InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Wat is echte vriendschap?

Wat is echte vriendschap?

Wat is echte vriendschap? Zuivere vriendschap: wat houdt dat in? Wat is het verschil tussen een kennis en een echte vriend? Hoe kun je weten dat je elkaars goede vriend bent? Om welke kenmerken van de relatie gaat het dan naast bijvoorbeeld sympathie, eerlijkheid of vertrouwen? Bestaat er ook zoiets als eenzijdige vriendschap?

Wat houdt echte vriendschap in?

Tegenwoordig bestaat de neiging om al je kennissen 'vrienden’ te noemen, vermoedelijk door het gemak waarmee in digitale sociale netwerken ieder vluchtig, min of meer vriendschappelijk contact reeds als vriendschap wordt beschouwd.

Als je niet zoals echte vrienden dat plegen te doen geregeld met elkaar optrekt of samen bent, kun je dan wel van vriendschap spreken? Zie je elkaar slechts enkele keren per jaar, dan krijg je niet de kans om die zeldzaam onbaatzuchtige vertrouwensband op te bouwen die zo typerend is voor echte hartsvrienden en hartsvriendinnen. Je bent dan eerder kennissen van elkaar dan ware vrienden, ook al is er sprake van gezelligheid en een gevoel van saamhorigheid.

Wat zijn de kenmerken van echte vriendschap?

Ware vrienden kun je herkennen aan de volgende eigenschappen:
  • de neiging om datgene te doen wat het beste is voor de ander;
  • sympathie en empathie;
  • eerlijkheid, ook in situaties waarin het voor anderen moeilijk kan zijn om de waarheid te spreken of te horen;
  • wederzijds begrip en medeleven; de mogelijkheid van contact voor emotionele steun;
  • genieten van elkaars gezelschap;
  • vertrouwen in elkaar;
  • positieve wederkerigheid: een gelijkwaardig geven en nemen tussen de twee partijen;
  • de mogelijkheid om jezelf te zijn, je eigen gevoelens te uiten en fouten en vergissingen te durven maken zonder bang te zijn dat je daarvoor wordt veroordeeld.

Van ‘echte vriendschap’ is sprake als je elkaar als ‘goede vriend, boezemvriend(in) of hartsvriend(in) of zelfs beste vriend beschouwt. Overigens, sommige mensen hanteren de term ‘beste vriend’ eerder voor een categorie goede vrienden, dan voor de vriend met wie zij de meeste affiniteit voelen.

Hoe weet je dat je elkaars goede vriend bent?

Wie bel jij op of naar wie ga jij toe als je een fijne ervaring of juist verdrietige ervaring wilt delen? En wie belt jou op of komt naar jou toe als hij of zij een fijne ervaring of juist verdrietige ervaring wil delen? Als je antwoord op beide vragen dezelfde namen van personen bevat, weet je met wie jij echte vrienden bent.

Kan de vriendschap ook van één kant komen? Ook bij een hartsvriend?

Het komt weleens voor dat je weet dat je altijd bij iemand terecht kunt, maar dat die persoon niet snel naar jou zou toekomen. Of, omgekeerd, je staat altijd voor iemand klaar, maar zelf zou je niet zo gauw met een blij of verdrietig verhaal naar die persoon gaan.

Is dat een vorm van eenzijdige vriendschap? In eerste instantie lijkt het daarop, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Denk bijvoorbeeld aan twee boezemvrienden van wie de een ging huwen of samenwonen en sindsdien eerder geneigd is de belangrijke dingen in zijn leven met zijn partner te delen dan met zijn boezemvriend. Vaak is dat het soort vriend bij wie je later weer je hart wilt uitstorten als je relatie onder druk staat of verbroken is. Zo’n vriend noem je je hartsvriend of hartsvriendin of je ‘beste vriend’, maar in elk geval is het een ware vriend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoeveel vrienden heb je nodig?Hoeveel vrienden heb je nodig?Dit ligt er heel erg aan wat je een vriend noemt. Wat de één een vriend noemt, noemt de ander een kennis. Hoe jonger je…
Vrienden komen en gaanVrienden komen en gaanVrienden komen en gaan. Maar waarom kan een vriend niet altijd een vriend blijven? Waarom gaan jarenlange vriendschappen…
Vrienden maken en vriendschappen onderhoudenVrienden maken en vriendschappen onderhoudenIedereen heeft vriendschappen met leeftijdsgenoten nodig. Mensen met vrienden voelen zich vaak beter en zitten lekker in…
Vriendenlening: is geld lenen aan vrienden dom of normaal?Vriendenlening: is geld lenen aan vrienden dom of normaal?Omdat het voor sommige mensen moeiijk is om geld te lenen bij de bank doen ze een beroep op een particulier, zoals bijvo…
Vrienden voor het leven?Wordt vriendschap te serieus genomen of juist niet serieus genoeg. Er zijn liedjes en gezegdes genoeg over. Maar hoe zit…
Bronnen en referenties
  • Friendship; Wikipedia; http://en.wikipedia.org/wiki/Friendship
  • I have never been able to make friends; Linda Blair ;The Guardian, 9 augustus 2007; http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2007/aug/09/familyandrelationships

Reageer op het artikel "Wat is echte vriendschap?"

Reacties

Anoniem, 23-06-2018 22:55 #6
Op Facebook heb ik zeer weinig 'likes' ('vind-ik-leuk') of duimpjes. Op heel wat berichten en foto's krijg ik zelfs geen enkele like. Het hoogst aantal 'likes' ik ooit haalde is amper 12, terwijl andere mensen op Facebook vaak 20 tot 30 likes hebben (en vaak meer). Ook krijgen sommige mensen op alles wat ze posten op Facebook likes. Waarom krijgen andere mensen veel likes en ik bijna niets, en zegt het aantal likes iets over de persoon zelf? Reactie infoteur, 26-06-2018
Kennelijk komen jouw smaak en die van je kennissen weinig overeen. Meer valt hierover niet te zeggen.

Chris, 02-04-2018 10:46 #5
Tellen online vriendschappen ook mee? Op Facebook post ik regelmatig berichten, maar er komen zelden tot vrijwel nooit reacties op van kennissen of familie. Als ik via FB een vriendschapsverzoek naar kennissen stuur, komt er eveneens geen reactie op. Is het dan beter om te stoppen met Facebook? Soms denk ik 'Was ik er maar beter nooit mee begonnen!' Bovendien zijn er maar weinig mensen die echt om me geven (op enkele familieleden na heb ik niemand). Reactie infoteur, 08-04-2018
Chris, je hebt zelf al gemerkt dat je niet gelukkiger wordt van activiteit op sociale media. Wat let je om je account te deactiveren of te verwijderen?
En zie voor het overige mijn vorige reactie.

Chris, 26-03-2018 18:00 #4
Ik hoor regelmatig van kennissen dat ze leuke activiteiten ondernemen met vrienden. Bijvoorbeeld dansen met vriendinnen, bijeenkomsten met vrienden (feesten), reizen met vrienden enzovoort. Helaas kan ik daar niet mee over praten want ik heb (op enkele familieleden na) helemaal geen vrienden, om samen leuke activiteiten te doen. Terwijl ook ik graag vrienden zou hebben om bijvoorbeeld samen te gaan wandelen, naar zee gaan, een dierentuin bezoeken… dat allemaal in mijn eentje doen is niet zo leuk.

Wat is beter:
1) eerlijk zijn tegen die kennissen en zeggen dat ik geen vrienden heb en er graag zou hebben, eventueel hobby's opsommen
2) liegen en zeggen dat ik ook vaak met vrienden wegga en veel vrienden heb Reactie infoteur, 31-03-2018
Hallo Chris, als je samen met andere mensen leuke activiteiten wilt ondernemen, kun je activiteiten ondernemen waar je gelijkgestemden tegenkomt. Dus als je van wandelen houdt, kun je bij een wandelvereniging aanmelden of op wandelvakantie gaan. Tijdens dergelijke activiteiten kom je op een spontane manier andere mensen tegen met wie je mogelijk het soort vriendschap gaat ontwikkelen, waarnaar je zo verlangt.

Je vertelt dat je kennissen hebt die met hun andere vrienden leuke activiteiten ondernemen. Wat let jou om zelf een leuke activiteit te organiseren en je kennissen daarvoor uit te nodigen? Door bijvoorbeeld simpelweg te zeggen dat je zin hebt om op datum x een lange strandwandeling te maken en aan je kennissen te vragen of ze zin hebben om mee te gaan?

Ik zou voor geen van beide van de door jou genoemde mogelijkheden kiezen, want die leveren je een averechts effect op. Vriendschap groeit doorgaans spontaan en valt niet te forceren met een beslissing of leugen
.

Chris, 30-01-2018 22:03 #3
Wat is het maximale aantal vrienden dat een mens kan hebben en is het aantal vrienden echt belangrijk? Volgens sommige mensen is het aantal vrienden belangrijk heb je minstens tien vrienden nodig in het leven. Het lijkt verder of iedereen een grote vriendenkring heeft en ik niet. Terwijl ik ook heel graag goede vrienden zou hebben. Reactie infoteur, 31-01-2018
Hallo Chris, je hebt verschillende soorten vrienden: van vrienden met wie je geregeld gezellig op stap gaat, maar met wie je niet wilt delen wat gevoelig voor je ligt, tot vrienden met wie je alles wat jou bezighoudt kunt bespreken. Net zoals je geen appels en peren bij elkaar kunt optellen, kun je ook geen soorten vrienden bij elkaar optellen. Niet het aantal vrienden is belangrijk, maar de kwaliteit van de vriendschap. Ik denk dat een mens beter een enkele boezemvriend(in) kan hebben dan tig kennissen om mee op stap te gaan.

Er zijn veel mensen die heel gelukkig zijn met een kleine, maar selecte vriendenkring.

Hopelijk helpt dit artikel: https://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal/110639-hoe-maak-je-nieuwe-vrienden.html je verder.

Wilfred Degens, 05-01-2017 09:59 #2
Vriendschappen heeft iedereen wel in diverse gradaties. Het is niet zo makkelijk om een goede vriend te herkennen tussen de vele contacten welke we dagelijks ontmoeten of al zo lang kennen. Mijn ervaring is, dat vriendschap een puur persoonlijke illusie of ervaring is. Afhankelijk van je eigen verwachtingen en de verwachtingen van je vermeende vriend. Soms heeft vriendschap iets weg van schaatsen op altijd onbetrouwbaar ijs. Zwakke plekken in je sociale verbaal en je gedrag liggen altijd op de loer en zijn onvermijdelijk bij het elkaar beter en voor langere tijd met elkaar optrekken en elkaar leren kennen.
Ieder mens hoort in een levenslange karakterontwikkeling te zijn en te blijven. Ik ben al bijna onherkenbaar voor mezelf in mijn foto's en video's van 20 jaar geleden. Hoe zou ik op die vrienden nu in de eerste kennismaking reageren wanneer ik ze, na 20 jaar eigen ontwikkeling, zou leren kennen?
Zo kun je vriendschappen uit die tijd, wie je nu geworden bent door het leven, vaak niet eens meer indenken.
Daarom blijft voor mij vriendschap een mentale status waarin je meent een aantal positieve raakvlakken met elkaar te hebben die prettig zijn.
Die raakvlakken zijn afhankelijk van de staat van je ontwikkeling/levensfase.
Mijn slotconclusie, vriendschap is een tijdelijke illusie, die slechts zelden een leven lang wortelschiet. Zeker aan slijtage onderhevig. Reactie infoteur, 05-01-2017
Bedankt voor je reactie, Wilfred. Jammer dat voor jou vriendschap een illusie is. Zelf koester ik sommige vriendschappen al meer dan 35 jaar.

Muisje, 29-10-2015 17:40 #1
Wat echte vriendschap is kan niemand bepalen; dat is voor iedereen anders.

Infoteur: Manon-troppo
Laatste update: 03-08-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Vrienden
Reacties: 6
Schrijf mee!