InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Omgaan met borderline - leven met een borderliner

Omgaan met borderline - leven met een borderliner

Omgaan met borderline - leven met een borderliner Als je bekend bent met borderline persoonlijkheidsstoornis (BPD), dan weet je dat omgaan met borderline niet altijd gemakkelijk is. Borderline is een psychische stoornis, die zich uit in extreme emoties, problemen in de omgang met anderen en zelfs kan resulteren in zelfbeschadigend gedrag. Leven met iemand die borderline stoornis heeft, is lastig, maar niet onmogelijk. Als je weet wat het precies is en hoe je er het beste mee om kunt gaan, dan staat niets meer in de weg voor een lange, succesvolle relatie of vriendschap.

Weten wat borderline inhoudt

Om te leren omgaan met iemand met borderline, is het belangrijk om te weten wat een borderline persoonlijkheidsstoornis precies inhoudt. Op deze manier kun je het gedrag en de acties van de ander beter begrijpen. Op internet, maar ook in boeken, is veel informatie te vinden over deze stoornis. Borderline is een psychische stoornis. Ongeveer 2-5% van de samenleving krijgt er op een gegeven moment in zijn leven mee te maken. Vaak uit borderline stoornis zich in de late tienerjaren of vroege volwassenheid. Om de diagnose met zekerheid vast te stellen, is onderzoek van een psychiater noodzakelijk. Niet iedere borderliner is hetzelfde, net als niet ieder mens hetzelfde is. Bij iedereen uit het zich op een andere manier. Sommigen hebben er meer last van dan anderen. Maar over algemeen kunnen wel een aantal kenmerken onderscheiden worden. Om BPD vast te stellen, moet minstens aan vijf van de volgende symptomen worden voldaan:
  • Geforceerd proberen te voorkomen verlaten te worden. Deze verlatingsangst kan echt of ingebeeld zijn.
  • Een patroon van intense en instabiele relaties met anderen. Hierbij komt het vaak voor dat men relaties met anderen als extreem positief of extreem negatief ervaren, waarbij geen middenweg mogelijk lijkt.
  • Continue verandering van zelfbeeld en eigenwaarde.
  • Impulsiviteit op minstens twee gebieden, die mogelijk zelfbeschadigend zijn, bijvoorbeeld seks, geld uitgeven of extreem veel eten of alcohol drinken.
  • Terugkomend suïcidaal gedrag, bedreigingen of automutilatie
  • Emotionele instabiliteit als reactie op gebeurtenissen, bijvoorbeeld extreme angst die een aantal uur of zelfs een aantal dagen aanhoudt.
  • Constante gevoelens van leegheid.
  • Ongepaste, extreme woede of moeite hebben met boosheid onder controle te houden.
  • Voorbijgaande, aan stress gebonden paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve verschijnselen.

Bekijk het positief

Hoewel bovenstaande kenmerken nogal zwaar lijken, is het belangrijk er ook de positieve kanten van in te zien. Mensen met borderline kunnen uiterst creatief, bijdehand en intelligent zijn. Daarnaast is het leven met een borderliner nooit saai te noemen: je weet immers nooit in welke stemming hij zich bevindt. Vergeet niet dat de persoon meer is dan alleen iemand met borderline. Denk aan de vele positieve gebeurtenissen en leuke ervaringen die jullie samen hebben gedeeld. Er is een reden waarom jullie in een relatie of vriendschap zitten. Belangrijk is om dat niet uit het oog te verliezen en je te focussen op de positieve dingen.

Begrijp de oorzaken van borderline

Uit onderzoek blijkt dat zowel erfelijkheid als omgevingsfactoren een rol spelen bij de ontwikkeling van borderline. Als je partner borderline heeft, is de kans aanwezig dat een of meerdere familieleden dezelfde stoornis hebben. Dit hoeft overigens niet altijd het geval te zijn: omgevingsfactoren spelen ook een rol. Zo kan het opgroeien in een onstabiele thuissituatie bijdragen aan de borderline stoornis. Er kan sprake zijn van alcoholmisbruik bij een van de ouders, misbruik door ouders of andere familieleden of slechte leefomstandigheden. Door op de hoogte te zijn van iemands verleden, kun je je beter verplaatsen in de ander.

Wees geduldig

Begrijp dat het voor de persoon met borderline ook geen makkelijke situatie is. Verstandig is dat iemand met borderline professionele hulp heeft. Borderline is een ziekte, die niet 1, 2, 3 te genezen is. Iemand met borderline zal altijd gevoelig blijven om terug te vallen, maar er zijn zeker manier om er beter mee om te leren gaan. Hierbij is geduld belangrijk: zowel voor de persoon met borderline als voor de mensen die iemand in hun omgeving met deze stoornis hebben.
© 2013 - 2019 Anna1985, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Persoonlijkheidsstoornis borderlineBorderliner wat houd dat nou precies in?Is het erg om er mee te leven?HOe kun je er mee leven. Lees het hier en vind de…
Borderline, wat is het preciesBorderline, wat is het preciesBorderline is een persoonlijkheidsstoornis en wordt tegenwoordig ook wel emotieregulatie stoornis genoemd. Er zijn heel…
Borderline, waar ligt de grens?Borderline is een erge stoornis die je leven heel erg kan beïnvloeden. Een laag gevoel van eigen waarde, moeilijk social…
Borderline test: Online checklist kenmerken en symptomenBorderline test: Online checklist kenmerken en symptomenBorderline is een complexe aandoening en heel erg vervelend voor de mensen, die eraan lijden evenals voor hun directe om…
Borderline en Linehan-therapieBorderline en Linehan-therapieBorderline is een persoonlijkheidsstoornis die zeer zware invloed heeft op het leven van de patient, maar ook op dat van…
Bronnen en referenties
  • www.trimbos.nl
  • Psychcentral.com
  • Nimh.nih.gov

Reageer op het artikel "Omgaan met borderline - leven met een borderliner"

Infoteur: Anna1985
Gepubliceerd: 11-12-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!