InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Emo - Jongerencultuur

Emo - Jongerencultuur

Emo is een stijl die van oorsprong is ontstaan uit nieuwe muziek in de jaren 90 van de vorige eeuw. Emo's worden vaak gezien als depressieve en gevoelige mensen die te kampen hebben met zelfmoordneiging en automutilatie. Veel emo's zijn het er niet mee eens omdat dit maar een hele klein groep zou betrekken. Door de jaren heen hebben de emo's een hele eigen stijl, muziek en levenswijze ontwikkeld. Dit is uiteindelijk de emo cultuur geworden.

De geschiedenis

Emo is een muziekstijl ontstaan in de de jaren 80 van de vorige eeuw. De muziek was een combinatie van de computer gemaakte hardcore samen met punk rock en invloeden van nieuwe muziek zoals melodische death metal. Deze muzikale experimenten ontwikkelde zich tot nieuwe melodische rock. Later ontwikkeld tot screamo, melodische rock en gothic metal. In de jaren 90 begon emo steeds meer een levensstijl bij vooral jongeren te worden. Vanaf de jaren 95 van de vorige eeuw begon men steeds meer kritiek te krijgen op de emo's. Veel mensen vonden ze maar eng en vervelend. Ook dachten veel christenen dat emo's satanistische bezigheden hadden.

Muziek

Muziek is nog steeds het belangrijkste aspect van emo. Emo's luisteren vooral naar een aantal aparte stijlen.
  • Post-Hardcore
  • Emocore
  • Screamo
  • Poppunk
  • Altern Rock
  • Heavy metal
  • AD/HD Rock
  • Death Metal
  • Black Metal
  • Melodische Death Metal
  • Drama Pop

De emo muziek is bekend om zijn emotionele teksten met dubbele bodems. Ook zijn er veel emo's die naar een aftakking van black-metal luisteren. Een van de belangrijkste dingen voor een emo is het bezoeken van concerten. Veel emo's vinden dit belangrijk omdat ze zich dan goed voelen. Ze voelen zich niet meer alleen op de wereld als ze omringt zijn door lotgenoten. De muziek is daarom ook een manier om samen te komen en plezier te maken.

Levenstijl

Emo's worden vaak afgeschilderd als een afsplitsing van gothics. Veel emo's zijn het hier niet mee eens en zeggen dat ze een eigen stijl en cultuur hebben. Toch is het omstreden of 'emo' een echte levenstijl is. Sommige zogenoemde "Outsiders" die zelf niet emo zijn vinden dat het meer gaat om de muziek en de alternatieve modestijl. Voorbeelden die zouden kunnen wijzen op een levenstijl zijn;
  • Veel vegetarisme
  • Veel (meiden) biseksueel
  • Veel internetgemeenschappen
  • s' Nachts wakker
  • Overdag slapen
  • Altijd in groepen of helemaal alleen

Emo's worden ook door sommige mensen geassocieerd met automutilatie en zelfmoord. Dit zijn weer uitersten van emo's. Veel emo's vinden het dan ook heel vervelend om met deze termen genoemd te worden, puur omdat er maar een hele kleine groep is die dit gedrag vertoond. In 2008 diende de Conservatieve leden van de Russische Doema een wetsvoorstel in. In dit wetsvoorstel stond het op scholen verbieden van de emocultuur. Dit zou zijn geweest omdat de emo's een gevaar zijn voor jongeren en mensen aanzetten tot zelfmoord.

Mode

De modestijl van emo's begon wereldwijd een succes te worden in het begin van de eenentwintigste eeuw. De stijl werd snel populair via internet en online gemeenschappen. Invloeden voor deze stijl zijn grunge skate, punk en gothic. Toch zijn er ook een hele hoop mainstream aspecten te vinden in de emo mode. Denk hierbij aan de H&M en de C&A. Er zijn meerdere emo mode stijlen. Toch blijft de mainstream het grootst en bekendst, gevolgd door de indie-emo looks. Er zijn een aantal bekende kenmerken van een emo look. Hier even de belangrijksten.

  • Skinny Jeans
  • Hoog opgestoken haar
  • Of plat haar met veel gel (vaak haar voor ogen)
  • All stars/Skate schoenen
  • Band t-shirt
  • Vest met veel kleuren
  • Vest met skelet

Soms is het lastig om een emo te onderscheiden met een gewone Metalhead of Altern persoon. Vaak lopen emo's ook extreem sloom en gaan ze na een stukje alweer ergens tegenaan hangen. Ook zitten emo's graag bij elkaar op de grond in een hoekje of buiten op straat.
© 2009 - 2017 VMusic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ronde van Spanje: Vuelta 2009Op zaterdag 29 augustus 2009 start de Vuelta, de derde grote ronde van het jaar na de Giro en de Tour. We geven u hierbi…
Gothic: De GeschiedenisJe ziet wel eens Goths op straat lopen. Voor de meeste mensen zit hier een mysterieus geurtje aan. Waar komt deze stijl…
Cristina BrancoCristina Branco, hoewel geen fadista, alom gezien als de opvolgster van de legendarische Amalia Rodriguez. Met haar warm…
Ping van Apple, wat zijn de mogelijkheden?Ping van Apple, wat zijn de mogelijkheden?Ping van Apple had direct na lancering (begin september 2010) al een miljoen leden. De enorme populariteit van dit socia…
The scene (releases)De Warez scene, vaak aangeduid als The Scene (vaak met hoofdletters) is een term van zelf-referentie gebruikt door een g…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Emo - Jongerencultuur"

Reacties

Lucy, 23-05-2017 19:59 #5
Oke, ik wil het uit de wereld helpen! Ten eerste, als je iemand "emo" noemt moet je je eerst even bedenken waarom je het überhaupt zegt. Emo's dragen niet altijd zwart, ze snijden zichzelf niet, ze hoeven niet per se veel muziek te luisteren enzovoort. Aan veel Emo's zie je niet eens dat ze het zijn. Emo's luisteren vaak muziek en ze zijn vaak artistiek. Dat betekent echter niet dat alle emo's zo zijn.

Mensen oordelen te snel op basis van uiterlijk. Als ik een keer Full zwart draag zijn er veel minder mensen die me aanspreken. Best apart toch? Ga maar eens met een emo praten, hij zou zichzelf echt niet zomaar snijden of emo noemen.

Ik hoop dat alle mensen die met emo's schelden, spotten, zich beseffen dat het gewoon mensen zijn die hun frustraties op een andere manier uiten.

May Jackson, 05-12-2016 18:26 #4
Ik ben misschien een beetje emo maar er wordt geconcludeerd dat emo's altijd muziek luisteren maar dat is niet zo!

Benjamin, 29-10-2014 20:13 #3
Ik ben het eerlijk gezegd helemaal niet eens met deze tekst. 'Emo' is vaak een scheldwoord, een echte emo zal zichzelf nooit een emo noemen, maar vaak gewoon een Alto of metalfan. Emo's kunnen ook totaal niet van metal houden of ook maar in de verste verte op een Emo (zoals in de tekst beschreven) lijken.

Elena, 04-12-2012 21:31 #2
Deze tekst klopt helemaal :). Emo's luisteren inderdaad ook metal en rock, al wordt dat niet genoemd bij andere sites met informatie over emo's

Bregje, 30-10-2011 20:46 #1
Ik dacht dat emo's geen metal en rock luisteren, leuk om te lezen dat ze dat wel doen

Infoteur: VMusic
Laatste update: 09-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 5
Schrijf mee!