Test - Kan jij Goed Bemiddelen?

Test - Kan jij Goed Bemiddelen? Ruzie is soms onvermijdelijk; conflictsituaties komen bij iedereen wel eens voor. Hoe is jouw houding of reactie als mensen om je heen ruzie of een conflict hebben? Hoe reageer je als de vredige sfeer verstoord wordt, de zaken op de spits gedreven worden? Iemand alles eruit wil gooien, onredelijk, emotioneel of zelfs agressief wordt? Ben jij in een dergelijke situatie in staat om een sfeer van verzoen-ing te creëren? Wil je weten of jij een geschikte of goede bemiddelaar bent? Doe dan deze Test.

Test - Kan jij Goed Bemiddelen?


Bemiddelingsvermogen - Je reactie bij een conflict

Ben jij iemand die goed kan bemiddelen, de boel kan sussen, een verzoeningssfeer voor elkaar krijgt? Of maak je de ruzie of het conflict alleen maar erger door jouw inmenging? Doe de Test om erachter te komen of jij geschikt bent c.q. een goede bemiddelaar bent.

Kies bij elke situatieschets telkens 1 van de 3 antwoorden, hetgeen vertolkt wat jouw reactie zou zijn. Of welke het dichtst in de buurt komt van hoe jij zou reageren. Je kunt het beste het testje even uitdraaien. Schrijf anders in ieder geval telkens het symbool op papier, dat voor de door jou gekozen antwoordmogelijkheid staat.

Kan jij Goed bemiddelen Test - Situatieschetsen



’s Morgens zit een gezinslid met een vreselijk slecht humeur aan de ontbijttafel

Ο   Ik laat de ‘ongelukkige’ eerst tot rust komen
Π   Ik probeer hem/haar op te monteren
Δ   Ik vraag meteen: “Waarom baal je?”

De mopperpot laat zijn frustratie los op één van de gezinsleden

Δ  Ik zeg: “Geen gekibbel aan het ontbijt”
Ο   Ik laat ze met rust en let op hoe de situatie zich ontwikkelt
Π   Ik bekritiseer het negatieve gedrag

Het tweetal gaat van kibbelen over tot echte ruzie

Δ   Ik kap alle onvriendelijke opmerkingen af
Π   Ik vraag hen rekening te houden met de rest van het gezin
Ο   Ik vraag waarom ze elkaar het licht in de ogen niet gunnen

Eén van de ruziemakers wordt erg onredelijk en schreeuwt. Wat denk je?

Ο   Er moet eén of ander verdriet achter zitten, dat alleen deze uitlaatklep heeft
Π   Wie schreeuwt heeft een slecht humeur waar niemand iets aan kan doen.
Δ   Wie schreeuwt heeft ongelijk

De tranen zijn in zicht. Wat verwacht je van de tranenveroorzaker?

Π   Onmiddellijk staken van de ruzie
Δ   Moet zich meteen verontschuldigen
Ο   Een pauze tot iedereen gekalmeerd is. Daarna rustig het probleem bespreken

Eén van de twee probeert het met humor. Iedereen lacht, behalve het slachtoffer. Wat voel je?

Ο   Begrip: hij/zij wordt niet serieus genomen
Δ   Ergernis: de komende verzoeningssfeer wordt in de kiem gesmoord
Π   Ik maak me zorgen, want hij/zij reageert niet zoals de anderen

Eén van de ruziemakers maakt altijd ruzie. Wat doe je als deze iemand in de tang heeft?

Ο   Ik herinner hem/haar aan eerdere ruzies die voor alle aanwezigen pijnlijk waren
Δ   Ik ga meekibbelen
Π   Ik loop demonstratief de kamer uit

Een ‘bodybuilder’ dreigt er op los te slaan

Δ   Ik stroop mijn mouwen op en ga naast de zwakkere staan
Ο   Ik zeg: “Als er geknokt wordt, bel ik de politie,” en loop alvast naar de telefoon
Π   Ik stuur hem/haar mijn huis uit

Iemand zoekt naar woorden, stottert, praat onsamenhangend. Waar duidt dit op?

Ο   Hij/zij is te opgewonden om zich duidelijk uit te drukken
Π   Hij/zij heeft een slecht geweten
Δ   Iemand heeft dan meestal ongelijk

Wie consequent, rustig en zakelijk is

Π   Wil vooral een ding: de vrede bewaren
Ο   Wil overwicht afdwingen
Δ   Heeft de waarheid aan zijn zijde

Wie elk argument van de tegenstander op een zakelijke manier weerlegt

Ο   Probeert de ander misschien door nuchterheid te jennen
Π   Is misschien alleen met woorden handiger dan de anderen
Δ   Die heeft gewoon gelijk

Wie geen ruzie wil in een stadium waarin nog niet duidelijk is wie gelijk heeft

Ο   Is edelmoedig
Π   Is onzeker van zijn zaak
Δ   Heeft geen zelfvertrouwen

Wie de argumenten van de ander niet kan volgen

Π   Hoef je niet echt meer serieus te nemen met betrekking tot de eigen argumenten
Δ   Bedoelt dit hatelijk
Ο   Is geremd en schuw

Iemand krijgt een kleur. Wat denk je? Wie kleurt

Π   Is erg getroffen door iets
Δ   Is betrapt op een leugen
Ο   Is alleen maar opgewonden

Als twee mensen ruzie maken, denk ik

Ο   “Dat komt in de beste families voor”
Δ   “Ik word er zelf agressief van”
Π   “Het maakt me bang”



Kan jij Goed Bemiddelen Test - Betekenis resultaten

De puntenverdeling van de antwoorden is als volgt:
Ο = 1  punt
Π = 2  punten
Δ = 3  punten
Tel alle punten van de door jou gegeven antwoorden bij elkaar op.

Minder dan 25 punten:  Begrip en vertrouwen

Als jij een ruzie probeert te sussen, oogst je vertrouwen. Je hebt in ieder geval begrip voor beide partijen en weet wat er tijdens een ruzie in iemand omgaat. Ook besef je dat meestal elke partij op z’n minst een beetje gelijk heeft. Je optreden is dan ook mild. Medelijden, emotionele troefkaarten, zeer goede argumenten verpakt in fraaie woordenstromen, zullen jou niet beïnvloeden. Wel geef je beide partijen de kans hun zegje te doen, waardoor veelal vanzelf de juiste sfeer ontstaat voor een compromis. Je bent een goede bemiddelaar.

25 - 35 punten:  Gelijk en vrede

Jij bent druk in de weer om een vredesverdrag op te stellen i.p.v. te bemiddelen. Wie gelijk heeft, moet gelijk krijgen, vind jij. Het klinkt logisch, maar dit beleid mislukt nogal eens. Een rechtvaardig oordeel is helaas niet altijd voldoende voor vrede. Echte vrede ontstaat, zodra de ruziemakers het gevoel krijgen begrepen te worden. Ook degene die helemaal verkeerd zat, moet er zeker van zijn dat hij als mens gewaardeerd wordt. Daarna kan pas verzoening plaatsvinden.

Meer dan 35 punten:  Moeite met ruzie

Van bemiddelen heb je weinig kaas gegeten. Je haat ruzie en meningverschillen. Je zoekt altijd en overal harmonie en vooral geen schreeuwtoestanden en het tot-elke-prijs-gelijk-willen-hebben. Juist omdat je nooit harde woorden gebruikt, ben je niet getraind om tijdens een ruzie -als het wel eens flink te keer gaat- stand te houden. Je weet niet goed hoe je er mee om moet gaan. Meestal kies je partij voor degene die rustig en fatsoenlijk blijft en vergeet dan dat kalmte en heldere argumenten zout in de wond kunnen zijn van degene die zich emotioneel beledigd voelt. Wie een goede bemiddelaar wil zijn, dient zich als een rechtvaardige scheidsrechter op te stellen. En mag zich nooit laten beïnvloeden door bepaald gedrag of iemands talent om met woorden te goochelen en manipuleren.

Lees verder

© 2007 - 2024 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is mediation en wat kost het?Wat is mediation en wat kost het?Wat is mediation? Mediation is een vorm van bemiddeling die bij allerlei conflicten kan worden gebruikt. De kern is dat…
Mediation: kosten & voordelenMediation is een vorm van conflicthantering waarbij een onafhankelijke derde partij, de mediator, de partijen begeleidt…
Zo stop je die ogenschijnlijk onoplosbare ruzieZo stop je die ogenschijnlijk onoplosbare ruzieEen ogenschijnlijk onoplosbaar uitzichtloos conflict met onze buren; familieleden die in onmin met elkaar leven; je kijk…
Verzoening bij wolvenAlle diersoorten die in een groep leven hebben er baat bij als alle individuen in de groep in relatieve vrede met elkaar…

Echtscheiding en het convenant; PensioenverdelingBij echtscheiding moeten er afspraken gemaakt worden voor de toekomst. Deze worden in een convenant vastgelegd. Zaken me…
Bronnen en referenties
  • Boon, R. Tests voor kwaliteiten, stijlen, eigenschappen en opvattingen van de mens. Swets & Zeitlinger.
  • Weiler, P. (psycholoog). Test u zelf. Kosmos
  • Lauster, P. Test uw Talenten. Ontdek en ontplooi uw Aanleg en Talenten. De Kern
Jvd (613 artikelen)
Laatste update: 20-07-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.