InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Holleeder in de spotlight

Holleeder in de spotlight

Willem Holleeder, de grootste en bekendste crimineel van Nederland neemt op 11 oktober 2012 deel aan het programma Collegetour. In dit programma zullen studenten vragen stellen aan Holleeder. Presentator Twan Huys heeft met Holleeder en zijn advocaat afgesproken dat alle vragen gesteld mogen worden. Er is echter veel commotie ontstaan omtrent de uitzending. Politici en politie uiten hun kritiek openlijk via verschillende media zoals de radio en via twitter. De uitzending zal plaatsvinden op zaterdag 13 oktober 2012.

Wie is Willem Holleeder?

Willem Holleeder is geboren en getogen in de Amsterdamse Jordaan. Hij had een erg strenge vader die zwaar werk verrichte voor het biermerk Heineken. De familie Holleeder woonde vlakbij de Heineken fabriek. Zijn vader werd ziek door het zware werk dat hij had verricht voor Heineken, maar kreeg geen respect voor het werk dat hij deed. Dat zorgde bij Willem voor woede jegens Freddy Heineken.

Op latere leeftijd begon Willem Holleeder samen met zijn vrienden Cor van Hout, Frans Meijer, Jan Boellaard en Martin Erkamps plannen te smeden om een ontvoering uit te voeren. Ze hebben samen besloten dat hun doelwit de steenrijke Freddy Heineken zou worden. De eis van de ontvoerders was een losgeld som van 35 miljoen gulden, de grootste geld eis aller tijden. Willem Holleeder en zijn vrienden worden uiteindelijk opgespoord en veroordeeld tot 11 jaar cel. In december 2007 werd Holleeder opnieuw veroordeeld, ditmaal kreeg hij 9 jaar celstraf opgelegd wegens afpersing en mishandeling. Op 27 januari 2012 werd Holleeder echter vervroegd vrijgelaten wegens goed gedrag. Hij heeft inmiddels een eigen column in de Revue en is uitgenodigd om deel te nemen aan het programma Collegetour dat opgenomen zal worden op 11 oktober 2012. Er is echter veel commentaar gekomen omtrent deze uitzending.

Absurd

Zo noemt VVD-Kamerlid Hennis het tv optreden van Holleeder, ze is bang dat Holleeder op deze manier een cultheld wordt onder jongeren. Uit die opmerking blijkt dat ze mogelijk angst heeft dat jongeren aangespoord worden om dergelijke misdaden te begaan.
PvdA-Kamerlid Recourt laat op zijn beurt via twitter weten dat men van Holleeder een "knuffelcrimineel" maakt, door de aandacht die hij krijgt van de media. "Bovenwereld moet onderwereld niet salonfähig maken." Daarmee bedoelt hij dat de onderwereld, de criminele wereld, niet geaccepteerd moet worden door de bovenwereld. Voormalig gevangenisdirecteur en huidig CDA-Kamerlid Van Toorenburg laat via twitter weten dat ze het er niet mee eens is dat Holleeder een podium krijgt als crimineel zijnde. Ze laat echter wel weten dat ze de nieuwsgierigheid van de mensen voor het kwaad begrijpt.

"Een zakelijk en strak interview"

Dat vertelt hoofdredacteur Carel Cuyl in een intverview met radioprogramma Stand.nl. Volgens Cuyl is er onder de Nederlandse bevolking nog altijd erg veel onduidelijkheid over de motieven van Holleeder over de misdaad die hij begaan heeft en hoe hij erop terug blikt. Die opmerking is echter niet geheel correct, het biografische boek "De Heineken ontvoering" van Peter R. de Vries is namelijk als het ware een diepte interview met Holleeder waarin duidelijk wordt waarom hij de misdaad heeft begaan en hoe hij er na de misdaad op terug kijkt. Of zijn mening over zijn misdaad sinds de uitgifte van het boek is veranderd zal tijdens Collegetour blijken.

De uitzending

Op zaterdag 13 oktober 2012 zal de uitzending van Collegetour plaatsvinden, pas daarna zal blijken hoe het publiek reageert op de crimineel. Het is mogelijk dat bepaalde critici na het zien van het interview de intentie van het programma goed vinden of het juist nog meer gaan veroordelen.
© 2012 - 2019 Juuls, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nos.nl/artikel/425742-ntr-geen-voetstuk-voor-holleeder.html
  • http://nos.nl/artikel/425359-holleeder-te-gast-in-college-tour.html
  • http://nos.nl/artikel/425664-vvd-holleeder-op-tv-is-absurd.html

Reageer op het artikel "Holleeder in de spotlight"

Infoteur: Juuls
Gepubliceerd: 09-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!