Social Media: Aardig is in, Lelijk doen is uit
Social Media spelen een steeds belangrijker rol in ons leven: we gebruiken het meer en meer voor onszelf, om onszelf te promoten, om een persoonlijk product te promoten, om een (andere) baan te zoeken etc. Wat is de beste houding in de Social Media van vandaag? Wat brengt de meeste volgers en de meeste aandacht?
Wat is Social Media
Het blijkt nogal moeilijk om een definitie voor Social Media te vinden, terwijl iedereen die actief is op Internet er eigenlijk wel een idee van heeft. Social Media (definitie van scribd.com): is de verzameling van toegankelijke online media, waar mensen kunnen delen, waarderen en creëren; de uitkomsten hiervan kunnen op hun beurt door mensen verrijkt en geconsumeerd worden, wat kan leiden tot gemeenschapsvorming.
D.J. Thistle is een mede-oprichter van SteamFeed. Hij publiceerde onlangs een artikel waarin hij aangaf, dat de mensen die aardig zijn op Social Media de meeste kans hebben op succes, om gehoord en gevolgd te worden. Dit mag voor de meeste mensen misschien een open deur lijken, maar wie zich al een tijd op het pad heeft begeven van de Social Media zal ongetwijfeld hebben ontdekt dat kritisch, onaangenaam, sarcastisch en arrogant gedrag een tijd lang de boventoon heeft gevoerd bij de Social Media. Afkatten was zo ongeveer de norm. Vooral onder jongeren is het een tijdlang in geweest om zich zo onaangenaam mogelijk op te stellen. Volgens Thistle is die tijd gelukkig voorbij.
Hij zegt er in zijn StreamFeed blog het volgende over:
"Je kan niet langer allerlei nonsens spuien en verwachten dat je daarmee goede onderlinge verhoudingen creëert. Je kan niet langer alleen maar jezelf promoten, Social Media werkt gewoonweg niet meer op die manier. Als je niet met mensen op een positieve manier omgaat, dan zullen velen je dagelijks 'ontvolgen'. Ondanks wat er beweerd wordt houden mensen ervan als je goede manieren toont en normaal, aardig en beleefd bent.
Om het meest succesvol te worden m.b.t. de Social Media worden de volgende adviezen gegeven:
Wees betrokken
Er is veel tijd en toewijding voor nodig, maar als je betrokkenheid toont naar je volgers toe en je aan je nieuwkomers belangstelling toont dan zal je netwerk in waarde toenemen en sneller groeien. Als mensen je Tweeten, opmerkingen maken op je Blog of iets op je Facebookpagina schrijven, is het belangrijk dat je de tijd neemt om hen terug te schrijven. Aardig zijn helpt je dan veel meer dan sarcastisch zijn. Op deze manier is de kans dat de mensen die de moeite nemen om jou te schrijven uiteindelijk je meest gemotiveerde supporters worden.
Wees behulpzaam
Hoe meer je van jezelf geeft in Social Media, hoe meer je uiteindelijk 'ontvangt.' Doe echt je best om mensen te helpen die dat aan je vragen. Mensen zullen zich dat herinneren.
Wees persoonlijk
Het is eenvoudig maar waar: geef de mensen inzicht in wie je bent. De kern van Social Media is nu eenmaal het delen van de dingen met elkaar en het luisteren naar elkaar. Het is helemaal niet nodig om constant zakelijk te doen. Het is een stuk aangenamer wanneer je persoonlijke dingen deelt, terwijl je af en toe er iets zakelijks tussendoor inbrengt. De meeste mensen hebben een hekel aan automatische 'Bots'-antwoorden. (Bots als in robots.) Spam is voor bijna iedereen een gruwel.
Houd het clean
Houd je interacties in de Social Media 'clean': doe niets wat je niet met je grootmoeder wil doen of delen. Het geheugen van de mensen is meestal goed en lang. Een enkele 'uncleane' reactie kan je de das om doen, dat geldt ook voor venijnigheid of sarcasme.
Wees echt en geloofwaardig
Mensen zijn niet gek, ze hebben enorm snel in de gaten of je alleen maar iets speelt, om hun aandacht te trekken. Iemand die bijvoorbeeld constant 'spirituele' dingen zegt om daarna aan te geven dat je zijn of haar programma moet volgen om aan inkomsten te komen met zes nullen achter het eerste cijfer, zijn gewoonweg niet geloofwaardig.
Schep niet op
Het irriteert mensen als je doet alsof je alleen maar op prachtige vakanties gaat, een peperdure auto rijdt of altijd in de meest luxueuze restaurants zit. Ook al doe je het om aan te geven dat jouw methode van geldverdienen o.i. de beste is. Het gros van de wereldbevolking moet immers hard werken voor wat ze willen uitgeven en waardeert het gewoon niet.
Hamer niet constant op hetzelfde
Een voorbeeld: sommige auteurs zijn zo gespitst om hun boek te promoten, dat ze over niets anders kunnen schrijven. Dat is de beste manier om onmiddellijk ontvolgd te worden. Het is niet eenvoudig om de balans te vinden tussen wat je graag wil promoten en wat je aan persoonlijkere dingen wil schrijven en delen, maar het is aan te raden dat je je best doet om een goede middenweg te vinden.
Hou je dagelijks met Social Media bezig
Geen of late reacties irriteert mensen die genoeg belangstelling voor je tonen om op je te reageren. Het is tijdrovend, maar probeer elke dag op je Social Media items aanwezig te zijn als je er iets mee wilt bereiken. Hap-snap werken is de moeite niet: niet voor jou en niet voor je volgers.
Conclusie
Omgaan met Social Media is niet zo eenvoudig als je denkt. In de huidige tijd is het belangrijk om de juiste balans te vinden om je boodschap uit te dragen en om een goede relatie te onderhouden met je volgers. Daarbij blijkt het ook belangrijk dat je vooral aardig blijft en dat je je contacten voortdurend blijft onderhouden op die manier.