Belga: Belgisch nationaal nieuwsagentschap

Belga: Belgisch nationaal nieuwsagentschap Belga is het belangrijkste nationale nieuwsagentschap van België. Iedere belangrijke redactie in België is aangesloten bij dit agentschap. Personen die een belangrijke invloed hebben gehad bij de oprichting zijn: Pierre Marie Olivier, Ernest Henrion en Maurice Travailleur. Belga werkt samen met zowel nationale, internationale, wereldagentschappen als gespecialiseerde nieuwsagentschappen. De aandeelhouders zijn zowel mediaklanten (audiovisuele en dagbladsector), als niet-mediaklanten (overheden, banken en verschillende ondernemingen).

Nationaal nieuwsagentschap

'Nationale' nieuwsagentschappen (het woord zegt het al zelf), zijn nieuwsagentschappen die als voornaamste doelstellingen hebben: ' binnen de eigen landsgrenzen hun nieuws te verzamelen en daar een zo groot mogelijke afzetmarkt voorzien'. Ze willen zich dus hoofdzakelijk richten op binnenlands terrein. Wanneer ze toch buitenlands nieuws willen invoeren (of zelf uitvoeren) zijn ze vooral afhankelijk van de internationale en wereldnieuwsagentschappen. Onderaan dit artikel kan u ook zien met welke internationale, gespecialiseerde en wereldnieuwsagentschappen Belga juist samenwerkt. Ook ons buurland (Nederland) beschikt trouwens over een bekend en belangrijk nationaal nieuwsagentschap: het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP).

Oprichting Belga

Belga werd opgericht op 20 augustus 1920. De personen die een invloed hebben gehad bij de oprichting zijn: Pierre Marie Olivier, Ernest Henrion en Maurice Travailleur. Ook koning Albert 1 stond positief tegenover het idee om een nationaal nieuwsagentschap op te richten.

Belga hedendaags

Aandeelhouders en klanten

De aandeelhouders van Belga zijn zowel mediaklanten (audiovisuele sector en dagbladsector) als niet-mediaklanten (banken overheden en verschillende ondernemingen). Professor Huypens J. (2009-2010: 100) vermeldde in 2009 dat de specifieke gegevens over het klantenbestand van Belga niet openbaar zijn, maar hij kon toch percentages voorleggen van het aantal abonnees per klantengroep. Hij gebruikte hiervoor de gegevens van 2007:
  • dagbladen 34%
  • audiovisueel 21%
  • overheden 16%
  • ondernemingen 9%
  • regionale radio en TV 6%
  • magazines 5%
  • agentschappen 4%
  • nieuwe media 4%
  • internationale organisaties 1%

Wanneer we dit bekijken voor de huidige situatie (2011) merken we een veranderd klantenbestand (*)
  • geschreven pers 38%
  • audiovisuele media 23%
  • overheden 16%
  • ondernemingen 16,5%
  • agentschappen 5%
  • nieuwe media 1,5%

Aantal werknemers

Belga werkt hedendaags (2011) met 135 personeelsleden, terwijl dit er in 2007 ongeveer evenveel waren (133).

Met welke nieuwsagentschappen werkt Belga samen?

Wereldnieuwsagentschappen

  • Agence France Press
  • Reuters

Internationale nieuwsagentschappen

  • Deutsche Press Agentur
  • EFE
  • Xinhua
  • KYODO
  • ITAR/TASS

Nationale nieuwsagentschappen

  • Algemeen Nederlands Persbureau

Gespecialiseerde nieuwsagentschappen

  • ATS
  • Bloomberg
  • Wenn
© 2011 - 2024 Brunos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Internationale nieuwsagentschappenInternationale nieuwsagentschappenDe internationale nieuwsagentschappen zijn belangrijke nieuwsvoorzieners, verspreid over verschillende werelddelen. In v…
Wereldnieuwsagentschappen: kenmerken, afzetmarkt, top 3Wereldnieuwsagentschappen: kenmerken, afzetmarkt, top 3De Fransman Charles Havas richtte in Parijs (1835) een eerste nieuwsagentschap op. Dit betekende het startschot voor het…
De Bloemencadeaubon en Nationale BloemenbonDe Bloemencadeaubon en Nationale BloemenbonDe Bloemencadeaubon en Nationale Bloemenbon zijn cadeaubonnen die je iemand cadeau kan geven. Deze cadeaubonnen kun je b…

Tips voor een geslaagd diepte-interviewTips voor een geslaagd diepte-interviewWanneer je een interview gaat afnemen kan er veel in het honderd lopen. Dit kan zowel te wijten zijn aan een beperkte vo…
Generatie C en de andereGeneratie C en de andereOp zoek naar trends wordt vaak gekeken naar groepen van mensen met gelijksoortig gedragingen en kenmerken, generaties ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Free-Photos, Pixabay (bewerkt)
  • Huypens, J.( 2009-2010) , Cursus Journalistieke nieuwsgaring en productie, Acco, Universiteit Antwerpen 241p.
  • (*)http://www.belga.be/about-us/vandaag/
  • http://www.opleidingen.be/belga-news-agency (afbeelding)
Brunos (127 artikelen)
Laatste update: 25-04-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.