InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Sollicitatieplicht bijstandsuitkering

Sollicitatieplicht bijstandsuitkering

Sollicitatieplicht bijstandsuitkering De bijstand is een sociaal vangnet. Mensen die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien, kunnen een beroep doen op de bijstand (WWB). Om een bijstandsuitkering te ontvangen gelden er een aantal voorwaarden, zoals de inkomenstoets, de vermogenstoets, de partnertoets en de sollicitatieplicht. Dit artikel beschrijft de sollicitatieplicht van de bijstandsuitkering. Wat houdt de sollicitatieplicht in? Wie kan ontheffing van de sollicitatieplicht krijgen?

Plichten bijstandsuitkering

  • Een bijstandsgerechtigde heeft een aantal verplichtingen om de bijstandsuitkering te ontvangen. Het gaat om de volgende verplichtingen:
  • U moet als werkzoekende ingeschreven staan bij het UWV WERKbedrijf
  • Inspanningsverplichting: u moet uw best doen om zelf in uw levensonderhoud te voorzien. Dit geldt ook voor de partner.
  • Sollicitatieplicht
  • De plicht om mee te werken aan ondersteuning die de gemeente biedt, zoals een sollicitatiecursus
  • De plicht om mee te werken aan huisbezoeken en psychologische en medische onderzoeken indien nodig
  • Informatieplicht: u moet de gemeente voorzien van de juiste informatie. Als u onjuiste informatie verstrekt, kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van de bijstandsuitkering.

Sollicitatieplicht bijstand

Als u een bijstandsuitkering ontvangt, bent u verplicht om te solliciteren naar alle soorten normaal werk. Alle soorten werken worden als passend gezien. Dit houdt in dat u ook moet solliciteren naar banen die niet direct aansluiten bij uw opleidingsniveau of ervaring.

Ontheffing sollicitatieplicht bijstand

  • U kunt ontheffing van de sollicitatieplicht aanvragen bij de gemeente. De ontheffing is niet structureel, maar tijdelijk. Er moet dan sprake zijn van een van de volgende situaties:
  • U kunt tijdelijk niet werken omdat u moet zorgen voor een ernstig ziek familielid of omdat u zelf ziek bent. Als u voor een ernstig ziek familielid moet zorgen, zal de Gemeentelijke Sociale Dienst wel toetsen of u geen beroep kunt doen op een hulpvoorziening zodat u beschikbaar bent voor werk.
  • U bent alleenstaande ouder met een kind dat jonger is dan 5 jaar. U kunt dan een vrijstelling krijgen van de sollicitatieplicht voor de duur van maximaal 6 jaar. Wel bent u verplicht om gedurende deze tijd een opleiding te volgen.
  • Als u ouder bent dan 57,5 jaar, kan de gemeente besluiten u te ontheffen van de sollicitatieplicht. Wel bent u verplicht om vrijwilligerswerk te aanvaarden.
  • Naar het oordeel van uw gemeente is er een andere dringende reden om u te ontheffen van de sollicitatieplicht

Solliciteren vanuit een bijstandsuitkering

Vaak is het moeilijk om vanuit een (bijstands)uitkering te solliciteren naar betaald werk. Uw werkervaring is bijvoorbeeld verouderd, waardoor uw kansen op de arbeidsmarkt dalen. Als u hulp nodig heeft, kan de gemeente voor begeleiding zorgen en een re-integratiebedrijf inschakelen.
Gerelateerde artikelen
Voorwaarden bijstandsuitkeringDe bijstandsuitkering is het vangnet van de sociale zekerheid. U komt in aanmerking voor een bijstandsuitkering als u op…
Bijstandsuitkering 2012: strenge maatregelenBijstandsuitkering 2012: strenge maatregelenIn 2012 staat een aantal belangrijke maatregelen op de planning met betrekking tot de bijstandsuitkering. De hoogte van…
Wet Werk en BijstandWet Werk en BijstandVooruitlopend op de invoering van de Wet werken naar vermogen (WWNV) in 2013, wordt de Wet werk en bijstand (WWB) in 201…
Hoogte bijstandsuitkering 1 januari 2012De bedragen voor de bijstandsuitkering vanaf 1 januari 2012, voor alleenstaanden, alleenstaande ouders en samenwonenden/…
Krediethypotheek en bijstandKrediethypotheek en bijstandVoor huiseigenaren is het bijzonder pijnlijk als zij in de bijstand terechtkomen. Zij moeten tenslotte hun eigen huis o…
Bronnen en referenties
  • GSD
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Sollicitatieplicht bijstandsuitkering"

Reacties

Mw Homminga, 02-07-2016 21:17 #5
Hoe lang mag je ontheffing sollicitatieplicht hebben bij ziekte?

Jean Dols, 30-03-2016 09:05 #4
Hallo, na 3 jaar WW zit ik nu in een IOAW-bijstandsuitkering. Ik ben 59 jaar en sociale dienst (Sittard-Geleen) verplicht me om dagelijks te solliciteren. Is er officieel een aantal keren benoemd dat je aan sollicitatieplicht moet voldoen? Ook lees ik in de participatiewet eigenlijk niets over een sollicitatieplicht. Of bedoelen ze met onderstaande zinsnede eigenlijk solliciteren:

Artikel 9. Verplichtingen

1 De belanghebbende van 18 jaar of ouder doch jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd is, vanaf de dag van melding als bedoeld in artikel 44, tweede lid, verplicht:

a. naar vermogen algemeen geaccepteerde arbeid, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van een voorziening als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, te verkrijgen, deze te aanvaarden en te behouden, waaronder begrepen registratie als werkzoekende bij het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen, indien hem daartoe het recht toekomt op grond van artikel 30b, eerste lid, van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;

Met vriendelijke groet.
Jean Dols

Ben Rimmer, 22-11-2015 00:24 #3
Vaak is het erg moeilijk om vanuit een (bijstands)uitkering te solliciteren naar betaald werk. Uw werkervaring is bijvoorbeeld verouderd, waardoor uw kansen op de arbeidsmarkt nul zijn. Als u hulp nodig heeft, kan de gemeente voor begeleiding zorgen en een re-integratiebedrijf inschakelen. In andere gevallen wordt u bij huisbezoek geholpen meestal met de broek uit, als je geluk hebt.

Marc Klijn, 02-01-2015 19:56 #2
Ik vind het vreemd dat men meteen 6 jaar vrijstelling van sollicitatieplicht krijgt als men een kind heeft dat jonger is dan vijf jaar. Dit zou kunnen leiden tot de absurde situatie dat iemand met een kind van 4 jaar en 11 maanden tot het 11e levensjaar van het kind vrijstelling heeft, en iemand die een kind van vijf jaar en 1 maand meteen de volledige sollicitatieverplichting heeft. Het zou zo moeten zijn dat iedereen moet solliciteren zodra het kind ouder is dan vijf jaar.

Kitty, 19-12-2012 12:33 #1
Mijn dochter van 28 heeft een bijstandsuitkering aangevraagd. Deze is nu in behandeling. Ze heeft 3 schoonmaakadressen per week wat inhoud ongeveer 6 uur p/w. Dit wordt natuurlijk in mindering gebracht. Er wordt gegrepen bij UWV dat werk belangrijk is en altijd voor gaat. Aan de andere kant moet ze 36 uur per week bezig zijn met solliciteren. Verplicht 5 per dag! Is dat normaal?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 14-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 5
Schrijf mee!