InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > In het profvoetbal moeten statistisch gezien homo's spelen

In het profvoetbal moeten statistisch gezien homo's spelen

In het profvoetbal moeten statistisch gezien homo's spelen Er zouden tussen het grote aantal mannen dat voetbalt homoseksuelen spelen, ook in het Nederlandse profvoetbal, anders zouden alle demografische statistieken in de hele wereld niet meer kloppen. Maar zie: "In het voetbal spelen geen homo's, voetbal is voor mannen, niet voor mietjes. Homo's zijn a-sportief, homoseksuelen hebben geen motoriek voor voetbal." Zomaar enkele uitspraken die door bekende Nederlandse trainers zijn gedaan. En ook voor supporters is het duidelijk. Er spelen geen homo's in onze club. En de feiten lijken het te bevestigen, want er is nog nooit een voetballer in Nederland geweest die tijdens zijn carrière uit de kast is gekomen wel daarna. Wesley Garden ex-voetballer van Helmond Sport uit de eerste divisie bekende na zijn sportloopbaan homoseksueel te zijn. Toch zou het kunnen dat er wel homoseksuele profvoetballers zijn, maar wie durft in deze harde sportwereld uit de kast te komen en daardoor de keiharde en kleinerende gevolgen te kunnen weerstaan.

Voetbal zonder homo's lijkt demografisch gezien onmogelijk

In de voetbalsport lijkt geen plaats voor homo's

Voetbal is van oudsher een machowereld. En in die wereld lijkt geen plaats te zijn voor homo's. Het voetbal heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld en ontwikkelt zich nog steeds. Maar op één punt stond het altijd en staat het nog steeds rotsvast stil: het omgaan met homoseksualiteit in deze sport. Demografische statistieken zeggen eigenlijk dat er ook in de voetbalsport homoseksuelen moeten zijn, maar nog niet één beroemde profvoetballer heeft de stap om uit de kast te komen genomen. In ander sporten is homoseksualiteit geen taboe meer. Schaatster Ireen Wüst en turner Jeffrey Wammes zijn daar voorbeelden van.

Waarom zou een profvoetballer niet voor zijn homoseksualiteit uit durven komen

Natuurlijk weten we de echte reden niet, want er zijn immers geen homo's in voetbal. Dat deze opmerking sarcastisch is lijkt duidelijk. Maar een aantal voorbeelden maakt misschien duidelijk wat een coming-out voor een profvoetballer teweeg zou kunnen brengen:

Het Feyenoordlegioen "Wij zijn toch geen homo's"

Bron: Knurftendans, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Knurftendans, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Voormalig Feyenoord-keeper Edwin Zoetebier moest in het seizoen 2002/2003 van shirtsponsor Kappa een roze keeperstrui dragen. Het Rotterdamse legioen was woedend en liet dat met luide spreekkoren "Wij zijn toch geen homo's" en andere uitingen merken. De supporters kregen hun zin en Zoetebier kreeg een ander kleur shirt. Wat zou een Feyenoord-speler door de supporters aan opmerkingen over zich heen krijgen als hij voor zijn homoseksuele geaardheid uitkomt?

Ex-Ajax-trainer Frank de Boer "Homo's zijn a-sportief"

Frank de Boer maakte een fikse uitglijder toen hij in een BNN promotiefilmpje voor 'FC Gay' zei dat homo's a-sportief zijn en een opvallende motoriek hebben. Toen op deze uitspraak verontwaardigde reacties kwamen twitterde hij dat voetbal ook voor homo's is. Zijn opmerking zou uit zijn verband zijn gerukt.

Het voetbalpubliek in het algemeen "Homooo homooo"

In de meeste stadions is het bijna normaal dat een deel van de supporters een speler van de uitspelende ploeg massaal trakteert op een spreekkoor: "Homooo, homoo". Deze supporters verweren zich vaak met de opmerking dat deze kreten niet discriminerend zijn bedoeld.

Italiaanse aanvaller Antonio Cassano "Geen flikkers in het Italiaanse team"

Tijdens het EK voetbal van 2012 beweerde een journalist dat er zeker twee homoseksuele spelers voor de 'Azurri' uitkomen. De Italiaanse aanvaller Antonio Cassano werd gevraagd hierop te reageren. Uit zijn mond kwam een verbijsterend antwoord: "Ik hoop het niet. Homo's spelen hier niet. Geen flikkers in het Italiaanse team. Als ze er wel zijn is dat hun zaak."

Trainer van Brian Clough tegen Justin Fashanu "Waarom blijf je toch naar die verrekte nichtenkit gaan"

Justin Fashanu was tot nu toe de enige bekende voetballer die toegaf homoseksueel te zijn. Vanaf 1981 was hij een succesvol speler in de Engelse Premier Leage. Na geruchten gaf hij in 1990 toe homo te zijn. Zijn broer, eveneens profvoetballer, zei in een interview: "Mijn homobroer is een paria". Zijn trainer riep: "Waarom blijf je toch naar die verrekte nichtenkit gaan?" Het publiek bejegende hem met anti-homokreten. Justin kon er niet meer tegen en stopte met voetbal. Inmiddels werd hij in de VS gezocht, omdat hij een 17 jarige jongen zou hebben lastiggevallen. Voor Justin was de maat vol. Hij pleegde zelfmoord door zich in de garage op te hangen. De Amerikaanse politie was het onderzoek al gestopt vanwege gebrek aan bewijs.

De KNVB wil taboe op homoseksualiteit in voetbal doorbreken met het homo-emancipatieplan

De KNVB heeft verschillende partijen uitgenodigd voor een rondetafelgesprek: Het Nederlands Olympisch Comité (NOC*NSF), de homobelangenvereniging COC en Wesley Garden, een ex-voetballer van Helmond Sport uit de eerste divisie die na zijn sportloopbaan bekende homoseksueel te zijn. De KNVB wil met de gesprekspartners eerst de problematiek inventariseren in het amateurvoetbal om daarna met een plan te komen. Een homo-emancipatieplan met twee doelen:
  1. Homoseksuelen die wel willen voetballen, maar niet durven, aan het voetballen te krijgen.
  2. Amateurvoetballers die homo zijn, maar er niet voor durven uit te komen uit de kast te krijgen.

Aan het plan van aanpak wordt inmiddels hard gewerkt. Daarin wordt gedacht aan het stimuleren van de komst van vertouwenspersonen bij clubs of het instrueren van amateurbestuurders hoe homoseksualiteit bespreekbaar gemaakt moet worden. René Van Soeren van het COC slaat de spijker op zijn kop met de opmerking: "Als we willen waarmaken dat voetbal een volkssport is, dan moet iedereen die vrij kunnen beoefenen". Iedereen wacht eigenlijk op de eerste homotopvoetballer. Zo'n topper kan het voorbeeld zijn voor de homojongeren die dromen van een carrière. Dus: Wil de eerste homoseksuele topvoetballer alstublieft nu opstaan?
© 2012 - 2019 Henbro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lichamelijke manifestatie van het homo-gen?Lichamelijke manifestatie van het homo-gen?Hoe het precies zit met homoseksualiteit en onze genen weten onderzoekers niet, toch blijkt uit meerdere onderzoeken ste…
Homoseksualiteit: homo’s in AfrikaHomoseksualiteit blijft een omstreden onderwerp in veel Afrikaanse landen. Het uiten van homoseksualiteit brengt grote c…
Zit homoseksualiteit in je genen? Ja zegt de wetenschapZit homoseksualiteit in je genen? Ja zegt de wetenschapAls je homo bent, is dit dan een kwestie van opvoeding, is dit al bepaald in de baarmoeder of zijn er andere factoren di…
Uit de kast gekomen: weetjes en feiten over homoseksualiteitUit de kast gekomen: weetjes en feiten over homoseksualiteitJe bent homo, lesbisch of biseksueel. Voor de een is het op zijn of haar dertiende levensjaar al duidelijk, voor de ande…
IDAHO – International Day Against Homofobia & TransfobiaIDAHO – International Day Against Homofobia & TransfobiaIDAHO is de afkorting van International Day Against Homofobia & Transfobia. De dag tegen de homofobie is op 17 mei. Over…
Bronnen en referenties
  • De Gelderlander
  • Afbeelding bron 1: Knurftendans, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "In het profvoetbal moeten statistisch gezien homo's spelen"

Infoteur: Henbro
Laatste update: 11-10-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!