InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Internationale nieuwsagentschappen

Internationale nieuwsagentschappen

Internationale nieuwsagentschappen De internationale nieuwsagentschappen zijn belangrijke nieuwsvoorzieners, verspreid over verschillende werelddelen. In vergelijking met wereldnieuwsagentschappen concentreren zij zich op bepaalde werelddelen. Een uitzondering hierop is het Deutsche Press Agentur, dat als enig internationaal nieuwsagentschap inzake nieuwsvoorziening ongeveer gelijkmatig verdeeld is over verschillende werelddelen. Bekende internationale nieuwsagentschappen zijn onder meer DPA en UPI.

Internationale nieuwsagentschappen

  • Deutsche Press Agentur (DPA) werd gesticht in 1949. DPA is in Nederland vertegenwoordigd door het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP), wat het grootste nationale persbureau van Nederland is.
  • Agencia EFE is een Spaans nieuwsagentschap en werd gesticht in 1938. Het concentreert zich vooral op Europa en Zuid-Amerika.
  • United Press International (UPI) ontstond in de Verenigde Staten in 1949. Sinds 2000 is het eigendom van de verenigingskerk (ook wel Moon-Sekte genoemd, naar de achternamen van de oprichters: Myung Moon en Dr Hak Jak Han Moon)
  • Het Chinese Xinhua ontstond in 1937(Nieuw-China)
  • Het Italiaanse Agenzia Nazionale Stampa Associata (ANSA, 1945)
  • Het Japanse Kyodo Tsu Dhinsha (KYODO, 1945)
  • Het Russische ITAR, gesticht in 1992 (opvolger van het Sovjetrussische TASS= Telegrafnoie Agentvo Sovietskavo Soyusa)

Internationale nieuwsagentschappen vs. wereldnieuwsagentschappen

Internationale nieuwsagentschappen zijn qua afzetmarkt, abonnees, klanten en de hoeveelheid nieuws in de vorm van teksten, afbeeldingen en allerlei geluiden die doorgeseind worden, veel beperkter dan de wereldnieuwsagentschappen . Een ander belangrijk verschil is dat internationale nieuwsagentschappen zich eigenlijk hoofdzakelijk bezighouden met bepaalde werelddelen, dit komt doordat ze in vergelijking met de wereldnieuwsagentschappen over minder middelen beschikken. Ze moeten deze dus op een efficiënte en zuinige manier inzetten, wat maakt dat bepaalde werelddelen overbelicht en andere zo goed als verwaarloosd worden. Dit is absoluut geen kenmerk van de wereldnieuwsagentschappen, die juist er voor zullen zorgen dat hun afzetmarkt zo ruim mogelijk wordt over verschillende werelddelen heen ( omdat ze financieel en materieel dus ook machtiger zijn is dit mogelijk). Een uitzondering op deze regel is het Deutsche Press Agentur (gesticht in 1949) dat als enig internationaal nieuwsagentschap inzake hun nieuwsvoorziening ongeveer gelijkmatig verdeeld is over verschillende werelddelen.

Aantal afnemers

Aangezien nieuwsagentschappen geïnteresseerd zijn om winst te maken, is het aantal afnemers voor hen zeer belangrijk. Toch kunnen zij in tegenstelling tot de wereldnieuwsagentschappen op minder afnemers en abonnees rekenen. Internationale nieuwsagentschappen beschikken over maximaal 1000 afnemers, terwijl het aantal afnemers van de wereldnieuwsagentschappen zich situeert tussen de 5- à 10000 afnemers. Wereldnieuwsagentschappen spannen dus de kroon, maar de internationale nieuwsagentschappen komen wel op de 2e plaats in de hiërarchie van de grootste nieuwsagentschappen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Overzicht van de internationale nieuwsagentschappen ( Journalistieke nieuwsgaring en productie H. J. 2009-2010)
  • Opzoekwerk wikipedia en websites van de agentschappen voor meer informatie.

Reageer op het artikel "Internationale nieuwsagentschappen"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 22-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Journalistiek
Schrijf mee!