Dag van de Dialoog

Dag van de Dialoog De Dag van de Dialoog is een speciale dag, waarop mensen met verschillende achtergronden (cultuur, geloof, aanhang) bij elkaar komen voor een dialoog. Dit dialoog is nodig voor een betere samenleving in een multicultureel land, zoals Nederland. Het maakt verbindingen tussen de culturen en zorgt voor meer vrede en respect. Op deze manier zijn veel onderwerpen naar voren gekomen, waar voorheen geen aandacht aan werd besteed.

Het initiatief

De Dag van de Dialoog is in Rotterdam ontstaan naar aanleiding van de aanslagen van 11 september 2001 in Amerika.

De initiatiefnemers zijn:
  • Art.1 :Landelijke vereniging ter voorkoming en bestrijding van discriminatie op alle gronden (Voorheen LBR:Landelijk Bureau voor Racismebestrijding)
  • Nieuwe Maan Communicatie Adviesgroep

Het Doel

Dialogen bevorderen de samenleving. Het doel van de Dag van de Dialoog is dan ook nieuwe verbindingen maken in de samenleving, waardoor er nieuwe inzichten, ideeën, kansen en concrete projecten ontstaan die bijdragen aan de samenhang in de stad. Persoonlijke ervaringen en nieuwe initiatieven versterken de binding in de samenleving.

Na de aanslag van 11 september 2001 en andere gebeurtenissen die in Nederland plaatsvonden, is het klimaat tussen de allochtonen en autochtonen in Nederland sterk veranderd. Denk maar aan bijv. de moord op Theo van Gogh, de film van Ayaan Hirsi Ali "The Submission", de politieke uitspraken van Dhr. Wilders en Mevr.Verdonk, etc.

De afstand tussen de burgers neemt toe en de multiculturele samenleving wordt negatief beoordeeld. Mensen krijgen een verkeerd beeld over de Islam. Kerken en Moskeeën worden in brand gestoken, extreem-rechtse jongeren laaien op, verschillende culturen botsen elkaar. Kortom er is geen warme samenleving meer. Je ziet dat heel veel groepen mensen (moslims, christenen, turken, antillianen, marokkanen, nederlanders,etc.) in zijn eigen omgeving blijft en zich niet inmengen in de samenleving.

De Dag van de Dialoog brengt de multiculturele samenleving bijelkaar om met elkaar in dialoog te gaan, om elkaar beter te kunnen begrijpen en respecteren. De Dag van de Dialoog bevordert niet alleen samenwerking tussen burgers, maar ook die van organisaties, levensbeschouwelijke instellingen en anderen. Het dialoog gaat over samenwerken, samenleven en samenwonen. Mensen moeten elkaar ontmoeten en in dialoog gaan i.p.v negatieve oordelen te vormen over elkaar.

Eerst werd de dag alleen gehouden in Rotterdam, maar de Dag van de Dialoog is nu een landelijk evenement geworden. Heel veel (grote steden) hebben het belang van deze dag gezien en organiseren ieder jaar de Dag van de Dialoog.

Hoe ziet zo'n "Dag van de Dialoog" eruit?

Op deze dag worden overal in de stad gesprekstafels georganiseerd, waar mensen met verschillende achtergronden elkaar ontmoeten. Ze komen samen en wisselen in kleine groepen ervaringen uit. Er wordt gewerkt aan de hand van een thema. Per stad kan het thema verschillen. Voorbeelden zijn bijv. "Respect voor elkaars waarden", "Samenleven in de stad", "Zorg voor elkaar", "Laat jezelf zien", etc.

De ontmoetingsplaats kan zijn: een buurtcentrum, moskee, kerk, scholen, etc. In de meeste steden worden er op de dag op meerdere locaties een dialoog georganiseerd. Ook zijn er vaak lekkere hapjes uit verschillende culturen.

De gesprekken worden geleid door ervaren gespreksleiders. Er is vaak één centraal thema, waarna vaste vragen (vooraf opgesteld door de dialoogmethodiek) worden beantwoord door de deelnemers. Een centrale organisator coördineert de Dag van de Dialoogen ondersteunt deelnemende organisaties en zorgt voor communicatie en publiciteit.

Een aantal regels voor een goed dialoog:

  • Luister naar elkaars verhaal.
  • Waardeel het verhaal van een ander en oordeel het niet
  • Stel je zelf open voor de ervaringen, gedachten en gevoelens van anderen
  • Spreek voor jezelf, dus zoveel mogelijk vanuit de "ik" positie.
  • Vraag om concrete voorbeelden en om toelichting als je iets niet begrijpt
  • Behandel de anderen zoals je zelf behandeld zou willen worden: vriendelijk en met respect
© 2007 - 2020 Elmas, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Socratische intervisie bruikbaar bij visieontwikkelingWaarin onderscheidt socratische intervisie zich ten opzichte van andere intervisiemethoden? “Niet één iemands profession…
Hoe bouw je zelfvertrouwen op bij je dochter?Hoe bouw je zelfvertrouwen op bij je dochter?Jonge meisjes en meisjes die voor of in de puberteit zitten, kunnen flink worstelen met hun zelfbeeld. Ze vinden zichzel…
Omgaan met andere opvoedmethodenZowel in de echte wereld als in de virtuele wereld vallen mensen met verschillende opvoedmethoden elkaar aan. Omdat Atta…
Discriminatie – soorten en betekenisDiscriminatie is iets dat de afgelopen tijd veelvuldig in de media is. De politiek in Den Haag houdt zich er dagelijks m…

Mevlana en de dansende DerwishenWie ooit op vakantie in Turkije of Syrië de dans van de Derwishen (of Dervishen) heeft gezien, zal gefascineerd zijn gew…
La Tomatina - Tomatenfestival SpanjeFiesta del tomate of La Tomatina is de officiële Spaanse benaming voor het Tomatenfestival dat jaarlijks wordt gehouden…

Reageer op het artikel "Dag van de Dialoog"

Reacties

Elmas (infoteur), 02-12-2007 23:15 #2
Daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens! Niet één dag, maar elke dag :)

Etsel (infoteur), 02-12-2007 19:44 #1
Mooi initiatief. Maar beter is om een goede opvoeding te geven en er op scholen veel aandacht aan te geven zodat de maatschappij multicultureler wordt. Eén dag per jaar zet niet zoveel zoden aan de dijk. :-)

Infoteur: Elmas
Gepubliceerd: Oktober 2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 2
Schrijf mee!