InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Zelf geen zin om te koken? Eten bij de buren

Zelf geen zin om te koken? Eten bij de buren

Zelf geen zin om te koken? Eten bij de buren Sommige mensen hebben niet zon zin om te koken of zijn er niet zo goed in. Altijd naar een restaurant is te duur en ook afhalen kost veel geld. In dat geval kan op Thuisafgehaald.nl gekeken worden naar mensen in de buurt die maaltijden aanbieden. En dat kost niet heel veel. Een mooi alternatief als je zelf niet wilt koken.

Koken voor onbekenden

Wie meedoet met Thuisafgehaald.nl kookt voor vreemden. Mensen komen het eten afhalen en verorberen het ook in hun eigen huis. Maar anderen gaan het vervolgens ook proeven en natuurlijk beoordelen. Dat is niet voor iedereen weggelegd.

Virtueel plein

In feite is Thuisafgehaald een virtueel kookplein waarbij mensen die koken en eters bij elkaar worden gebracht. Mensen die graag veel koken en dat delen met anderen kunnen hun maaltijden er op aan bieden, maar ook mensen die gewoon wat over hebben zetten het online. Op de site wordt dan vermeld wat er te eten valt, voor hoeveel personen en wat de kosten zijn. Wie op zoek is naar een lekkere hap zonder zelf te willen koken, kijkt in de omgeving en biedt het daar aan. Zoeken kan op de woonplaats of een hele provincie. Iemand die gebruik wil maken van de voorziening moet een gratis account aanmaken en kan dan vervolgens iemand mailen die wat aanbiedt.

Thuisafgehaald bestaat in 2013 een jaar

Thuisafgehaald.nl bestaat in 2013 een jaar. De gedachte achter de site is om mensen te verbinden. Door met elkaar eten te delen, wordt een buurt hechter doordat mensen elkaar leren kennen. Ook zijn er uit de site vriendschappen ontstaan. Hoewel de gedachte is dat er eten kan worden afgehaald, eten mensen soms ook samen. Een andere achterliggende gedachte is dat eten niet verspild wordt. Wie wat over heeft, deelt dat met anderen in plaats van het in de vuilnisbak te gooien.

Dertigduizend koks en mensen die afhalen

De site beschikt inmiddels over dertigduizend koks en mensen die het eten afhalen. Vooral in de grote steden wordt veel gebruik gemaakt van de voorziening.

Stichting

Achter de site zit een stichting die wordt gefinancierd uit fondsen en subsidies.

Geen commerciële bedrijven

Op de site zijn commerciële bedrijven niet welkom. Ook mogen mensen die eten koken geen hoge prijzen vragen. De site stelt dat 7.50 euro per maaltijd het hoogste bedrag is dat gevraagd mag worden.

Op verzoek koken

Overigens kunnen mensen ook verzoeken doen via de site. Dan kookt de kok in kwestie wat iemand graag wil eten.

Hoe werkt Thuisafgehaald?

  1. Mensen die koken voor anderen geven op welke ingrediënten ze gebruiken, hoeveel porties er zijn en tot wanneer mensen kunnen bestellen. Ook wordt de prijs vermeld. De gemiddelde prijs is ongeveer 2,50 euro per portie. Op de site staan soms ook fotos van de gerechten.
  2. Als iemand heeft besteld en de kok gaat akkoord, wordt er een bevestigingsmail verstuurd. Daarin worden ook weer prijs en afhaaltijd vermeld. Het bedrag voor de maaltijd moet contant worden betaald.
  3. Wie eten wil afhalen, moet wel zelf bakjes meenemen om het voedsel in te vervoeren.
  4. Wie mee wil doen als afhaler of als kok moet eerst een account aanmaken. Dit is gratis.
  5. Op de site is via een zoekfunctie te zien waar maaltijden gehaald kunnen worden.
  6. De stichting adviseert om de kostprijs in rekening te brengen voor de maaltijd.
Gerelateerde artikelen
Geschillen met de buren voorkomenMet uw buren kunt u beter geen ruzie hebben. Door verschillende oorzaken kunnen er echter eenvoudig geschillen ontstaan.
Besparen: Diepvries kokenBesparen: Diepvries kokenDe winkels puilen uit van het kant en klare eten. Chinees, Japans, Italiaans, Thais, van alles is te koop. In ons land k…
Regels voor plaatsen schutting of scheidsmuurRegels voor plaatsen schutting of scheidsmuurEen schutting plaatsen lijkt een eenvoudige handeling, maar er zijn toch enkele regels die in acht genomen moeten worden…
Midzomerfeest in het dorp Buren op AmelandMidzomerfeest in het dorp Buren op AmelandIn het midden van de zomer vindt in Buren op Ameland het Midzomerfeest plaats. Dorpsbelang Buren is de organisator van d…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Zelf geen zin om te koken? Eten bij de buren"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 24-02-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!