Spraakmakende hypes van 2012
Wat zijn de meest spraakmakende hypes van het afgelopen jaar? Waar praten mensen over op feestjes? Wanneer wordt een hype een trend? Hypes verspreiden zich steeds sneller door social media als YouTube, Facebook, Twitter, Linkedin en Hyves. De vijf meest spraakmakende hypes van 2012.
Hype of trend?
Een hype wordt omschreven als iets nieuws dat tijdelijk heel veel aandacht trekt, maar weinig voorstelt. Een hype is meestal van voorbijgaande aard. Zet de hype wel door, dan wordt het een trend. Om van een hype een trend te worden moet deze de wensen en behoeften van mensen blijvend vervullen.
Hypes van 2012
Als we terugblikken op het jaar 2012 zijn er een aantal opmerkelijke hypes de revue gepasseerd:
Gangnam Style
De Zuid-Koreaanse rapper PSY maakte in augustus 2012 furore met het YouTube filmpje Gangnam Style. Het bijzondere dansje, dat veel weg heeft van een ruiter op een paard trok maar liefst 900 miljoen bezoekers. Dit maakt het dansje minstens even populair als bijvoorbeeld de Macarena.
Vijftig tinten grijs
De literaire hype van 2012 mag wel de trilogie "Vijftig tinten grijs" van schrijfster E.L. James genoemd worden. Literair gezien blijken de boeken niet van hoge kwaliteit, maar vrouwen zijn massaal gevallen voor de met expliciete sex doorspekte romans. Er blijken zelfs plannen te bestaan de boeken te gaan verfilmen. De hype zou dus uit kunnen groeien tot een trend. De boeken zijn een welkom onderwerp van gesprek op feestjes.
Talentenjachten
Wie dacht dat er ondertussen wel een einde zou komen aan de stroom talentenjachten heeft het goed mis. Steeds opnieuw worden concepten bedacht voor nieuwe talentenjachten. Beperkte het zich jaren geleden tot zingen, kun je nu de meest uiteenlopende talenten tentoonspreiden. Dansen, schaatsen, goochelen, schoonspringen of wat voor ander talent dan ook, overal bestaan ondertussen talentenjachten voor. De weg naar talent wordt ook steeds toegankelijker. Gewoon een filmpje maken, waar jij jouw talent laat zien en dit plaatsen op social media kan de weg naar talent voor jou al vrij maken.
Duckface
Met de enorme opkomst van social media gaan steeds meer mensen hun sociale leven delen met anderen via sites als Facebook, Linkedin, Hyves en YouTube. Er worden op deze sites veel foto's gedeeld. Vooral vrouwen willen sexy op de foto staan. Door hun lippen te tuiten komen hun jukbeenderen beter tot uiting. Dit wordt een duckface genoemd. Het is een hype geworden om jezelf op social media met een duckface te tonen. Niet iedereen is het er over eens dat dit nou zo sexy is! Toch zijn er zelf veel bekende grootheden die zichzelf vereeuwigen op social media met een duckface. Mensen als Beyonce, Jennifer Lopez en Lisa Rinna zijn te vinden op social media.
Project-X-feest
Project-X-feest is niet voor niets "woord van het jaar 2012" geworden. Een meisje uit het Groningse Haren wilde een privefeestje organiseren voor haar 16e verjaardag en plaatste een uitnodiging hiervoor op Facebook. Per abuis had zij de aankondiging van haar feestje via evementen op openbaar gezet. Hiermee nodigde zij ieder met een account op Facebook uit. Op 28 september 2012 werd het anders zo rustige plaatsje Haren overspoeld met mensen die op de uitnodiging waren afgekomen. Tot overmaat van ramp braken er rellen uit en werden er vernielingen aangericht.