InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Dankbaarheid, een weldaad voor onze gezondheid!

Dankbaarheid, een weldaad voor onze gezondheid!

Dankbaarheid, een weldaad voor onze gezondheid! Gedachtenloos trekken de dagen aan je voorbij. Voor onze gezondheid en algehele gesteldheid, is het van groot belang om bewuster te leven en dankbaar te zijn. Het verlaagd stress en helpt iedereen met slaapproblemen. Mensen die dankbaar zijn kennen veel plezier en vreugde in hun leven, ze zijn tevreden en opgewekter! Beseffen dat wij het zo ongelooflijk goed hebben is al een grote stap in de juiste richting. Een overzicht:

Positief

Dankbaarheid heeft een enorm positief effect op ons leven, meer dan we ooit zullen beseffen. Echter, we moeten ons wel bewust gaan worden van de positieve effecten dat bankbaarheid ons geeft.

Tegenslagen in het leven

Het zijn juist de tegenslagen en het leed in het leven die ons belemmeren om dankbaar te zijn. Stress, groot verdriet, relatieproblemen, financiele problemen, ziekte (en enz.) slokken onze aandacht op. De moeilijkheden die het dagelijks leven ons brengt, doet ons richten en focussen op de tegenslagen.

Vreugde en tevredenheid

Dankbaarheid maakt ons tevreden, we gaan het leven zo veel meer waarderen! Tevreden mensen kennen veel meer vreugde in hun leven, wat hun algehele gezondheid zeer ten goede komt.

Wat doet dankbaarheid voor ons?

Zodra we dankbaarheid tonen, meer tevreden zijn en daardoor meer vreugde kennen in ons leven, worden de endocriene olieren geprikkeld en stimuleert het onze bloedsomloop. Dit komt de stofwisseling ten goede en ons gezondheid is beter dan ooit. Een grotere stress reductie dan bankbaarheid tonen en zijn, is er niet!

Waar kunnen we dankbaar voor zijn?

Juist die dingen die we altijd zo als vanzelfsprekend beschouwen dat ze er zijn, daar zouden we dankbaar loor moeten zijn. Gedacht kan worden aan oa:
  • Frisse lucht
  • Dat de zon elke morgen weer op gaat
  • De warme zonnestralen
  • Ons warm en behaaglijk bedje
  • De behaaglijke kachel
  • Ons voedsel
  • Alles wat we bezitten

Wij hebben het werkelijk heel erg goed!

Hoeveel mensen zouden (bij wijze van spreken!) wel niet een moord kunnen doen voor slechts een fractie van onze bezittingen. In hun ogen hebben wij het werkelijk zo goed!

Een voorbeeld om dankbaar te zijn

Als ik mijn eigen leven vergelijk met deze Nigeriaanse vrouw, heb ik zoveel redenen om dankbaar te zijn!

Slaapproblemen

Iedereen die, in meer of mindere mate, enige vorm van slaapproblemen ondervindt, zou eens voor het slapen gaan 5 dingen moeten benoemen waar hij/zij dankbaar loor is. Er overkomt je een geweldig groot gevoel van rust en tevredenheid. Een heerlijke stilte! Een verkwikkende slaap is het resultaat!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring De Kleine Dokter - Dr. A. Vogel

Reageer op het artikel "Dankbaarheid, een weldaad voor onze gezondheid!"

Reactie

Kees, 30-01-2013 02:43 #1
Mijn eigen ervaring is dat dat dankbaarheid een bloempje is dat tegenwoordig nog maar in zeer weinig perken groeit. De dankbaarheid die dan nog geforceerd wordt getoont bestaat meestal uit een halve grauw of een losse snauw op sarcastische wijze omdat men er een enorme moeite mee heeft om het te uiten. Het sterft van de ondankbare honden om je heen tegenwoordig. Ik heb op dat gebied totaal geen hoge pet meer op van het menselijke ras.

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 24-02-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!