InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Winkelcriminaliteit

Winkelcriminaliteit

Winkelcriminaliteit Winkeldiefstal, geweld en agressie en zelfs diefstal door werknemers komt steeds vaker voor. Kijk daarom voor tips en zorg dat uw winkel overzichtelijk is.

Agressie en Geweld

Hoe voorkom ik agressie en geweld in de winkel

Het is handig uw huisregels gelijk bij de ingang aan te geven, zo stemt een klant zwijgend toe met de huisregels bij binnenkomst. Verder moet u erop letten dat u vriendelijk en behulpzaam bent tegen uw klanten. U kunt uw personeel een cursus laten volgen voor het voorkomen van geweld. Zorg ook dat u een goed team als medewerkers heeft die elkaar steunen in geval van nood.

Hoe gaat u om met agressie en geweld

Het mooiste zou natuurlijk zijn als u de dader heeft kunnen aanhouden, hier is de oplossing namelijk simpel 112 bellen dan haalt de politie de dader op. Maar natuurlijk in de meeste gevallen gaat de dader er vandoor, dan is het de bedoeling dat u zo snel mogelijk aangifte doet. Ook als u een klant drie maal gevraagd heeft de winkel te verlaten kunt u de politie bellen omdat dit valt onder huisvredebreuk. Onthoud wel dat u zelf geen geweld kunt gebruiken natuurlijk mag u wel een wapen uit handen slaan.
Bij een ernstig geval kunt u nadien altijd hulp zoeken bij HBD slachtofferhulp.

Interne diefstal

U gaat er natuurlijk altijd vanuit dat uw medewerkers te vertrouwen zijn maar helaas is dat in deze tijd niet altijd meer het geval. Het is daarom handig om deze lastige gevallen bespreekbaar te maken bij uw personeel. Voordat u iemand aan neemt kunt u ook eerst referenties bellen. Soms kunt u het personeel niet betrappen op diefstal daarom is het slim om regelmatig de kasverschillen in de gaten te houden. Als u genoeg bewijs heeft kunt u deze medewerker ook per direct ontslaan. Het is wel verstandig dit incident met de andere werknemers te bespreken dit zorgt ook voor extra vertrouwen.

Winkeldiefstal

Vaak kunt u een winkeldief herkennen aan zijn/haar gedrag. De persoon zal meer letten op de omgeving en personeel dan op de producten die in uw winkel liggen. U kunt proberen een goed overzicht te hebben in uw winkel door middel van de inrichting. Het is ook verstandig de kassa bij de uitgang te plaatsen. Het is ook toegestaan camera's op te hangen of spiegels waarin u uw klanten kunt zien. Als u in uw reglement heeft staan dat tassen controle niet mag worden geweigerd kunt u iemand de winkel ontzeggen als zij dit toch weigeren. Staat dit niet in uw reglement dan kunt u iemand ook niet dwingen. Bij het betrappen mag u nooit geweld gebruiken, wel mag u de klant vastzetten in afwachting van de politie. Zorg er altijd voor dat u een duidelijk reglement in uw winkel hebt hangen, het liefst bij de ingang.
© 2011 - 2019 Chrissie90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.hbd.nl

Reageer op het artikel "Winkelcriminaliteit"

Infoteur: Chrissie90
Gepubliceerd: 07-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!