InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > De Weggeefhoek: een nieuwe trend

De Weggeefhoek: een nieuwe trend

De Weggeefhoek: een nieuwe trend Sinds 2012 is er een nieuwe trend in internetland: de Weggeefhoek. Dit is een fenomeen dat stoelt op het principe: weggooien is zonde. Op een Weggeefhoek worden spullen gratis aangeboden. Spullen die je zelf wellicht niet meer nodig hebt, maar waar een ander erg blij mee kan zijn. Goed voor mensen met een kleine portemonnee, maar ook voor jezelf want iets weggeven levert een goed gevoel op.

Oude spullen: weggooien of weggeven?

Je kent het wel: een overvolle garage, een zolder die amper meer begaanbaar is, je kledingkast die uitpuilt van de kleding die je eigenlijk al een paar jaar niet meer past. Het is hoog tijd voor een grote opruiming. Maar waar laat je spullen die je niet meer nodig hebt? Je kunt ze weggooien maar vaak is dit zonde omdat de spullen nog bruikbaar zijn. Een andere optie is de kringloopwinkel. Echter, het nadeel hiervan is dat je alles moet inladen en naar de kringloop moet rijden om het af te geven. Sinds een aantal maanden is er een nieuwe trend ontstaan: de Weggeefhoek!

De Weggeefhoek

De Weggeefhoek is een nieuwe trend die in 2012 ontstaan is. Typerend voor de Weggeefhoek is dat er meerdere initiatiefnemers bij betrokken zijn die elk voor hun eigen regio een Weggeefhoek in het leven geroepen hebben. Het principe van de Weggeefhoek is dat je er spullen kunt aanbieden die voor jou overbodig zijn, maar die een ander nog goed zou kunnen gebruiken. Bedden, potten, pannen, speelgoed, kleding, apparatuur, gratis diensten zoals een oppas, een auto lenen, planten, bloemen, glazen, servies of meubels. Er wordt van alles aangeboden! Met de Weggeefhoek wordt verspilling van spullen tegengegaan, mensen met een kleine portemonnee kunnen geschikt aan spullen komen die ze nodig hebben en je krijgt er zelf een goed gevoel van!

Waar vind je een Weggeefhoek?

De Weggeefhoek is een op zichzelf staand idee en door initiatiefnemers te vinden op regio. Vaak is dit een kengetal; bijvoorbeeld Weggeefhoek Regio 038 voor Zwolle en omstreken. De Weggeefhoek is momenteel erg groot via het medium Facebook. Via de zoekbalk kun je op zoek naar een Weggeefhoek in jouw regio. Ook zijn er inmiddels websites ontwikkeld in het kader van de Weggeefhoek. Dit geeft aan dat er zeker toekomst ligt voor de Weggeefhoek en dat het gaandeweg losgekoppeld zal gaan worden van mediums als Facebook. De laatste tijd is er ook aandacht vanuit de media geweest voor het fenomeen Weggeefhoek en dit heeft geresulteerd in meer regio’s met een Weggeefhoek.

Voordelen

Zoals al eerder gezegd help je andere mensen die het misschien niet zo breed hebben of maak je mensen gewoon blij met spullen die je zelf niet meer nodig hebt. Ook krijg je er zelf een goed gevoel van wanneer je iemand hebt kunnen helpen of blij hebt kunnen maken. Een voordeel van de Weggeefhoek ten opzichte van een online verkooppagina zoals Marktplaats is dat het kleinschaliger is. Je biedt je spullen aan binnen een groep mensen die bij je in de buurt wonen. Zo leer je wellicht ook mensen kennen uit je straat, dorp of omgeving en breid je zo je kennissen- of vriendenkring uit. Wat verder erg makkelijk is, is dat je gemakkelijk een ophaalafspraak kan maken. Het hoeft niet opgestuurd te worden zoals je vaak zult hebben met Marktplaats, maar omdat de mensen op een Weggeefhoek juist bij je in de buurt wonen is ophalen erg gemakkelijk.

Meedoen?

Ben je benieuwd of er een Weggeefhoek in jouw regio is? Ga op zoek op internet en sluit je erbij aan. Ruim je huis op en geef weg wat je over hebt. Zo help je een ander en jij krijgt er een goed gevoel door. Een betere wereld begint bij jezelf.
© 2012 - 2018 Kim-89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Redenen om je huis op te ruimenRedenen om je huis op te ruimenHet is een gegeven: opgeruimd staat netjes. Maar er zijn nog meer redenen om eens even lekker op te ruimen thuis. Het le…
Het opruimen van je kledingkastHet opruimen van je kledingkastJe kent het wel: je kledingkast puilt uit. Het is echt eens nodig om flink op te ruimen. Bekijken wat je eigenlijk allem…
Alles over de Jekko van WecycleDe Jekko is de nieuwste uitvinding op het gebied van afval scheiden om recyclen makkelijker te maken. De leuke naam, Jek…
Geld verdienen met je huis opruimenDat het opruimen van je huis zorgt voor meer overzicht en daardoor voor minder stress is al langer bekend. Maar dat het…
Een opgeruimd huis in 5 stappenOpruimen: de meeste mensen vinden het geen leuke klus. De meeste tijd gaat vaak al verloren aan het bedenken hoe je gaat…

Reageer op het artikel "De Weggeefhoek: een nieuwe trend"

Reacties

Zoluta, 12-04-2013 11:47 #3
Hoi hoi!

Wat een super leuk idee zeg! Ik heb ook spullen die ik weg wil geven, onder anderen kinder spullen, en nog veel meer.

Vraagje? Bij wie moet ik zijn, is er een telefoon nr die ik kan bellen? Wie gaat hier over?

Mvg zoluta Reactie infoteur, 13-04-2013
Dag Zoluta,

dit fenomeen is met name op Facebook een trend.
In de zoekbalk op Facebook kun je zoeken op "weggeefhoek" gevolgd door het kengetal van jouw regio. Dan kun je kijken of er al een Weggeefhoek is in jouw regio. Zo niet, dan kun je altijd zelf een groep aanmaken!

Tevens is er een centrale Weggeefhoek-website die je kunt bereiken via http://www.weggeefhoek.nl/

Mvg Kim

Karin Doorn, 23-01-2013 14:36 #2
Super idee om zo`n weggeefhoek te lanceren. We hebben allemaal wel eens spulletjes over waarvan je zegt: wat moet ik er mee? Iemand anders is er misschien heel blij mee. Dus veel succes!

Laura Schakenraad, 07-12-2012 11:08 #1
Ik heb voor alle regio's in Nederland weggeefhoeken aangemaakt. Je vindt ze door met hoofdletters WEGGEEFHOEK in te toetsen, gevolgd door spatie en dan je netnummer… Intussen is de website www.weggeefhoek.nl in volle ontwikkeling! Groetjes, Laura

Infoteur: Kim-89
Gepubliceerd: 15-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 3
Schrijf mee!