Kerstpakketten: Wat doe je erin?

Kerstpakketten: Wat doe je erin? Rond kerstmis is het weer zover: het kerstcadeau. Werknemers wachten in spanning af hoe hun werkgever dit jaar weer het kerstcadeau heeft samengesteld. Is het een voedselpakket of juist een aantal kortingsbonnen? Soms wordt er een blijvend geschenk gegeven of wordt geld gedoneerd aan en goed doel. Hier een overzicht van hoe het kerstpakket is ontstaan, wat gebruikelijk is, en enkele leuke ideeën.

De geschiedenis van het kerstpakket

In de negentiende eeuw werd voor het eerst het kerstpakket samengesteld. Dit gebeurde destijds nog niet in dienstverlenende banen, maar werd vooral zo gedaan onder de boerenbevolking. De knechten en meiden werden door de boeren beloond met wat lekkernijen. De gedachte hierachter was dat zij dat tijdens deze lange en koude wintermaanden wel konden gebruiken. Kerstmis was het moment om de ander wat extra's mee te geven, omdat deze knechten en meiden vaak niet heel veel geld hadden. Bovendien is het Kerstfeest altijd een moment geweest om met anderen te delen.

Het personeel van het boerenbedrijf werd dus op tweede Kerstdag naar huis gestuurd om samen met familie door te brengen. Daarbij werden hen dan een mand met lekkernijen meegegeven, van zelfgebakken brood tot amandelspijs tot een kan warme chocolademelk. Maar niet alleen werd er voedsel meegegeven, ook werden er wel eens andere, blijvende geschenken uitgedeeld om dank te laten blijken voor het harde werk op de boerderij.

Van het boerenbedrijf verplaatste het idee van iets extra's meegeven aan het personeel voor tijdens de wintermaanden zich naar andere bedrijven en organisaties. Het gebeurde zelfs in het buitenland, bij militairen bijvoorbeeld, die dan ook een pakket meekregen gevuld met voedsel en drank.

Tegenwoordig is het een werkelijke hype aan het worden, waarbij grootse pakketten worden aangeschaft, natuurlijk afhankelijk van hoe groot een bedrijf is en hoeveel het bedrijf te besteden heeft.

Soorten kerstpakketten

Bedrijven kunnen kiezen uit allerlei kerstpakketten. Het is mogelijk om een al van tevoren samengesteld pakket te kiezen, zodat er niet te veel moeite in gestoken hoeft te worden, en welke meestal wel positief worden ontvangen. Zo kan een bedrijf kiezen uit themapakketten, bijvoorbeeld met producten van eenzelfde kleur, producten van een bepaald merk, producten uit een bepaald land.

Enkele voorbeelden

  • Kaaspakket: o.a. kaasschaaf, kaasplank, crackers, kaas;
  • Pannenkoekenpakket: o.a. pannenkoekenmix, potjes jam, poedersuiker, bord, Nutella, schenkstroop, suiker;
  • Hollands pakket: o.a. appeltaartmix, kaneelstokken, soepstengels, poedersuiker, maaltijdsoep;
  • Kerstpakket 100% biologisch: allerlei producten die biologisch, eerlijk en fair trade zijn;
  • Nieuwjaarspakket: o.a. oliebollenschaal, campagneglazen, oliebollenmix, champagne, crackers, koekjes, slagroom, rietjes;
  • Aziatisch kerstpakket: o.a. miehoen, kroepoek, atjar, chopsticks, bijbehorende Aziatische schaal.

Daarnaast is het voor werknemers steeds vaak mogelijk om zelf pakketten samen te stellen: eigenkeuzeconcepten. Via het internet kunnen zelf producten worden uitgekozen, of er kan keuze worden gemaakt tussen een voedselpakket versus een aantal kortingsbonnen van een (geliefd) merk.

De laatste tijd zijn ook relatiepakketten in de trek, waarbij bedrijven proberen onderlinge relaties en banden met andere bedrijven te versterken. Ook worden de schenkingen aan goede doelen steeds groter, waarbij de werknemers bepalen dat een bepaald deel naar een goed doel wordt gestuurd. Steeds meer wordt er ook gekozen voor duurzame en eerlijke producten.

Top 5 keuze van kerstpakket (2009)

Volgens Makro Feestpakketten:
  1. Verrassingpakket
  2. V&D cadeaukaart
  3. Welness pakket
  4. Black & Decker klopboormachine en Curver gereedschapskist
  5. Campingaz party grill

Top 5 populaire producten in kerstpakket (2012)

Volgens Kerstpakketten.nl:
  1. Pizzarette
  2. Fles wijn
  3. Stroopwafels
  4. Mokken
  5. Placemats

Top 5 gevreesde producten in kerstpakket (2009)

Volgens Ruigrok | Netpanel:
  1. Serviesgoed
  2. Blikje smeerleverworst
  3. Picknickmand
  4. Ragout in blik
  5. Zwarte kerstthee

Bizarre items in kerstpakket

In 2010 was er even ophef door het enigszins verrassende pakket dat werd gegeven door het bedrijf Polyvision. De vrouwelijke werknemers vonden namelijk in hun pakket een vibrator. De mannen, daarentegen, vonden tussen allerlei andere producten en voedsel een pot glijmiddel.
© 2012 - 2020 Moneyq89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een kerstpakket rond kerst is een stukje waarderingEen kerstpakket rond kerst is een stukje waarderingOngeveer een week voor de kerst, is het kerstpakkettentijd. Veel werkgevers belonen hun werknemers dan met een kerstpakk…
Hoe kies je het perfecte kerstcadeau?Hoe kies je het perfecte kerstcadeau?Het perfecte kerstcadeau. We willen het even graag geven als ontvangen! Maar in de praktijk zijn de ervaringen vaak mind…
Cadeau voor hem  Wat kan je voor mannen kopen?Cadeau voor hem Wat kan je voor mannen kopen?De meeste vrouwen vinden het meestal moeilijk om een cadeau te kopen voor een man. Ze moeten lang nadenken om te besliss…
Wat geef je iemand cadeau die alles al heeft?Wat geef je iemand cadeau die alles al heeft?Iedereen kent wel zo iemand. Iemand die niets wil, of iemand die alles al heeft. Toch wil je een cadeau geven, voor een…

Netmeeting en etiquette: vergaderen over het netNetmeeting en etiquette: vergaderen over het netIn veel bedrijven gebeurt het al, vergaderen over het net. Dit bespaart kosten en maakt het voor thuiswerkende collega's…
Welke Belgische vakbond kiezen? ACV, ABVV of ACLVB?Welke vakbond kiezen is een vraag die veel werknemers zich vandaag de dag stellen. In België bestaan er drie verschillen…
Bronnen en referenties
  • https://www.makrofeestpakketten.nl/nieuws/3/persbericht-kerstpakket-blijft-het-favoriete-eindejaarsgeschenk-voor-werknemers/
  • http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/detail/1908631/2010/12/16/Glijmiddel-en-vibrators-in-kerstpakketten-bedrijf.dhtml

Reageer op het artikel "Kerstpakketten: Wat doe je erin?"

Infoteur: Moneyq89
Gepubliceerd: November 2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!