InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Zijn al die informatiestromen nodig?

Zijn al die informatiestromen nodig?

Zijn al die informatiestromen nodig? De informatiestromen die ons op dagbasis bereiken zijn gigantisch en we laten het min of meer (gelaten) over ons heenkomen of zoeken het bewust op. Dat de journalist het opzoekt is evident, maar ook als je geen journalist of nieuwsjunk bent komt het nieuws – of wat daar voor doorgaat – via allerlei kanalen binnen. Vul dit aan met gespecialiseerde informatiekanalen over van alles en nog wat en we worden continue gevoed met informatie. Maar als we teruggaan naar de basis … willen we dit nog wel of is het echt nodig? Of moeten we de vraag stellen kunnen we nog terug met al de manieren waarop informatie ons tegemoet komt? Je hebt het zelf in de hand.

De hele wereld binnen handbereik

Het nieuws

De zomerperiode staat er om bekend dat er weinig nieuws is, uitzonderingen daargelaten. En dan nog moet voor sommige televisiezenders ieder uur een nieuwsbulletin gevuld worden, de internetkracht moet regelmatig geüpdate worden, met bij voorkeur een knallende koptekst, en de radio moet ook ieder uur met iets komen.
Als mensen continue hetzelfde horen, haken ze af en dat is niet goed voor de inkomsten. Daar zijn inmiddels genoeg onderzoeken naar gedaan. Maar mensen zijn zo opgevoed, want internet is daar een belangrijke factor in, als het gaat om de opvoeding.
De hele wereld binnen handbereik via internet en daar doet een communicatiemiddel als twitter nog eens aan mee. Je moet op twitter immers wel iets te vertellen hebben.

Specifieke informatie

We weten niet beter meer dan dat het er is en dus wil de gemiddelde (westerse) mens (op)gevoed worden met alles wat er in de wereld gebeurd. Vul dit aan met alle informatie op internet die vrij toegankelijk is en de programma’s die specifieke informatie dichtbij brengen. Denk hierbij aan zenders over de natuur, de wetenschap en financiële wereld … en ga zo maar door. Complete zenders die over een specifiek onderwerp gaan of dagelijkse programma’s die gevuld moeten worden. Animal Planet, National Geographic of Discovery zijn enkele zenders die 24 uur per dag uitzenden met specifieke informatie en om kijkers te behouden en uit te breiden, moet je dus met voldoende interessante programma’s komen. Maar ook nieuws en financiële zender RTL Z die alle werkdagen tussen 9 en 8 uitzendt, moet voldoende ‘voer’ hebben om bestaansrecht te hebben.

Consumeren

Maar we consumeren veel, dat is immers ook een duidelijk beeld van de hedendaagse maatschappij en dus aanleiding om het ook commercieel interessant te krijgen. Maar er komen ook steeds meer mensen bij die zich afvragen waar al die extra informatie goed voor is, nodig is, zinvol is, echt interessant etc. Daarmee niet gezegd dat je van alles verstookt moet zijn, maar je kunt je wel afvragen wat de meerwaarde is van het consumeren van dit alles.

Of een stap verder … de mens die het ‘niet-weten’ ambieert. Want wat gaat er allemaal mis tijdens de vakantie (wanneer je verstookt bent van allerlei informatie)? Feitelijk niets en dat geldt ook voor de ondernemer of ondernemende mens die het goed geregeld achter zich laat. Maar dat gaat vaak niet zomaar goed (zeker als je het niet gewend bent) en dus … hoe werk je daar naar toe?

De stilte zoeken

Het klinkt vreemd, maar de stilte opzoeken … met name ook de stilte in jezelf helpt wel in het proces. Want hoe kom je er achter wat je mist als je op jezelf terug geworpen bent? Eenvoudig, door het op te zoeken. Niets doen, jezelf vermaken. Dat wil zeggen nadenken, stevige wandelingen maken of gaan schilderen. Het maakt niet uit, als je maar op jezelf terug geworpen bent. Pas dan kom je er achter dat het weinig toevoegt.

Confronterend

Hoewel het eenvoudig klinkt is dat het absoluut niet, want er is niets zo confronterend om op jezelf teruggeworpen te worden, zeker als je dat nooit hebt ervaren. Als je waar dan ook druk bent met je werk, je gezin, je hobby, het nieuws, kennis verzamelen (waarvoor?), is er geen ruimte of hoef je geen ruimte te maken voor de toegevoegde waarde van al die informatiestromen. Al die zaken houden je immers lekker bezig … dat zeker.

Een goed voorbeeld is de telefoon die, als je uit gaat eten vaak niet uit gaat of wanneer je tafelgenoot even naar de wc gaat, je de telefoon grijpt en iets (wat?) gaat doen in je telefoon. Nieuws opzoeken, e-mail checken of kijken of iemand nog een berichtje gestuurd heeft. Even niets, even rondkijken, even met jezelf geconfronteerd worden of gewoon even verder genieten van je eten of je wijntje, zit er vaak niet in.

Loslaten

Een beeld wat je kunt doorbreken door alles even los te laten. Even niets ondernemen, even niet bellen even niet de e-mail checken of even niet kijken of iemand nog aan je gedacht heeft. Gewoon de boel de boel laten en laat je maar overkomen wat op dat moment de bedoeling is. Dat kan tijdens dat etentje al de blik zijn van iemand die ook zit te eten. Een blik die je nooit gekruist zou zijn als jij in de telefoon gedoken zou zitten. Maar ook bij een verloren moment op vakantie je e-mail checken. Nee, loop bijvoorbeeld even naar buiten en ga op het bankje gewoon van de omgeving genieten en mensen begroeten die je niet kent. Zie maar wat er gebeurt en laat het op je afkomen.

Kortom

Beslis dat je niet alles NU hoeft te weten en als je iets nu wel moet weten, wat wil je dan weten? Bundel hetgeen je dan toch echt moet weten tot een vast moment en tot welke websites je deze informatie kunnen geven. En tenslotte als je gedaan hebt wat echt de bedoeling was, sluit het af. Je bent klaar….
© 2011 - 2019 Annastaal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Procesverbetering met behulp van Value stream mappingProcesverbetering met behulp van Value stream mappingValue stream, of in het Nederlands ‘waardestroom’, is een middel om processen in een organisatie in kaart te brengen en…
Opleiding Bestuurlijke Informatie Voorziening (BIV)Opleiding Bestuurlijke Informatie Voorziening (BIV)Bij de opleiding Bestuurlijke Informatie Voorziening (BIV) krijgt u een goed beeld van de hoofdlijnen van de bestuurlijk…
Logistiek & LeanLean, oude wijn in een nieuw jasje? Kan de Lean filosofie gezien worden als ‘logistiek 2.0’ of is het daadwerkelijk een…
De invloed van het nieuws op kinderenDe invloed van het nieuws op kinderenHet ligt voor de hand: kinderen worden wijzer door regelmatig het nieuws te kijken, zodat zij op de hoogte blijven van d…
Nieuws: wat haalt wel of niet de krant?Nieuws: wat haalt wel of niet de krant?Wat is nieuws en wat niet? Wie beslist wat belangrijk genoeg is? In de journalistiek is niet één iemand die het bepaalt,…

Reageer op het artikel "Zijn al die informatiestromen nodig?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 14-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!