InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Zorgvoorzieningen voor ouderen

Zorgvoorzieningen voor ouderen

Vergrijzing, voor niemand tegenwoordig nog een onbekend begrip. De vergrijzing in Nederland neemt toe, en dat wil zeggen, dat de gemiddelde leeftijd in Nederland stijgt. De mensen worden steeds ouder en er worden minder kinderen geboren. Door dat stijgende aantal ouderen moeten er ook steeds meer zorgvoorzieningen bijkomen. Maar wat verstaan we onder zorgvoorzieningen en wat voor soort zorgvoorzieningen zijn er allemaal? Zorgvoorzieningen zijn voorzieningen waar ouderen gebruik van kunnen maken om zich te vermaken of om de nodige zorg te krijgen. Een aantal zorgvoorzieningen op een rijtje:

HET VERZORGINGSTEHUIS

Een verzorgingstehuis is een instelling waar ouderen terecht kunnen als zij door bepaalde redenen niet meer zelfstandig kunnen wonen. Dit kan komen door lichamelijke maar ook psychische klachten door ouderdom. Of als iemand niet meer in staat is zichzelf te verzorgen door de ouderdom of als mantelzorgers buiten bereik zijn. Een verzorgingstehuis biedt dan alle nodige zorg, maar laat de oudere voor zover mogelijk toch zelfstandig met eventueel de nodige hulpmiddelen. Maar naast huisvesting, zorg en begeleiding die een verzorgingstehuis bied, worden er ook andere voorzieningen aangeboden. Bijvoorbeeld ontspanningsmogelijkheden, koffie- en eettijden met de andere bewoners en recreatie- en activiteitenprogramma’s.

HET VERPLEEGHUIS

Een verpleeghuis is een instelling die zorg en verpleging bied aan mensen die dat nodig hebben en thuis of in een verzorgingstehuis onvoldoende kunnen krijgen. Mensen kunnen hier terecht komen als zij door ouderdom, een ziekte of een aandoening niet meer thuis kunnen wonen. Ook kunnen mensen hier komen als zij uit het ziekenhuis zijn ontslagen maar thuis (nog) niet geheel kunnen functioneren. Ook in een verpleeghuis wordt getracht mensen zoveel mogelijk zelfstandig te laten leven, met de mogelijke hulpmiddelen als dit nodig is. Er zijn drie soorten verpleeghuizen:
Psychogeriatrisch verpleeghuis, deze verpleeghuizen richtten zich op mensen die geestelijke hulp en ondersteuning nodig hebben. Het gaat hierbij meestal om ouderen die aan een vorm van dementie lijden (de ziekte van Alzheimer).
Somatisch verpleeghuis, dit zijn verpleeghuizen die zich richtten op mensen met een lichamelijke ziekte of handicap.
Gecombineerd verpleeghuis, In dit soort verpleeghuizen is zowel een somatische als een psychogeriatrische afdeling aanwezig.

THUISZORG

Dit zijn instellingen die bij ouderen thuis komen als diegene het huishouden niet meer zelf kan verrichten. Deze instelling komt de oudere dan helpen met bijvoorbeeld schoonmaken, eten koken, wassen en de andere huishoudelijke taken. Wanneer je hulp van de thuiszorg zou willen, val je onder de 3 functies: huishoudelijk verzorging, persoonlijke verzorging en verpleging.

TAFELTJE DEKJE

Dit is een organisatie die bij ouderen thuis maaltijden bezorgt. Dit kan voor minimaal 3 of maximaal 7 maaltijden per week. De hoofdmaaltijd staat vast maar de oudere kan er zelf nog wel andere dingen bij bestellen, zoals soep, rauwkost of een toetje). Je kunt warme maaltijden of koude maaltijden, die je later zelf in de magnetron kunt opwarmen, bestellen. Voor deze service moet je wel een kleine bijdrage betalen.

OUDERENSOOS/DAGSOOS

Dit is een middag of dag voor ouderen, die in een verzorging- / of verpleegtehuis wonen of nog op zichzelf, die het prettig vinden om elkaar zo nu en dan eens te ontmoeten. Gezellig met elkaar praten, luisteren en elkaar bijstaan. Tijdens zo’n middag worden er activiteiten georganiseerd. Denk hierbij aan spelletjes, wandelen of creatieve bezigheden. Ook worden er geregeld dagjes uit georganiseerd, bijvoorbeeld naar een theater voorstelling of in een fabriek kijken. En er komen regelmatig gasten te praten, bijvoorbeeld een bakker of een ambulance medewerker waarbij een kijkje in de ambulance ook mag!

WINKEL AAN HUIS

Dit is een winkel of een andere voorziening die bij een oudere thuis komt. Hierbij kun je denken, aan de kapper of de pedicure. Maar ook de rijdende winkel, dit zijn auto’s die als winkel zijn ingericht, waar je je dagelijkse boodschappen kunt doen.
© 2007 - 2018 Greetje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat voor zorgvoorzieningen zijn er?Wat voor zorgvoorzieningen zijn er?Er kunnen meerdere oorzaken zijn wat de reden is om te verhuizen naar een verzorgingstehuis, hoge leeftijd of door behoe…
Stad van de ZonDe Stad van de Zon is een nieuw stedelijk gebied aan de zuidkant van de gemeente Heerhugowaard, grenzend aan de gemeente…
Bezuinigingen 2016 en 2017Bezuinigingen 2016 en 2017Bezuinigingen, Nederland ontkomt er niet aan. Jaarlijks bezuinigt Nederland voor ongeveer 10 tot 18 miljard euro. Het ve…
Unicef zorgt voor het welzijn van het kindUnicef zorgt voor het welzijn van het kindUnicef is opgericht na de Tweede wereldoorlog als organisatie die het welzijn van kinderen probeerd te verbeteren. Dit d…
De Roompot, veelzijdige vakantieparkenDe Roompot, veelzijdige vakantieparkenDe Roompot vakantieparken zijn zowel in Nederland als daar buiten erg populair. Een mid- week samen met familie of een l…

Reageer op het artikel "Zorgvoorzieningen voor ouderen"

Infoteur: Greetje
Gepubliceerd: 26-02-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!