7 miljard mensen op de planeet

In oktober 2011 is de 7 miljardste wereldburger geboren. In minder dan 10 jaar tijd zijn er een miljard mensen bijgekomen. Met hoeveel mensen gaan we eindigen en hoeveel kan onze planeet aan?

Volgens demograaf Thomas Malthus (1766-1834)

Malthus voorspelde wereldwijde hongersnood, ziekte en oorlog. Dit allemaal door een te groot bevolkingsaantal. In Malthus zijn tijd kreeg een koppel gemiddeld 3 tot 4 kinderen, en dat ging enkele generaties zo door. Terwijl de voedselproductie deze groei nooit zou kunnen bijhouden.
Door de industriële revolutie en het dalend aantal kinderen per koppel is het gelukkig nooit zo ver gekomen.

Demografie in westerse landen

Nu krijgt een koppel in Nederland en België gemiddeld 2,1 kinderen. Dit is genoeg om de bevolking in stand te houden. Hedendaagse wetenschappers voorspellen zelfs dat tegen 2050 de bevolking in westerse landen stilaan achteruit zal gaan. In Duitsland is dit al sinds de jaren 70 het geval. Zo is bijvoorbeeld het bevolkingsaantal in Duitsland tussen 2005 en 2010 met 200.000 gedaald .Met als oorzaak het verdwijnen van de huisvrouw of man. Tegenwoordig willen zowel mannen als vrouwen carrière maken met negatieve gevolgen voor het aantal kinderen.

Demografie in ontwikkelingslanden

In ontwikkelingslanden loopt het helemaal anders. Daar blijft het inwonersaantal enorm stijgen. India en China zitten nu al elk met meer dan 1 miljard inwoners. Desondanks de één kind politiek van China, die wel gedeeltelijk een rem heeft gezet op de bevolkingsgroei. Deze landen leveren op zich een kleine bijdrage aan de uitputting van de aarde. Het is door de westerse levensstijl dat de grondstoffen er door vliegen.
Naarmate ontwikkelingslanden verder gaan groeien zal waarschijnlijk ook hier het inwonersaantal stabiliseren maar wanneer dit gebeurt is een belangrijke onopgeloste vraag.

De harde cijfers

De aarde telt voorlopig ongeveer 7 miljard inwoners. Voor het volledige aardoppervlak komt dit neer op 51 inwoners per vierkante kilometer. Als je je bedenkt dat er in Nederland 400 inwoners per vierkante kilometer leven valt dit nog aardig mee.
Toch is dit niet het geval. In het Vorstendom Monaco wonen 33.000 mensen, maar met een oppervlakte van slechts 2 vierkante kilometer komt dit neer op 16.500 inwoners per vierkante kilometer. Australië daarentegen komt nog niet aan de 3 inwoners per vierkante kilometer. Dit komt door het droge en hete binnenland waar landbouw nauwelijks mogelijk is en aldus wonen ook niet. Maar het kan nog beter. In Mongolië leven slechts 1.77 inwoners per vierkante kilometers. Hiermee is Mongolië het dunst bevolkte land ter wereld.

Hoe ziet de toekomst eruit

Dit valt moeilijk te voorspellen, volgens de ene wetenschapper is de aarde nu al te vol. Anderen gaan tot 282 miljard mensen.
Deze 282 miljard is enkel mogelijk als we elk stukje beschikbaar land gebruiken voor landbouw. Willen we nog wat bossen en regenwouden behouden dan is er plek voor nog 150 miljard mensen. Maar als er nog industrie en recreatie moet mogelijk zijn komt men 'maar' op 75 miljard. Toch zijn er nog veel wetenschappers die 75 miljard overdreven vinden. Dan kom je er misschien aan uit voor landbouw en industrie. Maar men moet ook rekening houden met grondstoffen. De olie hebben we met 7 miljard er al bijna volledig doorgepompt. En ook andere grondstoffen raken uitgeput. Als we dan met 75 miljard mensen rondlopen die allemaal een gsm, laptop en eigen woning willen zitten we in no time op een kale planeet. Hier bij komt nog is dat onze atmosfeer dan vol zou zitten met giftige stoffen, alle olie is verbruikt en ons voedsel zit vol met zware metalen.
Hoeveel mensen de aarde juist aankan kan niemand dus met zekerheid voorspellen. Dit hangt af van hoeveel we consumeren en welke technologieën we gebruiken.
© 2011 - 2020 Bienstman, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Quest, oktober 2011, Drukke boel, pagina 10-14

Reageer op het artikel "7 miljard mensen op de planeet"

Infoteur: Bienstman
Gepubliceerd: 08-11-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!