InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Diagnose: Borderline persoonlijkheidsstoornis

Diagnose: Borderline persoonlijkheidsstoornis

De borderline persoonlijkheidsstoornis(BPS) is een stoornis die zich uit in extreem gedrag en zwart-wit denken bij mensen. Tegenwoordig is borderline een modebeeld geworden en roepen mensen (waaronder veel jongeren) heel snel dat ze borderline hebben. In dit artikel heb ik zo goed mogelijk beschreven wat borderline inhoud en wanneer u dit herkent bij een ander of bij uzelf is het verstandig om professioneel hulp te zoeken voor een diagnose.

Wat is een borderline persoonlijkheidsstoornis?

De letterlijke vertaling van borderlineis “grens”. Personen die lijden aan deze stoornis hebben sterk de neiging tot zwart-wit denken. De persoon vertoont manipulatief gedrag, heeft extreme oordelen en vaak is het in de omgang met mensen alles of niets. Ze vinden het moeilijk om ergens een tussenweg in te vinden. Woede en angst uiten zich extreem en kan zelfs lijden tot autumutilatie. Ze hebben een laag gevoel van eigenwaarde en extreme verlatingsangst. Ze gaan vaak hun eigen grenzen voorbij en gaan tot het extreme als het gaat om sex, verslavingen, roekeloos en impulsief gedrag en eetproblemen. Er zijn personen met borderline die ook vaak lijden aan dissociatie, wat inhoud dat ze de realiteit even verliezen. Ook psychoses en depressies komen voor. Let wel, geen borderliner is hetzelfde en het verstoring kan van redelijk tot ernstige aard zijn.

Symptomen

De diagnose van een borderline persoonlijkheidsstoornis kan worden vastgezet als er sprake is van vijf of meer van de onderstaande situaties.
  • Pogingen om uit alle macht te voorkomen dat hij/zij in de steek gelaten wordt. Denk hierbij aan manipulatief gedrag als dreigen met zelfmoord en extreem claimen.
  • Relaties met mensen zijn vaak onstabiel. Het ene moment is iemand geweldig en het andere moment waardeloos. Mensen met een borderline persoonlijkheidsstoornis zijn geneigd om relaties te verwaarlozen uit angst voor verlating.
  • Identiteitsstoornis: Het beeld dat de persoon van zichzelf heeft en de manier waarop hij/zij over zichzelf oordeelt is opvallend gestoord, vervormd of onevenwichtig.
  • Impulsief: Een persoon met borderline doet bijna alles impulsief. Denk hierbij aan seksuele relaties, gevaarlijke situaties opzoeken, alcohol en drugsgebruik.
  • Roekeloos gedrag: Een persoon met borderline vertoont roekeloos gedrag op het gebied van sex, drugs, gokken, autorijden etc.
  • Suïcidaal of automutilerend gedrag
  • Stemmingswisselingen: Stemmingen kunnen van het ene op het andere moment extreem veranderen van vrolijk naar verdrietig.
  • Woedeaanvallen

Oorzaken en factoren

  • Volgens het DSMis de kans op het ontwikkelen van deze persoonlijkheidsstoornis 5 keer zo groot wanneer deze voorkomt bij naaste familieleden. Algemeen word aangenomen dat deze factoren in combinatie met de sociale omgeving bepalend zijn voor het ontstaan van deze stoornis.
  • Seksueel misbruik of emotionele verwaarlozing in de jeugd kunnen zorgen voor een ontwikkeling van de borderline persoonlijkheidsstoornis.

Behandeling

Wanneer iemand gediagnostiseerd is met de borderline persoonlijkheidsstoornis zal deze persoon er nooit meer vanaf komen maar door middel van intensieve therapie kan een persoon heel goed leren omgaan met zijn of haar borderline persoonlijkheidsstoornis. Denk hierbij aan psychotherapie, dialectische gedragstherapie en schema-therapie.

Er worden tegenwoordig ook vaker medicijnen toegepast i.c.m therapie zoals angstremmers (Citaloprham) en antidepressiva.

Lees verder

© 2011 - 2017 Ditiseenoveral, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Persoonlijkheidsstoornis borderlineBorderliner wat houd dat nou precies in?Is het erg om er mee te leven?HOe kun je er mee leven. Lees het hier en vind de…
Borderline, wat is het preciesBorderline, wat is het preciesBorderline is een persoonlijkheidsstoornis en wordt tegenwoordig ook wel emotieregulatie stoornis genoemd. Er zijn heel…
Borderline test: Online checklist kenmerken en symptomenBorderline test: Online checklist kenmerken en symptomenBorderline is een complexe aandoening en heel erg vervelend voor de mensen, die eraan lijden evenals voor hun directe om…
Omgaan met borderline - leven met een borderlinerOmgaan met borderline - leven met een borderlinerAls je bekend bent met borderline persoonlijkheidsstoornis (BPD), dan weet je dat omgaan met borderline niet altijd gema…
De kenmerken van borderlineBorderline is een persoonlijkheidsstoornis die zich kenmerkt in impulsiviteit, stemmingswisselingen, zwart-wit denken en…
Bronnen en referenties
  • www.e-psychiater.nl
  • http://www.puzzle-head.com/overzicht_persoonlijkheidsstoornissen/borderline/

Reageer op het artikel "Diagnose: Borderline persoonlijkheidsstoornis"

Infoteur: Ditiseenoveral
Laatste update: 15-07-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Persoonlijkheidsstoornissen
Schrijf mee!