Belga: Belgisch nationaal nieuwsagentschap
Belga is het belangrijkste nationale nieuwsagentschap van België. Iedere belangrijke redactie in België is aangesloten bij dit agentschap. Personen die een belangrijke invloed hebben gehad bij de oprichting zijn: Pierre Marie Olivier, Ernest Henrion en Maurice Travailleur. Belga werkt samen met zowel nationale, internationale, wereldagentschappen als gespecialiseerde nieuwsagentschappen. De aandeelhouders zijn zowel mediaklanten (audiovisuele en dagbladsector), als niet-mediaklanten (overheden, banken en verschillende ondernemingen).
Nationaal nieuwsagentschap
'Nationale' nieuwsagentschappen (het woord zegt het al zelf), zijn nieuwsagentschappen die als voornaamste doelstellingen hebben: ' binnen de eigen landsgrenzen hun nieuws te verzamelen en daar een zo groot mogelijke afzetmarkt voorzien'. Ze willen zich dus hoofdzakelijk richten op binnenlands terrein. Wanneer ze toch buitenlands nieuws willen invoeren (of zelf uitvoeren) zijn ze vooral afhankelijk van de
internationale en
wereldnieuwsagentschappen. Onderaan dit artikel kan u ook zien met welke internationale, gespecialiseerde en wereldnieuwsagentschappen Belga juist samenwerkt. Ook ons buurland (Nederland) beschikt trouwens over een bekend en belangrijk nationaal nieuwsagentschap: het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP).
Oprichting Belga
Belga werd opgericht op 20 augustus 1920. De personen die een invloed hebben gehad bij de oprichting zijn: Pierre Marie Olivier, Ernest Henrion en Maurice Travailleur. Ook koning Albert 1 stond positief tegenover het idee om een nationaal nieuwsagentschap op te richten.
Belga hedendaags
Aandeelhouders en klanten
De aandeelhouders van Belga zijn zowel mediaklanten (audiovisuele sector en dagbladsector) als niet-mediaklanten (banken overheden en verschillende ondernemingen). Professor Huypens J. (2009-2010: 100) vermeldde in 2009 dat de specifieke gegevens over het klantenbestand van Belga niet openbaar zijn, maar hij kon toch percentages voorleggen van het aantal abonnees per klantengroep. Hij gebruikte hiervoor de gegevens van 2007:
- dagbladen 34%
- audiovisueel 21%
- overheden 16%
- ondernemingen 9%
- regionale radio en TV 6%
- magazines 5%
- agentschappen 4%
- nieuwe media 4%
- internationale organisaties 1%
Wanneer we dit bekijken voor de huidige situatie (2011) merken we een veranderd klantenbestand (*)
- geschreven pers 38%
- audiovisuele media 23%
- overheden 16%
- ondernemingen 16,5%
- agentschappen 5%
- nieuwe media 1,5%
Aantal werknemers
Belga werkt hedendaags (2011) met 135 personeelsleden, terwijl dit er in 2007 ongeveer evenveel waren (133).
Met welke nieuwsagentschappen werkt Belga samen?
Wereldnieuwsagentschappen
- Agence France Press
- Reuters
Internationale nieuwsagentschappen
- Deutsche Press Agentur
- EFE
- Xinhua
- KYODO
- ITAR/TASS
Nationale nieuwsagentschappen
- Algemeen Nederlands Persbureau
Gespecialiseerde nieuwsagentschappen