Een kerstpakket rond kerst is een stukje waardering

Een kerstpakket rond kerst is een stukje waardering Ongeveer een week voor de kerst, is het kerstpakkettentijd. Veel werkgevers belonen hun werknemers dan met een kerstpakket. Altijd leuk en spannend. Wat wordt het dit jaar? Een themapakket, een drankpakket, een biologisch pakket, een lot of een pakket voor de voedselbank? Spannend! Kan het de werknemer plezieren of wordt het een grote teleurstelling? Zit er een persoonlijke brief bij of kerstkaart waar duidelijk wordt gemaakt dat je als werknemer een aanwinst bent? Natuurlijk geldt dat niet iedereen tevreden zal zijn maar de geste als werkgever is dan duidelijk.

Oorsprong

De oorsprong komt uit de 19de eeuw. Rond de kersttijd kwamen vroeger bij boerenbedrijven, ambachtslieden langs om de boer en zijn gezin een zalig kerstfeest te wensen. Ambachtslieden die we tegenwoordig niet meer kennen. Ambachtslieden zoals:
  • de messenslijper;
  • kolenboer;
  • oud ijzer ophaler;
  • touwslager;
  • de kleermaker;
  • en de schillenboer.

Eens in de zoveel tijd kwamen deze langs bij boeren om een product aan te bieden, op te halen of te leveren. Het kwam de boer vaak goed uit. Het zware boerenwerk kon dan door blijven gaan. De boer waardeerde de kerstwens en bood ze aan om binnen te komen en gezamenlijk met de knechten en de dienstmeisjes een maaltijd te nuttigen of even koffie te drinken met wat lekkers. Op tweede kerstdag mochten de inwonende knechten en dienstmeisjes naar huis en kregen een mand vol lekkers mee.

Lekkers in de begintijd

  • zelfgemaakte bloedworst;
  • balkenbrij;
  • varkensspek;
  • droge worst;
  • brood met amandelspijs;
  • eieren;
  • anijsbeschuiten.

Blijk van waardering

Het was een blijk van waardering van de boer naar zijn personeel toe en dit is het begin geweest van de traditie van een kerstpakket. De hoofdreden is gebleven: een blijk van waardering geven.

Verandering in het kerstpakket

Naast een blijk van waardering is de doelstelling van een kerstpakket ook geweest: een extraatje voor de kerst, voor de familie of gezin van de knechten en dienstmeid. Met kerst een extra iets om een kerstmaal te bereiden. Met de welvaart van nu, is deze doelstelling grotendeels achterhaald. Bedrijven en groothandels spelen hier handig op in en de keus om een kerstpakket te kiezen is enorm. Big business is het geworden. Voorbeelden van kerstpakketten:
  • eco-kerstpakket of biologisch kerstpakket;
  • thema-kerstpakket (bijv. het thema is koffie);
  • winterpakket, om vogels de winter door te helpen;
  • een kerstpakket in een bepaalde kleur. Met kaarsen, kerstballen en luxe voedsel verpakt in een verpakking met een bepaalde kleur.
  • drankpakketten, met verschillende soorten bier of wijn;
  • kerstpakketten met een maatschappelijke verantwoordelijkheid (kiezen voor kerstpakketten die onder goede omstandigheden zijn geproduceerd);
  • goede doelen kerstpakket. Wanneer kerstpakketten worden besteld bij bepaalde bedrijven gespecialiseerd in kerstpakketten worden goede doelen gesteund. Bijvoorbeeld dat 5% van de orderwaarde naar een goed doel gaat zoals Kika of natuurmonumenten;
  • voedselbank pakket (hier ligt een extra doos in de kerstpakket om de dingen die niet gewaardeerd worden naar de voedselbank te brengen);
  • zelf samenstellen. Bij een bepaald aantal afnames kan iedere werknemer zijn eigen kerstpakket samenstellen. Uitgaand van een basispakket en aangepast aan eigen (digitale) wensen.

Kerstpakket ruilen
Je krijgt een wijnpakker en je drinkt geen alcohol? De mogelijk om het pakket te ruilen is er via diverse sites en er wordt volop gebruik van gemaakt. Of niet het hele pakket maar een enkel product? Allemaal goed bedoeld maar de essentie blijft nog altijd: een kleine, zichtbare waardering van de werkgever naar de werknemer. Een stukje waardering en een bedankje.

Hoge verwachtingen

Het is een extraatje en de verwachting zijn spannend en leuk. Wat zit erin? Of zijn de verwachtingen te hoog? Zijn we teleurgesteld wanneer de inhoud van het kerstpakket tegenvalt? Besef dan dat ook door de werkgever hier goed over nagedacht is. Veel criteria zijn gepasseerd voordat de bestelling weggaat naar de groothandel of een lokaal bedrijf. Criteria als:
  • welk bedrag er voor uitgetrokken wordt;
  • krijgt iedereen hetzelfde pakket;
  • wat is leuk om te krijgen. Leuk en neutraal;
  • waar en wanneer bestellen.

Hoe hoger de verwachting is hoe meer de teleurstelling. Wees dankbaar en benoem het ook. Het is en blijft een blijk van waardering!
Gerelateerde artikelen
Kerstpakketten: Wat doe je erin?Kerstpakketten: Wat doe je erin?Rond kerstmis is het weer zover: het kerstcadeau. Werknemers wachten in spanning af hoe hun werkgever dit jaar weer het…
Cadeaupakket voor iedere gelegenheid: tips en ideeënEen verjaardag, geboorte, trouwerij of misschien wel de feestdagen. Wat geef je dit keer cadeau? Een cadeaupakket is een…
Ruilen is leuk, nuttig en milieubewustIedereen die is opgegroeid in de tijd dat er nog geen Internet of smartphones waren, heeft het wel eens van zijn of haar…
Kerst gewoontesKerst of kerstmis is een belangrijk jaarlijks feest voor iedereen. De oorspronkelijke gedachte achter kerst is de geboor…

Omgaan met autismeOmgaan met autismeHeb je iemand in je omgeving die autisme heeft? Dan weet je dat omgaan met autisme niet altijd even makkelijk is. Er bes…
Belang van vertrouwenmijn kijk opBelang van vertrouwenSommige mensen vertrouwen andere mensen vrijwel blindelings en andere mensen vertrouwen niemand. Uitgangspunten zijn voo…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstpakket
  • http://www.kerstpakkettenplaza.nl/nieuws/kerstpakketten-en-maatschappelijk-verantwoord
  • http://www.nu.nl/economie/3653560/ondernemers-bezuinigen-kerstpakket.html
  • http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/toegangskaart-de-graafschap-in-kerstpakket-voedselbank-1.4138602?ref=artikel-search_form

Reageer op het artikel "Een kerstpakket rond kerst is een stukje waardering"

Infoteur: Rieja
Laatste update: Oktober 2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!