Waarom doen mensen slechte dingen?

Waarom doen mensen slechte dingen? Niemand is volmaakt. We maken fouten en doen dingen waarvan we soms heel erg veel spijt van hebben. Is dat een verklaring voor de vele slechte daden, ernstige en minder ernstige, waar we persoonlijk of via de media dagelijks over horen? Ondanks de menselijke onvolmaaktheid, hoe zit het met onze morele grenzen? En hoe komt het toch dat de meest afschuwelijke gruweldaden en moorden gepleegd worden door schijnbaar gewone mensen uit de buurt? Korte verklaringen waarom mensen slechte dingen doen:

Onderdrukking

Een reden waarom mensen slechte dingen doen is onderdrukking. Er zijn mensen die zich soms door de omstandigheden gedwongen voelen tot iets (kwaads) te doen, waar ze normaliter en onder normale omstandigheden nooit aan zouden wagen. Er zijn echt mensen die een misdrijf plegen in een (wanhopige) poging iets tot stand te brengen wat volgens hen de oplossing zou zijn voor al het lijden en het onrecht wat hen is aangedaan. Immers: “Louter onderdrukking kan een wijze waanzinnig doen handelen.”

Terrorist

Volgens het boek Urban Terrorism is de voornaamste drijfveer van een terrorist oprechte frustratie over een schijnbaar niet te veranderen politieke, sociale en economische krachten.

Geldzucht

Een bekend gezegde is dat Geldzucht de wortel is van alle kwaad. Ogenschijnlijk vriendelijke mensen zijn bereid hun regels van fatsoen en moraliteit over boord te gooien, als er maar genoeg geld wordt geboden. Dat zijn diezelfde mensen die onder normale omstandigheden gemoedelijk en vriendelijk overkomen, maar die een ware persoonlijkheidsverandering ondergaan als er geld op het spel staat. Ze draaien om en worden vijandig en onhebbelijk. Denk maar eens aan de vele misdrijven die ontstaan uit hebzucht, zoals:
  • Afpersing,
  • Fraude,
  • Ontvoering en
  • Moord.

Wethandhaving

Zodra de mens het gevoel heeft dat er geen wethandhaving in de buurt is, krijgt de mens de neiging te denken en te geloven dat alles mag, zolang er maar geen gezagdrager toekijkt. Als de wethandhaving niet consequent is, of er bestaat een kans dat men niet gepakt wordt, geeft dat de mensen, die gewoonlijk vaak wetgetrouw zijn, de moed om dingen te doen die ze anders nooit zouden doen! Dat geldt voor mensen die:
  • Te hard rijden op de snelweg,
  • Spieken bij examens,
  • Gemeenschapsgeld verduisteren of nog erge dingen doen.

Geen straf

Een Russisch tijdschrift merkte op: “Het gemak waarmee misdadigers dingen ongestraft kunnen doen, schijnt gewone burgers er toe aan te zetten (onmenselijke) misdrijven te plegen."

Verleidingen

Zeker in de moderne tijd, waar we als mens volop te maken krijgen met overweldigende verleidingen, kan het zijn en kan het voorkomen dat we met echt verkeerde gedachtes te maken krijgen. Iedere dag maar weer wordt de mens overspoeld met talloze ideeën, verleidingen en verzoekingen dat het een gemakkelijke stap is om iets verkeerds te doen. Het is een keuze wat we gaan doen met al die verleidingen, geven we toe aan de verleidingen of verzetten we ons er tegen zodat er geen kwade zaken uit voort komen?

Goede of slechte indruk

Vrienden zijn er voor het leven, goede vrienden. We moeten echter niet onderschatten de goede of juist de slechte invloed van vrienden op ons. Het komt maar al te vaak voor dat onder druk van een groep vrienden, iets doen wat men helemaal niet van plan was te doen.

Verklaring

Al het bovenstaande zijn korte verklaringen waarom mensen slechte dingen doen en soms zelfs afschuwelijke dingen doen. Hoewel het ons helpt de reden van iemands daden te begrijpen, kunnen we alsnog versteld staan als we horen dat iemand die we dagelijks tegen kwamen in een vlaag van woede iemand anders heeft vermoord.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom doen mensen slechte dingen?"

Reactie

Franet (infoteur), 09-01-2011 23:22 #1
De belangrijkste reden waarom mensen slechte dingen doen is omdat de mens van nature slecht, of zondig is. Dit heeft alles te maken met de erfzonde. Toen de mens van de verboden vrucht had gegeten, kreeg hij kennis van goed en kwaad, en was hij zijn onschuld kwijt. We zien dan ook reeds bij zeer jonge kinderen kwaadaardig, rebels, dwingend gedrag, wat een duidelijk teken is voor zondigheid. De Bijbel heeft echter een oplossing voor dit grote probleem: Geef je hart aan de Here Jezus en dan zal Hij een nieuwe schepping van je maken.

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 08-09-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!