InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Emigreren: checklist sociale verzekeringen en Kinderbijslag

Emigreren: checklist sociale verzekeringen en Kinderbijslag

Emigreren: checklist sociale verzekeringen en Kinderbijslag Als je gaat emigreren heeft dit consequenties voor je recht op sociale verzekeringen en kinderbijslag in Nederland. Het is belangrijk om je daar goed in te verdiepen, omdat je anders nog wel eens voor verrassingen kunt komen te staan.

Uitschrijving uit Nederland

Als je voor minimaal acht maanden naar het buitenland vertrekt, ben je verplicht je uit te schrijven bij de gemeente. Dit moet binnen vijf dagen voor je vertrek, schriftelijk of soms ook electronisch. De gemeente geeft je emigratie aan aan andere overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank. Het is belangrijk om je te realiseren welke gevolgen dit bijvoorbeeld heeft voor je recht op AOW.

Algemene Ouderdomswet (AOW)

Als je van je 15e tot je 65e verzekerd bent geweest voor de AOW ontvang je een volledig AOW pensioen. Je bent meestal automatisch verzekerd als je in Nederland woont. Zodra je je uitschrijft uit Nederland ben je niet langer verzekerd. Voor ieder jaar in het buitenland verlies je 2% van je recht op AOW. Om dit te voorkomen kun je je vrijwillig bijverzekeren bij de Sociale Verzekeringsbank. Dit kan tot een jaar na je emigratie.

Op de website van de SVB vind je meer informatie. Zij kunnen je verder helpen met vragen gericht op je persoonlijke situatie.

Algemene Nabestaandenwet (ANW)

Als je niet verzekerd bent door de ANW, door je vertrek naar het buitenland, krijgen je partner en kinderen een lagere nabestaandenuitkering of wezenuitkering. Net als voor de AOW kun je je vrijwillig verzekeren bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Kinderbijslag

Als het hele gezin buiten Nederland gaat wonen en werken krijg je alleen nog kinderbijslag vanuit Nederland als je:
  • tijdelijk buiten Nederland werkt, of een detacheringsverklaring hebt
  • als Nederlander in het buitenland voor een Nederlandse overheidsinstelling werkt

Anders zul je kinderbijslag aan moeten vragen in je emigratieland. In de meeste gevallen zul je een arbeidscontract nodig hebben in je nieuwe land om dit te kunnen doen.

Op de website van de SVB vind je meer informatie. Zij kunnen je ook verder helpen in je persoonlijke situatie.

Ziektewet, WIA en WW

Als je gaat werken in je emigratieland, ben je daar meestal verzekerd tegen ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Dit geldt echter niet overal. In sommige gevallen kun je een vrijwillige verzekering afsluiten in Nederldand voor deze verzekeringen. Dit kan als:
  • Je in het buitenland gaat werken voor een buitenlandse werkgever, maar in Nederland blijft wonen
  • Je wordt uitgezonden naar het buitenland door een organisatie voor ontwikkelingssamenwerking of een volkenrechtelijke organisatie
  • je in het buitenland gaat wonen en werkt voor de Nederlandse overheid
  • Je in het buitenland gaat wonen en werken voor een Nederlandse werkgever

Je kunt je niet in alle landen vrijwillig verzekeren. Op de website van het UWV vind je meer informatie en voor advies over je persoonlijke situatie kun je je het beste tot hen richten.
© 2011 - 2019 Novice, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen?Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen?Een vakantiebaan die niet meer dan 1250 euro oplevert heeft geen gevolgen voor de kinderbijslag, mits een kind niet meer…
Uw loon bij ziekteUw loon bij ziekteRondom ziekte en arbeidsovereenkomst bestaan veel misverstanden. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat ze in de ziektewet…
Verzekering tegen werkloosheid afsluiten in het buitenlandVerzekering tegen werkloosheid afsluiten in het buitenlandHet is mogelijk om een verzekering af te sluiten tegen werkloosheid wanneer u in het buitenland woonachtig bent. U kunt…
Kinderbijslag, de meest gestelde vragenDe overheid verstrekt mensen met kinderen een tegemoetkoming in de kosten van het opvoeden van kinderen. Iedereen die in…
Emigreren, wat moet je regelen?Steeds meer Nederlanders overwegen een emigratie naar het buitenland. Duitsland en België zijn al jarenlang populaire em…
Bronnen en referenties
  • www.uwv.nl
  • www.svb.nl

Reageer op het artikel "Emigreren: checklist sociale verzekeringen en Kinderbijslag"

Infoteur: Novice
Gepubliceerd: 14-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!