Rouw bij kinderen

Rouw bij kinderen Een kind dat een dierbare verliest, moet net als ieder ander een rouwproces door. Een rouwproces verloopt bij iedereen anders. Maar bij een kind nog een beetje meer anders.

Anders

Het rouwproces van een kind is niet meer en niet minder dan een rouwproces van een volwassene, het is gewoon anders.

Hoe merk je dat?

Dat is niet altijd gemakkelijk te merken, want kinderen in de rouw doen iets waardoor het onzichtbaar word: kinderen in de rouw ontzien hun ouders. Een kind vindt het rouwproces van de ouder(s) zo erg, dat het kind het zichzelf niet toestaat daar iets aan toe te voegen. Hierdoor kan het gebeuren dat het kind zelf niet goed kan rouwen, omdat het zichzelf daar geen ruimte voor geeft. En dan kan het lijken alsof het ze niet zoveel doet.
De rouw uit zich dan op andere manieren:
  • het kind uit zich niet
  • het kind is onverwacht agressief
  • het kind heeft concentratieproblemen
Voor wie een rouwend kind begeleid is het belangrijk een situatie te scheppen waardoor het kind het zichzelf toestaat te rouwen.

Hoe?

Dat betekent dat als je zelf in de rouw bent en je hebt kinderen die je ook op moet vangen, dit niet zo goed gaat. Je hebt zelf je eigen verdriet waardoor het sowieso moeilijker is je kinderen op te vangen, maar je kinderen die jouw verdriet zien, zullen jou gaan ontzien.

Het is daarom raadzaam in deze situatie dat er een andere volwassene is in wie het kind vertrouwen in heeft en die volgens het kind niet zielig is. Die andere volwassene kan het kind dan opvangen en het kind kan onbelemmerd rouwen. Een huisdier is ook een zeer geschikte vertrouwenspersoon voor een kind. En natuurlijk de school inlichten, hoewel dat niet altijd het gewenste effect heeft.

Dagritme

Kleine kinderen hebben een dagritme nodig en die behoefte wordt niet minder in de rouw, die behoefte wordt juist sterker. Dat kan erg lastig zijn als je eigen waak/slaapritme door je rouwproces verstoord is, maar voor het kind is dit echt nodig.
Probeer structuur te blijven aanbieden.

Sprookjes

Ze gaan natuurlijk ook van alles vragen, het is dan belangrijk geen smoezen te verzinnen omdat de waarheid te erg zou zijn. Dat merken ze en ze zijn erg fantasierijk, dus ze zouden weleens iets kunnen bedenken dat nog erger is dan de waarheid.
Vertaal het liever voor ze. Voor kleine kinderen in beeldentaal, voor grotere kinderen in bijvoorbeeld sprookjes.

Hulp

En je kunt natuurlijk altijd contact opnemen met Stichting Achter de Regenboog.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Ina Versloot, opleiding stervensbegeleiding en rouwverwerking

Reageer op het artikel "Rouw bij kinderen"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 26-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Rouwverwerking
Schrijf mee!