InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Ben jij een nieuwsfreak?

Ben jij een nieuwsfreak?

Ben jij een nieuwsfreak? Waarschijnlijk kunnen we stellen dat de meeste journalisten die met het nieuws van nu bezig zijn, zelf nieuwsfreak zijn. Ze drijven bijvoorbeeld op de kick van het als eerste brengen van bepaald nieuws. Maar uit onderzoek blijkt dat de diversiteit onder de ontvangers van al dat nieuws, groot is. Een deel kan je ook 'nieuwsfreak' noemen. Wat voor type mens is dat en wat maakt je een nieuwsfreak?

Wat is een nieuwsfreak zijn eigenlijk?

Officieel bestaat het woord niet, maar als je op internet zoekt dan kom je wel tot een grote lijn, te weten:
”Het nieuws in meest brede zin actief en volgens de ter beschikking staande manieren volgen.”

Dat is wel heel breed en dat zou betekenen dat je je niet beperkt tot de media die tot je beschikking staan, maar via mond-tot-mond, hulpdienstenscanners of anderszins op zoek gaat naar het nieuws (althans datgene wat binnen je bereik ligt).
Volgens onderzoekers ligt het iets genuanceerder, maar is 'de nieuwsfreak' zoals we hem/haar kennen, namelijk de man of vrouw die dagelijks al het nieuws volgt via de verschillende media, eventueel programma’s volgt voor de achtergronden en geen programma waar nieuws gebracht wordt, overslaat. Sommige mensen gaan nog verder en dan wordt er zelfs gesproken over programma’s die nieuws maken.

Nieuws volgen

Het is relatief arbeidsintensief om al het nieuws te volgen, maar iemand die niets wil missen heeft dat er voor over. Hij of zij heeft bijvoorbeeld nieuws alerts op de smartphone ingeschakeld, maar zal ook geen nieuwsberichten overslaan, mogelijk wordt teletekst gevolgd en zeker de 'nieuwsbreakers' op internet. Ofwel de partijen die via welke media dan ook, hun nieuws produceren. Waarbij de vraag gesteld kan worden of bijvoorbeeld de krant enig moment nog wel 'nieuws' brengt. Mogelijk wordt het meer achtergronden, zoals je dat bij bepaalde week- en maandbladen ziet.

Wat zeggen de cijfers?

Hoe dan ook, de groep die op deze wijze het nieuws volgt is groter onder de mannen dan de vrouwen, 65% versus 42%. Waarbij voor de mannen geldt dat ze ook breder georiënteerd zijn en het nieuws dus ook in meest brede zin volgen. Voor het overgrote deel van de vrouwen valt zo’n 30% van het nieuws af. Dit betreft, mogelijk opvallend genoeg, meestal zaken die met (guerrilla) oorlogen te maken hebben.

Sportnieuws wordt meer door mannen dan door vrouwen gevolgd, behalve als het om grote sportevenementen gaat. In dat geval doen de vrouwen niet veel onder voor de mannen. (85% versus 78%).

Is nieuws ook daadwerkelijk nieuws?

De stelling of nieuws ook daadwerkelijk altijd nieuws is, is voorgelegd aan deze amateurdeskundige en daaruit komt meer bij vrouwen naar voren dat het soms non-nieuws is dan bij mannen (25% versus 18%). Maakt mannen dan goedgeloviger? Nee, het heeft meer te maken met het scannen van nieuws en dat doen mannen niet alleen sneller (60% scant alle koppen meerdere keren per dag), maar ook slaan ze mogelijk non-nieuws sneller over (58% versus 47%).
Vrouwen snellen de koppen gemiddeld zo’n 3x per dag, met uitschieters tot 6x per dag. Maar het doorklikgedrag op koppen is beduidend groter dan dat dit bij mannen is (3:1).

Leeftijdsverschil

Hoewel het binnen het onderzoek geen hoofditem was, is er wel gelet op de leeftijden en de groep mensen tot pakweg 45 jaar snelt de koppen beduidend vaker dan de mensen die boven deze leeftijd zitten. De totale groep varieert van 25 tot 55 jaar, waarbij de groep tot 45 jaar bijna het dubbele is dan die van boven de 45 jaar. De kanttekeningen die gemaakt zijn hebben veelal betrekking op het relativeren van het nieuws. Niet zozeer of nieuws ook nieuws is, maar dat het allemaal al eens de revue is gepasseerd en men het wel weet.

Daar zit wat in, maar kan ook juist verneukeratief zijn. Immers, mensen zijn inventief en vinden iedere keer manieren om iets te realiseren. Als men denkt dat het 'meer van hetzelfde is' dan is de kans aanwezig dat je echt nieuws laat 'liggen'.

Tot slot

Bepaal zelf of je een nieuwsfreak bent en gebruik de onderzoekscijfers mogelijk als een maatstaf. Het is echter niet meer dan een momentopname, de nieuwsfreak is juist met de snelheid van het nieuws bezig. Wel of geen nieuwsfreak … er is geen goed of fout, slechts wat je belangrijk vind in het leven en dat kan dat het nadrukkelijk volgen van het nieuws daarbij hoort.
Gerelateerde artikelen
Journalistiek: nieuwsgaring - hoe vergaar je nieuws?Journalistiek: nieuwsgaring - hoe vergaar je nieuws?Via journalistiek vergaren we op systematische wijze informatie en verspreiden we die informatie met een bepaalde regelm…
Nieuws: wat haalt wel of niet de krant?Nieuws: wat haalt wel of niet de krant?Wat is nieuws en wat niet? Wie beslist wat belangrijk genoeg is? In de journalistiek is niet één iemand die het bepaalt,…
Werken als journalistWerken als journalistHet aantal journalisten neemt steeds verder af. Dit komt vooral door de komst van het internet. Mensen zijn gewend geraa…
Google Nieuws Nederland: volg het nieuwsGoogle Nieuws Nederland: volg het nieuwsHet gevecht om het nieuws is verder verhevigd. Nu is er Google Nieuws Nederland. Deze site is verfrissend, zeer overzich…
Journalistiek: nieuwsselectie en nieuws bewerkenJournalistiek: nieuwsselectie en nieuws bewerkenDe journalist selecteert nieuws volgens een stappenplan. Het nieuws ondergaat een hele rits bewerkingen voor het in de k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MIH83 / Pixabay
  • Bureau Phillie Toronto
  • Ph. Minsson - psychotherapeut

Reageer op het artikel "Ben jij een nieuwsfreak?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!