Communicatie Problemen Top 10
Communicatie Problemen Top 10. Communiceren is iets wat we dagelijks doen. Praten en luisteren, het lijkt zo simpel. Goede of effectieve communicatie gaat echter niet vanzelf. Vaak ontstaan er in de communicatie tussen mensen dan ook problemen. Communicatie-fouten die telkens bij spreken of luisteren gemaakt worden, zoals onnauwkeurig formuleren, te veel je eigen gedachtespoor volgen en zo meer. Welke fouten het meest gemaakt worden tijdens het praten of luisteren, kun je lezen in dit artikel.
Communicatie Problemen - Praten en Luisteren
Communicatie Fouten Top 10. Tijdens de communicatie tussen mensen kunnen er diverse problemen ontstaan. Uit verschillend communicatie onderzoek zijn factoren naar voren gekomen die een rol spelen in het misgaan van communicatie-processen. Welke problemen maken dat mensen elkaar in een gesprek niet voldoende begrijpen? Hieronder worden de meest voorkomende fouten besproken die in het praten -door de spreker- en bij het luisteren -door de luisteraar- gemaakt worden.
Communicatie Fouten bij het Praten
Communicatiefouten die vaak voorkomen aan de kant van de spreker:
- Niet goed organiseren of structureren van gedachten, voordat ze uitgesproken worden
- Onnauwkeurig uitdrukken, niet goed formuleren
- Te veel in één zin willen zeggen, zodat deze moeilijk te volgen of begrijpen valt. Beknopter is vaak effectiever. En te veel tegelijk willen zeggen, meerdere gedachten en ideeën door elkaar heen zonder onderlinge samenhang, waardoor het doorgronden of samenvatten voor de luisteraar moeilijk is
- Doorpraten of doordraven zonder op de opnamecapaciteit van de luisteraar of gesprekspartner te letten. Hoewel er altijd de behoefte is aan weerklank en bevestiging van de gesprekspartner, wordt dit door het lange aaneen praten onmogelijk gemaakt
- Niet ingaan of antwoorden op punten die de vorige spreker heeft gezegd c.q. selectief luisteren en reageren. Hierdoor worden bepaalde punten over het hoofd gezien, gaan dan verloren en maken dat het gesprek blijft steken
Communicatie Fouten bij het Luisteren
Communicatiefouten die vaak voorkomen aan de kant van de luisteraar:
- De aandacht is verdeeld en niet geconcentreerd of gefocust
- Aan het te geven antwoord denken in plaats van eerst echt goed te luisteren; het antwoord al klaar hebben terwijl de gesprekspartner nog spreekt. Het gevolg is dat er niet volledig herhaald kan worden of vergeten wordt wat er gezegd is
- Neiging om meer naar details te luisteren -en daar op te reageren of over op te winden- en niet naar de hele zin, het hele verhaal of de wezenlijke mededelingen c.q. inhoud
- Vooruitlopen op het gedachtespoor van de spreker en meer herhalen dan wat deze heeft gezegd
- Interpreteren vanuit eigen beleving c.q. eigen denkschema opleggen, in plaats van echt te luisteren naar de gedachten, ideeën, betekenis of bedoeling van de spreker
Doel Communicatie Begrijpen en Begrepen worden
Communicatie c.q. praten en luisteren heeft uiteindelijk als doel (naast informatie-uitwisseling) begrijpen en begrepen worden. Zoals uit bovenstaande blijkt, is dit niet zo simpel of vanzelfsprekend als wel eens gedacht wordt. Vaak is er ook sprake van een onbewuste (stilzwijgende) aanname dat de eigen filosofie of gedachtegang gelijk is aan die van de ander, waardoor het uitgangspunt of het begin van het communicatieproces al scheef inzet. Wanneer er gelet wordt en er bewustwording plaatsvindt t.a.v. de bovengenoemde valkuilen die het meest voorkomen bij het praten en luisteren, kan dit leiden tot een effectief en ook prettig communicatieproces.
Communicatie en Nonverbale Communicatie
Nonverbale Communicatie. Hierboven is ingegaan op de valkuilen bij verbale communicatie. Er zijn ook velerlei nonverbale factoren in een communicatieproces die een gesprek kunnen beïnvloeden, zoals lichaamstaal, intonatie, gebaren, mimiek enzovoort. Meer en nadere informatie hierover is te vinden in het artikel
Nonverbale Communicatie . Meer over communicatie principes kun je vinden in
Ruzie maken - 10 Spelregels en
Communicatie Begrippen Watzlawick.
Communicatie Test
Communicatie Test. Wil je weten hoe jij communiceert, of je luistert, veel praat of welke impact je stem heeft, dan kun je de volgende tests doen: