InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Vastgelopen rouw en andere rouwproblemen

Vastgelopen rouw en andere rouwproblemen

Vastgelopen rouw en andere rouwproblemen Rouw is een normaal proces waar mensen soms doorheen moeten. Niet er overheen, maar er doorheen. Dat kan een erg heftig proces zijn en dat mag best een poosje duren. Soms zijn er echter omstandigheden die de voltooiing van het rouwproces bemoeilijken en soms lukt het gewoon niet. Ik zal beginnen met de moeilijke omstandigheden:

Vermissing

  • Als iemand vermist wordt, bemoeilijkt dat het rouwproces, want je weet niet zeker of die persoon wel dood is. Die onzekerheid versterkt de neiging te ontkennen.
  • Daarnaast kan er bij vermissing een praktisch probleem zijn dat alles nog veel moeilijker maakt: er wordt niets uitbetaald. Dus degene die achterblijft krijgt niets als een kostwinner vermist wordt. Zoals het nu is duurt het 5 jaar voordat degene die achterblijft iets krijgt. Er zijn plannen dit te verkorten tot 1 jaar, maar ook dan is dit een groot praktisch probleem, denk hierbij niet alleen aan kosten voor het dagelijkse levensonderhoud, maar denk ook aan de maandelijkse aflossingen van de hypotheek e.d.

Suïcide

Na suïcide voelen de achterblijvers zich vaak heel erg schuldig. Dat is niet terecht, want je kunt geen verantwoordelijkheid nemen voor de keuze die een ander maakt. De omgeving kan uiteindelijk niets doen aan de keuze die iemand maakt.

Schuldgevoelens

Na een zelfmoord hebben nabestaanden echter gewoonlijk wel degelijk schuldgevoelens. Als je blijft steken in die schuldgevoelens, vergeet dan even wat ik hier boven gezegd heb. Help jezelf door die schuldgevoelens volledig te erkennen als jouw persoonlijke beleving. In de erkenning van je eigen persoonlijke beleving is de uitweg te vinden. Schrijf dan een brief aan de overledene en begraaf die op het graf. Want echt, je kon er niets aan doen.

Uitgestelde rouw en vastgelopen rouw

Er bestaat ook nog zoiets als uitgestelde rouw of vastgelopen rouw.

5 jaar

Als je al een hele poos in de rouw bent, het gaat maar niet voorbij en je omgeving is al heel lang van mening dat je je er overheen moet zetten, denk dan niet dat er iets mis met je is. Door het rouwproces gaan kan wel 5 jaar duren. Ook als je in de rouw bent door een scheiding, ook dan kan het wel 5 jaar duren zonder dat er iets mis met je is. Als je dit leest terwijl je net iemand verloren hebt hoef je hier niet van te schrikken: ik zeg niet dat het 5 jaar duurt, ik zeg dat het 5 jaar kán duren. Een rouwproces neemt gewoonlijk een periode in beslag tussen een half jaar en 5 jaar.

Flink zijn

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je in je proces bent vastgelopen. En misschien is dat bij jou zo, want je leest dit artikel natuurlijk niet voor niets.
  • Was jij bij het overlijden van degene van wie je zoveel hield heel sterk en flink?
Dan kan het heel goed zijn dat je rouw is vastgelopen. Als je bang bent om te voelen en er graag controle over wilt houden, kun je het beter nu meteen aangaan. Want je kunt rouw wel uitstellen, maar je kunt het niet afstellen. De rouwgevoelens komen sowieso, eventueel járen later, bijvoorbeeld als de poes dood gaat.

Schouders eronder

Rouw kan ook vastlopen doordat je direct na het overlijden je schouders eronder hebt gezet omdat je vond dat je verder moest gaan met je leven. Waarschijnlijk ben je direct na het overlijden vreselijk actief geweest om je leven zo gewoon mogelijk verder te laten gaan. Maar het punt is: je leven was niet gewoon en vluchten in werk of activiteiten helpt niet werkelijk.

Signalen dat je rouw is vastgelopen:

  • je ontkent het overlijden
  • je houdt de slaapkamer van je kind intact
  • je dekt de tafel voor de overledene
  • er mag niet gepraat worden over de overledene
  • er mogen geen zichtbare dingen van de overledene zijn
  • je hebt een depressie die maar niet over gaat
  • je valt af
  • je slaapt slecht
  • je wilt het liefste niemand zien

Als iemand is vastgelopen in de rouw, moeten er omstandigheden georganiseerd worden waardoor het geoorloofd is emoties te uiten. Het uiten van de emoties is de oplossing. Hier is vaak een gespecialiseerde therapeut bij nodig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rouw: de minnares of schaduwweduweRouw: de minnares of schaduwweduweIn naam van de liefde vraag ik hiermee uw aandacht voor de schaduwweduwe. In onze westerse cultuur is het kerngezin (dat…
Rouw bij kinderenRouw bij kinderenEen kind dat een dierbare verliest, moet net als ieder ander een rouwproces door. Een rouwproces verloopt bij iedereen a…
Sterven VII: psychologie van rouwen - een Joodse visieIn het Jodendom wordt rouwen als iets heel belangrijks gezien. Vandaar dat er ook regels zijn. Het ergste verdriet vindt…
Sterven: depressieSterven: depressieIemand die weet spoedig te gaan sterven, gaat psychisch door vijf fasen: ontkenning, woede, marchanderen, depressie en a…
Rouw, een bijzondere levenssituatieRouw, een bijzondere levenssituatieRouw is een bijzondere levenssituatie, die niet om een oplossing vraagt. Het is een levenssituatie waarin de deur naar h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • Ina Versloot, opleiding stervensbegeleiding en rouwverwerking.

Reageer op het artikel "Vastgelopen rouw en andere rouwproblemen"

Reacties

Lieve Stiefzus, 17-08-2015 21:14 #3
Ik heb twee stiefzusjes van 16, ze verloren hun moeder toen ze vijf jaar waren en hebben dat niet kunnen verwerken, mijn stiefvader praat niet graag over lastige dingen en mijn stiefzusjes hebben het daarom altijd vermeden en dat stopte het verwerkingsproces. De ene kan daardoor nog best arrogant uit de hoek komen en de andere maakt een best depressieve indruk en doen allebei alsof ze okey zijn, en dat baart mij zorgen. Reactie infoteur, 18-08-2015
Ja, ik kan het me voorstellen dat je hier bezorgd over bent. Als het zo lees lijkt het alsof ze nog steeds hetzelfde doen als toen ze kinderen waren. Kinderen kunnen in een dergelijke situatie doen alsof ze okay zijn omdat ze hun ouder willen ontzien. Misschien kun je er met ze over praten.

Esther, 07-03-2010 14:21 #2
Ik heb veel verlies geleden; echtscheiding en ben ook weggegaan uit mijn vertrouwde omgeving (kerkgenootschap). Ik kom niet door de gevoel van verslagenheid en verdriet heen, ben eerst heel sterk geweest inderdaad.

Nicolle Meijlink, 06-03-2009 15:35 #1
Door niet verwerkte rouw, onderdrukt door medicijngebruik, bij afbouw kom ik de niet verwerkte rouw tegen. Is er een boek over of goede hulp? Reactie infoteur, 07-03-2009
Deze vraag is in een persoonlijk email beantwoord.

Infoteur: Judithm
Laatste update: 14-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Special: Rouwverwerking
Reacties: 3
Schrijf mee!