InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Privacy – wat betekent het en hoe wordt het verstoord?

Privacy – wat betekent het en hoe wordt het verstoord?

Privacy is een begrip dat vaak wordt gebruikt in het dagelijks leven. Maar gebruiken we het woord wel correct, want niemand weet eigenlijk de werkelijke definitie van het woord ‘privacy’. Mensen zullen het vaak uitleggen als: even iets voor jezelf, waar anderen niets mee te maken hebben. Maar is het woord privacy ook van toepassing als je met meerdere mensen privacy wenst? En hoe wordt uw privacy verstoord?

Verschillende betekenissen

Er bestaan verschillende betekenissen van het woord 'privacy'. Hier enkele:

Persoonlijke levenssfeer

De persoonlijke levenssfeer is een ander woord voor de privacy. Het woord zegt het al: de manier van leven van een individueel persoon. Dit is dus voor iedereen anders: iedereen heeft een eigen persoonlijke levenssfeer. Het is ook helemaal niet vreemd dat u gesteld bent op uw persoonlijke levenssfeer. Omdat iedereen privacy wenst, is er door de Nederlandse regering een wet voor het beschermen van uw privacy ingevoerd.

Privéleven

In het Van Dale woordenboek wordt privacy beschreven als ‘privéleven’, maar is dat wel zo? Want tot het privéleven behoort ook het samenzijn met uw familie. Echter, bij het woord persoonlijke levenssfeer is dit niet echt zo. De persoonlijke levenssfeer is persoonlijk en daar hoort het samenzijn met familie eigenlijk niet bij. Privacy heeft dus eigenlijk meerdere betekenissen. Het is nooit duidelijk welk woord er wordt bedoeld.

Het recht om alleen gelaten te worden

Daarbij komt nog de juridische betekenis. Dit is namelijk: het recht om alleen gelaten te worden. Ook bij deze betekenis is de betekenis die in de Van Dale staat niet van toepassing, want ‘privéleven’ is niet gelijk aan ‘het recht om alleen gelaten te worden’. Er zijn dus veel verschillende opvattingen van het woord privacy. Daarom is het vaak niet goed te bepalen wat tot privacy hoort. In rechtszaken is dit vaak moeilijk te bepalen voor de rechters, omdat eigenlijk niemand weet waar de grens van privacy en openbaar ligt.
Kortom: het woord ‘privacy’ is een erg vaag woord in het Nederlands, maar ook andere talen kennen dit probleem.

Stoorzenders

Hoe wordt privacy eigenlijk verstoord? Er zijn eigenlijk meerder soorten van stoorzenders van uw privacy. Uw privacy kan worden verstoord door andere mensen, maar ook door de nieuwste technologie. Echter, nieuwe technologieën zijn door mensen gemaakt, dus is het altijd de schuld van andere mensen als uw privacy wordt aangetast. Dit zijn de belangrijkste stoorzenders die uw persoonlijke levenssfeer kunnen aantasten:

Camera’s Camera’s horen tegenwoordig tot het straatbeeld. Op elke hoek van een straat hangt er wel een. Ook op de meest onschuldige plekken hangen camera’s. Als je het strikt bekijkt, zal je erachter komen dat camera’s eigenlijk de privacy van iedereen die gefilmd wordt, schendt, want als je de camerabeelden bekijkt van alle winkels in een winkelcentrum, dan kun je iedereen volgen waardoor je precies weet waar iemand heen is gegaan.
Van de andere kant beschermt het u, omdat de camera’s ook dienen als bescherming tegen dieven, die iets van plan zijn met u of uw bezittingen, maar ook de bezittingen van een bepaalde winkel.
Om uw privacy te beschermen bestaat er in de meeste winkels de regel dat camerabeelden pas bekeken mogen worden bij diefstal. Camerabeelden mogen dan dus niet als amusement bekeken worden. Jammer genoeg is dit nog niet in alle winkels en in alle landen het geval, maar de Nederlandse regering wil er alles aan doen om de privacy van de burgers zo veel mogelijk te beschermen.

Computers

Ook computer kunnen uw privacy aantasten. Op uw computer staan vaak erg belangrijke gegevens die niet voor anderen bedoeld zijn. Zo genaamde ‘hackers’ kunnen dan ook inbreken in uw computer met alle gevolgen van dien. Ze kunnen bijvoorbeeld geld van uw bankrekening halen of dingen uithalen met uw naam. E-mail is voor hackers een handig middel om deze gegevens te verkrijgen. Let dus altijd op welke mails u opent en welke u meteen verwijdert.
Het is dus van belang dat u uw computer beschermt tegen deze hackers met bijvoorbeeld een anti virus scans, zoals AVG Anti Virus Free (gratis te downloaden op internet). Ook zijn er virusscans te koop in de winkel. Echter, geen enkele virusscan (duur, goedkoop of gratis) is in staat uw computer te beschermen tegen alle virussen en hackers! De nieuwste en onbekendere virussen en hackers zullen niet worden verwijderd door virusscans.

Media

Ook de media speelt een grote rol in het schenden van privacy. Er wordt in roddelbladen, op de televisie en in de krant aan een stuk door geroddeld over het privéleven van vaak bekende Nederlanders. Soms gaat het zo ver dat de rechter moet oordelen of de ‘roddels’ te ver gegaan zijn. De Nederlandse regering probeert de persoonlijke levenssfeer van bekende Nederlanders daarom ook zo veel mogelijk te beschermen. Dit is bijvoorbeeld al gebeurt met het Koninklijk Huis: de mediacode.

Kortom: privacy zal nooit meer worden zoals het vroeger was. U zult altijd gevolgd worden; ook in uw eigen tuin: de satellieten draaien door uw hoofd. Alleen op het toilet bent u nog veilig: doe dan wel de deur op slot!
© 2010 - 2019 Jokaz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mediacode van RVD rond Koninklijk HuisMediacode van RVD rond Koninklijk HuisVia de Mediacode beschermt de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) het privéleven van leden van het Koninklijk Huis. Sommige m…
Redirect virus verwijderenRedirect virus verwijderenVirussen vormen een grote bedreiging voor het functioneren van je computer, zeker wanneer je geen anti-virus software ge…
Bestaansrecht door Facebook, de invloed van social mediamijn kijk opBestaansrecht door Facebook, de invloed van social mediaBesta je wel als je geen account hebt bij Facebook? Inmiddels is het medium dermate ingeburgerd, dat de halve wereldbevo…
Niet kunnen inloggen hotmail/outlook: herstel error requestNiet kunnen inloggen hotmail/outlook: herstel error requestEen bij veel computers of personen voorkomend probleem is dat je niet meer via hotmail of outlook bij je mail kunt komen…
Privacy versus veiligheid: iedereen vertrouwt de staatGeorge Orwell heeft ons al gewaarschuwd: ‘Big Brother is watching you’. In zijn in 1948 geschreven roman ‘1984’ schetst…

Reageer op het artikel "Privacy – wat betekent het en hoe wordt het verstoord?"

Reactie

Wolters, 11-07-2014 22:07 #1
Wat is privacy, dat is een groot woord bij mij zijn alle vormen geschonden in familiaire sferen in medische wereld(hoewel ik voorstander ben van een digitaal maar correct medisch dossier') dus waarom zou ik dit niet schrijven… het is een schande hoe men met de prive sfeer omgaat… er zijn mensen die bepaalde informatie uitzenden zonder woord vocaal te gebruiken… ja dat is een nieuwe ontwikkeling en zeker niet nieuw in deze tijd laat staan van alle roddels… En het ergste als je als alleenstaande bent en je gaat op vakantie dan worden allerlei zaken doorsnuffeld door zogenaamde vrienden of aangetrouwde Maar ja diegene die wel weten wat ik bedoel zullen dit wel weten… Dus wat is privacy?

Infoteur: Jokaz
Laatste update: 08-09-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!