InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Powerstation Art en Ameland

Powerstation Art en Ameland

In het project Powerstation Art staan kinderen en kunst centraal. Het project is een Nederlands/ Zwitserse activiteit dat met kinderen uit de multiculturele samenleving van Nederland en Zwitserland wordt uitgevoerd. Uit beide landen doen zes kinderen mee en een daarvan is een jongen van Ameland. Powerstation Art is in 2006 begonnen toen de kinderen peuters waren. Het project eindigt met hun meerderjarigheid in 2022.

De plek van de vlaggenveremonie in 2011

Kinderen en Kunst

Powerstation Art is een project van Dutchartdesk.ch. Renske Heddema van Heddema Communications en Hanneke Frűhauf van Art in Context staan aan de bron van deze Nederlandse stichting die culturele uitwisselingen tussen Zwitserland en Nederland organiseert en bevordert. De stichting werd in 2002 opgericht en heeft adviseurs in beide landen. Dutchartdesk gaat ervan uit dat kunst kunstenaars, burgers, organisaties en overheden verbindt.

Traditie

Powerstation Art borduurt voort op een oud Zwitsers gebruik. Een bergvolk hield eeuwenlang het gebruik in ere om bij de geboorte van een kind een mooie kaas te maken en de rijping van de kaas parallel te laten lopen met het opgroeien van het kind. De kaas stond symbool voor een voorspoedig leven voor het kind.

Kaas

Op 2 september 2006 laat Dutchartdesk een kaasmaker van Gstaad in Zwitserland een kaas maken die gewijd is aan 12 Zwitserse en Nederlandse kinderen. De kinderen en hun ouders zijn aanwezig en de namen van de kinderen komen in de kaas te staan. De kaas rijpt tot 2022 en dan wordt hij tijdens een ceremonie gezamenlijk opgegeten. De kaas is daarmee een symbool voor het opgroeien van kinderen tot volwassenen in verschillende samenlevingen.

Cultuur

De kinderen zijn allemaal in 2004 geboren, in Zwitserland of in Nederland. De culturele achtergrond is divers:
  • Nederlands
  • Duits
  • Zwitserduits
  • Italiaans
  • Iranees
  • Sranangtongo
  • Tibetaans
  • Turks
  • Servisch
  • Engels

Veel van de die kinderen groeien twee- of meertalig op. Hun ouders doen mee omdat ze het interessant vinden deel te zijn van een kleine internationale, multiculturele gemeenschap. Een van de kinderen is Fons Metz uit Nes op Ameland.

Kinderen

De kinderen komen jaarlijks bij elkaar voor bijeenkomsten en de ouders houden via brieven en e-mail contact met de organisatie. De kinderen worden gedurende het project begeleid bij kunstprojecten, manifestaties of symposia. Ook de gemeenschappen waarin de kinderen leven doen mee. De kinderen komen om en om in Nederland en Zwitserland bijeen.

Ameland

Gemeente Ameland was in 2011 het toneel van de feestelijkheden rond het eerste lustrum van het project. Vooraf hadden schoolmaatjes van de deelnemende kinderen tekeningen gemaakt die in een hutkoffer belandden. Fons en zijn klas van de Kardinaal de Jongschool tekenden mee. In september 2011 hield Powerstation Art een vlaggenceremonie op de brink in Ballum in aanwezigheid van burgemeester Albert de Hoop van Ameland. Alle kinderen hadden hun eigen vlag gemaakt. Andere activiteiten tijdens de lustrumviering op Ameland:
  • Workshops op alle scholen van het eiland
  • Demonstratie van de lancering van de paardenreddingboot
  • Openluchtconcert in het bos door het Frysk Jeugd Orkest

Waarom

Dialoog tussen de verschillende culturen is in de loop der tijd harder is geworden, meent de organisatie. In beide landen zijn veel migranten komen wonen. Voor kinderen van migranten is dat niet altijd gemakkelijk. Opgroeien in een meertalige omgeving kan ook impulsen bieden en leiden tot een genuanceerde kijk op de omgeving. Daar worden mensen toleranter van. Kunst en migratie is de inspiratiebron van Powerstation Art, samen met integratie van kinderen in de maatschappij. Kunst kan daarbij optreden als katalysator voor een ruimere blik op het leven: Powerstation Art. De kinderen krijgen kunstenaars als peetouders.

Peetouders

Kunst heeft bij Powerstation Art de rol van beschermheer. Elke twee jaar worden twee kunstenaars uitgenodigd, om als peetouder van het project op te treden. Zij spelen een rol bij de manifestaties van het project.

Projecten

Samen met de kunstenaars/peetouders worden grote en kleine projecten georganiseerd:
  • Speakerscorners voor jongeren in Amsterdam en Zürich
  • Dialoog van partnerscholen
  • Acteurs gaan op bezoek bij scholen
  • Schrijfwedstrijd

Prijs

In juni 2011 won Powerstation Art de Kultursprung in Bern. Het kreeg de onderscheiding van Unesco Zwitserland voor het beste duurzame culturele project.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ameland in 2011 - Jaar van de lustrums en jubileaAmeland in 2011 - Jaar van de lustrums en jubileaDe uitgeverij op Ameland, Ameland Pers uitgeverij, geeft sinds 2009 jaarboeken van Ameland uit. De vierde in die serie i…
Ameland in 2010 - Jaar van Penny's ShadowAmeland in 2010 - Jaar van Penny's ShadowNa ‘Ameland in 2008,’ ‘Ameland in 2009,’ is ‘Ameland in 2010’ het derde nummer in de serie ‘Ameland in …’ De eilander ui…
Midzomerfeest in BurenMidzomerfeest in BurenIn het midden van de zomer vindt in Buren op Ameland het Midzomerfeest plaats. Dorpsbelang Buren is de organisator van d…
Ameland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjeAmeland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjeAmeland in 2008 is het eerste jaarboek over het eiland, waartoe Ameland Pers uitgeverij het initiatief nam. ‘Ameland in…
Bronnen en referenties
  • Persbureau Ameland
  • Dutchartdesk.ch

Reageer op het artikel "Powerstation Art en Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Ameland
Schrijf mee!