InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Help ik heb geen vrienden

Help ik heb geen vrienden

Onthou altijd ten eerste dat je niet de enige bent die geen vrienden heeft op dit moment. Het kan zijn dat men er niet constant behoefte aan heeft maar iedereen zonder vrienden zal wel eens een moment hebben waarop hij/zij het lieft zijn verhaal even kwijt zou kunnen. In dit artikel leest u meer informatie.

Waarom heb ik geen vrienden?

De vraag is makkelijk maar het antwoord is erg breed, er kunnen namelijk allerlei verscheidene redenen zijn en per persoon kan er een andere reden zijn waarom men geen vrienden heeft. Een aantal redenen kunnen zijn:
  • je bent verlegen
  • je bent verhuisd
  • je staat er niet open voor
  • je bent onzeker

Vrienden zijn belangrijk in het leven, je hoeft niet constant bij iemand op de stoep te staan maar het is altijd fijn om te weten dat er iemand voor je klaar staan.

Verhuisd

Veel mensen zijn vrienden met mensen uit hun oude buurt, jonge kinderen maken over het algemeen ook veel makkelijker vrienden dan wanneer men ouder is. Als kind zijnde komt men ook sneller bij elkaar over de vloer door kinderpartijtjes en moeders die bij elkaar over de vloer komen. Als men verhuisd in de tienertijd of als volwassene wegens een nieuwe baan is het vaak lastig om weer nieuwe contacten te leggen. Bij bijvoorbeeld een vervolgopleiding zijn er mensen uit alle delen van het land terwijl op de basisschool vaak iedereen een beetje uit dezelfde omgeving komt.

Hier komt ook het stukje 'sta er voor open' bij kijken als je graag vrienden wilt maken in een nieuwe buurt onderneem dan ook zelf iets, maak een gezellig praatje met de buren desnoods begin je over het weer als aanknopingspunt. Je kunt ook kiezen om in de buurt te gaan sporten of een hobby uit te zoeken, vaak wordt je ingedeeld met mensen van ongeveer dezelfde leeftijd en omdat het ontspannen is maakt men vaak ook makkelijker een praatje. Meestal duurt het ook ongeveer 2 jaar voor iemand een ander echt tot goede vriend benoemd.

Internet

Via internet kan men weer in contact komen met oude vrienden of klasgenoten, wie weet heeft men nu wel dezelfde interesses en jullie hebben in ieder geval iets om over te praten, hoe het leven verder is verlopen. Mocht men niet makkelijk in het echt contact maken of is het moeilijk om verder te gaan dan praten over het werk met collega's dan kan internet soms een uitkomst bieden. Chatten via internet kan soms vervolgen tot een echte vriendschap. Ook kan men via bijvoorbeeld hyves of facebook contact maken met klasgenoten of collega's om zo verder contact te leggen.

Geen haast

Maak geen haast met het maken van vrienden, vaak komen ze van zelf. Een goede vriend kan ook een familielid zijn, familie zal er ook zo goed als altijd voor in zijn om wat leuks te gaan doen of klaar staan om je te helpen. Als men er haast achter zet wordt men soms ook makkelijker bevriend met de verkeerde mensen, probeer niet mee te lopen en doe geen dingen die je niet wil.
Onthou dat u geen groep met vrienden hoeft te hebben, één goede vriend is soms nog beter omdat je dan de tijd niet hoeft te verdelen en er vaak minder onenigheden zijn. Toon ook een beetje lef, vraag naar wat meer persoonlijke dingen en wat heeft u te verliezen? Vraag gerust eens of iemand zin heeft om iets leuks te gaan doen.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak je nieuwe vrienden?Hoe maak je nieuwe vrienden?Ieder mens heeft, ongeacht zijn leeftijd, kansen om nieuwe vrienden te maken. Op welke manier en waar vind je als (jong)…
Wat is echte vriendschap?Wat is echte vriendschap?Zuivere vriendschap: wat houdt dat in? Wat is het verschil tussen een kennis en een echte vriend? Hoe kun je weten dat j…
Vrienden maken: toon oprechte belangstelling in de ander!Hoe doe je dat, nieuwe mensen leren kennen? Hoe doe je dat, vrienden maken en houden? Heb jij geen vrienden? Hoe maak je…
Vrienden komen en gaanVrienden komen en gaanVrienden komen en gaan. Maar waarom kan een vriend niet altijd een vriend blijven? Waarom gaan jarenlange vriendschappen…
Pubers en vriendenVrienden zijn het belangrijkste bezit voor pubers. Waarom zijn vrienden dan zo belangrijk in de puberteit? Pubers zijn a…

Reageer op het artikel "Help ik heb geen vrienden"

Reacties

Sophie, 22-06-2018 22:11 #4
Vriendschap is mooi en daar moet je zuinig op zijn. Ik ben 30 jaar en ik heb in mijn leven 2 echte en beste vrienden gehad. Deze 2 kanjers kende mij door dik en dun en zonder woorden was communiceren mogelijk. 1 van die 2 vriendinnen is verhuisd naar Australië. We hebben af en toe contact, maar dat is het dan ook. Heel jammer. De andere vriendin is overleden. Nu merk ik dat de ‘vrienden’ die ik heb nooit in de buurt komen bij die andere 2. Het contact is leuk, maar op de een of andere manier komt het initiatief altijd vanuit mijn kant. Laat ik niets weten, hoor ik ook niks. Hierdoor krijg ik het gevoel dat het zinloos is om contact te blijven houden. Heb dit al eens aangekaart en dan krijg ik de reactie dat we dit vaker moeten doen. Moet ik dan altijd degene zijn die de ontmoetingen in plant? Dat gaat na een aantal jaar tegenstaan. Ik heb weleens een tijd niets aan initiatief getoond, maar dan ligt het contact direct stil. Dit vind ik jammer omdat we het wel erg gezellig hebben. Diepgang? Dat ontbreekt wel. Lastige situatie waar ik altijd tegen aan loop in vriendschappen.

Anoniem, 29-05-2017 23:30 #3
Enkele tips: Doe een hobby maar wel iets wat je graag doet of meld je aan bij een praatgroep.

Anoniem, 28-03-2014 21:17 #2
Hallo, mijn naam wil ik graag anoniem houden.
Op school heb ik wel vrienden maar in het weekend heb ik niemand om mee te praten. Ook kam ik niemand bekken en voel ik me vaak alleen.
Hebben jullie tips voor mij?

Karel, 09-09-2013 19:01 #1
Tja, hoe komt het dat eens mens geen vrienden heeft? Als onwetende tiener dacht ik steeds dat het aan die mensen zelf lag, daar ik groot, goed in sport en succes bij de mensen had was ik geliefd, puur voor uiterlijke kenmerken. Toen was ik echter ook al erg onzeker en verlegen, dacht altijd dat dit met ouder worden vanzelf wel ging slijten en heb dus nooit aan mezelf gewerkt. Het gevolg is dat ik verslaafd ben geworden, aan gokken en me daardoor in de schulden heb gestoken en ook geen tijd heb geïnvesteerd in zowel anderen als mezelf. Nu voel ik me waardelozer en onzekerder dan ooit. Vrienden heb ik niet, zelfs geen kennissen en mijn relatie met een prachtvrouw zit erop. Echt geen basis om nieuwe vrienden te maken hé, zeker als je al 47j bent.

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 05-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 4
Schrijf mee!