InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Nederland, klein land, grote daden

Nederland, klein land, grote daden

Nederland is gelegen in Noord West Europa. Het ligt aan de Noordzee en grenst aan de oostkant met Duitsland en aan de zuidkant met België. Nederland is verdeeld in 12 provincies. Nederland heeft een oppervlakte van ruim 41.000 km2. De oppervlakte van Nederland is de laatste jaren door inpoldering gegroeid. Toch behoort Nederland tot de dichtstbevolkte gebieden ter wereld. In 2012 wonen er gemiddeld 447 mensen per km2. Nederland werd een onafhankelijk land na de 80-jarige oorlog en behoort tot de oudste koninkrijken.
Nederlandse vlagNederlandse vlag

Inhoud:

Monarchie

In Nederland kennen we de constitutionele monarchie. Het is een koninkrijk maar de functies van de koning of koningin worden langzamerheid steeds minder. Wat wel elk jaar groots wordt gevierd door de Nederlanders is koninginnedag. Dit feest is in het buitenland beroemd. Vooral Engelsen en Amerikanen zijn zeer verbaasd als ze een miljoen feestende mensen in Amsterdam zien op 30 april. Het is de vraag of koniginnedag zal verdwijnen als er straks een koning is. De Tweede Kamer wordt eens in de vier jaar gekozen waarna er een nieuwe regering wordt gevormd. Samen met de Eerste Kamer vormt de Tweede Kamer het parlement. De Nederlandse Staatsinrichting is aan de ene kant vrij ingewikkeld maar voor wie het begrijpt heel overzichtelijk.

Zo zou Nederland eruit zien als er geen dijken waren. Het gebied in blauw is onder NAP. Nieuw Amsterdams Peil / Bron: Jan Arkesteijn / Wikimedia CommonsZo zou Nederland eruit zien als er geen dijken waren. Het gebied in blauw is onder NAP. Nieuw Amsterdams Peil / Bron: Jan Arkesteijn / Wikimedia Commons

Polderland

Nederland ligt in een rivierdelta. De Maas, Rijn en Schelde monden in Nederland in de zee uit. De Nederlanders zijn erg goed in het managen van waterstromen. Een groot deel van Nederland ligt onder de zeespiegel. Men is aan het eind van de Middeleeuwen begonnen met het inpolderen van land. Nadat de poldermolen was uitgevonden werd er water uit een meer gezogen. In 1407 werd de eerste poldermolen geïnstalleerd. Het inpolderen gebeurde als volgt: eerst legde men dijken aan rond een plas water. Het water kan dan niet meer wegstromen en er kan binnen dit stuk land geen water meer binnen stromen. Met molens die op een dijk stonden werd het door dijken omringde water leeg gepompt. Vervolgens werden de dijken steviger gemaakt en het droogliggende land bewerkt. Zo structureerden de Nederlanders de rivierdelta tot agrarische gebieden en woongebieden. Het fenomeen van polders wordt wereldwijd in scholen onderwezen.

Deltawerken

In 1953 gebeurde er een grote watersnoodramp in Zeeland. Hierbij kwamen 1800 mensen om. Deze ramp heeft de politiek in beweging gezet om de deltawerken te beginnen. Spectaculaire exponenten van de deltawerken zijn de stormvloedkeringen Oosterscheldekering en de Maeslantkering. De deltawerken waren voor de watersnoodramp bedacht door Johan van Veen. De ramp heeft de bouw aanzienlijk versneld. Belangrijkste gedachte achter deze kering is dat het land wordt beschermd maar niet wordt wordt afgesloten met zeedijken. Er is nog steeds scheepvaart mogelijk. Bij een grote storm gaat de Oosterscheldedam dicht. De arm van de Schelde die naar Antwerpen gaat wordt nooit afgesloten omdat Antwerpen een belangrijke havenstad is. Langs de Schelde zijn de zeedijken flink opgehoogd.

De Nederlandse kolonie in de V.S. / Bron: Nicolaes Visscher / Wikimedia CommonsDe Nederlandse kolonie in de V.S. / Bron: Nicolaes Visscher / Wikimedia Commons

Koloniaal verleden

Nederland was enkele honderden jaren geleden veel groter. Het bezat kolonies in Noord Amerika, Zuid Amerika, Afrika, Azië en Oceanië. Momenteel is Nederland piepklein en telt het internationaal nauwelijks mee op het politieke toneel. In de 17e eeuw daarentegen was Nederland 100 jaar lang de grootste wereldmacht op aarde. Een belangrijke voorwaarde hiervoor was de uitvinding van de zaagmolen waardoor Nederlanders de eersten waren die machinaal konden hout zagen. Hierdoor kon men sneller een scheepsvloot opbouwen. Nederland was in zijn koloniale tijd niet zozeer uit op gebiedswinst maar meer op het voeren van handel. Nederland verkocht zijn Amerikaanse kolonies voor een habbekrats maar kon daarna gewoon handel blijven voeren met Amerikaanse plantagehouders. Nederland heeft overal ter wereld sporen achter gelaten in de vorm van architectuur, cultuur en volksgebruiken. De Nederlandse diaspora in de V.S. is in de vorm van taal en cultuur duidelijk aanwezig. Duizenden Amerikaanse woorden stammen uit het Nederlands. Nederlandse diaspora is in heel de wereld terug te vinden.

Afstand kolonies

Na de Tweede Wereldoorlog heeft Nederland afstand van zijn kolonies gedaan. De wijze waarop dat gebeurde was niet altijd netjes. Suriname is vrij plotseling verlaten omdat onder Nederlandse politici weinig draagkracht meer was voor een kolonie. Maar de Surinamers hadden in die tijd liever Nederlands willen blijven om zich langzaam voor te bereiden op onafhankelijkheid. Tot 1963 waren de Nederlanders actief in de kolonie Nederlands Nieuw Guinea. West Papua is begeleid naar een proces van onafhankelijkheid maar Nederland stapte onder politieke druk uit de V.S. af van die weg af en legde het in de schoot van Indonesië. Hierdoor is West Papua een wingewest van Indonesië geworden en hebben de Indonesiërs in West Papua in 50 jaar meer wreedheden begaan dan de Nederlanders in 300 jaar wereldwijde koloniale geschiedenis. Indonesië was een kolonie genaamd Nederlands Indië en is na de Tweede Wereldoorlog onafhankelijk geworden. Nationalisten zagen hun kans schoon toen ze door hadden dat Nederland verzwakt uit de oorlog zichzelf overeind moest helpen. Nederland wilde nog een oorlog beginnen tegen de nationalistische seperatisten. Op advies van Prins Bernhard waren er Nederlandse soldaten die voor de Duitsers hadden gevochten naar Indonesië gestuurd. De Nederlanders soldaten die voor de vijand hadden gevochten werden niet met open armen in Nederland ontvangen en een uitzending naar Nederlands Indië zou hun heulen met de vijand moeten recht zetten. Die bestuurlijke fout heeft tot een aantal nare incidenten geleid waarbij Indonesiërs wreed zijn vermoord. De Nederlandse ex-nazi´s waren geen lieverdjes. Wat overigens in Nederland consequent vergeten wordt is dat in die tijd de Indonesische nationalisten diverse nog veel grotere oorlogsmisdaden tegenover de Japanners en Nederlanders hebben begaan waarvoor ze nooit gestraft zijn. Zo hebben Indonesische nationalisten Japanse soldaten geëxecuteerd terwijl ze al in gevangenschap waren. Zo wreed waren zelfs de Japanners niet geweest ten opzichte van de Nederlanders.

Na WO2

Na de Tweede Wereldoorlog begon een periode van opbouw. Iedereen had werk. Veel Nederlanders emigreerden naar Canada of Nieuw Zeeland omdat ze in die tijd al vonden dat Nederland te vol werd. Dat leidde ertoe dat veel Nederlandse invloeden in Canada opdoken. Er waren mensen tekort om alle vacatures op te vullen. Wanneer je van school kwam, had je de volgende dag al een baan. Voor sommige beroepen waar te weinig mensen voor waren, zoals leraar, hoefde de student geen dienstplicht te ondergaan. Door de tekorten aan werknemers begon men in Nederland Italianen, Spanjaarden, Marokkanen en Turken als gastarbeiders in te schakelen. Het idee van een gastarbeider was dat hij terug naar zijn land van herkomst ging. Dat gebeurde echter zelden. De politiek keurde het goed dat de hele familie overkwam. Hiermee was Nederland veel gastvrijer dan andere landen. Nederland klopte zich in de jaren 70 en 80 op de borst voor zijn tolerantie.

Tolerantie en de koffieshops

De tolerantie betrof ook het softdrugsbeleid. Nederland had als eerste land ter wereld koffieshops getolereerd opdat de softdrugsgebruikers niet afhankelijk waren van dealers die ook harddrugs aanbieden. De kweek van wiet is niet gelegaliseerd maar het bestaan van de koffieshops wel; dit wordt gedoogbeleid genoemd. Daarmee heeft Nederland furore gemaakt. Het beleid werkte goed omdat er in Nederland minder harddrugsgebruikers zijn dan in landen waar geen koffieshops zijn. Er zijn zelfs niet veel meer softdrugsgebruikers. Bovendien betalen de koffieshops gewoon belasting waardoor de staat meeprofiteert.

Gedoogbeleid en wiet kweken

Aan de andere kant is het toestaan van koffieshops en het verbieden van de kweek enigszins hypocriet. Mensen worden echter niet gestraft als ze thuis 5 wietplanten kweken zonder lamp. De planten kunnen in beslag worden genomen maar er zal geen sprake zijn van vervolging door een rechter. Dat is ook een onderdeel van het gedoogbeleid.

Tolerantie-erosie

Op het gebied van tolerantie heeft Nederland na de millenniumwisseling veel ingeleverd. Politieke partijen zoals de LPF en de PVV speelde in op gevoelens van sommigen dat Nederland te goedhartig was geweest. Er waren teveel buitenlanders in Nederland, zo luidde de constatering van politici die er een gewoonte van maakten om in te spelen op onderbuikgevoelens. Statistisch gezien klopt dat op zich wel als je de cijfers bekijkt met omringende landen. Ook zijn de immigranten in Nederland minder geïntegreerd doordat er islamitische scholen zijn. In de wereld is het uniek dat er scholen mogen bestaan op basis van geloof. In dit geval heeft dat ertoe geleid dat mensen uit Marokko en Turkije naar islamitische scholen gaan waardoor de kinderen niet integreren en een taalachterstand oplopen. Verschillende culturen leven langs elkaar heen in plaats van samen leven.

Intolerantie en koffieshops

De erosie der tolerantie betreft ook de koffieshops. In een straal van 250 meter van een school mag in veel gemeenten geen koffieshop meer staan. Dat leidt uiteraard tot meer straatdealers. Bovendien lijkt deze maatregel zinloos aangezien scholieren toch al niet in een koffieshop mogen komen omdat ze nog geen 18 zijn. In Nederland kwam het plan op om de wietpas in te voeren waardoor elke wietgebruiker geregistreerd zou staan en buitenlandse toeristen geen koffieshop meer konden bezoeken. Dat plan is van de baan. Mensen zagen in dat er dan meer straatdealers zouden komen waardoor het ook voor jongeren makkelijker zou worden om aan zowel softdrugs als harddrugs te komen.

Waar een klein land groot in kan zijn

Objectieve buitenstaanders zien Nederland als een klein land wat groot is in vele zaken. Nederland is een relatief goed sportland. Het Nederlands elftal presteert regelmatig erg goed op een voetbaltoernooi. Een ander vlak waar de Nederlander zich onderscheidt is de innovatieve wetenschap. In Nederland worden regelmatig ontdekkingen gedaan van wereldbelang. Nederland is een klein land maar door hoogwaardige technologie kan het toch goed zichzelf bedruipen. De kassen in het westen produceren veel meer tomaten, komkommers, paprika´s en andere producten dan de Nederlanders zelf kunnen eten. Nederland is een echt exportland. Rotterdam is de grootste haven van Europa. Het is de derde haven ter wereld; alleen Singapore en Shanghai zijn groter. Rotterdam is zelfs lange tijd de grootste havenstad ter wereld geweest maar heeft de Chinezen voor moeten laten. Je moet je bedenken dat er anderhalf miljard Chinezen zijn en maar een paar miljoen Nederlanders om te beseffen hoe bijzonder het is dat Rotterdam de op twee na grootste ter wereld is. Schiphol is een erge grote luchthaven, in 2012 de 14e ter wereld met bijna 30 miljoen passagiers per jaar. Het aantal passagiers was echter 10 jaar terug 10 miljoen hoger.

Nederland fietsland

Nederland is een fietsland. Er zijn nergens zoveel fietspaden als in het kleine kikkerlandje aan de Noordzee. Gemiddeld heeft de Nederland 1.1 fietsen per persoon, volgens de officiële cijfers. Er zijn veel mensen met 2 of 3 fietsen. In een Nederlandse stad met meer dan 100.000 inwoners ben je 10% sneller op je bestemming dan met de auto. Met de fiets hoef je nooit voor een parkeerplek te zoeken dus er is ook tijdwinst en natuurlijk geldwinst. Fietsen is goedkoop en duurzaam. Amsterdam boogt erop om de fietshoofdstad van de wereld te zijn. Voor veel buitenlanders is het een toeristische attractie om met de fiets op pad te gaan. Amsterdammers zijn inmiddels gewend aan mensen op huurfietsen die aan de verkeerde kant van de weg fietsen.

Overige exportproducten

Nederland is beroemd om zijn dance en trance DJ´s. Deze worden wereldwijd gevraagd. Nederland produceert veel snijbloemen. Nederland sponsort jaarlijks de paus door bloemen aan te bieden tijdens zijn toespraken. Aardgas is ook een belangrijk exportartikel. Heel de wereld kent de Hollandse kaas. Daarnaast wordt ook melk, roomboter en eieren geëxporteerd, met name naar Duitsland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wiet verslavingEen wiet verslaving of cannabis verslaving is een verslaving waarbij men verslaafd is geraakt aan het gebruik van wiet,…
Grote tijdwinst met NS HispeedDankzij NS Hispeed liggen Amsterdam en Rotterdam een stuk dichter bij elkaar. Over de HSL-Zuid duurt de treinreis Amster…
Van wiet afkickenVan wiet afkickenVan wiet afkicken is een wens die veel wietgebruikers op een gegeven moment gaan koesteren. Deze wens hoeft echter geen…
Drugsgebruik: Hasj en WietDrugsgebruik: Hasj en WietHasj en wiet worden in Nederland veel gebruikt. Vooral pubers, die willen experimenteren hebben veel interesse in deze d…
De feiten over wietDe werking van wiet op het lichaam kan allerlei effecten hebben. Het veranderd in de eerste plaats het bewustzijn. Wiet…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • http://www.minihouse.eu/nl/overig-nieuws/332-export-en-douaneaangiften.html
  • http://www.euregiomonitor.eu/economie/de-belangrijkste-exportproducten-van-nederland/
  • http://www.fietsen.123.nl/entry/12658/hoeveel-fietsen-zijn-er-in-nederland
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Poldermolen
  • http://en.wikipedia.org/wiki/World%27s_busiest_airports_by_passenger_traffic
  • Foto klompen: ouderwetsewinkel.nl
  • Foto fietsen en hotel new york: Tom008
  • Overige afbeeldingen: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Jan Arkesteijn / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Nicolaes Visscher / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Nederland, klein land, grote daden"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 14-11-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!