Huishoudelijke taken voor kinderen van 2 tot 12 jaar
Ook al zijn je kinderen nog jong, toch is het niet slecht om ze al wat bij te brengen over het reilen en zeilen van het huishouden. Op deze manier breng je ze ook verantwoordelijkheid bij. Vaak merk je dat je kind vanaf een bepaalde leeftijd je altijd wil helpen met bepaalde taken en klusjes in het huishouden. Merk je dit, speel daar dan op in en help ze mee. Het kan echt geen kwaad. Een aantal voorbeelden van geschikte taken per leeftijdscategorie is in dit artikel samengevat.
Van 0 tot 4 jaar
Eigenlijk is het meer van 2 tot 4 jaar. De eerste twee jaar is je kindje meer bezig met zichzelf en het ontdekken van de omgeving en zijn motoriek. Vanaf 2 of 3 jaar gaat je kindje meer interesse krijgen voor de dingen die jij als ouder zijnde onderneemt. Op dit moment kun je je kans grijpen om je kindje hier ook in te betrekken door dingen voor te doen of uit te leggen. Doe het spelenderwijs en je kindje krijgt er vanzelf lol in. Een voorbeeld van taken waarvan ze al zouden kunnen leren:
- Leer je kindje om lief te zijn voor dieren, bv. een dier aaien, uitlaten, eten geven. Dit kunnen ze nog niet zelf maar je kunt ze het voordoen.
- Laat je kindje de planten water geven zowel binnen als buiten in de tuin of op het balkon. Het handigst is als ze dit doen met een klein kinder gietertje.
- Ga je schoonmaken, geef je kindje dan een (droge) stofdoek zodat hij/zij lekker kan meehelpen. Op deze manier is je kindje lekker bezig en is het trots dat hij/zij je mee kan helpen schoonmaken.
- Heb je een afwasmachine, laat dan je kindje je helpen om de bordjes en kopjes (één voor één) uit- en in te pakken. Het bestek kun je het beste op deze leeftijd nog even achterwege laten.
- Tijdens het ophangen van de was kan je kindje je helpen met het aangeven van een kledingstuk of een wasknijper. Je kunt hem/haar ook voordoen hoe je handdoeken en theedoeken opvouwt.
- Het meest belangrijke dat je je kindje op deze leeftijd kan leren is het opruimen van zijn/haar speelgoed. Denk hierbij aan het terugleggen van blokken in een doos of poppen en knuffels in een mand of kast. Hiermee kun je niet vroeg genoeg beginnen. Het opruimen van speelgoed is voor een kind meestal niet het leukste klusje, maar als je het ze op een speelse manier aanleert en een beetje meehelpt en aanmoedigt, dan wordt het vanzelf een gewoonte.
Van 4 tot 8 jaar
In de leeftijd van 4 tot 8 jaar kun je de taken wat gaan uitbreiden. In het begin zul je er nog wel bij moeten blijven voor de veiligheid, maar zo langzamerhand wordt het kunnen en kennen van je kindje groter en kan het ook meer verantwoordelijkheid aan, hetzij natuurlijk nog wel op een speelse manier.
- Geef je kindje nu een eigen vaste taak, zoals het eten geven van een huisdier of het water geven van de planten. Je zult vaak merken dat hij/zij zich dan heel trots voelt op deze verantwoordelijkheid en het fijn vindt dat je vertrouwen hebt in hun kennen en kunnen.
- Samen de was opvouwen en samen de was ophangen.
- Helpen met koken kan nu ook. Hierdoor leert je kindje niet alleen hoe het eten wordt bereidt maar ook heeft het vaak een positief effect heeft op het eten van voedsel. Kinderen die slecht eten, zullen meer eten van het voedsel dat ze "zelf bereid" hebben. Laat ze bijvoorbeeld helpen met het snijden van groenten (makkelijk snijdbare ingrediënten met een ietwat bot schilmesje, bijvoorbeeld), het mengen van ingrediënten in een kom, het toevoegen van peper/zout/kruiden. Ook kunnen ze helpen met het dekken van de tafel en het afruimen ervan.
- Laat je kindje je ook eens helpen met de afwas. Gewoon met een plastic schort (tegen het spetteren) en een afwasborstel de kopjes en borden schoonmaken (kijk uit voor bestek).
- Je kindje is nu oud genoeg om zorg te dragen voor het opruimen van zijn/haar speelgoed. Eerst het oude speelgoed opruimen voor je aan iets nieuws begint.
Van 8 tot 12 jaar
In de leeftijd van 8 tot 12 jaar mag je van je kind verwachten dat het bepaalde klusjes of taken alleen kan doen. Dit leert ze ook verantwoordelijkheid en dat ze hun aandeel hebben in het huishouden.
- Je kind zou nu alleen met de hond kunnen gaan wandelen/uitlaten mits het geen grote hond is. Ook kan het nu bijvoorbeeld de hok van de konijn of cavia schoonmaken.
- Stofzuigen en dweilen zou je kind nu ook kunnen doen (vanaf een jaar of 10), sommige kinderen vinden het juist leuk om te stofzuigen of te dweilen, anderen weer niet. Heb je 2 kinderen, laat dan ieder een taak doen, niet alle twee de taken tegelijk, dit is weer iets teveel van het goede.
- Een taak die eigenlijk wordt toebedeeld aan veel kinderen in deze leeftijd is het dekken- en/of afruimen van de tafel en het afwassen of afdrogen erna. Bijvoorbeeld 2 of 3 keer in de week en laat je kind dan kiezen en wissel het af.
- Leer je kind nu bijvoorbeeld de basis van het koken of bakken stapsgewijs. Denk bijvoorbeeld aan het bakken van een ei of pannenkoeken of misschien het bakken van een cake. Ook zijn eigen boterham smeren (om thuis op te eten of voor school) is een goed idee, zo kan je kind ook zelf kiezen wat voor broodbeleg hij/zij wil.
- Ruim vieze kleren op door ze in de wasmachine of in een wasmand te gooien en niet te laten slingeren.
- Je kind kan er nu voor zorgen dat het (wekelijks) zijn kamer opruimt. Dit is ook meteen nuttig want een opgeruimde kamer biedt ook meteen een betere leer- en studeer omgeving.
Tips:
- Houd er rekening mee dat van uitstel afstel komt. Als je kind zijn/haar taken gaat uitstellen, ga het dan niet alsnog zelf doen, want dan verliest je kind compleet de motivatie om een taak te ondernemen. Een oplossing is om er bijvoorbeeld een beloning voor te geven, maar beter is om ze toch bij te brengen dat naarmate ze ouder worden ze ook meer verantwoordelijkheid zullen krijgen en moeten dragen.
- Vanaf een jaar of 8 zul je waarschijnlijk beginnen met het geven van zakgeld. Gezien ook bovenstaande tip, is het handig om hier tegenover te stellen dat het bepaalde taken doet om dit zakgeld te "verdienen".
- Wees niet al te streng met het uitdelen van taken. Let bijvoorbeeld op of er bepaalde taken zijn waar je kind lol in heeft of goed in is en geeft het dan juist die taken. Dit geeft dan meer zelfvertrouwen. Als je teveel taken geeft of taken waar je kind echt een hekel aan heeft, dan zal hij/zij zich niet meer gemotiveerd voelen om deze taken te doen. Probeer het licht en leuk te houden. Bovenstaande taken zijn alleen een leidraad.