos, wat is het verschil?

Er wordt onderscheid gemaakt tussen dakloos en thuisloos. Je bent dakloos als je geen adres (onder speciale voorwaarden) hebt waar je officieel ingeschreven staat, geen postadres hebt of geen verblijfsplek.

Briefadres

Iedereen die geen vast woonadres heeft kan een tijdelijk briefadres aanvragen bij de GBA (Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens). U kunt dan op dat adres post ontvangen, bijvoorbeeld van instellingen. Het briefadres is tijdelijk en is uiteraard geen woonadres. Vraag om meer informatie bij uw gemeente.

Thuisloos
  • Je hebt wel een adres in de vorm van een huis, boot, auto, of caravan op een vaste plek.
  • Of je hebt wel een adres waar je wordt opgevangen en waar je tenminste 20 dagen per maand (of 8 maanden per jaar) de nacht doorbrengt. Bijvoorbeeld via een hulpverlenende instantie die opvang biedt.
  • Of je hebt een postadres bij vrienden of familie.

Wanneer ben je dakloos?
  • Je bent dakloos als je geen van bovenstaande zaken hebt. Je wordt dan aangemerkt als dakloos en zwervend.

Uitkering

Thuislozen en daklozen hebben allebei recht op een uitkering. Thuislozen hebben recht op een uitkering en kunnen dat gemakkelijk aanvragen, daklozen hebben recht op een uitkering maar het aanvragen is wat omslachtiger. De hoogte van de bijstandsuitkering ligt gelijk aan die van mensen die niet dak of thuisloos zijn. Daarin wordt dus geen verschil gemaakt omdat je dak of thuisloos bent. Soms kan er extra geld gegeven worden om opvang te kunnen betalen, vraag naar de mogelijkheden. Kijk voor uitkeringen bij dak of thuisloosheid ook eens hier: Recht Op Bijstand

Noodoplossingen als je onverwachts op straat staat

Jeugdhotels, jeugdherbergen en campings kunnen een tijdelijke oplossing zijn om de nachten door te brengen als je het betalen kunt. Ga in elk geval niet bij de pakken neer zitten maar besef dat je altijd iets aan je problemen kunt doen. Als je eenmaal dakloos geworden bent heb je wel hulp van anderen en/of instanties nodig om weer uit de problemen te komen.

Lees verder

© 2009 - 2014 Kisses, gepubliceerd in Sociaal (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Zoek onderdak in uw omgeving, Uitkering dakloos of thuisloos en Leger Des Heils.
Gerelateerde artikelen
Zwerfjongeren in Nederland. Hulp en opvangZwerfjongeren in Nederland. Hulp en opvangZwerfjongeren komen ook in Nederland voor. Tussen de 8000 en 9000 jongeren zijn in 2014 dakloos in ons land. Omdat ze ge…
Dakloos, wat nu?Dakloos, wat nu?Je bent dakloos of raakt binnenkort dakloos. Mensen die dakloos zijn hebben geen dak meer boven hun hoofd. De laatste ja…
Een straatkind in NederlandIn Nederland hebben we ook straatkinderen. We noemen dit alleen geen straatkinderen, maar zwerfjongeren. Deze term geven…
Leger des Heils helpt in nood op verschillende manierenLeger des Heils helpt in nood op verschillende manierenHet Leger des Heils is een organisatie die niet weg te denken is uit onze samenleving. Soms weten mensen niet wat ze van…
Muziek in het Leger des HeilsMuziek in het Leger des HeilsAls men het over het Leger des Heils heeft, denkt men direct aan brassbands en koren. Toen eind 19e eeuw het Leger des H…
Bronnen en referenties
  • Jip
  • Leger des heils
  • http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/8

Reageer op het artikel "Dakloos, wat nu?"

Reacties

Monique, 13-10-2014 14:41 #137
Hallo

Ik heb een kamer leeg staan. Helaas kan ik niemand hier in laten wonen ivm met mijn uitkering. Echter wil ik graag mensen helpen en deze kamer beschikbaar stellen voor tijdelijke opvang. Nu weet ik niet waar ik moet zijn hiervoor omdat ik niemand in mijn huis mag hebben. Toch denk ik dat er veel mensen zijn die best een dak boven hun hoofd nodig hebben.
Ik wil graag helpen wil graag iemand opvangen. Tegen onkosten omdat ik zelf niets heb en geen geld kan investeren in iemand. Zelf wil ik er niet aan verdienen ik wil gewoon mijn huis beschikbaar stellen voor iemand die hulp nodig heeft. Reactie infoteur, 13-10-2014
Hi, je zegt zelf eigenlijk al dat het niet mag i.v.m. een uitkering, dus lijkt het me geen goed idee.

Stip, 07-08-2014 17:56 #136
Hallo,

Wie kan mij uitleggen waarom je een familie hebt zolang alles naar behoren gaat, maar deze zelfde familie je niet helpt als je in de problemen zit? Omdat ze denken dat ze dan zelf ook in de problemen komen (lees financieel)
Bestaat er dan eigenlijk wel iets als Familie?

Help, 25-07-2014 08:09 #135
Hallo. Ik ben 21 jaar en moeder van mijn zoontje van anderhalf. Mijn ex heeft besloten om mij de deur te wijzen terwijl ik nergens heen kan. Nu zit ik in nood bij zijn opa en oma maar dit kan ook niet een dag langer blijven. Ik heb wel al verschillende instanties gebeld maar geen 1 die direct plek heeft. Wat moet ik nu doen? Ik kan niet nog een maand hier blijven.

Robin, 29-06-2014 16:27 #134
Jullie zijn bij "Veel voorkomende oorzaken waardoor mensen op straat komen te staan" er één vergeten: Het hebben van een niet erkende ziekte zoals CVS, MCS en EHS. Aandoeningen die in fatsoenlijke landen zoals Zweden WEL erkend worden.

Jannet, 13-06-2014 19:30 #133
Mijn (ex) vriend heeft besloten niet langer zijn leven met ons te willen delen. nu hebben wij een koop huis en woon ik daar nog. het gaat wel verkocht worden. hij woont nu voornamelijk eerst bij zijn moeder en of familie. nu wil ik graag dat hij zich hier laat uitschrijven zodat ik recht heb op belastingvoordelen zoals extra kinderopvang, zorgtoeslag enz. kan hij uitgeschreven worden zonder eerst een vaste woon of verblijfplaats op te geven maar alleen een post adres? bv wel dit adres? daar het wel een aantal jaren kan duren eer het huis verkocht wordt en hij toch niet meer bij ons wil wonen.

Michel Damming, 04-06-2014 10:09 #132
Hallo, ik moet uitgeschreven worden ivm een scheiding. Zo krijgt mijn ex vriendin de middelen om deels voor de kosten op te draaien beter voor elkaar. Ik kan nergens ingeschreven worden ivm familie die te ver weg wonen of geen mogelijkheid hebben om mij daar in te laten schrijven ivm subsidies. Wat kan ik doen om dit in goede banen te leiden? Reactie infoteur, 05-06-2014
Hi, moeilijk om je situatie te beoordelen. Elke situatie is ook weer anders natuurlijk. Als je uitgeschreven moet worden kan je contact opnemen met de instanties die in het artikel staan vermeld, zij kunnen je over de bij jouw persoonlijke passende situatie informatie geven. Sterkte en hopelijk vind je snel weer een plek voor jezelf.

Angela, 30-04-2014 22:43 #131
Ik woonde bij me schoon vader we zaten ff op de caming.heb een getrouwde vrouw die daar in het weekend komt of meer woond daar, gezegt dat wij er niet woonde tewel ze wist dat we ff op vakantie was.de gemeente helmond heb mij al 5j laten stikken zit 5j zonder geld ben ziek kan niet werken niemand help me veder en door die getrouwde vrouw zijn we uit geschreven dus ken ook geen medicijne halen ik heb ze nodig anders ga ik dood… dit is in het kort.wie ken mij veder helpen met inschrijf adres of een huis.en ik moet afgekeurd worden ook dat willen ze niet doen ook al ben ik erg ziek.ook heb ik negens geen recht op enz

Dakloos, 07-04-2014 22:59 #130
Ik ben dakloos en kan nergens terecht bij familie of vrienden. Vaak voor een dag. Ik probeer uit te zoeken wat ik moet doen maar kom er niet uit of krijg geen mail terug. Zou iemand me kunnen helpen en me zeggen hoe of wat ik moet doen.

Timothy, 07-04-2014 11:46 #129
Beste Daantje, klinkt inderdaad als een erg lastige en alarmerende situatie. Ik weet niet in welke regio je woont en wat daar de mogelijkheden zijn. Maar er bestaan maatschappelijke opvangen waar je als gezin tijdelijk naar toe kunt in geval van (dreigende) dakloosheid met kinderen. Je kunt hiernaar informeren bij je gemeente of hier zelf naar zoeken op het internet. Aanmelding gaat echter vaak via gemeente. Een andere mogelijkheid zou bijvoorbeeld particulier huren kunnen zijn. Deze woningen zijn vaak echter prijzig en de initiële kosten (2e maand huur, borg e.d.) kunnen soms ook behoorlijk oplopen.

Daantje, 01-04-2014 12:22 #128
Hallo, samen met mijn vrouw en 2 kinderen woon ik in bij mijn zus. Mijn zus wilt ons niet meer bij haar in huis hebben ( veel ruzies/ spanningen ). Wij kunnen niet bij andere familieleden terecht ( zowel mijn vrouw als ik hebben zieke ouders). Wij staan al ruim 11 jaar ingeschreven bij woning net en reageren actief maar t wil niet lukken. Wij staan straks op straat met een kind van 1,5 en een van 4! Wat moet ik doen?

Alida, 05-03-2014 13:39 #127
Mijn dochter is zwanger maar ze heeft geen inschrijf adres. Bij mij is het niet mogelijk, ik krijg pas naar 2 jaar de woning op mijn naam. Ze heeft ook geen ziekenfonds. We weten echt niet wat we moeten doen. Reactie infoteur, 07-03-2014
Waarom is het bij u niet mogelijk?

A. van der Poel, 22-02-2014 15:48 #126
Hallo.dit een probleem, wat over een paar weken gaat plaats vinden! Een familie lid heeft een hoop schulden, en binnen kort huisloos! Ze is er letterlijk en figuurlijk aan onder door gegaan! Ze heeft daarbij ook nog veel lichamelijke klachten. En ze heeft een lichte beroerte gekregen door alle stres.Nu! Waar moet ze heen! Ze kan bij haar moeder van 86 jaar logeren.zeg ik erbij! In Noordwijk waar ze nu nog woont, zijn we bij het UWV belandt om een uitkering aan te vragen.We willen haar dicht bij ons hebben. Maar is het verstandiger om haar daar te late blijven.omdat ze daar economisch verbonden is! En ook om haar weer daar te laten inschrijven voor een woning.want waar ze nu nog woont is van een Particulier. En de Huur is Veel te Hoog! We proberen ook nog bij de SVB een Arbeids ongeschikt heids wet te regelen.Vanwege haar versleten rug en handen.en haar TIA.het is om een jaar te over bruggen want ze is nu net 64 jaar geworden.!Mijn grens is bereikt, en kan niet voor haar zorgen, hooguit voor een paar weken. Hoe kijkt U tegen dit probleem aan? B.V.D.!

Ramona, 22-02-2014 14:32 #125
Hallo, Sinds oktober vorig jaar is mijn relatie stuk gegaan. Ik stond samen met mijn partner ingeschreven op het zelfde adres. In oktober toen het uitging verzocht mijn destijds partner om me op dat adres uit te laten schrijven. Aangezien de woning van hem is, heb ik me netjes laten uitschrijven. In oktober heb ik me weer in laten schrijven bij mijn moeder, die toen al in de AOW zat. Na 2weken zijn mijn partner en ik weer samen gekomen, en woon ik zo goed als weer bij hem. Alleen sta ik niet bij hem ingeschreven.
Aangezien mijn moeder in de AOW zit, heeft ze altijd recht gehad op kwijtschelding. Maar aangezien ik nu ook bij mijn moeder sta ingeschreven heeft ze daar geen recht meer op, en kom ik de volledige kwijtschelding die zij normaal zou krijgen terug te betalen.
Ik heb een bijstand uitkering en krijg amper 615,-euro per maand. In de tijd dat ik echt samen woonde met mijn partner heb ik helaas schulden gemaakt. En die zijn best wel hoog opgelopen. Gelukkig kan ik de schulden nu afbetalen, maar houdt ik bijna niets over van mijn bijstand uitkering.
Nu vraagt mijn moeder mij elke week 50,-euro om zo toch nog te kunnen blijven leven ( ze is erg zuinig met alles).
Nu is het zo dat ik al bijna niets over houdt van de uitkering als ik alles betaald hebt en dan vraagt ze ook nog elke week 50,-euro.
Mijn partner wilt mij niet terug in huis nemen ( dus bij hem laten inschrijven), bang dat alles weer van voor af aan begint. Wat ook wel logisch is, aangezien we vorig jaar oktober niet bepaald op een fijne manier uit mekaar waren gegaan.
Mijn moeder vraagt nu ook elke week 50,-euro aan mij, wat ik haar niet kan geven, omdat ik zelf al niets overhoudt.
En ik haar dat ook al meerdere malen gezegd hebt!

Nu wil ik me dus als dakloos opgeven, zodat ik niet meer als thuiswonende sta geregistreerd en niet bij mijn partner wordt ingeschreven.
Zo heeft mijn moeder toch weer recht op haar kwijtschelding en mijn partner hoeft niet bang te zijn dat alles weer van voor af aan begint.

Wie zou evt een oplossing weten? Of iets waar die mij mee kan helpen.
Alvast heel erg bedankt!

Carl, 15-01-2014 14:55 #124
Remy, Voor mij is de enige oplossing om dmv. zwart werken rond te zien komen, en zo te proberen om een nieuw bedrijf op te starten of ergens te gaan werken. (vaste baan)
Zelf heb ik dus gekozen voor het buitenland, (Ierland of als het hier niet lukt Spanje) en zwerf hier al een tijdje rond op zoek naar (zwart) werk. Heb geen uitkering, ben niet verzekerd, heb wel een postadres kunnen bemachtigen hier in Ierland, wat in Nederland niet mogelijk was en probeer met alle middelen die ik heb een inkomen te genereren.
Heb ook een tijdje geprobeerd om in Nederland via instanties en gemeentes hulp te zoeken, maar het was verloren energie, geld en tijd, die ik beter kan besteden om buiten deze instanties te zoeken naar een bestaan. In het buitenland wordt je in ieder geval niet afgerekend met je Nederlandse verleden. Ik kan hier leven van ong. 4 euro per dag.
Heb nu iemand ontmoet die me vooruit wil helpen en heb nog steeds vertrouwen in mezelf dat ik hier uit kom.

Remy, 09-01-2014 14:13 #123
Carl, die situatie die jij had, heb ik nog steeds en nog steeds word ik niet geholpen. Ik zwerf ook door nederland, krijg geen briefadres, geen huis zonder uitkering en geen uitkering zonder huis. Als ik een huis krijg aangeboden evt via woonbron kan ik een uitkering aanvragen alleen ik kan het nieuwe IB60 formulier van de belasting dienst ook niet aanvragen ivm geen adres. Ik heb vanwege mijn zelfstandige onderneming ook torenhoge schulden en niemand kan mij helpen. (maatschappelijk werk niet, gemeente niet, andere instanties niet! Tot de dag van vandaag is er niks veranderd en hoor graag een oplossing van jou eventueel.

Carl, 08-01-2014 22:21 #122
Ik ben vier jaar dakloos geweest in Nederland en geen enkele instantie kon mij helpen of wilde mij helpen. Zonder adres kan je niets, geen bankrekening openen, niet werken, helemaal niets, ik kreeg mijn bedrijf door alle ellende niet van de grond en ben nu dakloos zwervend in Ierland. Met dank aan alle instanties, organisaties, daklozenstichtingen en de rest. Het enige wat ik nog hoef te doen is belasting betalen om definitief van Nederland verlost te zijn. Het enige wat rest is een nederlands paspoort omdat ik in Nederland geboren ben.

Onbekend, 17-12-2013 12:40 #121
@Remco 16-12-2013
Hallo Remco,
U kunt bij uw gemeente een briefadres laten registreren. Dit kan van iedereen zijn. Heeft de bewoner een uitkering is het raadzaam eerst bij de betreffende instantie informatie in te winnen. U staat dan niet geregistreerd als inwonend. Mocht dit geen oplossing zijn dan kunt zich melden bij het Leger Des Heils zij kunnen kunnen u helpen met inschrijving GBA als ook met overige problemen. Sterkte en Succes!

Remco, 16-12-2013 22:35 #120
Hoi mijn naam is Remco ik lig in scheiding en ben thuisloos want ik heb geen vaste woon of verblijfplaats. ik kan me niet bij fam in laten schrijven want ik heb schulden en die willen niet geen schuldeisers aan de deur. kijk ik heb een vaste baan, alleen heel veel schulden. die schulden ken ik nu redelijk snel afbetalen, omdat weinig uitgaven heb, maar ik sta nog op het adres ingeschreven van mijn ex en daardoor krijgt zij haar toeslagen niet die zij nodig heeft om rond te komen. een woning of kamer kan ik nog niet huren te veel schuld. kan ik een tijdelijk adres krijgen waar ik ingeschreven woord tot dat ik een woning heb?

Tim, 14-12-2013 12:29 #119
Hallo,

Even een vraag. Ik ben 25jr. en door schulden (37.000,-) ben ik 3jr. geleden mijn woning uitgezet. Ook ben ik in die tijd mijn baan kwijt geraakt waardoor ik mijn schulden niet kan afbetalen. Omdat ik de afgelopen 3jr. 'zwerf' tussen familie en vrienden en geen postadres heb is het onmogelijk een overzicht hierin te zien en lopen de schulden ook steeds meer op. Kan ik, als thuisloze/dakloze ergens een uitkering en postadres aanvragen? Zo ja, waar kan dit? Ook heb ik in de schuldsanering gezeten maar daar ben ik uitgeknikkerd omdat ik mijn baan kwijt raakte. Kan iemand mij aub. vertellen wat ik moet doen?

Floor, 10-12-2013 23:31 #118
Hoi
uhm ik ben echt heel erg wanhopig. ik ben zwanger (20jaar) en ben nu dus dakloos, naja morgen. Even in het kort: mijn ex en ik zijn al eens uit elkaar geweest wegens huiselijk geweld ik ben toen naar een opvang geweest, na 7 maanden weer bij hem terug, weet het heel stom! Hij heeft me nu niet geslagen of iets in die richting maar hij negeert me, liegt heeft schijt aan me, en achteraf heel lief praten en soort van spijt maar de volgende dag doet tie het zelfde. Ik moet hier echt weg, hier kan geen kind in opgroeien en ik ben echt depressief. lichamelijk gaat t ook slecht, hartkloppingen, paniekaanvallen, hyperventilatie. Kan nergens heen, heb schulden rond de 2000€ omdat ik daarnaast ook hypermobiel ben en n spierziekte heb en pas heel laat een uitkering van maar 75€ per week (ziektewet). Ik kan ook nergens heen geen familie of vrienden waar ik terecht kan en ook niet meer bij instanties omdat vrijwillig ben weg gegaan?
Alstublieft laat iemand me helpen of raad geven Reactie infoteur, 12-12-2013
Hi, wat een moeilijke situatie voor jou. Ik vind het moeilijk te begrijpen dat een zo jong zwanger meisje bij familie helemaal nergens terecht kan. Er zal misschien veel aan vooraf gegaan zijn. Hoewel ik ook geen pasklare oplossing heb zou je in elk geval wel eens kunnen informeren bij:

http://www.kadera.nl

Zij zetten zich in voor jonge moeders als er sprake is van nood en huiselijk geweld. Zij kunnen je ook eventueel helpen met begeleid wonen. Bel gewoon en leg je verhaal voor.

Informeer ook eens bij:

Meldpunt Amsterdam 020 611 60 22
Meldpunt Vrouwenopvang Flevoland 0900 202 06 34
Bureau, Advies & Intake stichting Wende 070 392 57 74
Meldpunt Hera Gelderland 026 389 49 45
Meldpunt Noord-Brabant 0900 202 11 25
Meldpunt Kadera 0900 433 33 33
Meldpunt Rotterdam 010 476 16 80
Meldpunt Utrecht 0900 230 03 00

Veel sterkte, en laat nog eens weten hoe het met je gaat.

Martin, 29-11-2013 02:03 #117
Ben een man van 48 jaar. sinds 22 aug ben ik door de woningbouw uit mijn huis gezet, na een echtscheiding in 2011 ben ik door de vele rechtszaken in de financieele problemen gekomen. Op 1 aug 2012 ben ik in het voortraject van de schuldhulpverlening gekomen dit verliep allemaal volgens plan. op 28 mei 2013 ben ik na 2 jaar ziektewet bij mijn werkgever na 17 jaar ontslagen wegens een chronische ziekte aan mijn benen en ontvang nu een UWV uitkering. nu is er eind mei een communicatiefout ontstaan tussen mijn werkgever, UWV en de schuldhulpverlening met als gevolg dat ik uit het schuldhulptraject ben gezet, maatschappelijk werk en een advocaat heeft nog een poging ondernomen om bij de deurwaarder de huisuitzetting te voorkomen maar helaas ze waren onverbiddelijk met als gevolg dat ik uit huis ben gezet, heb nog wel mijn persoonlijke spullen kunnen redden maar alle meubels e.d. ben ik kwijt. Ik woon nu zolang bij een goede vriend en mag dit adres gebruiken als postadres voor UWV en belasting maar ik sta in principe nog ingeschreven op mijn oude woonadres, nu heb ik hier een aantal verhalen gelezen die toch wel schrikbarend zijn.
Graag zou ik wat zinnige informatie krijgen over mogelijke oplossingen die er voor mij mogelijk zijn. En wat voor gevolgen heeft het voor de persoon waar ik nu tijdelijk onderdak heb als ik ook de deurwaarders dit postadres opgeef? ben er bang voor dat dan het hele circus hier op de stoep staat en dat wil ik toch voorkomen want er valt op dit moment niets te halen want ik heb niets meer behalve dan mijn kleding, fotoalbums e.d. Sta voor alle dingen open en ook om alles in het werk te stellen hier vanaf te komen maar als ik hier de verhalen lees dan zakt toch langzaam de moed in je schoenen.

Jaimy, 24-11-2013 18:31 #116
Hallo ik ben een meisje van 21 jaar. we zullen niet rond te pot draaien ik kom hier mijn verhaal zetten om dat ik in de miserie zit!
Ik heb verkeerde keuzes gemaakt waardoor ik in de problemen zit. ik ben mijn toen ' grote liefde' gevolgd naar zijn land met het gedacht daar een nieuw leven te beginnen. inderdaad niet gelukt anders was ik hier nu niet aan het typen. ik ben moeten terug keren naar Belgie om geld te verdienen. waardoor ook uitkomt dat ik schulden heb gemaakt. nu het is gedaan met die man maar ik heb niet meer geen adres geen huis ik leef hier een daar wat. maar ik heb wel werk! ik weet niet welke stappen ik moet zetten om mij uit deze miserie te helpen. kan er mij iemand raad geven? Reactie infoteur, 25-11-2013
Hi, je bent nog erg jong en hebt al veel meegemaakt. Fouten maakt ieder mens. We leren ook van onze fouten, ook als het ernstige fouten zijn geweest. Als je 21 bent is het ook begrijpelijk dat je in kwetsbare periodes in je leven, verkeerde beslissingen genomen hebt. Het belangrijkste is nu dat je heden weer structuur kan krijgen en je toekomst weer evenwichtig kan worden. Ik heb de indruk dat er wel het een en ander voor zal moeten gebeuren en dat je dat in je eentje niet echt aan weet te pakken (wat ook begrijpelijk is). Je schrijft dat je schulden hebt gemaakt, dat je wel werk hebt maar geen eigen plek hebt om te wonen. Ik weet natuurlijk niet waardoor de schulden ontstaan zijn, maar als er andere problemen zijn, zoals bijvoorbeeld drugsgebruik of weer andere problemen, dan is het wel belangrijk dat je ook daar hulp voor zoekt. Ik maak uit je verhaal op dat er blijkbaar ook geen familie is, of geen vrienden zijn, die jou willen of kunnen helpen. Alles bij elkaar krijg ik de indruk dat je er alleen voor staat. In elk geval lijkt dit me een erg moeilijke tijd voor je, maar vergeet nooit dat je leven ook weer op de rail kan komen. Er komen vast betere tijden, ook voor jou. Blijf knokken. Erg goed dat je de stappen wilt weten die je moet zetten om uit deze miserie te klimmen. Dat is immers al stap 1. Omdat de regels in België anders zullen (en kunnen) zijn dan in Nederland, raad ik je aan om te kijken op de website van het OCMW:

http://www.belgium.be/nl/familie/sociale_steun/ocmw/

En daar informatie in te winnen en om hulp te vragen. Ik hoop dat je via hen de weg naar een nieuwe toekomst kunt vinden. Het is vaak een kwestie van ergens beginnen en stap voor stap dingen regelen. Zie de weg naar jouw toekomst als een trap omhoog, beklim steeds een trede verder van de miserie af, verder omhoog. Oordeel niet te zwaar over jezelf, maar geef jezelf de kansen die je nodig hebt. Zoek die hulp zodat mensen je kunnen helpen. Ik wens je veel succes. Laat je nog eens horen hoe het met je gaat?

Ruud Meijers, 19-11-2013 12:08 #115
Ik ben het totaal niet met dit verhaal eens, ik woon in Almere, het leger des heils doet hier niks die zitten vol, sociale huur woningen zijn hier niet, zodra er 1 vrij komt gaat die de verkoop in, alles word gedaan voor mensen uit de andere europese gemeentschappen, en de nederlander kan op een wacht lijst van bijna tien jaar gaan staan. ik ben nu 60 jaar, woon tijdelijk op een kamertje bij een kennis, en word ook nog is op me uitkering gekort a 150 euro per maand omdat ze dat zien als een duurzaam huishouden. ik moet maar zien hoe ik me red, want uitzicht op een woning of een stuk rust in me lijf krijg ik hier niet, me kinderen en kleinkinderen zie ik niet meer, want die kan ik nergens ontvangen, er lopen hier dertig gezinnen rond in almere, zonder dak boven hun hoofd, maar mevr jorritsma heeft het te druk met allerlei peneltjes op tv waar ze zo nodig in moet zitten en steekt dr kop in het zand, ik ben 60 ik zie geen doel meer, ik heb het wel gezien in het leven, maar voor ik afscheid neem wil ik dit wel even gezegd hebben, wonen is een recht, maar ik zie het niet, almere is een gemeente vol graaiers in de gemeente raad, en de mensen die echt hulp nodig hebben, worden alleen maar verder de stront in getrapt. vriendelijke grt Ruud Reactie infoteur, 19-11-2013
Het spijt me voor u dat u zo wanhopig bent. Het lijkt me ook erg moeilijk voor u. Toch is er hoop omdat u wel een dak boven uw hoofd heeft, ook al is de situatie verre van ideaal. U hoeft in elk geval (hoop ik) in de winter niet op straat te slapen. Dus misschien kunt u toch vanuit uw positie nu, weer iets opbouwen. Dat hoop ik voor u maar ik begrijp dat het zeker niet gemakkelijk zal zijn.

Ali, 18-11-2013 23:51 #114
Ik woon bij een vriendin maar ik staat daar niet ingeschreven. kan ik probleem krijgen of zij met woningbouw of zo?

Mama, 05-11-2013 20:42 #113
Mijn dochter is door omstandig heden dakloos geworden. nu wil ze mijn adres als postadres gebruiken, maar ik heb sindskort een alleenstaande uitkering. word ik dan gekort op mijn uitkering?

Abbas, 05-11-2013 12:58 #112
Hallo
Ik ben getrouwd en vader van 3 kind. ik ga met mijn vrouw scheiden maar kost tijd. ik kan niet meer hier wonen. ik ga een kamer verhuren wij krijg nu uitkering samen wat is gebeurd met mijn uitkering als ik weg? graag help mij. ik heb niemand. Reactie infoteur, 07-11-2013
Als u zelf een kamer gaat huren dan heeft u gewoon recht op een eigen uitkering. Het beste is om naar de sociale dienst te gaan en daar hulp te vragen.

Zeg dan (of schrijf op):

Ik ga op een kamer wonen (ander adres)
ik ga scheiden van mijn vrouw
ik wil een eigen uitkering aanvragen

Veel sterkte.

Hope, 15-10-2013 22:11 #111
Hallo, ik heb een vader van boven de 60. na 35 jaar huwelijk heeft mijn moeder besloten te scheiden. Maar vader is intussen door al het geruzie en de scheiding omdat mijn moeder psychisch niet in orde, zijn baan en onderdak kwijtgeraakt. Daarom kwam hij ook in de financiële problemen. Mijn vader is helemaal de kluts kwijt. Hij zwerft momenteel rond en hij is onverzekerd. Omdat hij een keer bij me ingeschreven stond zodat hij nog uitkering kon ontvangen, werd ik helemaal met post van de belastingdienst etc plat gemaild. Toen heeft hij besloten zich uit te schrijven omdat hij mij niet lastig wilde vallen met zijn problemen. Ik voel me hopeloos om mijn vader zo te zien. Hij geeft aan dat hij niks meer voorstelt en dat de overheid hem toch als een crimineel ziet omdat hij onverzekerd rondloopt. Please mensen graag advies, intens verdrietig word ik om dit van de zijlijn te zien. Dank je wel alvast! Reactie infoteur, 16-10-2013
Hi, wat een triest verhaal. Heb je geïnformeerd bij instanties wat voor hem de beste aanpak is?

Danny, 14-10-2013 22:39 #110
Hoi.

Met een post adres van post-nl kun je jezelf dan ook inschrijven in de gemeente?
Ik ben nu ruim 1 jaar dakloos en slaap overal wegens schulden van ruim 150.000
Ik ben uitgeschreven in Nederland omdat de deurwaarders op mijn nek bleven hangen en mijn relatie en gezin kapot hebben gemaakt. Heb mij uitgeschreven en nergens meer ingeschreven om zo rust te creëren voor mezelf en liefhebbende. Wel heb ik kunnen regelen dat ik nog uitkering krijg van het uwv. Zal toch een post adres moeten hebben wan zal bijstand moeten aanvragen en mijn schulden moeten kunnen laten regelen door de gemeente.

Steef, 01-10-2013 11:46 #109
Hallo ik ben 23 jaar en zit al bijna 3 maanden zonder huis zonder post. ik heb alles er aan gedaan om me in te laten voor een post adres maar dat is niet gelukt. ik heb geprobeerd om bij het leger des heils om me in te schrijven maar de gemeente zij toen tegen me dat het nog niet gaat en nu wil ik me inschrijven ga ik naar de gemeente om te vragen voor een inschrijfformulier en wat krijg ik mee, een briefadres. hoe wil ik me daar inschrijven met een briefadres formulier? in mijn ogen gaat dat niet. ik hoop dat jullie een oplosing hebben want ik trek het zelf niet meer.
M.v.g Steef Reactie infoteur, 02-10-2013
Hoi Steef,

Een heel moeilijke situatie voor jou. Maar neem opnieuw contact op met de gemeente die je dat formulier voor een briefadres hebben gegeven. Desnoods kan je hen vragen om het samen met jou in te vullen, als je dat wilt. Je hebt een briefadres nodig als je bijvoorbeeld recht hebt op een uitkering etc., dan is er een adres nodig om iets naartoe te sturen. Daarom is het wel belangrijk om dat formulier in te vullen, maar de keus is aan jou natuurlijk.

J. Bokma, 05-09-2013 15:24 #108
Je hebt tegenwoordig een briefadres dat kan bij iedereen ook mensen met een uitkering. het gaat alleen om een briefadres dat moet via de gemeente. het heeft verder geen gevolgen maar je bent wel bereikbaar voor instanties en voor een aanvraag van een uitkering. Reactie infoteur, 05-09-2013
Bedankt voor de tip

Sky, 02-09-2013 13:57 #107
Hallo ik ben 26 heb 2 kinderen en woonden tot 8 maanden terug in Purmerend. mijn vriend was zelfstandig ondernemer en d'r was geen werk meer. op advies van de gemeente heeft hij zijn bedrijfje opgezegd (we vroegen om Bbz. Bijzondere bijstand zelfstandige. Is afgewezen). 3 maanden na de bbz aanvraag kreeg mijn vriend werk aangeboden van opbrengst ruim een ton werk nu ga je van 4000 per maand naar 1100 euro waar je alles mee moet doen (en hier en daar dus wek gegronder schuld opbouwd huis leeg auto weg me hele huishouden weg deurwaarders die boven en onder de wet leven (schulden die niet gegrond zijn worden je gewoon opgelegd) jeugdzorg en spirit waren oprijd ingeschakeld om ons bij te staan (2 jaar geleden al omdat we de problemen zagen aankomen). Schuldhulpverlening doet geen reed ze hebben een hoop van de papieren gewoon weggegooid en we kregen alles in 3 vuilniszakken terug kort om ik zit nu bij me schoonmoeder in huis 2 kamer woning. Met 5 man en d'r is geen instantie die naar je omkijkt ik weet niet wat ik moet doen. heb bij dwi een uitkering aangevraagd maar de problemen worden en zullen niet verholpen worden. me kinderen konden 3 maanden niet naar school omdat ze nergens werden aangenomen. jeugdzorg doet geen reed als ik me contactperson bel belt ze niet eens terug en zo gaat het maar door. waar kan je hier in Nederland je beklaagt doen tegen dit soort en je recht halen want boven iedere baas staat nog een baas en die wil ik wel is mijn hele situatie voorleggen want ik weet dat mijn gezin niet de enige is. we worden in een vergeten hoekje gedouwd en voor dood achter gelaten. Graag advies waar ik met me man met 2 kinderen. Serieus word genomen. Ps de voedselbank is ook niks ik kreeg te horen dat ik nog 3 maanden moest wachten om daar terecht te kunnen terwijl ik aantoonbaar 7 maanden zonder geld zit en dus al dood had moeten wezen. En dit is niet een het hele verhaal

Mvg stef

Marcel, 13-08-2013 23:52 #106
Hallo allemaal, In 2011 ben ik failliet verklaard nota bene op advies van schuldhulpverlening om dan via een stichting aan het werk te gaan en na 3 jaar schulden vrij te zijn.Je zaak weg, huis weg, je persoonlijke bezittingen, en dan krijg je een curator die de gevulde boedel en je pensioen afpakt onder de mom van? liegpraktijken zijn aan de orde van de dag.Mijn schulden zijn met 20.000euro vermenigvuldigd in plaats van afgenomen.Daarna moet je verplicht aan het werk voor je uitkering terwijl je geen cent van dat geld ziet laat staan leefgeld allemaal smoezen en leugens. 2 jaar van mijn leven kwijt en dan moet je zeker nog aan de verplichtingen zoals de verplichte ziektekosten verzekering voldoen? Op welke manier jij dan aan dat geld komt zal hun een zorg zijn een uitkering of baan is niet vanzelfsprekend maar je kunt er wel 2 weken gevangenis voor krijgen betalingsdwang noemen zij dat.Zodra je een baan bezit staat daar binnen 2 weken een meneer of mevrouw bij je werkgever om 100% beslag te leggen op jou inkomen een advies voor de voedselbank is een dooddoener. Mijn rechten zijn in dit land afgenomen dus dan kan ik ook niet meer voldoen aan de verplichtingen.je moet in dit land zelf je broek op houden en uit de shit komen daar helpen psychologische clubjes die door het rijk in stand worden gehouden met belastinggeld ook niet mee.Schuldsanering is een wassen neus 3 jaar word 7 jaar ze willen dit systeem in stand houden.deze crisis is door hogerhand in scene gezet om macht te generen en te behouden.Een onvoorwaardelijk basis inkomen is wellicht de oplossing.elke burger kan dan zelf beslissen of hij of zij gaat werken of niet maar elke burger kan een normaal bestaan leiden en zijn vaste lasten voldoen.
Wellicht voor mijn te laat maar voor veel mensen voorkomt dat veel narigheid in de toekomst. gaat u goed groet marcel

Lily, 25-07-2013 01:07 #105
Beste,
ik vroeg mij af of dit artikel alleen maar volgens de Nederlandse wet is? geldt dit ook voor België? Mijn vriend is thuisloos, en ik zou graag met hem op vliegvakantie gaan, maar is dit wel mogelijk aangezien hij geen officieel adres heeft? En wat als je bv een visum moet aanvragen. Gaat dit zonder adres? hopelijk kan u mij antwoorden geven voor ze ons tegen houden aan de douane.
Groetjes. Reactie infoteur, 25-07-2013
Deze vragen kan je beter stellen bij instanties in België.

Muis, 23-07-2013 14:52 #104
Hoi erg als ik dit allemaal lees, dat brengt mij dus in een nog moeilijkere situatie om een beslissing te nemen. ik woon namelijk samen met mijn vriend en kind en de liefde is over.
ik kan hem niet zomaar weg sturen waar moet hij dan naar toe hij kan zich nergens in schrijven. of in wonen, maar jah ik kan ook niet samen blijven omdat hij anders op straat slaapt. ik ben dood ongelukkig nu, ik weet niet wat ik moet doen maar deze situatie is voor ons beiden niet goed. ook is hij bang dan als hij een uitkering krijgt geen huisje kan betalen na zijn zeggen is dit maar 600 per maand en hij heeft 2 kinderen die 1 x per maand weekend komen, wij zijn beiden afgekeurd… kan iemand mij aub goeden raad geven.
mvg muis

Sanja, 18-07-2013 06:21 #103
Hallo,

Ik ben een vrouw van 21 en zit in een moeilijke toestand, ik ga scheiden van me man
wegens problemen, ik heb helemaal geen inkomen en binnenkort geen onderdak.
Wat moet ik doen?

Michelle, 14-06-2013 15:19 #102
Hallo ik ben michelle en ben 18 jaar. ik ben een tijdje dakloos omdat ik er door mijn voormalige huurbaas zonder enkele reden uit het huis ben getrapt. ik heb alleen nog niet de tijd gehad om me uit te schrijven op het adres. momenteel verblijf ik in rotterdam. moet ik ingeschreven staan in rotterdam om een dak/thuislozen uitkering te krijgen?

mvg, Reactie infoteur, 14-06-2013
Dat lijkt me niet, je moet volgens mij gewoon ingeschreven staan op een adres in Nederland waar je ingeschreven mag staan. (Vrees dat je ex huisbaas dat dus niet zal willen maar dat kan ik verder niet beoordelen.) Maar om zeker te zijn kan je deze vraag toch het beste stellen daar waar je de uitkering wilt aanvragen. Succes!

Hans, 07-06-2013 08:43 #101
Mijn jongere broer (55) is na een mislukt avontuur uit Thailand terug gekomen, hij heeft geen woning, geen inkomen en heeft een nogal ernstige hartkwaal. De vriend waar hij nu inwoont heeft hem per 1 juli het verblijf opgezegt en daarmee staat hij op straat. Om hem tijdelijk van dienst te zijn heb ik aangeboden dat hij zolang bij mij onderdak kan krijgen. Zelf zit ik, mede door de crisis, in een gedeeltelijke WW situatie en ben nu bang dat dit mijn uitkering zal schaden is die angst gerechtvaardigd?
Veder wil ik deze situatie alleen tijdelijk, wat zijn zijn mogelijkheden om woonruimte te vinden? zou ik een huurcontract moeten samenstellen? Hij heeft ook nogal wat schulden, in hoeverre loop ik gevaar om op te draaien voor zijn schulden, via bv. een deurwaarder? enkele van de vele vragen die er in mijn hoofd rond spelen. Reactie infoteur, 07-06-2013
Op dit moment logeert je broer bij jou en heeft hij geen inkomen. Als hij gewoon een paar nachten bij jou logeert is daar niets geheimzinnigs aan, maar op een bepaald moment wordt hij gezien als een persoon met wie je samenwoont. Als hij als inwonend op een adres ingeschreven staat heeft hij ook recht op een bijstandsuitkering, maar er zijn regels voor. Dat kan hij (met jou samen desnoods) allemaal uitzoeken.

De vraag is wat het voor jou voor gevolgen heeft om je broer (voorlopig) in huis te nemen. Dat is niet gemakkelijk te zeggen want hangt van de omstandigheden af. Bijvoorbeeld of je broer wel of geen inkomen gaat krijgen, wel of niet ook elders slaapt, wel of niet gaat werken, enzovoorts. Er kan sprake zijn van een gezamenlijk huishouden, dan wordt je mogelijk gekort op je inkomen als je broer zelf geld ontvangt (bijvoorbeeld een bijstanduitkering). Als ik je was zou ik dit eerst eens allemaal heel goed uitzoeken. Kijk ook eens hier:

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=104238

Betsy Breukelman, 10-05-2013 13:51 #100
Ik woon met mijn 2 kinderen van 16 en 18 (met beperking ) bij mijn vriend in, maar word nu op straat gezet. Hij heeft een eigen woning en alles is van hem. Waar moet ik nu met mijn kinderen naar toe? Waar moet ik beginnen? Ik heb geen werk ivm met mijn ziekte van Crohn die de laatste 2 jaar best heftig is waardoor ik ook beperkt ben en heb ook geen uitkering.

Hendriks, 09-05-2013 22:03 #99
Goedenavond

ik ben een jonge vrouw van 26 jaar en dakloos. ik slaap bij verschillende vrienden en heb geen inkomen. zo leef ik nu al een jaar maar bouw zo wel schulden op omdat ik niks kan betalen. ik heb bij de gemeente aangeklopt waar ik als laatste woonachtig was maar werd iedere keer van het kastje naar de muur gestuurt en krijg geen uitkering omdat ik geen vast woon en verblijfadres heb en ook geen 27 ben.
nou is mijn vraag hoe ik deze problemen aan kan pakken want ik kom er alleen niet meer uit.

mvg hendriks

Anoniemm, 08-05-2013 01:12 #98
Hallo. ik ben denise. mijn vader is 60 jaar en heeft geen woonruimte hij slaapt hier en daar maar geen vast adres al 10 jaar ofso. werk en geld heeft hij niet, ik denk dat hij ook genoeg schulden heeft. hij ziet zijn probleem niet in en weet ook niet zogoed hoe ik hem de goede richting op kan sturen… en hoe ik hem kan helpen en bij welke instanties… heeft u misschien een idee? mvg denise Reactie infoteur, 08-05-2013
Als je vader geen inkomen heeft, kan hij moeilijk woonruimte krijgen. Omdat het niet duidelijk is waarom hij zelf het probleem niet ziet, is het lastig om je te adviseren. Ik weet niet hoe oud je bent en wat jouw eigen omstandigheden zijn )woon je bijvoorbeeld bij je moeder of zelfstandig?) maar je kunt altijd bellen met een van de telefoonnummers in het artikel en om advies aan hen te vragen.

H. Vos, 25-04-2013 13:25 #97
Wij hebben mensen bij ons in de kantine in de schuur wonen want die woonde eerst bij mensen waar ze werkten maar door een onenigheid daar weg gegaan zijn. Deze mensen hebben geen werk dus geen geld en ze hebben nog huurachterstand van stalling van 15 paarden en daar hebben wij nog geen euro van gezien maar dat komt misschien nog wel. Meneer doet wat in oud ijzer hij zegt dat hij voor zijn eigen inkomen wil zorgen en van geen steun van de gemeente of zo wil hebben en ook geen belasting wil betalen maar ja dat is hun keus maar ik vind het niet verstandig. Als je een keer vraagt van heb je al iets anders gevonden om te wonen zeggen ze dat ze geen woning krijgen om dat ze geen vast inkomen hebben en daardoor geen woning krijgen. Bij ons kunnen ze ook niet blijven want ten eerste hebben wij geen geschikte woonruimte voor hen en moeten ze eigenlijk vertrekken maar ja hoe gaat je dat aan pakken? Reactie infoteur, 25-04-2013
Dat is moeilijk want je hebt ze binnen gelaten en ze wonen nu bij jou. Ze betalen geen huur dus het zijn officieel geen huurders, maar omdat ze alle nachten bij u verblijven kan het na een tijdje moeilijker worden om ze te verzoeken om weer weg te gaan. Vooral als mensen meer dan een bepaald aantal nachten per week op uw woonadres slapen, eten en wonen, etc., en voor langere tijd. Inwoners krijgen dan misschien het recht, maar zelfs ook de plicht om zich op uw woonadres als inwoners in te schrijven. Hoe dat precies zit kunt u dus het beste uitzoeken. Omdat u geen vaste bewoners in uw schuur wilt, kunt u het beter meteen uitzoeken. Lees eens bij onderstaande link, en dan vooral de reacties onder het verhaal.

http://forum.fok.nl/topic/1739526/1/999

Mariska, 24-04-2013 13:03 #96
Halo ik ben mariska en schrijf voor een goede vriend. Mijn vriend is 41 jaar en heeft ook geen huis netwerk alleen een baan. Maar door die baan kan hij niet ingeschreven worden gemeente den haag. en nu is ook nog een zijn beslagvrije voet op 0,00 gezet waardoor hij 40 uur in de week moet werken maar niks uit betaald krijg. wanhopig probeer je van alles maar wordt inderdaad van kasje naar de muur gestuurd en niemand kan ook maar iets doen. heel graag zal ik hem willen helpen maar ben ook bezig met schuld hulp en kan hem daar door niet inschrijven. Nu zie ik geen uitweg meer en lees alle problemen op deze site en zit er om te huilen. Ik vindt het heel erg dat iedereen zich druk maakt om de homohuwelijke terwijl er in het land veel ergere dingen zijn. En de overheid moet zich meer inzetten voor de mensen die echt hulp willen, er is genoeg armoede in dit land. Hoop dat er voor iedereen een positief einde komt aan deze ellende en laten we elkaar een handje helpen.

Nani, 23-04-2013 16:25 #95
Goede dag, ik sta op straat met 4 kids. Ben al maanden bezig om een woning te krijgen. Lig ook in een scheiding, me man is er met me vriendin vandoor. Ik weet het echt niet meer. Hebben jullie een tip. Ik krijg overal te horen ik heb teveel kids… Reactie infoteur, 23-04-2013
Heel erg moeilijk. In het artikel staan adressen waar je terecht kunt maar met veel kinderen is het zo te lezen moeilijker. Op straat leven met kinderen kan ook niet. Probeer minimaal de kinderen op een veilig adres onder te brengen, zo mogelijk op verschillende adressen zodat zij een dak boven het hoofd hebben. Zelf kan je dan terecht bij daklozenopvang en hopelijk ook bij kennissen of familie. Zie je kans om weer op te bouwen? Heb je een inkomen?
En waarom gaat je ex niet het huis uit en laat jou met de kinderen in het huis wonen?

Jessica, 15-04-2013 19:57 #94
Hallo ik ben 18 en ben sinds januari 2013 dakloos, mijn vriend heeft me het huis uit gezet vanwege hoge financiële problemen… hij heeft zelf ook geen werk en is bezig met bijstand… ik zelf heb wel werk ma is nooit genoeg om iets te kunnen gaan huren en vaak moet ik een borg betalen dit gaat niet want heb ook vaste laste die ik moet betalen… ik kan geen bijstand aanvragen want je moet volgens mij minimaal 2 jaar in een gemeente ingeschreven staan en dat is in mijn geval niet zo ik slaap nu nog bij me vriend en af en toe bij een vriendin maar omdat mijn vriend zijn uitkering bijna start mag ik hier alleen nog maar in de weekenden komen. en bij die vriendin van mij kan ik ook niet blijven want die kan het ook allemaal niet betalen, familie wil me niet helpen en hebben het contact volledig verbroken hierdoor zit ik in een dilemma ik heb van allerlei instanties gebeld maar willen mij niet helpen want ik kom niet uit hun regio en ze sturen me van het kastje na de muur. ik wordt hier echt moedeloos van en weet gewoon niet meer wat ik kan doen ik heb al me hele leven in instanties gezeten en ben bang om dit weer mee te maken ook al weet ik dat ik wel zou moeten maar welk instantie kan me helpen want ik kom uit niemands regio…? wat kan ik nog doen? Reactie infoteur, 18-04-2013
Wat ik niet begrijp is dat je vriend zijn uitkering boven jouw dakloosheid stelt. Als jullie samen zouden wonen gaat jouw inkomen gedeeltelijk van zijn uitkering af, maar dan heb je wel een dak boven je hoofd. Waarom doen jullie dat niet? Je hebt dan tijd om je inkomen op te bouwen, werk te zoeken of een andere oplossing, en als je dan weer zou verhuizen krijgt je vriend gewoon weer zijn volledige uitkering. Iemand uit je omgeving zal jou toch moeten helpen want je kunt niet op straat leven, dan kom je steeds dieper in de problemen.

Gb, 27-02-2013 15:36 #93
Ik weet het allemaal niet meer. Er is vandaag een vonnis gewezen en daarin staat dat ons huis wordt ontruimd en het contract ontbonden. Dit gebeurt terwijl ik had aangegeven alles te willen betalen en nog moeten wij onze huis uit. Weet nog niet op wat voor termijn maar ik zie geen uitweg meer!

Steef, 26-02-2013 12:47 #92
Hoe zit dat? Ik heb nog een huis maar die wordt verkocht en ik kan me bij niemand anders inschrijven. Hoe moet ik me uitschrijven op me adres en hoe kom ik dan aan een postadres? Graag meer info.

Diana1234 (infoteur), 26-02-2013 12:10 #91
Hallo
Hoe zit het als je wel onderdak heb bij vrienden familie, maar je hebt geen geld om je eten te halen of je tampons? Hoe zit het dan?

Nathalie, 26-02-2013 01:52 #90
Goedendag
ik ben een moeder met kinderen. 2011 had me man buiten gezet met me kinderen, geen fam of vrienden die me kon helpen. Me zus had met zijn ex-man gepraat kon ik daar voor tijdelijk blijven en nu gaat hij zijn huis verkopen eind mei begin april gaat hij verhuizen. Dan word ik weer dakloos met me kind op straat. Drie maanden gewacht op uitkering eindelijk rond. Me dingen netjes geregeld. bezig met scheiden. Nu weet ik geen raad meer want hij was me hoop. Paar instantie opgebeld hun zeiden allemaal beetje hetzelfde. Opvang niks voor me en me kinderen. Kamer neem hun me niet omdat ik kinderen heb, maatschapelijkwerker gebeld hun zeiden me weer hetzelfde. Stichting mee gebeld hun zeiden dat hij mensen met beperk helpen gehandicapt en gaf me paar dingen antiekraak envz. Wat kan ik doen om waar moet ik gaan. Voor dat ik alles weer verlies. Weer opnieuw moet beginnen geen slaap plek geen dak boven me hoofd. Iedereen die zegt van hun kan me niet helpen.

Nl, 15-02-2013 22:45 #89
Ik heb ook enkele problemen die van kwaad tot erger leiden, geen adres geen bijstand helemaal niets. En als ik bel word ik letterlijk van het kastje naar de muur gestuurd, of er word gezegd helaas we kunnen niet veel doen. Ik heb ook het gevoel dat je niet serieus word genomen meer als een nummertje dan een persoon. Wat ik kwijt wil aan de mensen op dit forum: Noteer naam en achternaam van de contactpersoon als u belt want ze willen nog wel bot zijn zodat u dit als een klacht kunt doorzetten bij dergelijke gevallen. Ik kan een boek schrijven maar laat ik het hierbij houden.

Linda, 25-01-2013 11:38 #88
Goedendag, ik en man met 2 kinderen zitten in de sociale dienst uitkering sinds kort, daarvoor lage ww uitkering door bepaalde omstandigheden niet de huur kunnen betalen. We hebben de gemeente om hulp gevraagd (op tijd) dat het niet uit de hand gaat lopen.
Je moet wel aan verplichtingen doen die hun stellen dat doe je dan want je wilt geholpen worden daar vraag je ook om, maar de gemeente is echt ambtenaren liever lui dan moe. Je ziet dat overal recht op hebt met dat ga je dan naar de gemeente maar hun zeggen dood leuk daar beginnen we niet aan of het gaat niet, dus aan heb je ook niet veel, wel je plichten doen en niet je rechten. Omdat hun zo weinig doen zit ik en mijn gezin met een dreigende woonuitzetting, terwijl dat het voor hun zo makkelijk op te lossen is.

Vp, 22-01-2013 18:10 #87
Ben sinds 2 maanden geschrap van ambachtwege ik ben arbeider maar ik kan wegens veel betalingen geen woning of kamer huren kan mijn domiciel niet bij mijn ouders zette omdat zij dan minder loon krijgen omdat vader invalide is heb een referentie adres gehad maar hebben mij dat nu afgezegt, zei zeggen dat ze mijn ouders niks afnemen wat dus wel het geval is, nu ben ik laatst met mijn moeder op de gemeente geweest voor een referentie adres te nemen bij haar zodat ik in orde blijf met ziekenkas enz nu zeggen ze op de gemeente dat gaat niet vermits ik werk heb en op internet wordt overal beweerd dat het wel wettelijk is dat ze het moeten toekennen dus mijn vraag wat nu?

Jones, 08-01-2013 12:59 #86
Hallo, ik ben een jongeman van 22 die dakloos en werkloos is en in de schulden nu. Hopeloos soms zie ik het nut er niet meer van waarom ik leef, om een lang verhaal kort te houden ik heb nog een klein beetje hoop en wilskracht over om mijn leven te beteren, maar realiseerde mij dat ik daar degelijk wel hulp bij nodig heb. Alleen weet ik niet hoe en waar ik zou moeten beginnen. Kan iemand mij misschien helpen? Reactie infoteur, 09-01-2013
Je bent nog erg jong, te jong om geen hoop meer te zien. Dat je zo diep in de ellende bent gekomen moet een reden hebben. Is er geen familie die je helpen wil? Zijn er geen vrienden?

Wat is de oorzaak dat je zo diep in de ellende terecht gekomen bent?

Heb je al eens geïnformeerd bij instanties die hulp bieden aan daklozen, welke hulp je kunt krijgen?

Michel, 06-01-2013 22:09 #85
Hallo ik zit met een probleem na het beeindingen van een relatie ben ik op zoek naar woonruimte. Momenteel zit ik bij vrienden, maar moet hier weg vanwege gezinsuitbreiding.
Ik kan nergens terecht dus zoek met spoed al is het een kamer. Wie helpt mij me leven weer op te pakken? Mvg Michel

S. N. Goedhart, 06-01-2013 03:58 #84
Nou ik zit met een probleem. ik ben een moeder van 31j en heb een zoon van 13j moest laatst mijn huis uit dus ben nergens meer ingeschreven.dus mijn robleem is nu waar kan ik me inschrijven heb bij mijn familie geprobeerd maar gaat ook niet!

A. J. Pietrzak, 19-12-2012 08:19 #83
I am English I have lived in the Netherlands for many years do not have a residency stamp, I have been homeless since i was evicted from my home, I was refused help from salvation army and HAVO it is now winter where can i get help please, i am going to die if i sleep on the street any more… where can i find help please? Reactie infoteur, 19-12-2012
I think it is very difficult to find shelter in your situation. All I could find was this page with information abouth shelter for people without residency stamp (and other homeless situations).

This page: http://www.basisrechten.nl/amsterdam/wonen-en-opvang.html

I think you can translate the page with google translate if you cannot read Dutch very well. I hope you will find shelter.

A. M. van Hal, 12-09-2012 15:19 #82
Sinds 7 juni huisuitzetting gehad vanwege huurachterstand, woon nu tijdelijk bij kennissen, maar moet hier weg, omdat het geen woonhuis is dus kan ook nergens ingeschreven staan. Zou graag willen weten wat ik moet doen. Bij voorbaat dank. Afz AM van Hal

Loana, 01-08-2012 02:11 #81
Ik ben al vanaf mijn 15e uit huis gehaald door jeugdzorg, die hebben mij op mn 18e gewoon losgelaten (gedumpt kan je wel zeggen) en nooit ervoor gezorgd dat ik ergens terecht kan ik ben nu 22 en heb nog steeds geen huis ik zwerf al 4 jaar tussen vrienden en familie door en nou ben ik echt aan het eind van mn latijn. Ik heb pddnos-mcdd en ik word er niet eens mee geholpen. Ik loop bij maatschappelijk werk die mij adviseert een kamer te nemen maar door mijn geestelijke gesteldheid kan ik dat gewoon niet. Ik word heen en weer geslingerd en word er ook nog eens zo ontzettend depressief van, Ik heb geen idee meer waar ik heen moet zonder dat ik mijzelf in situaties breng die gevaarlijk zijn voor mij aangezien ik overal dus bang voor ben. Ik snap niet dat er zo weinig word gekeken naar de individu van ons en allemaal maar makkelijk word gedaan van ja je kan toch op kamers gaan wonen. Sinds kort ben ik ook nog eens mn baan kwijt, gelukkig heb ik wel een wajong waar ik op terug kan vallen maar dat maakt gewoon niks beter als ik niet eens gerust kan wonen. De laatste tijd ben ik zo bang dat ik doordraai en dat het nooit meer goed gaat komen met mij aangezien ik al vanaf mn 15e ALTIJD met andere om mij heen zit ik ben echt nooit alleen, nou hoe goed is dat voor iemand met autisme. En de hulp die ik krijg daar voel ik me absoluut niet begrepen, ik heb geen idee meer welke boel ik op stelten zou moeten zetten om eindelijk een plekje te krijgen met mn eigen voordeur zonder alle prikkels van andere om mij heen. Is er een gericht bureau die mij daarbij kan helpen? Of die in ieder geval mij zou kunnen ondersteunen wanneer ik niet serieus word genomen dat dit niet langer zo kan? Reactie infoteur, 01-08-2012
Het moeilijkste is denk ik dat je je niet in staat voelt om op een kamer te gaan wonen. Een kamer is immers de enige mogelijkheid om een plekje voor jezelf te krijgen, waar je geen prikkels van familie om je heen hebt. Misschien oet je eerst voor jezelf bepalen wat je wel wilt, in plaats van wat je niet wilt.

Als je geen kamer voor jezelf wilt, wat wil je dan wel? Een woning voor jezelf zal moeilijker te vinden zijn.

Je zegt dat je een eigen plekje met een eigen voordeur wilt. Dat is in elk geval een duidelijke wens. Waarom voldoet een kamer daar niet aan? Misschien omdat je dan weer bij iemand inwoont? Bespreek dan met je maatschappelijk werker wat je wel wilt en probeer dat te realiseren. Als je dat niet wilt, vraag dan hulp aan familie die jou graag willen helpen. Waar een wil is, is een weg. Misschien is een kamer de beste start omdat het gezien je inkomen haalbaar is en omdat je ergens moet beginnen. Geef jezelf een kans om het wel te proberen. Er zijn ook kamers waar je geen hospita hebt, maar medebewoners die elk hun eigen kamer met hun eigen voordeur hebben.

Kijk maar eens bij:

http://www.freewebs.com/autisme_pdd-nos_mcdd/ikhebautisme.htm#97370086

Venessa Wiegel, 08-07-2012 19:11 #80
Ik ben sinds kort dakloos samen met mijn zoontje van 6 maanden door jaren lang ruzie met mijn ouders. ik kan af en toe bij 2 van mijn vrienden slapen maar hun ouders vinden het vaak niet ok. Ze doen het vanwege mijn zoon maar moet stappen ondernemen vinden zij.Ik kan(als het kan) bij mijn zus bij haar kinderen in de kinder kamer slapen maar dat is vaak niet het geval want ze heeft een heel klein woning en drie kinderen. Ik ben echt bang om op straat terecht te komen en zo'n leven wil ik niet voor mijn zoontje… wat kan ik het beste doen maar belangrijk waar kan ik naartoe. Reactie infoteur, 08-07-2012
Een heel moeilijke situatie. Als je een inkomen hebt kan je natuurlijk zelf een woonadres zoeken. Zelfs een enkele kamer is beter dan op straat terechtkomen.
Mag ik vragen hoe oud je bent?

William, 29-06-2012 18:28 #79
Ik ben dakloos en ik kan geen kant op ik ben 25 jaar en weet totaal geen raad meer.
Alemaal te danken aan een beveiliging, s bedrijf waar ik in dienst was getreden security service bernisse

ik woonde ook in bernisse en ben, door de nalatigheid en wanbetalende beveiliging, s bedrijf me huis en auto kwijt geraakt en nu heb ik niemand en of niets meer om op terug te vallen, kort om raadeloos.

Uitkeringen zijn ook niet meer aante vrage in deze tijden.
uitzenburoua, s zijn ook niet de makelijkste meer ik ben vol gediplomeerd zelfs als praktijk opleider en begelijder voor beveiliger 2 en nog veel meer, maar daar is nu bijna niks meer aan te doen.

Wie oo wie weet wat ik moet doen dit was het laatste logeer partijtje en ook dit houd nu op en zal moeten zoeken naar een brug waarschijnlijk gelukig is het nog lekker warm.

Cookz, 12-06-2012 19:15 #78
Mijn vriend is voor een maand terug uit huis gezet en woont tijdelijk bij ons in huis (mijn ouders en ik). Hij heeft inmiddels werk gevonden waarmee hij een huisje eventueel kan onderhouden en staat nu ook ingeschreven. Alleen duurt het altijd zo lang voor je ergens een huisje zou kunnen huren.
Nou heeft een vriend van me een huisje dicht bij mijn vriend z'n werk, alleen heeft hij toekomst plannen om daar weg te gaan en dus niet meer dicht bij het werk woont. Nou heb ik gelezen dat als "medehuurder" je het huurhuis zo zou kunnen overnemen, vanaf wanneer kan dat? En zijn daar nog uitzonderingen op? Of toch hopen dat hij snel reactie krijgt?
Tips zijn welkom! Reactie infoteur, 13-06-2012
Lees eens hoe dat zit bij deze link:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wanneer-ben-ik-medehuurder-bij-de-huur-van-een-woning.html

Tara, 03-06-2012 09:41 #77
En als je nu als Nederlander ergens in het buitenland dakloos bent geworden bijvoorbeeld Spanje. Heb je dan ook recht op een uitkering?

Harmen, 22-05-2012 00:35 #76
Ik ben Harmen, gescheiden van een zieke vrouw die ik 18 jaar lang heb verzorgd en van me ging scheiden om haar deel aan de kerk te geven. Alles was weg, vrouw, dieren, inkomen, huis… fam… enz… er was alleen nog te weinig vermogen om een huis te kopen en teveel om een uitkering aan te vragen. (wil ik ook niet als het even kan) nu heb ik 3 jaar samen gewoond bij een vrouw die een eigen huis had en we hadden een gewoon samenlevingscontract… het ging vorige maand plotsklaps uit en ze heeft me uit huis gezet… eerder wel 6 keer gebeurd) kon ik een briefadres krijgen bij een vriend, maar ik zit tijdelijk in een caravan bij iemand op het erf maar het gaat niet goed tussen mij en die mensen, maar toch is er geen manier om mij nu met een briefadres in te schrijven en dat vind ik werkelijk vreselijk. Ik wil en kan niet gaan inwonen met of bij die mensen want ik heb alleen hun caravan gehuurd uit nood. Nu zijn de briefadres formulieren te laat opgestuurd en wil de gemeente eigenlijk niet meewerken. Ik begrijp dat als ik in een tent op een camping zou staan, het ineens wel kan maar vind het onbegrijpelijk dat ik op de nominatie sta na een maand als zijnde dat ik geëmigreerd ben. Wat is dit voor een land? Graag zou ik dus een tip krijgen wat ik nu moet doen.

Groeten, Harmen

Henny, 21-05-2012 15:03 #75
Vechten dat is wat over blijft, dit is ook mijn land. Vanaf mijn zesde heb ik moeten overleven op straat door heel Nederland. Ik ben nu 43 en de ellende begint weer van voor af aan. De geestelijke schade kom je nooit meer over heen, en ik vind dan ook dat je mag stelen, roven, slaan en schoppen om te overleven als een dier! Want zo ben ik geworden helaas.

Jackwhite, 16-05-2012 13:46 #74
Wij zijn failliet en ons huis moet nu verkocht worden. We krijgen geen urgentie omdat het blijkbaar onze eigen schuld is dat het bedrijf failliet is. WSNP krijgen we daardoor dus ook niet en om particulier te huren vragen ze een BKR toetsing op. tja wat nu?
Wat moet je dan als gezin met 2 kleine kinderen op school?

E. Stolk, 04-05-2012 12:54 #73
Ik had een vraag, ik moét het huis aan mijn ex man verkopen en kom hier door op straat te staan met mijn dochter. Nu is mijn vraag onze makelaar zei als je een [ver] koopcontract kan laten zien, dan is de gemeente verplicht je een onderdak aan te bieden. Is dit werkelijk zo? Reactie infoteur, 04-05-2012
De Makelaar zal hopelijk weten waar hij/zij over spreekt. Vraag het nog eens goed uit, en noteer wat de makelaar bedoelt. Stap met die informatie naar de gemeente en leg het vriendelijk voor.

Charlie, 03-05-2012 11:52 #72
Ik heb hulp nodig. Ik ben door mijn moeder het huis uitgezet en ik woon bij mijn vriendin en haar ouders maar ze maken mijn leven een hel. Ik moet hier weg maar ben werkloos. Ik solliciteer overal maar mensen willen me niet. Ik werk hard en ben heel enthousiast. Kan iemand me raad geven? Dank u alvast. Reactie infoteur, 03-05-2012
Dit is heel moeilijk voor jou, maar ook voor je vriendin. Als je nog niet volwassen bent, kan je het beste contact zoeken met jeugdhulpverlening. Anders kan je hulp zoeken via de de links in het artikel.

Aangezien je schrijft dat de ouders van je vriendin je leven tot een hel maken is het beter om tijdelijk bij vrienden te gaan logeren. Een paar nachten bij vrienden, een paar nachten via daklozenopvang. Het is natuurlijk ook de vraag waarom je in deze problemen terecht gekomen bent. Je moeder is boos op je en met de ouders van je vriendin botert het ook niet. De oorzaak van je problemen kan je misschien alleen met hulpverlening oplossen, maar je moet ergens beginnen.

Jeja, 24-04-2012 00:52 #71
Ik ben na persoonlijke omstandigheden 11 maanden naar het buitenland gegaan. Ik ben januari terug gekomen naar NL samen met mijn dochter van 6 omdat ik mijn studie wou hervatten. Ik kreeg een particuliere woning maar mijn financiering bleef uit. Ik kwam er namelijk achter nadat ik hier was dat het niet legaal geregeld was en de hoofdbewoner nog ingeschreven stond. Hierdoor raakte ik mijn alleenstaande voorzieningen kwijt en was ik te laat met lesgeld en werd uitgeschreven van school. Mijn studie is inmiddels gestopt en ik moet vrijdag het huis uit. Ikweet geen raad. Mijn dochter heeft genoeg meegemaakt, op school gaat het nu ook minder en ik heb geen familie. Wat moet ik doen? Het enige wat ik wil is een goed bestaan voor mijn dochter en ik! Reactie infoteur, 25-04-2012
Omdat u geen familie heeft, en misschien ook gen vrienden waar u tijdelijk terecht kunt, raad ik u aan om te kijken bij:

http://www.opvangatlas.nl/zoek

Voor hulp in uw regio. Veel sterkte.

Marcel, 23-04-2012 15:09 #70
Normaliter ga je bij een huurschuld naar de gemeentelijke instantie en bij de eerste intake word bekeken of je dan al niet in een spoedeisende situatie zit bijvoorbeeld dat de deurwaarder met een vonnis komt tot ontruiming ontbinding van het huurcontract. Het afsluiten van energie is geen spoedeisende urgentie om iemand snel uit deze situatie te helpen. De gemeente kijkt per persoon naar de urgentie en kan eventueel bij een spoedprocedure een voorlopige voorziening treffen middels art, 287 lid 4 Fw na het verzoek krijgt de gemeente 6 maanden de tijd de schulden in kaart te brengen de schuld eisers aanschrijven en een schikkingsvoorstel doen. Gaan alle partijen akkoord dan ga je 3 jaar afbetalen zo`n 20% van de daadwerkelijke schuld. De deurwaarder kan je tot die tijd niet uit je huis zetten de energie en water word niet afgesloten.Maar nu komt het, door het gebrek aan communicatie tussen de hulpverlenende instantie`s, de rechterlijke macht, en in mijn geval een graaiende curator loop je tegen muren aan waarbij je denkt wat heb ik vroeger op school fout gedaan? Als je in een beslag je loon niet krijgt kun je niet voor de 1e van de maand je huur voldoen, dus loopt je schuld op en na drie maanden mag de woningbouw je woning ontruimen. Mij zetten ze ook na een lange juridische strijd op straat nou dat maakt mij schuldenvrij! Dus de woningbouw komt met een dubbele afschrijving op de begroting en dekt de kosten met de verkoop van de woning hoe slim. Mocht de schuldenaar gaan werken dan mogen ze oneindig beslag leggen. Als je dakloos bent kun je ook geen ziektekosten verzekering betalen laat staan dat je in bezit kunt blijven van je identiteit en rijbewijs.En waarom moet een schuldenaar genoegen nemen met €30 euro leefgeld en dat geen 3 jaar maar wel 8 jaar in de praktijk om de gestudeerde een leuke vakantie te bezorgen? In mijn geval is het denkbaar beter om te emigreren naar Griekenland daar een bv op te richten en de graaiers in Holland het nakijken geven maar ik ga wel zonder stress met pensioen als ik in Holland zal blijven werk je tot je dood voor de graaiers. Eigenlijk zou elke burger een nationaal inkomen moeten hebben zodat deze ten alle tijden de vaste lasten kan betalen de economie zal flink stijgen schulden zullen minimaal worden en een zwervend bestaan is verleden tijd. Alle subsidie`s kunnen afgeschaft worden dat zullen ze in Den Haag eens moeten doorberekenen voor elke burger.

Miranda, 18-04-2012 15:05 #69
Ik ben door het verbreken van mijn relatie mijn huis, baan en daardoor ook mijn kinderen kwijt geraakt. Zit nu op een kamertje zonder inkomen zonder uitkering en zonder post adres. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie weet raad?

Zoe, 11-04-2012 09:42 #68
Ik ben een meisje van 26 jaar in Rotterdam. Ik ben al sinds anderhalf jaar dakloos. Ik heb eigenlijk anderhalf jaar lang heen en weer gezwerfd van vrienden naar familie en van familie weer naar vrienden tot een half jaar geleden (ik nergens meer terecht kon). In de tussentijden wel geprobeerd een uitkering aan te vragen omdat mij het verstandig leek eerst inkomen te vergaren en dan te kijken naar een eigen woonvestiging, dat was allemaal niet zo makkelijk als dat het leek en de uitkering is er dan ook nooit gekomen! Ik heb zo lang mogelijk crisis opvang plekken gemeden omdat ik dacht dat ik daar niet thuis hoorde. Ik heb geen drugsgebruik probleem of dergelijke maar nu twijfel ik daar niet meer aan. Ik vraag me alleen af bij welke crisis opvang ik terecht kan zonder ook maar 1 stuiver! Uit onderzoek blijkt dat zelfs de opvangs niet zonder geld werken dus ik vraag me af wat ik nu eigenlijk kan doen dan naast op straat blijven zwerven? Reactie infoteur, 12-04-2012
Een erg moeilijke situatie voor je. Als je een postadres hebt en dus ergens ingeschreven staat, heb je wel recht op een uitkering, maar waarschijnlijk weet je dat allemaal al. Je vraag over gratis opvang kan je denk ik het beste stellen bij:

http://dakloosinrotterdam.nl/dakloos.htm

Elly, 05-04-2012 14:38 #67
Hallo wie weet raad? Mijn zoon, schoondochter (hoogzwanger) en kleinkind zijn door huisuitzetting op straat gekomen en zijn thuisloos. Ze staan wel ingeschreven bij mijn ex-partner, maar kunnen daar niet blijven en bij mij kunnen ze ook niet. Ze hebben verder geen sociaal netwerk. Inkomsten zijn er bijna niet doordat mijn zoon een leerbaan heeft en mijn schoondochter geen inkomsten heeft momenteel. Welke weg moeten we behandelen zodat ze weer op de rit komen? Ik ben ten einde raad nu en ze weten het zelf ook niet meer. Reactie infoteur, 05-04-2012
Er is geen een instantie die op korte termijn even een woning uit de mouw kan schudden, wel tijdelijk onderdak. (Zie artikel). Verder ligt het voor de hand dat ze in eerste instantie opgevangen worden door familie, zoals u of uw ex-partner. Waarom kan dat niet tijdelijk geregeld worden? Dan kunnen ze op hun gemak nieuw onderdak zoeken.

Martin, 29-03-2012 19:11 #66
Mijn dochter heeft na het kwijtraken van antikraakwoning bij mij in huis gewoon (2kamerwoning) Dit liep niet goed en nu woont ze afwisselend bij vrienden. Omdat ik bang ben voor problemen bij de belasting wil ik dat ze zich uitschrijft. Dat heeft ze geprobeerd maar omdat ze bij de Gemeente geen nieuw adresgegeven kon overleggen hebben zij geweigerd haar uit te schrijven en moet ik dat als hoofdbewoner nu zelf doen. Toen ik ze echter belde met dit probleem werd mij verteld dat dit wel problemen op zou kunnen leveren. Snap het probleem niet. Mijn dochter werkt, heeft geen uitkering en ikzelf ontvang een WWuitkerkering. Kan iemand mij vertellen wat te doen (woon in Amsterdam) Reactie infoteur, 29-03-2012
U kunt die vragen het beste bij de Gemeente stellen. Misschien heeft het met aansprakelijkheid te maken? Lees ook:

http://financieel.infonu.nl/diversen/22765-tot-wanneer-zijn-ouders-aansprakelijk-voor-hun-kinderen.html

Rina Beers, 21-03-2012 09:05 #65
Een nuttige link is www.opvangatlas.nl met alle opvangadressen en telefoonnummers in Nederland van opvanginstellingen die bij de Federatie Opvang zijn aangesloten. Database is doorzoekbaar op postcode en hulpvraag.

Ruud, 16-03-2012 18:31 #64
Ik ben alles aan het kwijt raken door bureaucratie na failliet eigen bedrijf.
vraag overal inlichting maar iedereen stuurt me naar de Kredietbank en die houd me nu al 7 maanden buiten de deur. ik weet niet waar ik juiste hulp kan krijgen. iemand advies voor me.

Pee, 06-03-2012 08:15 #63
Ik zit met probleem ben ooit door mn expartner die zzp er was met belastingscguld en mij er mee achter liet, ik alles maar dan alles kwijt ben geraakt, naar daklozen daar wildevze me niet was niet dakloos genoeg(dit omdat ik bij mn ouders tijdelijk verbleef of bij vriendeb)ing want als ik postadres had konden ze mij bij sociale dienst mijn gemeente helpen, ik postadres gevonden, mijn gemeente hielp me niet daarna, niet hun postcode gebied(terwijl die man zei maakt niet uit waar maar vind postadres.toen naar instanties daar, maar degeeb van mijn postadres(inmiddels vriend)is zzp er kan ik geen kamer huren want hij de pineut(net als ik bij mn ex en zijn schuld)uitkering aanvragen kan ik alleen met urencontract of huren kamer(gaat moeilijk zonder geld)ik heb geen bankrekening niets meer, geen baas neemt je an zonder huis of banknr of enzo, dus wat kan ik doen wie heeft er ervaring help help(aak nu bij mensen schoon voor geld, maar dat is niet genoeg, plus alleen postadrs, maar ik wil gewoon bestaan (gevoel niet besta en op vlucht, en wil gewoon inkomen, dusss advies aub want dit duurt al twee jaar en genoeg geprobeerd, Reactie infoteur, 06-03-2012
Hoi. Ik kan me voorstellen dat u hier heel erg veel zorgen van heeft. Maar in Nederland heeft u gewoon recht op een uitkering als u aan de voorwaarden voldoet die in het artikel staan genoemd. Het is me niet duidelijk waarom dat voor u anders zou zijn. Neem contact op met een van de instanties die in het artikel genoemd worden, en vraag hen om u stap voor stap te helpen. U kunt ook iemand meenemen die het woord voor u kan doen.

Chris, 04-03-2012 21:45 #62
Heb een postadress woon nu momenteel bij een vriend maar moet hen 60 euro betalen per week voor eten vondt dat veel maar ja heb geen andere keus dus nu vrijdag is en laatste dag daar en ben ik op straat krijg mijn invaliditeit het einde van de maand ben getrouwd maar mijn vrouw woont in de philipinen ben terug gekomen en heb adress nodig maar kan dat pas hebben het einde van de maand dan kan ik visa vragen voor min vrouw en mijn leven weer opbouwen hoe is het allemaal gekomen woonde in een huisje in genk toen kwam er vocht langs alle kanten heb tegen de eigenaar gezegd wat ga je er tegen doen die deed niets ok dacht ik geen huur maar woonde er 2 maanden zonder huur was aan het stikken van dee vocht kreeg een longonsteking dus wat gebeurt er die eigenaar ga naar het gerecht omdat ik de huur niet betaalde heb zelfs het huurdersyndicaat laten komen die hebben fotos genomen en zeiden tegen my als een andere huurder en die heeft last zullen we dat van u bekijken vond dat vreemd toen mijn eigenaar naar het gerecht ging zei die tegen mij je hoeft niet mee te gaan dikke fout van mij toen die terug kwam begon die te dreigen heb maandag 5 maart afspraak met pro deo en die eigenaar ga er van lusten was zo ziek dat die mijn huur alleen wilde en niets anders dus ben toen vertrokken naar de filipijnen en heb eerst eeen adresss genomen een domiciel adress bij griekse paters nu eind januari betaalde mijn invaliditeit mij niet meer dat kwam omdat die eigenaar van het huisje een brief stuurde naar die paters en zei als je niet betaald de achterstand van de huur dan komen wij bij u alles leeg maken dus wat gebeurt er die mensen gaan naar de gemeente en schrijven mij uit dus had geen geld meer ben toen terug gekomen van de filipijnen maar mijn family daar hebben hun auto verkocht ze hadden zo al niets en gaven mij het geld voor de reis maar had een postadress van mei 2011 tot 2012 dus normaal zou ik men geld moeten krijgen van de laatste jauari dan ga dat postadress in toen gaven ze mij 250 de invaliditeit heb toen geld terug gestuurd naar mijn family in philipijnen en die vriend hier moest ik ook betalen heb weer 250 gekregen van de ziekenkas en heb weer geld gestuurd naar de philipijnen heb ongeveer maandelijks 976 euro van de invaliditeit dus dacht normaal zou ik eind januari en eind februari samen 1200 euro moeten hebben grtjs chris

Geert, 29-02-2012 19:32 #61
Ook ik had nooit gedachten dit soort sites te moeten bezoeken, ook ik ben nu thuisloos. Me hele leven lang hard gewerkt. totdat ik voor mijn ex vriendin per maand 1200 euro moest gaan betalen voor haar uitkering (terwijl 2 van mijn zonen toen in huis had!). Vanaf toen ging het steeds slechter ik verdiende ongv. 1800 p/m en de huur van m'n huis was 600 dus had ik nog maar 200 p/m om van te leven. Nou dat is dus niet gelukt. Ik ben de woning verloren. Gelukkig mocht ik een tijd bij mijn Ex wonen (waar mijn 2 van de 3 zonen wonen) alleen moet ik er binnenkort uit en wat dan? Ik ben naar de gemeente gegaan voor een uitkering maar dan is de enige optie een instantie! Ik hoor daar echt niet thuis en ik vind dit heel oneerlijk ben er echt helemaal kapot van en ik weet niet wat ik nu moet doen. Elke dag moet ik naar de bibliotheek om een baan te zoeken en het geld wat ik nog had begint ook op te raken. Ik heb al enkele brieven naar de gemeente gestuurd en zelfs naar de lokaale burgemeester. geen antwoord gekregen. Mijn hoop begint op te raken ik sterf nog liever onder een brug dan dat ik tussen andere mensen in een zaal moet gaan slapen. Help mij! hoe kan ik die uitkering krijgen!? Reactie infoteur, 01-03-2012
Heel moeilijk voor u. Als er werkelijk niemand is die u onderdak wil geven, en u wilt ook geen gebruik maken van instanties, wordt het lastig om een uitkering te krijgen. U moet in elk geval ergens ingeschreven staan om recht te hebben op een uitkering en u heeft een uitkering (of een ander inkomen) nodig om in de toekomst weer woonruimte te kunnen betalen. Probeer toch die uitkering te krijgen, want zonder inkomen worden uw problemen nog groter lijkt me.

Abby, 25-02-2012 17:16 #60
Nooit gedacht dat ik dit soort sites zou moeten bezoeken, maar helaas. Ik ben thuisloos nu.
Ik woonde met mn moeder en haar vriend in een flat in een dorpje.
Mijn vriendje is 18, ik ben 15, dat werd thuis gewoon geaccepteerd, dat heeft er verder ook niet erg veel mee te maken.
Maar ik heb altijd al een slechte band met mn moeder gehad en de laatste jaren lopen de ruzies zo uit de hand dat ik zoveel mogelijk weg ben van huis.
Nu ben ik dus niet meer welkom, alleen nog spullen ophalen that's it.

Maar 1 probleem; mijn vriendje heeft wel inkomsten maar hij kan natuurlijk niet alles zomaar voor me gaan betalen.
Mn moeder geeft me helemaal niks meer, een vader is niet in the picture.
En ik kan moeilijk een lening aanvragen als ik 15 ben en geen inkomsten heb.

Kinderbijslag krijg ik ook niet van mn moeder, wat nu?
Help me out. Reactie infoteur, 26-02-2012
Omdat je minderjarig bent horen je ouders (in jouw situatie je moeder) voor je te zorgen. Daar hoort ook financiële verantwoordelijkheid bij. Ik begrijp uit je verhaal dat onenigheid de reden is van de verwijdering tussen jou en je moeder. Je bent echter nog erg jong om uit huis te gaan. Je kunt je ook financieel nu nog niet redden en emotioneel zal het op termijn ook niet makkelijk zijn. Samenwonen met je vriend op je 15e kan ook snel voor spanningen in de relatie zorgen. Woont hij op zichzelf of nog thuis?
Ik raad je aan om te informeren bij jeugdzorg. Ze behandelen informatie vertrouwelijk en kennen de weg. Ook hebben ze ervaring met dit soort problemen. De link naar hun website staat hier onder:

http://www.bureaujeugdzorg.info/Debuurt/

Veel sterkte! En laat nog eens horen hoe het verder is gegaan.

Dick, 19-02-2012 20:36 #59
Als ik dakloos wordt omdat ik mijn hypotheeklasten niet meer kan betalen, mag ik dan bij een vriendin gaan wonen zonder dat dit voor haar consequenties heeft? Zij is niet verantwoordelijk voor mijn problemen. Ik heb verder geen sociaal netwerk. Zij woont in Almere en ik in Assen. Wat gebeurt er als ik haar adres opgeef als postadres? Reactie infoteur, 20-02-2012
Zij moet daar in elk geval toestemming voor geven. U kunt het beste bij de gemeente informeren wat het voor consequenties het heeft voor haar en voor u.

Erwin, 18-02-2012 12:55 #58
Mijn ex heeft eindelijk werk gevonden maar nu is zijn paspoort verlopen sinds sept 2011 was hem niet opgevallen tot het uitzendbureau hem hierop wees. Hij krijgt nu dus niet betaald tot dit in orde is! Hij heeft al jaren geen vaste woon of verblijfplaats logeert continu bij vrienden en familie. Nu is ie naar den haag geweest voor nieuw paspoort maar was niet mogelijk! In eindhoven was het ook niet mogelijk! Ik ontvang zo mn alimentatie niet en kom hierdoor ook in de problemen. Waar kan ie een id aanvragen zonder vaste woon of verblijfplaats als dit in den haag niet gaat? Alvast bedankt voor de moeite! Reactie infoteur, 18-02-2012
U kunt hier eens kijken:

http://www.denhaag.nl/home/bewoners/loket/to/Paspoort-en-identiteitskaart-zonder-vaste-woon-of-verblijfplaats.htm

Mestrovic, 14-02-2012 19:51 #57
Ben op dit moment dak en thuisloos, in de war en ziek.op mijn werk weten ze niet eens waar ik ben ook relatie kapot en dan komt nog bij dat mijn ouders nu zo ziek zijn dat ik ze moet helpen en zij wonen niet om de hoek maar 1400 km hier vandan en dat is zwaar heel zwaar en dan mijn jongste zoon die al jaren op de grond slapt arm en alleen ik kan niet meer laat me da

Hellen, 03-02-2012 12:58 #56
Ik probeer een kennis te helpen met het aanvragen van een ww uitkering maar loop vast. De betreffende kennis: alleenstaande man, is door schulden, dakloos vorig jaar dakloos geworden. Na een half jaar, steeds onderdak te hebben gekregen bij familie en kennissen, heeft hij een ruimte gevonden om te wonen en zijn dochter te kunnen te ontvangen in de weekenden dat hij voor haar zorgt. Hij mag zich hier echter niet inschrijven. Nu overkomt hem het volgende: Zijn tijdelijke arbeidscontract wordt niet meer verlengd. Hij kreeg dit nieuws 3 dagen geleden nu nog 1 week en hij is werkeloos. Hij heeft de afgelopen 2 jaar aaneengesloten gewerkt en dus recht op ww, de premies zijn tenslotte ook afgedragen. Alleen dien je de uitkering aan te vragen met een digid. Een digid wordt automatisch gestuurd naar het adres waar je bent ingeschreven… en nu? Zijn er adressen waar dit soort gevallen zich kunnen inschrijven?

PS sterkte voor de dak-thuisloze met deze vreselijke kou!

Anton, 02-02-2012 12:06 #55
Hallo,

Weet iemand een plek waar we 's-morgens en 's-middags kunnen zitten/verblijven in Helmond. We weten wel waar we kunnen slapen maar niet waar we de rest van de dag moeten doorbrengen? Station, werkplein en de bieb daar hebben we het onderhand ook al gezien.
Groeten 'n dak-thuisloze uit Helmond Reactie infoteur, 03-02-2012
Hoi, echt ellendig met deze kou. Misschien kan je nog eens kijken bij buurthuizen? Kijk ook ff hier:

http://www.smo-helmond.nl/organisatie.htm

Willem, 25-01-2012 20:19 #54
Hallo iedereen

ik ben een man vab 45 jaar oud en heb zo veel problemen dat ik geen uit weg meer zie.
ben jaren erg gelukkig geweest met mijn liefde… maar na een heel zwaar jaar is vandaag en einde gekomen aan onze relatie.
dat is helaas niet het enige wat in december ben ik ook nog een mijn werk kwijt geraakt.
dus dat speelde allemaal mee ik vind het heel erg dat het zo ver heeft moeten komen.
maar nu kom ik echt in zwaar weer… aangezien ik een koophuis heb ga ik dit natuurlijk kwijt raken en aangezien het lichamelijk ook al niet mee zit word ik dakloos dat is zeker.
weet iemand raad… ik ben al zover dat ik me zelf al wat aan wil doen om maar niet meer zoveel ellende mee temaken.
ik ben het leven wel en beetje zat

Lijnie, 24-12-2011 21:50 #53
In mijn woonplaats loopt een vervuilde dakloze man, die eet uit prullenbakken en in de war lijkt. De gemeente heeft met de GGD geprobeerd om de man op te laten nemen, maar de rechter vindt hem geen gevaar voor zichzelf. Daar snap ik niets van en ik vind het erg dat hij zo aan zijn lot wordt overgelaten. Wat kan ik doen om hem te helpen? Reactie infoteur, 25-12-2011
Politie bellen misschien? Of als het koud wordt, de ambulance. Anders vriest hij misschien dood. Erg triest.

Sara Mariën, 07-12-2011 14:54 #52
Hallo, ik logeer momenteel bij mijn vriend maar mijn adres stond nog bij men ouders, nu ik kan mijn adres niet bij men vriend zetten en mijn ouders hebben mij geschrapt wat kan ik doen? ik vind het heel belangrijk voor een adres te hebben da ik toch al mijn post krijg zoals de belangrijkste dingen voor mij zijn : Acv, vdab, advocaten/deurwaarders (hoederecht dochter), mutualiteit, belastingen e.d gelieve mij snel een antwoord te kunnen geven. Ik werk maar heb weekcontracten ik werk pas 3 weken dus ik kan niet direct iets gaan huren en ik moet ook gerechtskosten betalen voor mijn dochter. Kunnen jullie mij raadt geven? Reactie infoteur, 08-12-2011
Misschien kan je hier hulp vinden:

http://www.opvangatlas.nl/zoek

Rick, 30-11-2011 14:26 #51
Ook wij zijn door omstandigheden dakloos geraakt ( gezin van 5 ) daardoor ook baan verloren kan me nergens inschrijven omdat waar we zitten niet in de regio valt waar we vandaan komen.
maak veel kast naar de muur verwijzingen meeje word er moe van.

inwonen bij zg vrienden of familie word niet toegestaan ( die worden dan gekort op toeslagen ed terwijl ze willen helpen en er dan voor gestraft worden.)
postadres kunnen we ook niet aanvragen vallen weer niet in de doel groep.

kinderen gaan gelukkig wel naar school.

waar je recht heb word in de praktijk anders bewerkt door de diverse instantie's.

alles zit vol met wat er niet behoort te zitten die krijgen wel wat ze toe komen.
heb het zelf mogen zien en mee maken.

is er dan niet een normale instantie die wel mee wil werken aan een vast verblijfplaats en hulp bij andere zaken. zonder heen en weer geleuter.

krijg nu ook geen uitkering ( dakloos )

Vraag Over Vriendin, 27-11-2011 19:31 #50
Mijn vriendin met kind van 13 word uit huis gezet door ex. het is zijn huis en hebben verder geen verbintenis. ze heeft geen sociaal netwerk/familie waar ze heen kan. is er dan niks wat ze kan doen zodat ze aan een betaalbaar huis kan komen. ze heeft gewoon een baan. maar overal zijn wachtlijsten of huur van 800 dat is niet te doen in je eentje. Reactie infoteur, 28-11-2011
Als je zo plotseling op straat komt te staan is het inderdaad heel moeilijk om direct een huis tevoorschijn te halen waar iemand in kan trekken. Er zitten allerlei procedures tussen voor iemand aan de beurt is. Inderdaad is zij in eerste instantie aangewezen op hulp van vrienden of familie. Mogelijk kan zij ook terecht bij opvangadressen maar daar zal ze eerst moeten informeren. Bij instanties in het artikel genoemd kan ze informeren hoe ze zo snel mogelijk aan onderdak komt en wat ze nu het beste doen kan.

Henk Vader van Een Gezin, 01-11-2011 22:48 #49
Wat een bak vol ellende hier en helaas horen wij als gezin hier ook bij. Geloof het of niet maar wij zijn er in geluist door de gemeente en een woningstichting door terecht kritiek te uiten op gemeentelijke hulpverlening en de positie van de woningstichting in een zorgnetwerk. Het bovenstaande heeft ons, ons huurhuis gekost, negen maanden geleden. Sindsdien wonen wij op een vakantieparkt in een chaletje van 40 vierkante meter, met twee kinderen. Door mijn schulden nader ik echter ook nu het einde van huur kunnen betalen, want mijn werkgever kreeg genoeg van de loonbeslagen en verlengt mijn contract niet. Overigens een schuld verhoogt door de gemeentelijk schuldsanering.

We hebben in de negen maanden getracht wederom hulp te krijgen wat voorliggend door de gemeente voorafgaand aan onze huistuitzetting al werd geweigerd, Dit door onze kritiek wat overigens gegrond verklaard is. In deze negen maanden lijkt hulp uitgesloten te zijn. We krijgen een bende beloftes maar niets komt uit, krijgt geen gestalte. Onze oude gemeente ( Overbetuwe ) waar wij woonde leent namelijk veel hulpverlening van de huidige gemeente ( Anrhem ) waar wij nu op de camping vertoeven. Op de een of andere manier lijkt men baat te hebben dat wij oplossen, op zeer letterlijke wijze, binnen de samenleving. Hulpverlening lijkt kritiek niet te kunnen verdragen en wil onze oude gemeente hier geen verantwoordelijkheid in dragen, dus oplossen dat gezin. Voor mij de verborgen armoede in Nederland. Hulpverlening is gewoon bagger en dekt men elkaar aan alle kanten en de gemeente draagt daar zijn steentje aan bij om als verantwoordelijk wethouder niet om te vallen. We weten niet meer wat te doen!

Jong Meisje, Papa Is Dakloos, 05-10-2011 09:11 #48
Ben een jong meisje van 16. Papa is dakloos geraakt heeft wel een fulltime baan, maar er word zeker 3/4 ingehouden, En hij is in ziektewet. Heeft ook een verblijfsplaats maar kan zich daar niet inschrijven want hij heeft heel veel schulden en een zekere huurachterstand. Ik heb dus ook geen inschrijfplaats en kan dus niet naar school wat nu? Reactie infoteur, 05-10-2011
Kinderen worden dakloos als ouders dakloos worden, maar in Nederland mogen kinderen niet dakloos zijn of aan hun lot overgelaten worden. Kinderen kunnen dan terecht bij een pleeggezin of in een opvanghuis voor jongeren.
Omdat je vader veel schulden heeft (dat is een veel voorkomende reden van dakloosheid) heeft hij niet de mogelijkheid om zijn schulden af te betalen maar hij heeft wel recht op een beetje geld ( om te leven) en op tijdelijk onderdak. Als jij niet bij familie of kennissen terecht kunt, heb je ook recht op school en je hebt recht op onderdak, bijvoorbeeld in een plaats waar jongeren terecht kunnen. OM erachter te komen hoe het precies zit, wat je rechten zijn en waar je terecht kunt zullen jullie wel met instanties moeten bellen of deze bezoeken. Gemakkelijk zal het niet zijn maar het kan weer het begin van een beter leven zijn. Op straat wonen is in elk geval geen optie en niet vol te houden. Laat je dus goed informeren over de mogelijkheden (zie adressen in het artikel), en kijk ook eens bij:

http://www.spreekbeurtenstartpagina.nl/spreekbeurt/daklozen/daklozen.htm

en de website:

http://www.waarkanikheen.nl/portal/

R. Beers, 23-09-2011 22:39 #47
Een handig hulpmiddel bij dakloosheid is de website www.opvangatlas.nl Via deze website kun je op postcode zoeken naar de dichtstbijzijnde mogelijkheid voor tijdelijke opvang en ondersteuning bij dakloosheid of huiselijk geweld of andere problemen.

Loes Odding, 15-09-2011 16:14 #46
Hier dus mijn reactie, zonder hoofdletters.
ik ben bij mijn man weggevlucht, alcohollist en ben met mijn hele hebben en houden bij mijn zoon. weggegaan met een paar vuilniszakken en een leive hond, die ook niemand wil.
zoek me kapot voor een woning, maar het is pure3 geldklopperij, iedere makelaar wil geld zien, inschrijven, env
daar gaan we in nederland geen plekje is meer heilig

Harry Lekatompessy, 15-09-2011 10:03 #45
Is het wettelijk toegestaan om een dakloze op te vangen terwijl ik een uitkering van de sociale dienst krijg. Voor hoe lang is dit wettelijk bepaald en wordt er dan gekort op de uitkering van mij als van de dakloze? Van een kennis heb ik vernomen dat men 3 maanden een dakloze mag opvangen zonder dat er op je uitkering wordt gekort. Dit zou wettelijk bepaald zijn. Is dit ook zo. Reactie infoteur, 15-09-2011
Als iemand met een uitkering samen met een (of meerdere) andere personen een huishouden voert, kan dit een nadelige invloed hebben op uitkeringen van alle personen. Hoe het precies zit en wat uw rechten en plichten zijn, en of de drie maanden regel bestaat, kunt u het beste informeren bij: juridischloket.nl

Jantina Beverwijk, 31-08-2011 09:58 #44
Hallo ik heb een vraag ik ben drie weken geleden het huis uitgezet door mijn ex partner mijn kinderen hebben veilig onderkomen maar ik niet slenter her en der ik heb uitkering aangevraagd maar dat is geseponeerd omdat ik nog ingeschreven sta bij ex vriend ik ben dus verplicht om me daar uit te laten schrijven, om een uitkering maar heb geen postadres kunt u mij ergens mee helpen heb nu geen inkomen vriendelijke groeten jantina beverwijk Reactie infoteur, 31-08-2011
Beste Jantina,

Kijk voor adressen waar je moet zijn om een uitkering aan te vragen, via deze pagina: http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=8

H. Doornbos, 30-08-2011 14:23 #43
Hallo, het artikel is erg sumier en oppervlakkig. Alsof het zo gemakkelijk is om problemen op te lossen! Ik ben zelf als ambulant hulpverlener werkzaam bij een welzijnsorganisatie en heb vaak te maken met deze problematieken. Het valt me tegen dat er niet dieper ingegaan wordt op de achterliggende reden waarom mensen op straat dreigen terecht te komen. Vaak spelen psychiatriche en psycho-sociale redenen een grote rol. Het meest shokerende vind ik, dat er aan het eind v h artikel reclame- links worden vermeld dat je geld kan lenen en andere mogelijkheden voor appartementen te huur. Als je ergens nog meer in de problemen kan komen, is het dit wel. Schandalig dat jullie dit vermelden en dat op deze manier de kwetsbaren in de samenleving misleid worden en op die manier van de "wal in de sloot" terecht komen. Beter zou zijn op links te plaatsen van hulpverlenende instanties, zoals Leger des Heils, GGZ, Verslavingszorg, enz en verwijzingen naar de gemeentelijke instanties.

Dick van Vliet, 23-08-2011 16:34 #42
Ik heb de Nederlandse Nationaliteit en heb tot mijn 10 jaar in Nederland gewoond. Daarna 26 jaar in Belgie in tot nu 14 jaar in het buitenland. Geboortejaar 1961. HBO van opleiding. Het gaat mij heel slecht want ik heb geen inkomen of geld om van te leven.
Ik wil terug naar Nederland komen maar ik heb ook geen geld om een studio te huren. Welke instelling kan mij er weer bovenop helpen? Ergens in Zeelannd of Noord - Brabant? Ik wel meeteen aan het werk; dat is geen probleem. Is er een steunfonds dat mij kan helpen. Ik ben zakelijk leeggeroofd. Misschien Economich assiel? Graag hulp aub. Ik ben van mening dat de Nederlandse staat mij zou moeten helpen als Nederlandse staatsburger.

Ali, 23-08-2011 15:54 #41
Ik ben nu 5 maanden dakloos. Ik woon nu effe tijdelijke bij me ouders. Maar ik merk dat hun dat ook te veel wordenm wat kan ik nu doen? Waar kan ik aanbeginnen. Is er mss iemand die meer kan vertellen. Kan geen werk zoeken geen adres kan geen uitkering aanvragen geen adres enzv ik wordt er helemaal gek wordt het leven zat op deze manier! Zou iemand me een raad kunnen geven zou het echt waarderen! Thnx

Cynthia, 16-08-2011 22:01 #40
Ik ben Nederlandse, maar bijna 10 jaar geleden naar de Antillen verhuisd en sta eerdaags op straat met 2 kinderen en 4 honden… de enige manier is waarschijnlijk terug naar Nederland, maar ik heb helemaal niemand meer waar ik terecht kan… ik weet niet meer wat ik moet en hoe… ik ben zo gelukkig dat ik in ieder geval m'n kindjes en hondjes nog heb, maar hoe kan ik nu voor ze zorgen?!

Henk, 13-08-2011 12:46 #39
@Djenna:
Dat is inderdaad lastig, maar niet compleet hopeloos. Ik weet niet of je dit nu nog leest, maar bijna elke fatsoenlijke stad heeft een opvang voor daklozen, zoek op google maar eens naar daklozen opvang naamvanjestad… Je bent 22 en komt dus op de jongerenafdeling, dus verhalen over junks enzo vallen best mee. In de meeste gemeentes is het zo, dat als je daar een paar keer in de week bent, je van die gemeenten een postadres kan krijgen, waarmee je een uitkering kan aanvragen, waarmee je een kamer kan huren. Toon je nog enorme zelfstandigheid, overlevingsdrang, en doorzettingsvermorgen ook, om over onafhankelijkheid nog maar te zwijgen… In de meeste gevallen, als je helemaal eerlijk bent over je probleem tegen je contactpersoon bij de gemeente, zullen ze begrijpen dat je niet kan werken tot je weer een eigen plekje hebt. Wat ze je niet snel zullen vertellen is, dat zodra je de uitkering aan hebt gevraagd, dwz. de papieren ingevuld en ingeleverd, je in extreme noodgevallen, zoals dit, een voorschot kan krijgen. Ik heb het wel eens binnen een uur op mijn bank gehad op die manier. Het is geen pretje, maar het is een manier.

Djenna, 02-08-2011 00:36 #38
Hallo, Ik zit in een hele lastige situatie op dit moment. Ik heb vele nare dingen meegemaakt het afgelopen jaar maar vooral de laatste 5 maanden en het word er maar niet beter op maar juist erger. Ik heb 1,5 jaar gewerkt als Au-Pair bij een leuk gezin met 2 kleine kinderen en ik had een hele goeie band met mijn ouders waar ik vaak ook op bezoek ging, Totdat ik de keuze vorig jaar Augustus had gemaakt om me te bekeren tot de Islam. Dat is veel mensen tegen gevallen. Familie, vrienden, ouders, mijn baas en ga zo maar door. Ik kwam vorig februari weer in contact met een hele lieve vriend die mij aan een andere baan had geholpen. We kregen weer contact en dit groeide uit tot meer.Ik was destijds nog geen moslim maar hij wel. Ik was een meid die wel graag op hakken liep, normaal modieus gekleed was en wel van het strand en vakantie hield. We kregen toch de nodige issues samen omdat ik geen moslim was en toch een heel ander leven leidde als hij. Na niet veel contact en toch ook wel verdriet ben ik naar Bali op vakantie gegaan. Daar ben ik in de 2e week van mijn vakantie aangerand door een duikleraar en ben ik van shock een week eerder teruggekomen. Sinds dat was gebeurd en ik weer met die vriend in contact kwam besloot ik mij leven te gaan veranderen. Ik wilde niet meer die vrouw zijn die in rokjes en blote truitjes met mooie glimmende bruine zonnebank beentjes over straat liep. Ik voelde me niet meer prettig als mannen op een bepaalde manier naar mij keken als een soort object en bepaalde dingen zeggen als je voorbij loopt. Ik ben nooit een aandacht trekker geweest maar het gebeurde gewoon en ik wilde niet meer zo leven. Ik zag hoe hij zijn leventje leidde als Moslim en dat was precies wat ik wilde. Ik heb die periode best in de clinch met mezelf gelegen en ben hulp gaan zoeken bij een psycholoog voor 3 redenen. Mijn relatie, enorme druk van mijn werk en de aanranding in Bali. IMijn psycholoog raadde mij aan om me ergens aan vast te klemmen, iets te gaan ondernemen en als voorbeeld zei hij ga veel lezen dat geeft je hoofd wat rust. Raad opgevolgd en ben naar de bieb gegaan en op internet gaan surfen, en ben mezelf gaan verdiepen in wat mij enorm aantrok: de Islam! Ik ben contact gaan zoeken met een oude vriendin die zelf ook een Moslima is en zo heeft zij mij het een en ander uitgelegd. Door alles wat ik las kwam er een bepaald gevoel bij me naar boven… Ik had mijn rust gevonden in de Islam… Binnen een paar dagen met nog zero informatie van de Islam heb ik toch de stap gezet en me laten bekeren. Dit is de mooiste en beste keuze die ik ook in mijn leven heb gemaakt. In de tussen tijd groeide die man en ik ook dichter naar elkaar toe en kwam het uit tot een wat 'serieuze relatie'. We begonnen te praten over de toekomst en vanaf eind vorig jaar kwamen de eventuele trouwplannen in zicht. Beide ouders hadden we nog niet ontmoet. Dat was ook het grootste probleem van alles. Mijn ouders waren tegen mijn keuze en wilde niet een dochter die met een Turkse man ging. Moslims komen niet binnen waren de woorden van mijn vader. Zelf woonde ik al een jaar niet meer thuis en leefde me eigen leven maar met respect voor me ouders. Uiteindelijk waren ze bijgedraaid en wilde ze hem ontmoeten. Dat liep allemaal prima en we gingen samen regelmatig op bezoek bij ze. Tot er een dag kwam dat mijn moeder erachter kwam dat ik een hoofddoek droeg, dat vond ze verschrikkelijk maar vertelde dit niet aan me vader. Ondertussen was ik ook al in contact met zijn familie en dat liep allemaal prima. Hij heeft zulke lieve ouders, betere schoonouders kan je, je niet voorstellen. Dat geluk moet je hebben want je krijgt ze er altijd gratis bij en dan maar kijken of het wel klikt. We hadden geen problemen alles liep gesmeerd, we hadden zelfs hun zegen om te trouwen en mijn moeder was al helemaal bezig met het trouwgebeuren. Toen kwam er een avond een discussie met mijn moeder over mijn hoofddoek en mijn kleding. Je kleed je als een Turk, je bent geen moslim anders was je wel als Moslim geboren, je kom het er maar niet in krijgen dat het een geloof is en dat mij van binnen niet anders maakt, Het heeft me juist goed gedaan, ik werd er rustiger van, gelukkiger en kreeg meer geduld voor dingen. Zoals mijn vriend me altijd zei: Tijd & geduld. Allah is met de geduldige! Maar goed om een lang verhaal kort te maken. Alles liep uit de hand door die discussie en zo hebben mijn ouders besloten mij niet meer als hun dochter te willen tenzij ik me kledingstijl aanpas en me hoofddoek niet draag en al helemaal niet op straat. Ik ben een volwassen vrouw en maak me eigen keuzes waar ik zeker genoeg over na heb gedacht en besloot door te gaan met me leven zoals ik nu was. Ik geloof in God en blijf mijn geloof beoefenen, maar dan zonder me ouders, broer, zus, familie etc… Ik raakte hierdoor ook me baan en onderdak kwijt want zij wilde ook de oude ik en niet iemand die zich verstopte achter een hoofddoek. Zo ziet mijn leven nu eruit 5 maanden later: Alleen en nog maar voor 2 dagen in het huis van een collega van mijn vriend en geen inkomen. Mijn vriend heeft mij financieel geholpen i.v.m mijn rekeningen maar ik kan niet afhankelijk van hem blijven. Dat is het laatste was ik wil. Werk vinden is op dit moment echt moeilijk en de relatie hangt ook aan een zijde draadje door alles wat er is gebeurd met mijn ouders etc. We zouden eigenlijk volgende maand na de Ramadan trouwen maar dat gebeurt niet meer omdat zijn familie nu denkt dat ik snel met hem wil trouwen zodat ik onderdak heb en dan gesetteld ben. Hij kan niks doen hieraan want als hij tegen zijn ouders in gaat dan staan we er helemaal alleen voor zonder geld en onderdak want hij werkt in de winkel van zijn vader. Ik wil ook niet dat hij problemen krijgt met zijn familie maar nog een jaar wachten met trouwen zodat zijn familie eerst kan aankijken of ik de cultuur wel aankan en wel de juiste vrouw voor hem ben dat kwetst me enorm. Want ik hou met heel mijn hart van die man en ik wil me leven met mijn delen. Ik ging er van uit dat het ook volgende maand zou gebeuren, maar nu omdat zijn familie twijfelt eigenlijk aan mijn ''oprechtheid'' gaat het allemaal niet meer gebeuren en ben ik alleen maar bang dat de dingen erger worden met zijn familie en dat ik hem dan kwijtraak. Ik ben al alleen want hij kan me niet meer financieel ondersteunen, ik heb geen werk en misschien niet eens recht op een uitkering, dakloos over 2 dagen en geen familie en vrienden. Wat is hier de beste oplossing voor? Als iemand het weet vertel het me dan alsjeblieft want ik ben ten einde raad. Ik ben lichamelijk niet meer in orde door alle stress en dingen die er zijn gebeurd de afgelopen paar maanden en ik kan niet helder meer nadenken. Ik ben een vrouw van 22 jaar zonder familie, alleen. Dat hoort niet, en dat gun je niemand. Ik ben bang want ik kan mijn rekeningen niet meer betalen en heb geen onderdak meer… Help me!

Sylvia, 05-07-2011 11:34 #37
Voor allen die in nood zijn. kijk ook op www.opvangatlas.nl. Hier kunt u aan de hand van een korte lijst een overzicht krijgen wat er bij u in de buurt geboden wordt binnen de aangesloten instellingen. de lijst is wellicht niet compleet maar het kan een ingang zijn. de instellingen die tevoorschijn komen moeten u verder kunnen helpen of door kunnen verwijzen. ook kunt u bij maatschappelijk werk in uw gemeente vragen waar u terecht kan.

vechten in zo'n emotionele wirwar is veel gevraagd maar laat u niet afschepen.
voor iedereen hoort zorg te zijn ook al is het jammer dat je er in kwetsbare tijden vaak zelf het voortouw in moet nemen.

Onbekend, 27-06-2011 23:34 #36
Hallo, Ik ben 22 jaar en sta over een maand op straat. Ik heb geen schulden of iets in die aard. Ik ben een student maar mijn studiefinanciering stopt ook volgende maand. Verder dragen mijn ouders normaal bij, echter stoppen die ook volgende maand. Dus naast dat ik geen dak boven me hoofd heb heb ik dus eigenlijk ook geen inkomen (werk een paar uurtjes in de week bij tnt post) echter is dit inkomen gelijk aan nog geen 200 euro. Ik kan dus niks huren omdat deze kosten te hoog zijn en je vaak een bepaald inkomen nodig heb. Ondanks dat ik wat spaargeld heb kan ik dus niks huren.

Heb bedacht deeltijd mijn studie af te ronden maar daarvoor moet ik een baan vinden in de sector die ik studeer, dit lijkt op het moment absoluut niet te lukken. Zit heel erg met me handen in het haar want heb geen idee waar ik moet blijven (familie is geen optie)? En ik ook geen idee heb wat ik hier mee moet omdat ik voorlopig dus geen inkomen heb…

Amy, 23-06-2011 13:05 #35
Hallo Ik ben nu 26 jaar en 24 weken zwanger. Ik woon op dit moment bij een familie van 6 mensen in a 4 kamerwoning. Werk 16 uur per week in a cocktailbar plus aanvullende uitkering van social dienst. de vader van het kind wil geen verantwoordlijkheid nemen. Het probleem is dat ik moet de kamer waar ik nu zit zo spoed verlaten. Ik heb al hvo-querido gebeld maar ze kunnen mij niet helpen, omdat ik geen begeleiding nodig heb. Waar kan ik dan terecht? Wat kan ik doen? Moet ik op straat blijven? Reactie infoteur, 23-06-2011
U kunt misschien een kamer huren. U vindt kamers te huur op internet (bijvoorbeeld bij kamerhulp.nl) of in kranten. Vooral in de krant op zaterdag (Telegraaf) kunt u aanbod van kamers bekijken.

Verder kunt u het beste telegfoneren met daklozenopvang om te vragenw at in uw situatie het beste is. Zij hebbene rvaring met dergelijke vragen, en mogelijk hebben ze ook oplossingen.

Rachid, 15-06-2011 02:20 #34
Ik sta nu sinds kort bij me zus ingeschreven ik heb geprobeert een uitkering aan te vragen tevergeefs is mij meegedeeld dat als je bij iemand sta ingeschreven hij/zij voor je moet zorgen of het nou een familie lid is of een buurman waar je verblijft. ik raak een beetje al me sociale contacten kwijt. Ik wilde me inschrijven bij leger des heils maar je moet 16 keer melden heb ik nu gedaan nu word mij weer wijs gemaakt je moet 16 keer overnachten voordat je mag inschrijven. ik zit nu met me handen in me haren ik weet niet wat ik moet doen. ik ga me uitschrijven en ze zoeken het maar uit dan maar dakloos en thuisloos ik heb toch niks en ben mensen alleen tot last. Dit speelt zich allemaal af in gouda.

Louise, 06-06-2011 10:25 #33
Hallo ik ben een vrouw van 47 jaar, en ik sta nu op straat, waar moet ik heen wat moet ik doen?ik ben een maand geleden mijn baan kwijt geraakt en mijn vriend onderhield me, maar kennenlijk duurt het hem allemaal te lang, ik ben helemaal niet veeleisend.maar ja, nu mag ik gaan jeetje waar moet ik heen zonder geld help!

Johan, 23-04-2011 15:45 #32
Mijn vriendin en ik zijn na langdurige werkloosheid thuisloos geraakt. Nu is het zover dat er wel 1 inkomen is maar helaas zijn wij nu dakloos geraakt.
De situatie heeft ons dichter naar elkaar toe gebracht en eerlijk gezegd hebben wij ook alleen elkaar.
Bijkomend probleem is dat ik in een andere gemeente stond ingeschreven. Nachtopvang werkt via de gemeente waar je staat ingeschreven. In ons geval zouden wij dan gescheiden verder moeten. Gezien onze band is dat een heel dom idee te noemen.

Hoe kan ik deze situatie zsm oplossen. Er is 1 redelijk inkomen. Wij zoeken echt naar een opstapje of tijdelijke betaalbare verblijfplaats. Betaalbaar is belangrijk om voor een woning te kunnen sparen. Ook kamers gaan hier met borg-huur- en bemiddelingskosten waardoor je al snel voor een eenvoudige woning/kamer zo'n 1500 euro moet neerleggen(bij een huur van 500).

Bij voorbaat dank. Johan.

Pucky, 04-04-2011 17:03 #31
Hallo

Dit verhaal gaat over mijn zoon, hij is net huilens(en huild nooit) de deur kwaad uit gegaan met in zijn gedachte dat hij over 3 dagen dakloos is.
Mijn zoon is niet echt een lievertje geweest, en heeft wat dingen gedaan die niet door de beugel kunnen. Mijn man wil hem dan ook niet meer in huis hebben, Als hij alleen al op bezoek komt, begint hier de grootste heibel.
Instanties zijn met hem bezig geweest en zo ook de reclasering, die stopt over een paar dagen, en kunnen ook niks meer doen, omdat mijn zoon zijn afspraken niet nakomt.
Hij toont geen inzit om werk te vinden, woont inmiddels al een klein jaartje op kamers. Heeft geen werk en geen inkomen, daar hij 18 jaar is. Een kleine uitkering kan hij wel krijgen, maar gaat hier niet achteraan. Er zijn afspraken voor hem hierover gemaakt, maar hij komt de afspraken niet na, dus ook geen geld.
Over een paar dagen wordt hij op straat gezegt omdat ik de rekening niet meer betaalt heb. heb net nog zijn laatste 550 euro voor de zorgverzekering betaalt, maar kan het zelf niet meer betalen, en mijn man wilt het niet meer. We hebben zelf hier een samengesteld gezin met samen 7 kinderen. en het kost ons al een hele boel elke maand.
Over een paar dagen staat hij dus op straat, hij kan hier niet heen, dat laat mijn man niet toe, en hij kan niet naar zijn vader, die wil hem ook niet hebben. Dit is zo ontzettelijk pijnlijk. Dat ik ooit 1 van mijn kinderen op straat moet zetten, met helemaal niks, geen dak, geen eten, helemaal niets. Wat kan ik nu nog doen, waar kan hij nog naar toe. Hij is 18, geen diploma, weinig inzet, maar hij moet gewoon ergens een kans verdienen

Hij woont in Venray nu (limburg)

Hoop dat u een antwoord voor mij heeft.
Hij kan verder ook niet bij vrienden die zitten gewoon nog op school, dat willen de ouders ook niet, en heeft verder niemand anders.

Alvast bedankt.

Annelies

Jorg, 17-03-2011 20:57 #30
Nadat ik op mijn 20e met mijn studie ben gestopt en het ouderlijk huis in Amsterdam verliet omdat mijn ouders iedere dag ruzie hadden en te druk bezig waren met het voorbereiden van hun scheiding heb ik tal van baantjes gehad om de huur maar te kunnen betalen van mijn kleine woninkje in Purmerend waar ik me eigenlijk nooit thuis ben gaan voelen.

Op een zeker moment vond ik het genoeg en wilde weer gaan studeren, dit in combinatie met een baan in de avonduren. Hiermee kon ik het allemaal net rooien tot ik twee jaar later dit baantje bij de krant kwijt raakte in verband met reorganisaties. Een nieuwe baan om te combineren met mijn studie vond ik niet en de rekeningen stapelden zich op.

Uiteindelijk werd ik uit huis gezet en moest ik bij mijn inmiddels gescheiden moeder aankloppen. Ik help haar financieel gezien waar ik kan door haar iedere maand 500 euro van mijn inkomen te geven, hiernaast betaal ik de opgelopen schulden af (studieschuld, doorlopend krediet) die ik heb opgebouwd na het kwijtraken van het baantje naast mijn studie.

Ik ben inmiddels 31, heb een baan met een vast contract, sta alweer aanzienlijke tijd ingeschreven voor een woning op woningnet maar ik kan gewoon niets vinden in Amsterdam en weer weg uit de stad wil ik liever niet omdat ik destijds in Purmerend ook niet kon aarden. Ik verdien in feite te veel om op een sociale huurwoning te reageren en te weinig om op een woning in de vrije sector te reageren.

De sfeer thuis is om te snijden, het botert gewoon niet tussen mijn moeder en mij. Na wederom een hevige ruzie vertelde ze mij dat ik maar echt snel het huis uit moet anders zal ze mij er, lomp gezegd, binnenkort uit zetten.

Ik ken niemand bij wie ik kan aankloppen en de kans op een huurwoning is gewoon minimaal, ik zou echt raad kunnen gebruiken in deze kwestie… Reactie infoteur, 18-03-2011
Het is altijd moeilijk als er thuis spanningen zijn. Op een bepaald moment is het wel tijd om op jezelf te gaan wonen. Als je 31 bent is die tijd meestal wel aangebroken. Iets in Amsterdam vinden is niet makkelijk. Je mag je in Amsterdam dacht ik al vanaf je 18e inschrijven om voor een woning in aanmerking te komen. Heeft u dat nooit gedaan? U zou inmiddels wel aan de beurt moeten zijn. Zorg in elk geval alsnog dat u wel als woningzoekend ingeschreven staat, dan heeft u op den duur recht op een huurwoning. In de toekomst zal dat alsnog goed uit kunnen komen omdat we niet weten hoe het in het leven verder loopt.
Nu kan je misschien iets huren in de vrije sector, maar als dat te duur is zal je afhankelijk zijn van een kamer, zoals bijvoorbeeld:

http://www.kamerhuren.net/kamers.html?place=amsterdam&price=500

Als iemand tijdelijk een kamer huurt heb hi/zij wel weer een half jaartje de tijd om iets anders te zoeken. Alle begin is moeilijk. Er zijn natuurlijk ook instanties waar u eens kunt informeren hoe u dit het beste kunt aanpakken. Tot slot is het misschien nog mogelijk om met uw moeder duidelijke afspraken te maken en haar vragen of ze mee wil denken omdat u bang bent dakloos te raken. Misschien kan u dan nog enige tijd bij haar inwonen totdat u iets gevonden heeft.

Bart Menger, 12-03-2011 13:26 #29
Ik ben in 2009 gescheiden, wij zaten in de schuldsanering, door de DSB ben ik failliet geraakt. Ik mocht eerst nog een tijdje in mijn huis blijven tot deze werd verkocht. Met vrienden, waarvan ik dacht dat het vrienden waren ben ik uiteindelijk bij iemand in Maastricht terrecht gekomen en van daaruit in Assen bij mijn ouder en uiteindelijk weer zelfs bij mijn ex vrouw. Ik had hier nog de kans te vechten voor een toekomst en dit lukte.
Ik was al bezig met een project en vond een financier. Dankzij deze persoon kon ik naar het buitenland waar ik trouwde met mijn vriendin, waar ik met haar in een achterstandswijk met haar familie ben gaan wonen. De financier trekt zich nu terug en ik kan nog een beetje geld krijgen om proberen hier nog een bestaan op te bouwen, maar ben inmiddels zo depressief dat ik tot niks meer toe in staat ben, Toch moet ik doorvechten. Ander moet ik terug naar Nederland en daar sta ik op straat zonder wat dan ook. Bij familie kan ik niet terrecht en vrienden heb ik niet. Dakloos dus. Ik loop er over te denken als ik terug ben in Nederland een einde te maken aan mijn leven. Ik kan niet zonder mijn vrouw en al helemaal niet in een land waar de hulpverlenende instanties een dakloze en werkloze laten betalen voor de hulp die ze bieden. Waardeloos. Ziet iemand anders nog een uitweg? Ik niet. Reactie infoteur, 12-03-2011
Beste Bart,

Echt heel ellendig voor je allemaal. Dat je erg depressief bent blijkt ook omdat je over zelfmoord schrijft. Hopelijk doe je dat niet, ook voor je vrouw zou dat verschrikkelijk zijn. Ze wil jou vast niet kwijt en al helemaal niet op zo'n afschuwelijke manier verliezen. Sta er ook bij stil hoe mensen die om je geven, er aan toe zouden zijn als je er uit zou stappen. Bart, probeer hulp te zoeken, ook al staat je hoofd daar misschien niet naar. Je kunt ook gratis online hulp krijgen voor zulke zware problemen, zoals via:

http://www.hulpverlening.nu/

Je moet ergens beginnen om de draad wer op te pakken. Ik hoop voor jou dat je snel weer een lichtpuntje ziet, en misschien komen er nog reacties van mensen die je bericht lezen. Hou je haaks en laat nog eens horen hoe het verder is gegaan.

Hans Spijkerman, 11-03-2011 22:23 #28
Mijn zoon woont in Enschede, onder de paraplu ven het RIBW geniet hij de status van Beschermd Wonen. Mijn zoon (31 jaar) heeft Schizofrenie, maar gebruikt gelukkig wel medicijnen. Ondanks dat zit hij op dit moment in een psychose, vanmorgen heeft hij een medebewoner met een mes bedreigd, waarna de politie is ingeschakeld. Omdat hij al eerder een waarschuwing van het RIBW heeft gehad, heeft men hem nu de toegang tot de woning ontzegd. In het psychiatrisch ziekenhuis is op dit moment geen plek. Voor vannacht mag hij nog een nacht in een cel bij de politie doorbrengen. Morgen wordt nader bekeken of er ergens onderdak voor hem te vinden is. Kan dit zo, dat hij morgen dakloos is en misschien een gevaar is voor de maatschappij?

Jeffrey, 14-12-2010 15:56 #27
Het lijkt wel of wij allemaal in de shit zitten, ik hoop het beste voor iedereen. Maar weet toevallig iemand hoelang een mederhuuder de tijd heeft om een ander huis te zoeken ivm een relatie breuk…? het lijkt me toch niet dat ik er na 1 maand al uit moet.

G. M. van de Coevering, 18-11-2010 16:09 #26
Ik snap er niks van ben uit mijn huis gezet voor huurschuld mijn uitkering is op 12-09-2010 stopgezet en ik weet me echt geen raad als iemand kan reageren die weet wat ik moet doen dan heel graag informatie en vast mij hartelijke dank gerard

Marah, 16-11-2010 10:49 #25
Jammer te lezen dat 'dak- of thuisloos-zijn' altijd maar wordt gehangen aan: schulden, psychische afwijkingen of verslavingen. Mijn verhaals is dat ik een zgn ZZP-er zonder opdrachten en dus ook zonder inkomen ben. Geen inkomen betekent geen huur kunnen betalen… vandaar dat ik per 1 januari op straat sta. Uiteraard werk ik zoveel als mogelijk via het uitzendbureau, waar ze gelukkig begrip hebben voor mijn situatie. En ook gaat er nog iedere dag een sollicitatiebrief de deur uit. En nee, ik heb toevallig geen dubbeltje schuld en wil het zover ook niet laten komen.
Ja, ook ik heb momenten dat ik compleet moedeloos word van deze situatie. En net als bij jullie willen velen mijn verhaal ook niet aanhoren en vinden mij een looser. Ik denk maar zo; " jammer dat jullie je niet in kunnen leven… jullie gebrek"
En echt, voor iedereen is er iemand die je verhaal wil aanhoren… al is het maar bij een hulpinstantie. Maar… blijf proberen! En nee joh, naar mijn idee is er ook niet voor iedereen succes weggelegd. Maar wat is nu succes hebben?
Naar mijn idee ben je succesvol als leeft met de wetenschap dat je een goed hart hebt, je oprecht alles hebt gedaan om uit een kutsituatie te komen en jezelf recht in de spiegel aan kunt kijken.
Succes en sterkte voor allen… we gaan een koude winter tegemoet!

Marco Folmer, 18-10-2010 00:04 #24
Wat gebeurd er met mijn oom die nu nog in Kazachstan verblijft, Nederlands burger is, maar sinds 55 jaar in het buitenland verblijft? De man heeft een hersen attack gehad, en moet naar Nederland terug. Heef hij recht op iets/iemand/uitkering/hulpbverlenende instantie enz enz? Als er iemand info heeft, please react! Alvast bedankt

Jess, 30-09-2010 14:32 #23
Ik zit met mijn 15-jarige zoon al twee maand bij mijn ouders, ik ben zelf 39. De spanning is niet meer te houden, ik heb van de stress een uitbraak van eczeem in mijn gezicht. Ik zie het echt niet meer zitten :-( Sterkte aan iedereen die in een vergelijkbare situatie zit.

Carool, 22-09-2010 14:41 #22
Jeetje en ik dacht dat ik de enigste was… ik heb vandaag de beteking van ontruiming ontvangen en moet op 21 oktober mijn huis uit zijn samen met mijn zoontje. Ik ben bezig met schuldhulp van de gemeente maar het lijkt maar niet op te schieten, de een zit op de ander te wachten en ondertussen kun je niks anders doen dan afwachten op een telefoontje of briefje… die onzekerheid maakt me echt gek! Ik werk 40 uur en 's avonds nog een schoonmaakbaantje erbij en daarnaast zorg ik voor mijn zoontje van 8, echt moeilijk en wat valt het tegen als je bij je vrienden aanklopt. Ze hebben allemaal andere dingen of geen ruimte of… en dat terwijl je zelf wel altijd klaar staat voor iemand. pff wat valt dat tegen!

Sandor, 21-09-2010 03:18 #21
Ik ben 33 en heb echt een rotleven - geen werk - geen huis - geen verzekering - geen bank - nergens ingeschreven soms twijfel ik zelf wel of ik nog besta. Heb er een rotzooi van gemaakt van me leven heb vast gezeten en toren hoge schulden alleen maar. Doe geen foute dingen meer zo dat ik niet terug hoef weer de gevangenis in maar zonder inkomen zit ik soms met me handen in het haar. Denk soms misschien is het makkelijker als het gewoon allemaal ophoud overal vanaf. Ik ben niet de persoon die hulp vraagt al weet ik dat ik dit niet alleen kan. Want je slikt je trots in loopt naar binnen doet je verhaal en horen ze je aan en zeggen ze vervolgens dat ze je niet kunnen helpen dus met andere woorden optie spring van een flatgebouw was toch een goede optie denk ik dan. In plaats van een uitgestoken hand een schouder om op te rusten zeggen ze wij weten ook niet hoe we kunnen helpen. Soms droom ik zou ik maar een weldoener vinden die me schulden weg nam dat ik opnieuw kon beginnen maar dan weet ik dromen bestaan niet. Ik gebruik geen drugs, geen drank en gok niet heb geen verslavingen alleen misstappen begaan in me leven. Zoals een telefoonabonement afsluiten die opgeheven werd en ik een fikse rekeing kreeg, ziekenfond die opliep door achterstand. Ik weet niet waarom ik me verhaal hier opzet ik ben het gewoon zat om een loser te zijn zou willen dat iemand een keer trots was op maar ik denk dat ik eerst me leven daar voor op orde moet krijgen. Als het zo ver is laat ik het wel horen zou niet weten hoe ik dit ga aanpakken maar wie weet is het mogelijk. Reactie infoteur, 21-09-2010
Sandor, waar is je familie in dit verhaal? Misschien zie je die op het moment niet of misschien kunnen zij weinig voor je doen. De weg naar succes, om het maar even zo te noemen, lijkt misschien lang, maar als je elke dag een klein stapje in de goede richting zet, kom je vanzelf een bordje tegen wat de goede kant op wijst.
Als je diep in de problemen zit, is het niet gemakkelijk om dat in een keer weer om te keren. Met kleine stapjes maak je kleine successen, maar al die kleine successen bij elkaar kunnen je wel weer op de rail zetten. Som moet je in het leven kijken naar wat er nog wel is, en niet te veel naar wat er niet is. Het positieve geeft je dan hopelijk de kracht om door te knokken. Op den duur kan je leven toch weer een heel positieve wending krijgen. Sommige mensen helpt het om eerst een klein doel voor ogen te houden, iets wat haalbaar is, en daar eerst naartoe te werken. Stap voor stap. Als je mensen kent die je vertrouwen kunt, ga dan naar ze toe en leg hen eerlijk je problemen voor. Je moet ergens beginnen. Succes.

Grada, 14-07-2010 13:37 #20
Ik ben 40 jaar en heb 10 jaar geleden huurschuld gekregen ik ben nu sinds bijna 2 jaar bezig met budget en bewind, en ik huur een koophuis alm drie jaar maar ik moet ernu uit op 1 september, en aagezien die instanties nog niks hebben geregelsm krijg ik via de woningbouw ook niks, ik sta al 3 jaa ingeschreven en doe het heel goed maar nu weet ik het niet meer heeft iemand raad.

Anoniem, 08-07-2010 00:35 #19
Ik woon nog bij me ouders ben 21 jaar, ik heb een bijbaan zit nog op school. Maar thuis gaat het niet zo goed kan ook niet bij familie terecht. Mijn geld waarvoor ik werk wordt elke keer in beslag genomen door me vader hij heeft mijn pinpas en alle zakelijke papieren worden door hem geregeld. Ik krijg alleen geld voor kleding! Ik wil nu zo snel mogelijk uit huis omdat ik het een beetje zat ben. Ik wil me ook een andere pas aanvragen hoe en wat moet ik doen. Ik weet het echt niet meer. Reactie infoteur, 08-07-2010
Hoi. Kan je dit niet met je ouders bespreken? Je bent 21 dus je mag alles zelf aanvragen, ook een pinpas en je kunt je ook inschrijven als woningzoekende vanaf 18 jaar. Als je een zelfstandig inkomen hebt kun je een kamer of woning huren.

Franklin, 26-06-2010 21:55 #18
Ik ben nederlander en woon en werk sinds 4mnd in belgie samen met vriendin en zoontje. Mijn beroep is lasser en ik ben goed in mijn vak, alleen de laatste is de liefde bekoeld tussen mij en mijn vriendin en wil ik terug naar nederland. Ja ik heb schulden maar die betaal ik netjes af via belgie maar, mijn vraag is wat moet ik doen want als ik terug ga ben ik dakloos en ik ken niemand ik kan ook niet terecht bij familie. Ik wil echt weg hier ik ned. en de situatie is niet om uit tehouden ik wil dan zo snel mogelijk aan de slag als lasser zodat ik mijn zoontje kan onderhouden. WIE OWIE WEET RAAD graag hoor ik concrete antwoorden en geen verwijten aub want, we zijn allemaal mensen. alvast bedankt

Maza, 12-05-2010 08:14 #17
Ik ben gister met mijn zwangere vriendin op straat gezet omdat ze te lang bij mij woonde wat niet was toegestaan.
Nu wil de gemeente ons niet meer helpen met een uitkering niks meer.
Mijn vraag, WAT MOETEN WE DOEN!
We hebben erg weinig geld nog en er volgt ook nog een kort geding omdat we niet snel genoeg de woning hadden verlaten.
Iemand tips? Reactie infoteur, 12-05-2010
Zoek familie of vrienden die aan jullie onderdak kunnen bieden, desnoods elk apart. Zodat jullie op je gemak, stap voor stap naar verbeteringen kunt zoeken. Zoek hulp. Ook bij instanties die mogelijk wel kunnen helpen.

Verplicht, 20-04-2010 13:50 #16
Oplossingen genoeg te bedenken, zoals permanente opvangkampjes, dmv oude toercaravannetjes ofzo, minimale basisvoorzieningen en verder niet te veel proberen een dakloze terug in het gareel te krijgen, degenen die dat uitzichzelf willen laten dat wel blijken. Menswaardigheid drukt zich uit langs deze wegen, niet langs africhtingstechnieken, sancties, schorsingen of wat voor ellende dan ook.

Het feit dat dit niet bestaat in Nee.derland zegt voor mij genoeg, men wil gewoon niet, en dat zegt veel over Nederland.

Henrita Priester, 09-04-2010 20:21 #15
Hallo.
Ik werk als schoonmaakster in een centrum voor daklozen. Nou valt het niet mee om zo in een groep te leven, maar dat ze steeds om idere wissewasje weer op straat worden gezet… Een schorsing! Ik vind het ronduit belachelijk.
In wat voor maarschappij leven we? De Politie zegt dat ze mensen die op straat leven en slapen daar naar toe verwijzen. En dan… ja, je raad het al weer op straat!
Hoe kunnen wij als samenleving zulke dingen veranderen. Welke politieke partij gaat de hulpverleners aan banden leggen.
Een kritische burger.

Cher, 08-04-2010 12:18 #14
Hoi ik ben ook dakloos is niet prettig gevoel natuurlijk.geen inkomen helemaal nix.je word zo uit het niets op straat gegooid door je eigen vriend.die je mee leeft.voor een ander die zo met een aardbeving heeft net meege maakt in haitie.en nu leef ik op straat.leuk is dat ik normaal een nederlander ben.mijn vraag is Wat is er met deze land gebeurd.

Harold, 24-03-2010 18:31 #13
Hoi ik be harold en ik ben een 39 jarige ex militair die naar lang pech te hebben gehad in zijn leven toch maar weer op straat staat met een schuld van hier naar tokyo, schuldsanering, hoor ik iedereen zeggen maar dan moet je wel een vaste woon of veblijfplaats hebben anders helpen ze niet. ik kan beter crimineel worden want dan heb je geld en onderdak en steun van de overheid, daar ben ik dan in de bloei van mijn leven alles gedaan voor nederland en nu OP STRAAT! de groeten,
harold

Deborah, 16-03-2010 11:10 #12
GOEDIE DAG,

IK HEB EEN VRAAG AAN EEN IEDER DIE HET LEZEN WIL EN BEREID IS EEN EERLIJK ANTWOORDT TE GEVEN!

Ik ziet er naar uit dat ik al heel gauw dakloos wordt met 2 kleine kinderen.
Ik ken niemand bij wie we kunnen verblijven, geen familie, vrienden of kennis die ons kan opvangen.

Wie weet er welke stappen ik kan ondernemen? Reactie infoteur, 16-03-2010
Hoi Deborah,

Wat een moeilijke situatie. Je kunt met twee kleine kinderen niet over straat zwerven. Zijn er geen vrienden of familie die jullie enige tijd op kunnen vangen? Zo niet, zijn er dan geen vriendjes, vriendinnetjes van school van de kinderen waar de kinderen alvast tijdelijk onderdak kunnen krijgen?
Is er niemand in uw omgeving die u een tijdelijk onderdak kan bieden, bijvoorbeeld op een vakantieadres, camping of kamer?

Verder kan ik u alleen zeggen, als u een inkomen heeft is het makkelijker om oplossingen te vinden.

Informeer bij de telefoonnummers in het artikel en vraag om advies. Zij weten de weg. Veel sterkte.

Johann, 11-02-2010 07:22 #11
De Nederlands beroemde circel, zowel gemeentelijk als bij de orverheid, is het probleem dat vele verder in de problemen komen dan dat men al is. Heb jaren, jaren, jaren gewerkt en ben uiteindelijk voor mijn werk in Duitsland uitgekomen. Ineens verlies je dan je baan. Kan geen huur meer betalen en wil dan terug naar je moederland. Ho, maar dat gaat niet zo eenvoudig. Om in aanmerking te komen voor een woning dien je vaak in een bepaalde gemeente ingeschreven te staan. Ja, maar ik heb geen adres en geen mogelijkheden dat te doen bij familie of bekenden. Dan kan je een tussenoplossing vinden door een vrije sectorwoning te huren. Pardon, een vrije sector. Huren zijn voor laat staan werkende mensen niet eens te betalen. De voorwaarden die gelden is dat er vaak een minimum van 4200,00 euro brutto per maand moet worden verdient.

Is het niet beter zo dat juist die mensen die dat verdienen door de overheid verplicht worden een woning te kopen. Een voorbeeld. Hilversum, een bruisende stad, met veel te weinig woningen in de sociale sector. Maar er zijn op dit moment via diverse woningbouwverenigingen woningen te verkopen, welke niet meer in de verhuur komen. Dan komen de sociale woningen tenminste ter beschikking voor hen die dat benodigen.

Nederlandse gemeente en overheid gaan er prat op dat alles zo goed is geregeld in Nederland. Ja dat klopt, maar de niet op maat gesneden problemen kent de overheid. Zodra het gaat om de uitzonderlinge gevallen blijkt die zelfde overheid geen oplossing te kunnen vinden. T`ja u probleem staat niet in de computer, wordt dan half rood op de kaken toegegeven. Hoezo staat niet in de computer. Zo`n ding is niet meer dan eeen montoom apparaat dat enkel dat kan wat ingevoerd wordt. En nou juist dat is nu het probleem. De overheid geeft geen ruimte de in te voeren problemen daadwerkelijk in te voeren en samen met de persoon een passende oplossing te vinden.

Natuurlijk kan je als Thuisloze of Dakloze zelf veel ondernemen een oplossing te vinden. Natuurlijk moet je niet bij de pakken gaan zitten. Ik ben laats nog bij een struisvogel gemeent langs geweest. Langnek in de Efteling heeft meer oor voor jou problemen.

Goed ik ga niet bij de pakken neerzitten maar ik ben benieuwt hoe de wetten en regels bij mij verder toegepast gaan worden. Tijd voor het zoeken naar een baan heb ik niet. Hellaas heb ik een dagtaak eraan om namens de gemeentelijke instantie achter alles aan te hollen waarvan je op voorhand de antwoorden al weet.

Nataschja, 01-02-2010 18:20 #10
Ik ben alleenstaand moeder van twee kinderen, woon samen met mijn twee kinderen bij mijn moeder voor ik mijn huurschuld betaald heb kan maanden tot jaar duren ben op zoek naar woonruimte wat ik eventueel zou kunnen huren hoe kom ik er anders als je de schuldsanering al verbruikt hebt

Angelique, 01-02-2010 15:57 #9
Ik heb een vraag voor een vriend. deze is dakloos heeft geen woone en verblijf plaats. nu heb ik iemand die wil hem voor even helpen door hem daar in te laten schrijven als postadres zodat hij zich ken verzekeren en zo snel mogelijk een huis/ofiets ken huren maar hij heb ook schulden kannen deurwaarders die persoon wat doen als die alleen als postadres dient graag raad. Reactie infoteur, 01-02-2010
Helaas kan ik uw vraag niet beantwoorden. Ik zou het niet weten. U kunt het beste even bellen met een van de hulpverlenende instanties, zoals het leger des Heils, die weten het antwoord waarschijnlijk wel. Succes!

Richard, 20-01-2010 01:11 #8
Ik ben dak loos en heb geen inkomen en een schuld van pak hem beet 50 a 60.000 euro ben 30 jaar en wil nog wat van mijn leven maken?
maar weet echt niet waar ik moet beginnen?

Ivens Jessy, 01-01-2010 19:01 #7
Ik word mogelijk op straat gezet door mijn partner en heb geen familie of vrienden waar ik onderdak kan vinden,
ik ben emotioneel kapot en weet ni meer hier uit te geraken, ik heb ook twee katten die bij me horen en
ben radeloos!wat kan ik doen om hier door te komen?ik wil niet op straat gaan leven met men katten, en heb
momenteel nog geen werk, het enige wat ik heb is 300euro per maand.wie kan me helpen?Jessy:-(:-(:-(:-(:-(:-( Reactie infoteur, 02-01-2010
Moeilijke situatie. U kunt het beste bellen met instanties die daklozen adviseren en opvangen.

Daniella Kleindijk, 15-12-2009 18:02 #6
In uw definitie "Thuisloos" stelt u in het eerste punt: "Je hebt wel een adres in de vorm van een huis, boot, auto, of caravan op een vaste plek." Maar als je een adres hebt in de vorm van een huis ben je toch niet thuisloos? Of worden hiermee mensen bedoeld die bijv. door relatieproblemen uit huis zijn gezet? Reactie infoteur, 15-12-2009
Als je thuisloos bent kan er wel een huis zijn waar je staat ingeschreven, of een boot of een auto waar je onderdak kunt zoeken, maar waar je niet thuis bent. Als je dakloos bent heb je letterlijk geen dak boven je hoofd.

Anja, 09-12-2009 14:50 #5
Wij geven 2 mensen tijdelijk onderdak ze kunnen nergens terecht en hebben jaar lang gezworven van ene opvang naar een tent, naar familie.Nu slapen ze bij mijn dochter op de slaapkamer.Het is verre van ideaal.Ze zijn nu wel begonnen met instanties gemeente en dergelijke voor een woning, maar hoelang kan zo iets duren.Wat ik hier allemaal lees geeft me geen goede moed.De irritaties zijn hir al begonnen. Reactie infoteur, 10-12-2009
U kunt het beste naar een van de instanties in het artikel bellen en hen deze vraag stellen.

Kevin, 03-12-2009 15:25 #4
Ik word over 2 weken uit huis gezet bij me moeder wat kan ik doen ik weet me geen raad ik ben 26 jaar ik heb een ww uitkering en ik werk een paar uur in de week ik zoek een eigenhuis maar weet me gewoon geen raad ik heb niet veel geld ben echt op zoek naar wat meer uren is er een instantie die mij een huis kan bieden want ik trek dit echt niet meer help help help a.u.b groetjes Kevin. Reactie infoteur, 03-12-2009
In het artikel staat een adressenlijst waar je contact mee op kunt nemen. Zij zullen je vragen het beste kunnen beantwoorden.

http://home.deds.nl/~dakloos/instantiesadressenopvang.htm

Jca, 22-10-2009 12:39 #3
Ik lijd ook aan een (vorm van ) thuiskloos zijn. vr.51 single alleenverdiener gezondheidszorg HBO. 24 uur/wk. netto 1250 euro. Ik kan al 2 jaar geen huurwoning meer vinden. Na vertrek uit Zeeland destijds naar Haarlem en nu Utrecht woonde ik achtereenvolgens in een tuinhuisje, personeelsflat ziekenhuis (mocht maar tijdelijk) een oppashuis, kamer bij particulier(2x), logeren bij een kennis, en een tijdelijk gemeubuleerd huurhuisje nu. Over 2 weken sta ik weer op straat. waarheen? Ik moet steeds erg georganiseerd blijven omdat ik werk. Inboedel in opslag.
Sta ingeschreven in 4 regio's voor sociale huur. Vrije sector verhuur kaqn ik niet betalen en kopen kan ook niet zonder eigen geld.
Waar hoor ik bij en waar ga ik van hier? Reactie infoteur, 22-10-2009
Hoi JCa,
Moeilijke situatie hoor. Zo te lezen kunt u het misschien oplossen als u samen met iemand een etage kan delen en dan samen de lasten delen. Is dat misschien een oplossing?

Schutte, 10-07-2009 17:57 #2
Een kennis van mij is met zoon uit huis gezet. Ik kan de zoon opvangen maar vader niet.(geen plek) Hij sjouwt langs alle instanties en wordt overal weggestuurd. Hij heeft werk aar ook huize hoge schulden. Leger zegt je hebt een baan jou helpen wij niet. Maatschappelijkwerk geeft een verouderde lijst met hotels en kan verder niet helpen. Woning corp. zegt u moet nog een jaar wachten. Waar in oude doos? Gemeentelijk MW helpt alleen als er kinderen onder de 12 jaar bij betrokken zijn.
Wie helpt werkelijk waar vindt je een lijst een soort stappenplan die je kan volgen om weer op je pootjes terecht te komen. Nu is de kans groot dat hij weer aan de drank gaat. moet dat eerst gebeuren?

A. W. J. Schouw, 07-04-2009 21:48 #1
Ik ben met mijn vrouw dakloos. Maar nu staan we ingeschreven bij mijn stiefdochter mijn vraag is moet ik mijn inkomen opgeven bij de belasting voor haar huur subsidie. Reactie infoteur, 08-04-2009
Beste A.W. Schouw,

Het is een hele goede vraag, en het lijkt me helaas wel van invloed op haar inkomen en dus indirect op haar huursubsidie, want ik neem aan dat u nu als woonachtig op haar adres staat ingeschreven. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat indien u alleen als logee bij uw dochter in huis verblijft,
dat het dan anders is. Ik durf uw vraag niet met zekerheid te beantwoorden en ik zou u aanraden om het door iemand te laten informeren bij de instantie die huursubsidie verstrekt. Misschien kunt u er ook iets over vinden op de website van de gemeente. Veel succes en sterkte.

Infoteur: Kisses
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Dakloos
Reacties: 137
Schrijf mee!