InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Islam: de viering van het Offerfeest

Islam: de viering van het Offerfeest

Islam: de viering van het Offerfeest De islam-godsdienst raakt meer en meer verweven in onze westerse maatschappij. De islam is de godsdienst van de moslims en dus de godsdienst voor vele Marokkanen en Turken. Het Offerfeest, of ook wel het Grote Feest of Slachtfeest genoemd, wordt gevierd ter herdenking van de profeet Ibrahim. Hij offerde zijn zoon in opdracht van God. Moslims eten op de dag van het Offerfeest dieren die volgens Dhabiha geslacht zijn. Het vlees wordt verdeeld onder de buren, familieleden, enzovoort. In België en Nederland is het traditie om een lam of schaap te slachten en vervolgens te offeren.
Bron: Tigerlily713 / PixabayBron: Tigerlily713 / Pixabay

Wanneer vindt het Offerfeest plaats?

Het Offerfeest valt elk jaar opnieuw op de tiende dag van de Hadj-maand. Dit is exact 70 dagen na het einde van de Ramadan. In 2015 valt het Offerfeest op donderdag 24 september. In 2016 valt het op 11 september, in 2017 op 1 september, in 2018 op 21 augustus, in 2019 op 11 augustus en in 2020 op 31 juli. Deze datums zijn dan ook heilig voor de gelovige moslims binnen onze gemeenschap.

Waarvoor staat het Offerfeest?

Het Offerfeest is een jaarlijks feest in de islam-godsdienst. Het wordt ook wel het Grote Feest of Slachtfeest genoemd. Dit komt omdat op deze dag een dier (meestal schaap of lam) volgens Dhabiha (islamitisch ritueel) wordt geslacht. Moslims vieren het Offerfeest om hulde te brengen aan de profeet Ibrahim. Zijn opdracht was om zijn zoon te offeren aan God. Ibrahim probeerde dit dan ook door zijn zoon te vermoorden met een mes. Echter hij lukte er niet in omdat het mes niet sneed. Op dat moment stuurde God een engel aan Ibrahim. Deze engel vertelde aan Ibrahim dat een ram geofferd mocht worden in plaats van de zoon van Ibrahim. Uiteindelijk werd zijn zoon dus niet geofferd. Het kleine stadje Mina, dichtbij Mekka, is enorm gekend omwille van het Offerfeest.

Bron: Ebrahim / PixabayBron: Ebrahim / Pixabay

De viering van het Offerfeest - hoe wordt het gevierd?

Het eten van een geslacht dier (lam of schaap) is typerend voor het Offerfeest. Het is heel belangrijk dat het dier volgens Dhabiha geslacht is. Dhabiha is de typische rituele manier van slachten in de islam-godsdienst. Als het dier geslacht is wordt het gegeten en verdeeld over de familie, buren en de arme bevolking. Er zijn een aantal voorwaarden verbonden aan het islamitisch ritueel slachten. Indien aan deze voorwaarden niet wordt voldaan, dan is het vlees niet rein voor consumptie. De voorwaarden kunnen als volgt worden omschreven:
  • De persoon die het dier slacht moet een moslim zijn, die niet aan zijn proefstuk toe is. Hij moet dus over enige ervaring beschikken;
  • De plaats waar het dier geslacht wordt, moet rein zijn;
  • Men moet zorg dragen voor het dier. Hiermee bedoelt men dat het dier absoluut het slachtmes niet mag zien. Ook mag het slachten niet gezien worden door andere dieren;
  • Het is belangrijk dat de kop van het dier in de richting van Mekka wordt geplaatst;
  • De slachter spreekt, vooraleer hij gaat slachten, de volgende woorden uit: Bismillah, Allahoe Akbar (in naam van God, God is de grootste);
  • De slachter moet ervoor zorgen dat hij in één vloeiende beweging de halsslagader en de luchtpijp doorsnijdt.

Ondersteuning van het Offerfeest door lokale gemeentebesturen

De gemeenten kunnen ervoor zorgen dat het Offerfeest voor de moslims vlot verloopt. Gemeenten dienen alle wettelijke regels zowel lokaal, federaal als op Europees vlak na te leven. De regels hebben te maken met dierenwelzijn, leefmilieu, godsdienstvrijheid, enzovoort. Het grootste probleem tijdens de periode van het Offerfeest is het tekort aan slachtplaatsen, waar het slachten hygiënisch en diervriendelijk kan verlopen. Het is mogelijk dat gemeenten zorgen voor de inrichting van een tijdelijke slachtplaats.

Het Kleine Feest: Suikerfeest

Het Suikerfeest is, naast het Offerfeest, een ander belangrijk feest voor de moslimgemeenschap. Het Suikerfeest, of ook wel het Kleine Feest genoemd, wordt gevierd aan het einde van de Ramadan. Het is eigenlijk de feestdag ter gelegenheid van het "verbreken" van de vastenperiode. Na 29 dagen Ramadan (vasten) breekt het Suikerfeest aan. De start is afhankelijk van de zichtbaarheid van de jonge maansikkel, onmiddellijk na de nieuwe maan. Volgens de islamitische kalender valt het Suikerfeest altijd op dezelfde dag. Dit is niet zo volgens onze Gregoriaanse kalender. Dit komt omdat de islamitische kalender een maankalender is en onze Gregoriaanse kalender gebaseerd is op de zon. De verwachting van het Suikerfeest voor 2016 is 6 juli, in 2017 op 25 juni, in 2018 op 15 juni, in 2019 op 4 juni en in 2020 op 24 mei.
© 2015 - 2017 Auteurjr, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Offerfeesten gaan gewoon doorOfferfeesten gaan gewoon doorEr is veel weerstand tegen het doden van dieren voor het Offerfeest, maar vooralsnog gaan de slachterijen gewoon door. O…
Ritueel slachten: wat is ritueel slachten?In juni 2011 werd in Nederland besloten door de Tweede Kamer dat onverdoofd ritueel slachten zou moeten eindigen. Joden…
Abraham-Ibrahim - Oorsprong van de naamIbrahim, Abraham genoemd in het Nederlands, verwijst naar de aartsvader Abraham. Betekenis van de naam is “vader van vel…
Feestdagen bij de islamEen kleine uiteenzetting van de meest voorname islamitische feestdagen die een jaar bevatten. Ook kan u de data voor de…
Vrouwen van de profeet Mohammed (vzmh): MariaMaria was een vrouw van christelijke komaf. De bronnen zijn niet helemaal duidelijk of ze zijn vrouw was of een concubin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Husnil24 / Pixabay
  • Kruispuntmi.be, http://www.kruispuntmi.be/thema/omgaan-met-verschil/religie-en-samenleven/organisatie-van-het-islamitisch-offerfeest, 12 september 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Offerfeest, 12 september 2015
  • Wijblijvenhier.nl, https://wijblijvenhier.nl/262/het-offerfeest-voor-dummies/, 12 september 2015
  • Afbeelding bron 1: Tigerlily713 / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Ebrahim / Pixabay

Reageer op het artikel "Islam: de viering van het Offerfeest"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 15-09-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!