InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Brillen, dopjes, mobieltjes, ... inzamelen voor blinden

Brillen, dopjes, mobieltjes, ... inzamelen voor blinden

Brillen, dopjes, mobieltjes, ... inzamelen voor blinden Stichtingen en organisaties rond blinden en slechtzienden trachten zich te handhaven in de hedendaagse maatschappij waar meer en meer besparingen de bovenhand houden, en steeds minder inkomstenbronnen gegenereerd worden. De overheid schroeft langzaam maar zeker de geldkraan dicht en ook particulieren zijn niet altijd meer zo gul om geld te geven aan goede doelen rond visueel gehandicapte personen. Sommige organisaties werken met of voor blinden in het binnenland, anderen doen aan ontwikkelingswerk in het buitenland. Door enkele originele en ludieke inzamelingsacties zijn deze organisaties wel in staat om te overleven, meer bekendheid bij het publiek te creëren en vooral ook om anderen te helpen. Daarnaast levert het vaak nog andere voordelen en extra publiciteit op.

Dopjes inzamelen tvv organisaties van geleidehonden

De wellicht bekendste actie van Nederland en België is de dopjesactie ten voordele van blindengeleidehonden. In Nederland zijn "KNGF Geleidehonden" en "Bulters+Mekke" hiermee actief. In België organiseren het "Belgisch Centrum voor Geleidehonden" te Tongeren en "Vrienden der Blinden" te Koksijde deze actie. Zij verzamelen plastic schroefdopjes van drankflessen- of bussen, zoals van drank waarvan je zelf kan drinken. Een dopje van olie, detergent of zeep is bijvoorbeeld slecht, maar een dopje van een bus of fles fruitsap, cola, fruitsap, limonade enzovoort is prima. De dopjes gaan naar een recyclagebedrijf alwaar men duurzame paletten maakt van de dopjes. Op zijn beurt geeft het recyclagebedrijf hiervoor gemiddeld 0,30 EUR aan de geleidehondenschool. Zij gebruiken dit geld daar de overheid niet het volledige bedrag van de opleiding van een geleidehond vergoed maar de geleidehondgebruiker zelf niets hoeft te betalen (slechts 1 symbolische euro). Een opgeleide en afgeleverde geleidehond kost al gauw om en bij de 25.000 EUR.

De dopjesinzameling kent heel wat voordelen: Het is minder belastend voor het milieu, het is mogeliijk voor iedereen en het is ruimtebesparend in de vuilnisbak- of zak. Verder is er geen einddatum verbonden aan de acties, en de organisaties hebben veelal op hun site een overzicht staan van de inzamelpunten en de reeds ingeleverde dopjesaantallen en ook praktische informatie rond het inzamelen zelf valt online te raadplegen. Bij deze organisaties krijg je uiteraard meer informatie, flyers en folders over het aanvragen van een lezing om de dopjesactie te promoten tijdens een activiteit, in een school, in een rusthuis enz. Deze dopjesacties zijn zeer bekend, maar vragen eveneens een goede organisatie en coördinatie.

Inzameling inkt- en tonercartridges en mobieltjes voor doofblinde mensen

Doofblindheid behandelen en genezen is een droom van heel wat mensen. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Doofblindheid (SWODB) bevordert en stimuleert wetenschappelijk onderzoek op het gebied van doofblindheid. Zo trachten zij de kwaliteit van leven voor deze doelgroep te verbeteren. SWODB heeft overal in het land inzamelpunten waar particulieren lege en volle inkt- en tonercartridges alsook (oude) mobieltjes naartoe mogen brengen. Deze producten worden eveneens gerecycleerd voor hergebruik en de recyclagefirma geeft aan SWODB een bepaald bedrag. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Doofblindheid is verder steeds op zoek naar nieuwe inzamelpunten. Mensen die een mobieltje of inktcartridge wensen in te leveren maar geen inzamelpunt in de buurt hebben, nemen best contact op met de organisatie; zij zoeken een oplossing.

Brillen verzamelen voor organisaties in Nederland en België

Ook kunnen particulieren hun medewerking verlenen bij het inzamelen van oude brillen. Diverse organisaties en projecten verdelen deze brillen over heel de wereld. Meestal komen de brillen terecht in ontwikkelingslanden. Sommige projecten bijvoorbeeld van filantropische organisaties, serviceclubs en opticiens zijn van tijdelijke aard, maar een aantal projecten is toch een langer leven beschoren.

Nederland

EyeClarify.com zamelt diverse soorten brillen in: gewone brillen, leesbrillen, zonnebrillen (hoeven niet op sterkte te zijn), kinderbrillen, monturen, Zij helpen hiermee mensen in ontwikkelingslanden zoals Ghana, Zimbabwe, Roemenië, Polen, Rusland, Congo, Suriname, Servië, Sri Lanka en Brazilië. Een particulier stuurt een bril op (tegen lage verzendingskosten) of brengt deze naar diverse opticiens en andere winkels. Op de website staat nog meer praktische informatie rond de locaties en verzendingsmogelijkheden van de brilleninzameling. De organisatie is uitsluitend bezig met het brillenproject. Tot slot kunnen de resultaten van de brilleninzamelingen via de site gevolgd worden.

België

In België is Ophthalmology WorldWide actief met het verzamelen van oude brillen. Deze organisatie helpt jaarlijks dankzij de opgestuurde tweedehands brillen enkele honderden mensen wereldwijd aan een beter zicht. Op de website zijn geen inzamelpunten bekend maar de brillen kunnen wel per post opgestuurd worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dopjes & Belgisch Centrum voor Geleidehonden: succesformuleDopjes & Belgisch Centrum voor Geleidehonden: succesformuleWaarschijnlijk hebben velen reeds gehoord van of gelezen over de dopjesactie ten voordele van blindengeleidehonden. In B…
De waarde van oud papierDe waarde van oud papierMet de inzameling van oud papier kan nog steeds een aardige boterham worden verdiend. Het grootste deel van de inzamelin…
Plastic Keeper©: afvalzakhouder grijscontainer voor plasticDe Plastic Keeper© is een stalen afvalzakhouder die in de grijscontainer gehangen kan worden zodat plastic en het overig…
Het inzamelen van batterijenEr zijn batterijen in soorten en maten, maar feit is dat de westerse wereld niet meer zonder ze kan om allerlei apparate…
Dopjesactie voor blindengeleidehondenDopjesactie voor blindengeleidehondenGroene dopjes, blauwe dopjes, rode dopjes, gele dopjes. Van flessen melk of frisdrank. Gooi ze niet weg! Immers, met het…
Bronnen en referenties
  • http://kimbols.be/buitenland-ontwikkelingssamenwerking/organisaties-buitenland-ontwikkelingssamenwerking/nederlandse-verenigingen-rond-ontwikkelingssamenwerking-voor-blinden-en-slechtzienden.html
  • http://kimbols.be/buitenland-ontwikkelingssamenwerking/organisaties-buitenland-ontwikkelingssamenwerking/belgische-verenigingen-rond-ontwikkelingssamenwerking-voor-blinden-en-slechtzienden.html
  • http://www.brillenvooreyeclarify.nl/
  • http://www.ophthalmologyworldwide.org/schenken/schenk-een-bril.html
  • http://www.swodb.nl/
  • http://www.swodb.nl/informatie/nieuws/inkt-en-toner-cartridges-gezocht/

Reageer op het artikel "Brillen, dopjes, mobieltjes, ... inzamelen voor blinden"

Reactie

Mariet Leermann, 02-11-2018 10:46 #1
Hallo
Ik heb een vraag, we hebben wat oudere brillen liggen van kinderen tot volwassen brillen waar kan ik dat heen brengen.
Met vriendelijke groet mariet leermann

Infoteur: Miske
Laatste update: 26-05-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Blinden en slechtzienden
Reacties: 1
Schrijf mee!