Leuke ideeën voor een familiedag of familieuitje

Leuke ideeën voor een familiedag of familieuitje Wie een familieuitje of familiedag wil organiseren heeft een leuke maar ook een lastige taak. Er zijn veel dingen die je als familie samen kunt doen; maar wat is geschikt? In dit artikel vind je een aantal leuke ideeën voor een familiedag of familieuitje.

Organisatietips

Wie een familiedag of een familie-uitje wil organiseren moet daarbij met een aantal zaken rekening houden:
  • Grootte van de groep
  • Samenstelling van de groep
  • Faciliteiten
  • Budget
  • Interesses
  • Locatie
Wanneer deze dingen duidelijk zijn kan er gezocht worden naar een gschikt uitje.

Ideeën voor een dagje uit met de familie

Sport en spel

Samen iets actiefs doen staat garant voor een leuke tijd met elkaar. Een aantal voorbeelden van activiteiten die overdag (of 's avonds) gedaan kunnen worden:
  • Paintballen
  • (Boeren)golf
  • Lasergamen
  • Fietsen/steppen
  • Karten
  • GPS-tocht
  • Jeu-de-Boules
  • Kanoën
  • Mountainbiken
  • Speurtocht
  • (Boog)schieten
Veel sportactiviteiten vinden in de openlucht plaats. Zorg er daarom voor dat er een 'plan B' is voor het geval het weer niet meezit of plan de activiteiten in het zomerseizoen.

Attractiepark

In de dierentuin of in een pretpark kun je er zeker van zijn dat niemand zich verveelt. Tegen een vaste prijs kan ieder familielid zich een hele dag vermaken en doen waar hij of zij zin in heeft. Om te voorkomen dat ieder de hele dag zijn eigen weg gaat kan het goed zijn om op bepaalde tijden samen te eten of een activiteit te ondernemen.

Overnachten

Plak een dag aan de familiedag vast door een overnachting te regelen. Dit kan bijvoorbeeld in een kampeerboerderij of een kamphuis. Dergelijke accommodaties hebben meestal een grote gezamenlijke ruimte waar samen kan worden gegeten en waar allerlei andere dingen gedaan kunnen worden. Een leuk alternatief voor een kampeerboerderij kan bijvoorbeeld aan camping zijn. Ieder gezin kan overnachten in een tent, caravan of bungalow.

Vervoer

Het kan een hele belevenis zijn om met de hele familie bijvoorbeeld een boottocht te maken of een ritje in een huifkar. Andere voorbeelden van vervoersmiddelen die tijdens een familiedag gebruikt kunnen worden:
  • Koetsen
  • Trein
  • Bootjes
  • Fietsen (tandems)

Andere activiteiten

Activiteiten die ook leuk zijn om te doen tijdens een familiedag of familieuitje:
  • Spooktocht
  • Kookworkshop
  • American Dinner (iedereen neemt iets te eten en drinken mee)
  • Barbequen
  • Creatieve workshop
  • Bezoek aan een concert of het theater
  • Museumbezoek
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leuke ideeën voor een familiedag of familieuitje"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 23-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!