InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Glaasje draaien, hoe doe je dat?

Glaasje draaien, hoe doe je dat?

Glaasje draaien, hoe doe je dat? Glaasje draaien is een methode die vaak gebruikt wordt om met overledenen in contact proberen te komen. Hoewel dit een omstreden methode is en volgens de meeste wetenschappers zelfs pure onzin, zijn er toch heel wat mensen die het eens willen proberen. Met glaasje draaien proberen mensen contact te krijgen met overledenen. Doordat een aantal mensen hun vinger op het omgekeerde glas houden, gaat het glas bewegen. Onbewust geven mensen dan zelf sturing aan de antwoorden op het letterbord. Hoe werkt het? Glaasje draaien is volgens menigeen om meerdere redenen niet zo verstandig. Van nature hebben mensen namelijk angst voor het onbekende. Alles wat we niet kennen, niet herkennen, of niet onder controle hebben, maakt ons aan de ene kant nieuwsgierig, maar het roept aan de andere kant ook gevoelens op die met angst en onzekerheid samenhangen. Ook vullen we vervolgens met onze fantasie de ontbrekende antwoorden in. Oproepen van geesten kan veel gevolgen hebben. Het kan veel angst oproepen omdat we van nature bang zijn voor de dood. Hoe kun je leren glaasje draaien, maar is het wel verstandig om er aan mee te doen?

Wat is Glaasje draaien?

Glaasje draaien is al een oude methode om (volgens mensen die hierin geloven) in contact te komen met geesten. Er wordt gebruik gemaakt van een omgekeerd glas, een vel papier met alle letters uit het alfabet, de cijfers 1 tot 10 en de woorden 'ja' en 'nee'. Elke aanwezige legt zijn vingertop op het omgekeerde glas, wat in het midden van het bord staat. Geesten die worden opgeroepen door middel van het stellen van een vraag, bewegen het glas van letter naar letter en vormen op die manier woorden en zinnen. Of het een geest is die het glas van letter naar letter beweegt is nog maar de vraag, aangezien elke aanwezige zijn vingertop op het omgekeerde glas heeft liggen. Sceptici zijn dan ook al heel lang overtuigd dat het hele idee van het glaasje draaien, onzin is.

Ouija bord

Er zijn ook kant-en-klare borden om geesten mee op te roepen, het zogenaamde ouija bord. Dit bord is van oorsprong echter niet ontworpen om geesten mee op te roepen, maar om vragen uit het onderbewuste te beantwoorden. Een vergelijkbaar bord werd ook in Egypte opgegraven en dit bord werd waarschijnlijk gebruikt om contact te leggen met goden. In Hollywood films werd het ouija bord echter voor het eerst getoond als een middel om geesten mee op te roepen en sindsdien wordt het bord geassocieerd met spiritisme en gebruikt om te proberen om contact met geesten te leggen.

Glaasje draaien, hoe doe je dat?

Bij glaasje draaien wordt een glas gebruikt. Dit glas staat omgekeerd op tafel. (Bij een ouija bord wordt er gebruik gemaakt van een plankje). Op de tafel liggen in een cirkel de letters van het alfabet van A tot Z, de cijfers 1 tot 10 en het woord ‘ja’ en het woord ‘nee’. Er wordt door mensen die geen ouija bord hebben ook wel gebruik gemaakt van kaartjes met letters of van houten scrabble letters of gewoon van papiertjes waarop de letters worden opgeschreven, enzovoorts. De ondergrond van de tafel moet glad zijn. Men zet het (gewone limonade-) glas omgekeerd op tafel in het midden van de cirkels met letters. De woorden 'ja' en 'nee' liggen binnen de cirkel (of in de cirkel) in elk geval tegenover elkaar.

Geesten oproepen

  • Alle aanwezigen, bijvoorbeeld 4 of 5 personen, gaan aan tafel zitten en leggen hun vingertop op de bodem van het omgekeerde glas.
  • Een van de aanwezigen roept officieel een geest op en vraagt deze of hij of zij op vragen wil antwoorden. Daarna stelt de eerste aanwezige een vraag. Het glas begint te bewegen door zachtjes te duwen tegen het glas. Begint het niet te bewegen dan mag je bewust het glas bewegen en rondjes draaien binnen de cirkel met letters, totdat het glas woorden gaat spellen door steeds even te stoppen bij letters
  • Het glas zal blijven bewegen, letters aanwijzen, en zo antwoorden vormen. Je moet enkele vingers wel op het glas houden anders stopt het

Op deze manier worden vragen gesteld en antwoorden ontvangen. Zodra je je vingers weghaalt stopt het bewegen van het glas. Soms worden logische antwoorden gevormd maar vaak ook onbegrijpelijke woordcombinaties. Sceptici verklaren deze verschillen in antwoorden niet door er vanuit te gaan dat een aanwezige geest de mensen in de war wil brengen, maar eerder met het idee dat de mensen die hun vinger op het glas hebben liggen, niet altijd hetzelfde antwoord in gedachten hebben. Volgens mensen die dus geloven in 'glaasje draaien' zijn het echte geesten die de antwoorden geven via letters en woorden, terwijl sceptici juist overtuigd zijn dat het de aanwezigen zelf zijn die de antwoorden beïnvloeden.

Glaasje draaien, met hoeveel personen?

Glaasje draaien wordt met meerdere personen gedaan. Alle personen leggen hun rechter wijsvinger op de bodem van het glas en iemand stelt vragen. Na het stellen van een vraag begint het glas over de tafel te bewegen, richting een antwoord. Dat kan ook 'ja' of 'nee' zijn, maar er kan ook een antwoord gevormd worden uit letters, en vervolgens tot hele zinnen aaneen geregen worden. Vaak wordt er gevraagd of er overledenen in de kamer zijn en het glas beweegt dan al snel richting het woordje ‘ja.’ Zolang alle deelnemers hun ogen openhouden is de kans het grootste dat er inderdaad enigszins logische antwoorden gegeven worden. Zodra iedereen, die zijn vinger op het glas heeft liggen, en geblinddoekt zou worden, dan is de kans nog maar erg klein dat er logische woorden gevormd worden. Het hele systeem van glaasje draaien is daarom waarschijnlijk gericht op antwoorden die we zelf waarschijnlijk achten, of antwoorden die we hopen te krijgen, of juist antwoorden die we vrezen te krijgen.

Waarom is glaasje draaien gevaarlijk?

Glaasje draaien wordt door veel mensen serieus genomen en die mensen geloven dat er werkelijk contact is met overledenen. De antwoorden die gegeven worden kunnen daarom enorm veel angst en verwarring oproepen, ook verdriet of grote blijdschap. Al die emoties kunnen een persoon overspoelen. Angst voor geesten kan een persoon na het glaasje draaien gaan achtervolgen en de overtuiging dat geesten niet meer weg willen gaan, ook. De geestkracht en de fantasie van mensen kunnen enorm sterk zijn en onze fantasieën en angsten kunnen met ons aan de loop gaan zodat we de controle over onze emoties verliezen. Mensen die gevoelig zijn voor dit soort inbeeldingen kunnen zelfs (tijdelijk) psychotisch worden. Ook negatieve antwoorden bij 'glaasje draaien' kunnen je veel angst inboezemen, zoals bijvoorbeeld een gek antwoord als: 'Morgen zal hij/zij sterven.' Je kan dan heel bang worden dat met die 'hij' of 'zij' in zo'n soort antwoord, iemand bedoelt wordt die je kent. Maar de zin is aannemelijk gevormd door het groepje mensen om de tafel, die onbewust een antwoord hebben geformuleerd.

Entiteiten

Tot slot bestaat er ook nog de mogelijkheid dat er misschien wel degelijk geesten bestaan die mensen beïnvloeden. Niemand kan dat uitsluiten of bewijzen. Mensen die daarvan overtuigd zijn stellen dan ook dat de kwalijke gevolgen van 'glaasje draaien' echt door boosaardige entiteiten veroorzaakt worden. Deze entiteiten zouden volgens paranormaal begaafden zelfs bezit van iemand kunnen nemen, als deze persoon in trance is, of het kunnen klopgeesten blijken te zijn.

Wat zijn klopgeesten?

Klopgeesten zijn geesten die om wat voor reden dan ook hun ontevredenheid kenbaar maken of om aandacht vragen door goed te laten merken dat ze er zijn. Ze maken lawaai, slaan met deuren, doen lichten aan en uit of kunnen met spullen gaan gooien.

Anderen stellen weer dat dit soort effecten door de geest van levende mensen wordt veroorzaakt (telekinese) zonder dat mensen zich dat zelf bewust zijn. In elk geval kan Glaasje Draaien dus een nadelige invloed op de geestelijke gezondheid hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ouija, een horrorfilm over enge spelletjesOuija, een horrorfilm over enge spelletjesDe mensen van speelgoedmaker Hasbro hebben er goede ervaringen mee dat hun speelgoed verfilmd wordt. Kijk bijvoorbeeld m…
Het Ouija bord, gevaarlijk een spel of?Het Ouija bord, gevaarlijk een spel of?Veel mensen vragen zich af of het werkelijk mogelijk is om contact te hebben met overledenen. Zo is er vroeger het Ouija…
Spiritisme als parapsychologische disciplineSpiritisme is voor sommigen een religie, voor anderen een wetenschappelijk onderzoeksterrein. In ieder geval zijn hier e…
Hoe verjaag je geesten en spoken?Hoe verjaag je geesten en spoken?Niet iedereen weet dat er geesten bestaan. Sommigen doen het af als bijgeloof. Rationele mensen lachen je uit als je zeg…
Contact met geestenHet is een hype, de televisie programmas waarin de 'host' contact opneemt met de geesten van overleden mensen. Hoe kan d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Glaasje draaien, hoe doe je dat?"

Reacties

Joos, 01-04-2017 17:43 #15
Kun je ook alleen glaasje draaien?

Jolanda, 22-08-2015 22:56 #14
Glaasje draaien is in de meeste gevallen zeer gevaarlijk, heel veel mensen en over het algemeen tieners zien het als een leuk spelletje, maar dat is het absoluut niet! Ik heb er gelukkig nooit aan gedacht om glaasje te gaan draaien, maar wat ik wel weet is dat er velen zijn die dit wel doen en dragen er nu de gevolgen van.
Mocht het lukken reacties te krijgen, dan is het al te laat! Je heb een poort geopend waar meestal negatieve entiteiten door komen, en die gaan echt niet meer vanzelf weg. Je kunt wel denken dat je in contact komt met de geest van je overleden opa, oma of andere dierbare overledene, maar in feite word je misleid door de negatieve entiteit of erger een demoon die hun eigen eerst voordoen als een van je dierbaren, maar kunnen al snel hun ware aard laten zien en je gaan terroriseren of jouw geest innemen, je gaat van alles horen en zien, maar als zo'n entiteit je geest heeft overgenomen kan hij je overal toe dwingen tot iets wat je normaal nooit wil en wat ook niet in je eigen aard ligt, en dat kan zijn het terroriseren/pesten van anderen en erger nog moord/zelfmoord.

Mocht er toch iemand zijn die glaasje gaat draaien, dan is het raadzaam om voor je eigen veiligheid er goed over na te denken of het wel waard is om het uit te proberen, en als je het toch gaat doen dan wordt er met klem aangeraden om er een deskundige/exorsist erbij aanwezig te laten zijn, deze persoon kan ingrijpen mocht het fout gaan. Zeg nooit het is niet echt en er bestaan geen geesten, want voor dat je er erg in hebt heb je een serieus probleem en dragen jij en eventueel je familie hier de gevolgen van. Beter nog, DOE HET NIET! EN BLIJF ER VAN AF!.

Henk Hakkert, 07-07-2014 19:00 #13
Totale onzin, glaasje draaien laat je dingen geloven die er niet zijn. het is een spelletje wat niks anders inhoud dan boeren bedrog. geesten of spoken bestaan echt niet. je wordt er alleen bang van en beeld je in dat ze je achtervolgen of zo. er is een geestelijke wereld maar dat is iets heel anders. daar kunnen we ons druk mee houden maar dit is pure verlakkerij, geloof niet in deze onzin.

Charlotte, 06-06-2014 20:48 #12
Ik heb het gdaan er kwamen klopgeesten in mijn huis! Soms ging de deur op eens open of viel iets op de gron en er werd heel vaal op mijn keuken deur geklopt

Tarja, 20-10-2013 09:03 #11
Glaasje draaien is niets meer en niets minder dan je onderbewuste laten spreken. Het heeft niets met geesten e.d. Te maken. Als je kijkt naar de antwoorden die dmv glaasje draaien gegeven worden, weet je eigenlijk dat je die zelf ook had kunnen bedenken.

Mireille Stet, 19-07-2012 00:30 #10
Ik vind het diep triest dat er hier wordt beschreven hoe het te doen door iemand die werkelijk buiten zijn/haar vakgebied gaat. De volgende keer dat ik een bezeten persoon ga genezen of een bezeten huis ga reinigen wil ik je dan ook uitnodigen als ik toestemming krijg van de betreffende familie. Of zullen we samen een psychiatrie of gevangenis bezoeken waar het bol staat van demonen? Ik kan je verzekeren dat wanneer je met mij op stap gaat naar zo'n instituut dat je overblijft met een heleboel vragen. Terwijl je niets van deze dimensies af weet durf je wel gevaarlijke kennis ter beschikking te stellen waardoor er weer een zelfmoord kan ontstaan, een psychiatrische opname noodzakelijk wordt of een tiener bezeten raakt en geweldadig wordt. Zo gevaarlijk is dit 'spelletje' namelijk. Ik wens je werkelijk toe dat dat je mag ervaren wat jouw ego hier tot stand brengt en wat de reikwijdte is van jouw onbenulligheid die andere diepe, diepe schade kan berokkenen.
En by de weg: sinds wanneer durft een zichzelf serieus nemende wetenschapper (en niet die schare volgers) iets af te wijzen wat hij/zij niet grondig heeft onderzocht.

En mensen die dit lezen; je hoeft nergens in te geloven om eraan te overlijden! Elke keer dat je glaasje draait kun je vele zaken opdoen waar je zomaar niet meer van afkomt en in Nederland zijn er weinigen die je werkelijk kunnen genezen. Luister naar je gevoel; dit is niet spannend, dit is gewoonweg eng.

Boyke888, 15-02-2012 21:01 #9
Mensen, geesten bestaan! Of jullie het willen of niet en ook zonder glaasje draaien zijn ze er. Ik adviseer mensen die toch nog willen communiceren met een geest een pendel aan te schaffen. Die heb ik ook gekocht en het is zoals ik vooraf heb onderzocht het minst gevaarlijke manier om met geesten te communiceren. Alle antwoorden kloppen en ik heb nergens last van!

D., 16-12-2011 17:04 #8
Ik heb een vraag. Ik en een vriendin van mij gaan samen op vakantie en het lijkt ons wel boeiend en spannend om glaasje te draaien en er proberen achter te komen of er zoiets als een geesten wereld is maar is het nu nog wel zo verstandig. Reactie infoteur, 16-12-2011
Nee. Het is totaal onverstandig en het zal je niets positiefs opleveren, ook geen enkele bewijs dat er geesten bestaan, maar het kan je zelf wel heel angstig maken. Laat dat soort dingen links liggen en besef dat het onzin is, maar dat je eigen hersenen wel de boel kunnen beïnvloeden en dus kan je behoorlijk angstig worden van die onzin.
Ga op vakantie voor je plezier, niet voor dingen die geestelijk ongezond voor je zijn. :) Ga liever positieve dingen doen.

Sterre, 01-12-2011 22:53 #7
Ik had een vraag. ik zou heel graag met mijn vriendin glaasje willen draaien want haar moeder had dat vroeger ook gedaan en toen vroeg haar moeder met wie ga ik later trouwen en toen kwam er die naam uit van haar man! En nu zouden wij dat ook willen doen maar als ik al die verhalen lees durf ik het denk ik niet en ik weet ook niet waar een medium te vinden is in onze buurt… zouden jullie mij misschien kunnen helpen/tips geven?

Bauke Kracht, 29-09-2011 11:31 #6
Ze zeggen dat demonen er op af kunnen komen en dat dat een lichtschijnsel optreedt en dat de demoon je in bezit wil nemen zodat je de contrôle over je zelf verliest. En dolende zielen klopgeesten. En dat ze je dan niet meer met rust laten. En je moet er veel verstand van hebben want het is toen ook gedaan in een kasteel met een medium er bij. En een paar keer moest die ingrijpen en toen zijn er een paar weggezet door dat medium. Er was een geest die raakte iemand aan en wou binnen in die persoon komen en toen werd die er uit gezet. Zonder verstand ervan te hebben kan dit werkelijk uit de hand lopen. De gevolgen zijn dan niet te overzien. Rampzalig voor de hele rest van je leven kun je het multiple persoonlijkheidssyndroom krijgen. En het kan met fatale gevolgen aflopen. In parijs zijn er jonge mensen het raam uit gesprongen die aan glaasje draaien hebben gedaan. Onervarenen moeten er zich verre van houden.

Kaya Kalsbeek, 29-09-2011 11:17 #5
Ik vind het maar primitief met dat geesten oproepen. Als je er onervaren mee bent dan gebeuren er de vreemdste dingen mee. De een zegt dat het onderbewustzijn van de geest die je antwoord geeft. Zomaar geesten oproepen kan zeer gevaarlijk zijn. Sommige mensen ondervinden er nog dagelijks de gevolgen van ook al is het jaren geleden dat ze dat hebben gedaan. En daarna heeft men spijt van daar aan mee te hebben gedaan. Bij exorcist online zie je hoe gevaarlijk het kan zijn. Ze moesten soms hard optreden en als willekeurige anderen dit hadden gedaan dan waren ze er niet zonder kleerscheuren van af gekomen. Omdat het zo gevaarlijk is. Zelfs een medium waagt zich hier niet aan en gebruikt andere methoden zoals psychometrie.

Nassy, 12-09-2011 18:40 #4
Ik wil binnenkort het eens proberen mijn opa is overleden voor ik geboren werd en mijn vraag is of hij weet dat hij kleinkinderen heeft daarom wil ik met hem in contact komen hij is een leeg gat in mijn hart die ik wil vullen maar als ik dit zo lees word ik ook wel bang om het te doen is het wel veilig? is het echt zo dat het lijd tot psychise problemen? Reactie infoteur, 13-09-2011
Hoi Nassy, het is echt gevaarlijk. Dat komt omdat mensen er helemaal in geloven als dat glas gaat bewegen en de antwoorden geloven. Onderzoekers zeggen echter dat het glas alleen gaat bewegen als je met meerdere mensen aan het glas zit. Onbewust of toch een beetje bewust, sturen mensen namelijk het glas in de richting van logische woorden en letters en zinnen. Stel er liggen 3 of 5 vingertoppen op de onderkant van zo'n omgedraaid glas. Je hebt zelf het idee dat je het glas niet duwt maar er vormen zich toch letters, woorden, zinnen en antwoorden. Dat roept dat angst op want er zou dan dus een onzichtbare geest in de kamer aanwezig zijn die dat glas laat bewegen. Als die geest het glas kan bewegen, waarom heeft die geest dan de vingers van de mensen in die kamer nodig?
Het hele glaasje draaien gebeuren is dus niet bewezen werkzaam, maar omdat het echt lijkt kan je er behoorlijk angstig van worden. Het werkt bij iedereen, als je maar wel je vinger op het glas legt, anders gebeurt er opeens niks. De antwoorden op de vragen kunnen onverwachts en negatief zijn, zodat je nog meer angst krijgt. Als er meer is na dit leven, dan weet je opa vast wel dat er kleinkinderen zijn. Als het gemakkelijk zou zijn voor geesten om even contact op te nemen, dan zouden ze dat veel vaker doen, denk je ook niet? Alles wijst er dus op dat je de geestenwereld maar beter met rust kunt laten. Of er een geestenwereld bestaat weet niemand. Pas sinds er mensen zijn wordt er in geesten gelooft, maar alleen mensen waren in staat om ze te bedenken.

Onbekend, 25-08-2011 17:23 #3
Haaii mensen ik ben… en ben 12 jaar ik ben in contact geweest met mijn neef die 4 jaar geleden is doodgeschoten hij heeft ons antwoorden gegeven en ik dacht dat geesten niet bestonden mijn neef gaf ons antwoorden die wij al wisten wie hij niet kon weten dat was best wel raar we zijn ook in contact geweest met een stiefoma van mijn nicht… ik kan de naam helaas niet zeggen :( ik wil heel graag weten of ik wel door kan gaan met dit? Reactie infoteur, 25-08-2011
Je kan er beter niet mee doorgaan. Je kan jezelf daar behoorlijk bang mee maken en er ook van in de war raken. Er zijn veel mensen die geloven dat ze met glaasje draaien echt contact met geesten hebben. Daarom is het gevaarlijk.

Draaiend Bierglas, 07-09-2009 01:50 #2
Het is je eigen schuld als je ermee begint.Een soort Russisch Roulette.Dan weet je ook van te voren dat je pech kunt hebben, alleen in dat geval kun je niet meer na te vertellen.Er zijn geen technische aanwijzingen dat geesten bestaan, er is geen aantoonbaar bewijs voor.Als expirimenteren met drugs die niet getest zijn kan dit ook fout aflopen.In dit soort gevallen kun je er beter dus niet aan beginnen.

W. A. Stam, 12-02-2009 21:14 #1
Ik vind het een grof schandaal dat psychologen over glaasje schrijven alsof het een spelletje is! Occultisme zet mensen aan tot zelfmoord, het ergste wat er is.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 04-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 15
Schrijf mee!