InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > De aso-wet: gemeente grijpt in bij lastige buren

De aso-wet: gemeente grijpt in bij lastige buren

De aso-wet: gemeente grijpt in bij lastige buren Op 1 juli 2017 is de aso-wet in werking getreden. Deze wet is bedoeld om overlast van buren aan te pakken. De officiële naam van de aso-wet is de wet aanpak woonoverlast. Deze wet is een toevoeging aan de gemeentewet. In artikel 151d is vastgelegd dat de burgemeester bij verordening de bevoegdheid kan verlenen tot oplegging van een last onder bestuursdwang aan degene, die een woning of een bij die woning behorend erf gebruikt, indien door gedragingen in of vanuit die woning of dat erf, omwonenden ernstig worden gehinderd.

Burenruzies

Ruzies tussen buren komen veel voor. Vaak kan men hier wel uitkomen door een goed gesprek of met wat goede wil, maar soms lukt dit niet. Er is sprake van buren die ernstig overlast geven, zonder dat ze zich iets aantrekken van de omgeving. Buurtbemiddeling en reguliere hulpverlening is al ingeschakeld, maar ook dit lijkt niet te helpen. Wat kan je dan nog verder?

Gemeentewet artikel 151d

Deze wet is in werking getreden om de gemeente de mogelijkheid te geven om druk uit te oefenen op de overlastgever, maar er zijn een aantal waarborgen en voorwaarden voordat de gemeente daadwerkelijk tot actie kan overgaan. Wanneer aan deze waarborgen en voorwaarden is voldaan kan de burgemeester een gedragsaanwijzing geven. De overlastgever hoeft zich hier niet bij neer te leggen. Hij of zij kan hiertegen bezwaar maken en naar de rechter stappen. Wanneer de overlastgever zich niet houdt aan de gedragsmaatregel kan hem of haar een dwangsom worden opgelegd. Werkt dit ook niet dan kan besloten worden om via bestuursdwang in te grijpen. Wanneer hierbij kosten worden gemaakt komen deze ook ten laste van de overlastgever.

Meer dan 1.000 incidenten per jaar

Veel mensen hebben last van hun buren. Volgens het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) ervaart een half miljoen mensen zoveel hinder van hun buren dat hun dagelijks leven hierdoor ernstig verstoord wordt. Er zijn in Nederland meer dan duizend incidenten per jaar, waarbij sprake is van overlast van buren door ernstig asociaal gedrag, langdurige pesterijen en bedreigingen. Er zijn meer mogelijkheden om bewoners van huurwoningen aan te pakken wanneer ze overlast geven. Voor koopwoningen ligt dit iets moeilijker. Door de wetswijziging in 2017 kunnen naast bewoners van huurwoningen ook eigenaren van koopwoningen door gemeenten worden aangepakt wanneer er sprake is van asociaal gedrag. Eerst wordt vastgesteld dat er sprake is van overlast en krijgt de overlastgever een gedragsaanwijzing. Wanneer deze zich hier niet aan houdt, kan een dwangsom worden opgelegd.

Wanneer kan de burgemeester ingrijpen

Een gedragsaanwijzing is een ingrijpende maatregel en kan niet zomaar worden ingezet. Dit mag alleen wanneer er geen andere geschikte maatregel meer te vinden is. Er moeten dus al gesprekken hebben plaatsgevonden, zowel door de buren zelf, als door reguliere hulpverlening en buurtbemiddeling.

Gedragsaanwijzing

Er kunnen verschillende gedragsaanwijzingen gegeven worden. De burgemeester kan bijvoorbeeld een maximum aantal huisdieren vaststellen, of de bewoners verplichten hun huis schoon te maken. Andere voorbeelden van gedragsaanwijzingen:
  • maximum aantal bezoekers
  • ongediertebestrijding inschakelen
  • na een bepaalde tijd s avonds geen muziek of tv meer aan
  • muilkorven huisdieren

Alleen in extreme gevallen

Het is zelfs mogelijk om bij ernstige overlast de overlastgever tijdelijk uit zijn of haar huis te zetten. Het gaat dan om een korte periode van tien dagen, die eventueel verlengd kan worden tot vier weken. Het gaat dan om een zogenaamde afkoelingsperiode. Deze maatregel was er altijd al, maar is nogal extreem en wordt dan ook zelden ingezet.
© 2017 Katinka900, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geluidsoverlast door buren, wat mag en wat kanEen van de grootste bronnen van geluidsoverlast, na het wegverkeer, zijn buren. Het is natuurlijk heel vervelend als uw…
Wanneer is er sprake van geluidsoverlast?Wanneer is er sprake van geluidsoverlast?Geluidsoverlast kan betrekking hebben op harde geluiden, maar ook op lage steeds terugkerende geluiden. Geluidsoverlast…
Geschillen met de buren voorkomenMet uw buren kunt u beter geen ruzie hebben. Door verschillende oorzaken kunnen er echter eenvoudig geschillen ontstaan.
Burenoverlast - Wat te doenBurenoverlast - Wat te doenIedereen die buren naast zich heeft wonen hoort wel eens geluiden die de buren maken. Natuurlijk is dit geen probleem al…
Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Veel mensen die een huurwoning hebben, hebben het wel eens meegemaakt. Reparaties worden niet of laat uitgevoerd, er is…
Bronnen en referenties
  • https://www.hetccv-woonoverlast.nl/doc/Factsheet-Wet-aanpak-woonoverlast-juli-2017.pdf
  • https://wetswinkelwestland.nl/nieuwe-aso-wet-moet-uitkomst-bieden-bij-overlastgevende-buren/

Reageer op het artikel "De aso-wet: gemeente grijpt in bij lastige buren"

Infoteur: Katinka900
Gepubliceerd: 04-08-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!