InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Positieve psychologie

Positieve psychologie

Positieve psychologie Geluk? Wanneer ben je nu precies gelukkig? Komt dit door wat je meemaakt, wat je voelt, hoe je denkt of wat je bezit? Dit artikel gaat over de wetenschappelijke ideeën over geluk. De positieve psychologie is een stroming binnen de psychologie die zich primair bezighoudt met de wetenschappelijke studie van het optimaal laten functioneren van mensen. Dit het tegenovergestelde van de reguliere psychologie die zich richt op het ontdekken en genezen van psychische problemen als depressie, burn-out etcetera.

De positieve psychologie richt op de positieve emoties en de sterke punten van een individu in plaats van op de negatieve emoties en angsten, depressiviteit en stress. Vroeger was de heersende opvatting dat wanneer men geen geesteziekte had dat men dan gezond en gelukkig was. Tegenwoordig neemt men geen genoegen meer met 'neutraal' en richt men zich op het verhogen en optimaliseren van geluk.

De positieve psychologie integreert de neurobiologie, de psychologie, de geneeskunde, de pedagogie en de sociologie in één geheel.

De theorie achter de positieve psychologie is het concentreren op, vaststellen en opbouwen van je eigen sterke punten en niet op je zwakke punten.

De positief psychologen beweren dat als we onze sterke punten kennen we ze dan in ons dagelijks leven kunnen gebruiken om ons gelukkiger en tevreden te voelen. Door ons op die sterke punten te focussen kunnen we volledig opgaan in wat we doen, dit wordt 'flow' genoemd. Het begrip 'flow' is geïntroduceerd door sociaal psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi.

Kritiek op deze relatief nieuwe stroming is dat de factoren die het optreden van negatieve psychologische verschijnselen bevorderen dezelfde zijn die het optreden van positieve verschijnselen verhinderen. Een teveel aan huiswerk kan leiden tot een depressie (een negatief verschijnsel), evenals de het ontbreken van de juiste schoolboeken.
Gerelateerde artikelen
Flow: Een mentale toestand die je leven kan verbeteren!Een flow refereert aan een mentale toestand waarin je helemaal opgaat in je bezigheid. Vaak is dit een bezigheid die per…
Depressie door welvaart en gelukreclame?Depressie door welvaart en gelukreclame?In de uitzending van het programma VPRO Thema 'Iedereen depressief?' op dinsdag 28 december 2010 stelt Jules Tielens, ps…
Wat is positieve psychologie?Wat is positieve psychologie?Positieve psychologie wordt vaak verward met het ontkennen van negatief gedrag en wordt vaak bezien in een zweverige sfe…
Positieve PsychologieIn de psychologie werd veelal gekeken naar zwakke kanten van mensen. De klinische psychologie diagnosticeert mensen met…
Positieve psychologie: van klachten naar krachtenBinnenin de positieve psychologie gaat men uit van het belang van positieve belevingen, positieve eigenschappen en posit…
Bronnen en referenties
  • Liz Hoggard: how to be happy (2006)

Reageer op het artikel "Positieve psychologie"

Reactie

Koppelaar, 29-06-2013 00:15 #1
Ik kwam in 1950 naar Nederland en werd als geallieerd oorlogskind in een interneringskamp geplaatst. Daarbij werd ik geïnventariseerd door een inspecteur van politie als behorende tot het vrouwelijke geslacht.

In 2012 kwam ik voor de tweede keer tot de ontdekking dat ik bij bureau Juridische zaken nog steeds sta geregistreerd als mevrouw E.J.M. Koppelaar. Te gek voor woorden.

Op mijn 6e kreeg ik van Justitie een stiefmoeder die liever een dochtertje erbij gekregen had. Die vrouw was een ontslagen schizofrene hoofdverpleegster van de Voormalige penitentiair inrichting Het Vrouwenverbeteringshuis te Montvoort.

Sinds kort kom ik tot de ontdekking dat ik een diagnose meekreeg in eerste instantie als loteskind dat autistisch werd gemaakt met medicaties. Vervolgens werd ik in 1969 gekidnapt door buren die door mijn toeziend voogd als Body Snatchers werden beschreven destijds. Daarbij liep ik hersenletselschade op en werd tevens gehersenspoeld nadat bestolen was van mijn PC computer. Een prototype die ik ter beschikking kreeg van mijn toeziend voogd een top ingenieur elektronica die werkzaam was bij Phillips. Ik ben sinds enige tijd in opstand gekomen en heb 10 huisartsen welke ik in mijn leven heb "versleten" aangeklaagd bij het Regionaal Tuchtcollege Voor De Gezondheidszorg te Amsterdam waar ik woonachtig ben, na te zijn opgegroeid in Utrecht. inclusief de schoolarts die ik destijds had, welke het huis beheerde dat door mijn biologische moeder was aangeschaft. Wat vind u daarvan?

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 12-03-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!