InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Wat deelt u op internet?

Wat deelt u op internet?

Wat deelt u op internet? Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit ons bestaan. Hyves, Twitter en Facebook zijn zogenoemde 'must haves' op het gebied van social media. Maar ook op bijvoorbeeld een forum geeft u veel informatie over uzelf vrij. Toch moet u altijd nadenken wat u over uzelf op internet plaatst. In dit artikel staat beschreven wat u over uzelf op internet kunt plaatsen, en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.

De mens en internet

Internet is niet meer weg te denken uit de samenleving, alles gebeurd via internet. Internet is handig en biedt veel mogelijkheden aan ons als mensen, u kunt gemakkelijk informatie achterhalen, geld overmaken en zelfs iets kopen of verkopen via internet. Wel moet men meer gaan nadenken over wat men wel, en niet op internet kan plaatsen. Want als men iets op internet plaatst, staat dit zwart op wit, en kan de hele wereld dit lezen of zien.

Wat zijn de gevolgen op het internet door social media

Bent u lid van Hyves, Twitter of Facebook? Wat geeft u voor informatie over uzelf prijs, en aan wie? Laat u iedereen zien wie u bent, waar u woont, en hoe oud u bent? Of stelt u in de instellingen in dat alleen uw vrienden dit kunnen lezen, of zelfs niemand? Zet u in uw 'wie wat waar' op Hyves dat u dit weekend weer lekker dronken bent geweest? Of tweet u op Twitter dat uw baas een grote eikel is?

Alles wat u op internet plaatst kan gelezen worden door andere mensen. Tegenwoordig worden mensen vaak als ze voor een baan solliciteren nagecheckt op internet door hun werkgever. Typ uw naam maar eens in op Google.nl en beoordeel zelf, valt het mee wat er te vinden is over u op internet? Of schaamt u zich diep? De meeste mensen schrikken ervan wat er over hun op internet te vinden is. Ook inbrekers maken gebruik van social media, veel jongeren zetten bijvoorbeeld exact de data waarop ze op vakantie gaan op social media. Dit is natuurlijk de ideale kans voor inbrekers om in deze periode eens te gaan kijken in het betreffende huis (waarvan het adres ook vaak via social media is te achterhalen) of er iets te halen is.

Wat zijn de gevolgen van posten op fora?

Op fora kunt u ervoor kiezen om een nickname aan te maken, dit is altijd aan te raden. Doordat u uw eigen naam niet noemd, maar een nickname hebt, kunnen mensen u minder snel achterhalen. Toch zijn er veel mensen die nog steeds hun eigen naam en woonplaats noemen op een forum. Vervolgens posten ze een jaar later dat hun baas een ongelofelijke eikel is. Stel de baas tikt op Google.nl de naam van een van deze mensen in, en de baas vindt dit gepostte bericht op het forum, zal dit positief zijn voor de carriere van deze mensen?

Tips op internet

Bent u geschrokken wat er te vinden is over u op Google.nl? Kijk dan wat u zelf kunt verwijderen van internet door bijvoorbeeld berichten te wijzigen of te wissen. Als dit niet gaat kunt u altijd contact opnemen met de eigenaar van een bepaalde website om te vragen of deze informatie weg kan worden gehaald.

Als u op een forum actief bent, gebruik een nickname en noem uw naam en woonplaats niet. Zo bent u (bijna) niet te achterhalen. Kijk ook altijd uit wat u op social media zet, en wat voor profielfoto's u kiest. Want één ding is zeker, u wordt vaker bekeken op internet dan u denkt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat deelt u op internet?"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 01-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!