InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Subcultuur: punkers

Subcultuur: punkers

Punkers bestaan al een eeuwigheid, nog steeds hebben ze een grote aanhang. Hun kledingstijl is misschien iets veranderd maar hun gedachtengoed is nog even sterk als vroeger...

Oorsprong

De Punkers stammen af van de Punkmuziek. In de Verenigde Staten ontstond in de jaren ’70 deze muziek om te proberen de authentieke underground van de jaren ’60 opnieuw te beleven. Dit paste namelijk bij het ruige geluid, gedrag en uiterlijk van de muzikanten. In 1975 werd Punk in Engeland bekend en 2 jaar later brak Punk ook door bij ons. Dat de populariteit van Punks afnam, komt volgens de oude Punkers doordat ontwerpers, stylisten en fabrikanten de aparte kleding en de hele stijl om ging zetten tot iets commercieels, zodat het gebruikt kon worden voor een massaproductie.

Kenmerken

De Punks hebben op veel gebieden verschillende kenmerken. Meerdere stijlen zijn mogelijk, als het maar afwijkend is. De Punks hebben wel verschillende achtergronden; beehive punks en in politiek geïnteresseerde punks. Ze kopen voor hun uiterlijk veel bij tweedehands winkels en later kwamen er speciale winkels. Vaak wonen ze in een kraakpand en daar is geen warm water. Ze maken zich dus weinig zorgen over hun lichaamsverzorging. Ze drinken het liefst bier, maar ook Jenever en Wodka. Veel Punks gebruiken ook drugs. Een dans van de Punks is de Pogo, dit is op en neer springen op muziek.

Het haar van de Punks is een opvallend en belangrijk verschijnsel. Alles is mogelijk, geverfd in alle kleuren en in de meest vreemde vormen geknipt. Het kapsel dat het meeste opviel was de hanenkam. Later werd stekelhaar met gekleurde plukken in. Dit werd door de bekendere Punkbands naar voren gebracht. Ook erg geblondeerde kapsels waren een kenmerk.

De kleding is erg speciaal en ze gaan er ontzettend creatief mee om. Het gaat meestal om zwarte kleding, gescheurd en met veiligheidsspelden bijeengehouden. De kleding werd versierd met metaalwerk, zoals kettinkjes, buttons, kroonkurken, en scheermesjes. De mouwen en de hals van T-shirts, waarop vaak persoonlijke boodschappen staan, scheuren ze eraf. Ze doen broeken in een emmer met chloor en zo krijgen de broeken heel aparte vlekken. Punks dragen dikwijls jeansbroeken. Ze moeten dan helemaal strak om je benen zitten en daarom worden de pijpen ook strakker gemaakt. Elke Punker had wel een zwarte leren jas. Een meisjespunker kan ook dezelfde kleding als de jongens dragen, maar ze kiezen ook vaak voor strakke korte leren rokjes. Daaronder worden vaak panty’s gedragen. Vaak moeten de Punks zich ook aan ‘kledingcodes’ houden, anders worden ze door andere Punks als Hippies aangezien. Het schoeisel van de Punks is erg verschillend. Vele kiezen voor zwarte, puntige laarsjes en soms ook versleten basketbal schoenen.

De make-up is ook erg belangrijk. Vooral meisjes dragen opvallende make-up: lange lijnen om de ogen en ook tekeningen op hun gezicht. Vooral bij concerten ordt de make-up extra overdreven. Ook veel jongens zijn er dan opgemaakt. Een bekend iets is de ster boven het oog en zwarte verfstempels.

Piercings en tatoeages zijn ook erg populair. Deze laten ze meestal door vrienden zetten. Ook rare gebruiksvoorwerpen worden als anti-sieraad gebruikt. Een voorbeeld hiervan is een babyspeen. Sommige extreme Punks droegen SM-pakken, vol met ritssluitingen en vaak in combinatie met grote zwarte laarzen.

De Punkmuziek is erg hard en er zit weinig melodie in. De Sex Pistols zijn nog steeds zeer bekend bij Punks. Deze band was immers hun grote voorbeeld en ze nemen veel dingen van hen over, zoals kleding, drugsgebruik en ideeën. Punk is speels, soms agressief, veelal humoristisch en anti-alles, wat onvermijdelijk leidt tot zelfspot.

Hun doel

Veel Punks hebben dezelfde bedoelingen. Maar er zijn ook veel verschillende Punkgemeenschappen die zelf ook een eigen mening hebben, met als doel de grenzen tussen kunst en leven op te heffen. Ze vinden de steeds commerciëlere samenleving verschrikkelijk. Het verzet tegen de maatschappij is sterk agressief. De Punk ideologie legt sterk de nadruk op persoonlijke autonomie en individualisme.

De sinds 1972 bij elkaar komende Punks vinden dat de maatschappij op een aantal punten moest invoeren:
  • De cultuur omzetten in Rock&Roll, drugs en seks.
  • Afschaffing van geld
  • Vrije verschaffing van voedsel, kleding, huisvesting en medische zorg
  • Vrije toegang tot alle media en technologieën
  • De kolonisatie van het onderwijs en het strafrecht
  • Afschaffing van het leger
  • Steun aan het verzet

Het merendeel van deze punten zijn erg onrealistisch, maar toch zien de Punks het zo.

Vele Punks zijn anarchisten, iemand die er voor is geen wet te gehoorzamen en geen overheidsgedrag te erkennen, hierdoor zijn ze niet in een hokje te stoppen en staan ze los van alle politieke partijen.

Acties

Ze doen vaak mee met demonstraties en andere acties. Het zijn een soort acties tegen samenleving, die steeds maar commerciëler wordt. Ze hebben er niets anders dan aandacht mee bereikt. Op deze manier komen ze uit voor hun mening en levensstijl.
© 2007 - 2019 Lisevv, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Punkmuziek en PunkcultuurPunk is niet enkel een muziekvorm maar ook een cultuur en mode. Punkmuziek kwam op in de jaren zeventig en is een vorm v…
Punk: Muzikale en Sociale StromingPunk: Muzikale en Sociale StromingWie aan punk denkt denkt al gauw aan hanenkammen, keiharde muziek en jongeren die enigszins buiten de maatschappij staan…
Wat is een jongerencultuurWat is een jongerencultuurIedereen krijgt er in het dagelijks leven mee te maken, jongerenculturen. Men onderscheidt zichzelf van de rest van de s…
Sid Vicious, de verloren Sex PistolThe Sex Pistols zijn bezig met een tour langs verschillende festivals in Europa, de ‘Combine Harvest tour.’ In augustus…
Hippies, Punkers, Skinheads, Rasta's en Disco's rond 1975Hippies, Punkers, Skinheads, Rasta's en Disco's rond 1975In de jaren ’50 begonnen jongeren zich af te zetten tegen de maatschappij, maar dit begon pas echt in de jaren ’60, toen…

Reageer op het artikel "Subcultuur: punkers"

Reacties

Liz, 11-08-2014 09:33 #2
Als reactie op Liselot en het artikel:
Ja, er zijn vooroordelen, de helft van de genoemde punten in dit artikel bijvoorbeeld. Ik vind het erg jammer dat er zo generaliserend en ongenuanceerd een beschrijving gegeven wordt van de "punk-scene", zeker omdat het verder gaat dat drank, muziek en ongewassen oksels.

Dat het gebrek aan warm water een teken is van je niet druk maken om persoonlijke hygiëne bijvoorbeeld. Mijn ervaring is dat je heel creatief kunt zijn als je geen warm water hebt en hygiëne wel belangrijk kunt vinden. Wellicht douche je niet 1 of 2 keer per dag in dit geval, maar of dat nou onhygiënisch zou zijn? Persoonlijk, ik heb geen (warm) water, en douche bij mijn buurman, of kook water voor de afwas/snel wassen met washandje. Vang water op voor de toilet, voor mijn planten en het schoonmaken van het huis. En vul eens in de week flessen voor drinkwater.

Ook bij het stukje idealen mis ik bijvoorbeeld de overtuigde stem voor solidariteit en tolerantie, en de stem tegen racisme, fascisme, seksisme en maatschappelijke uitsluiting. En de maatschappij omzetten naar seks, drugs en rock&roll?! Sorry, maar die mag weggestreept worden. En dan ook meteen de beschrijving dat punks het liefst bier drinken, of sterke drank. In welke groep zie je dat niet, mensen die regelmatig veel drinken? Dat is geen specifieke eigenschap van een punker. En daarnaast is het een gekleurde omschrijving die een beeld neerzet van overmatig drankgebruik waar dit drankgebruik echt niet nadrukkelijk meer is dan in andere sociale groepen in de maatschappij. Laat staan dat het daardoor klinkt alsof je moet drinken om punker te zijn, terwijl mijn ervaring met mensen die zich binnen de punkbeweging begeven is, dat er ook genoeg weinig tot geen alcohol nuttigen.

Ook dat het verzet agressief zou zijn is uit de tijd. Demonstraties en manifestaties waren harder in eerdere jaren, maar dit was niet enkel in de punk beweging, dit was een trend die je overal zag in de jaren 60 tot 80. En flink afnam in de jaren 90/00. Daarnaast is het een goede kanttekening dat je je af kunt vragen wat agressie is. Overtuigd demonstreren tegen onrecht en met (ludieke) acties, of repressie vanuit de regering en het gelegitimeerd geweld waarmee de regering groeperingen die het niet met haar eens zijn probeert te onderdrukken. Mijn ervaring is dat politieoptreden naar specifieke doelgroepen vaak onnodig hard is, en dat vind ik persoonlijker schadelijker en agressiever dan iemand die zich door middel van zijn levensstijl afzet en uitspreekt tegen de misstanden in de maatschappij.

Er staan zeker ook goede punten in dit artikel, maar ondergesneeuwd door ongenuanceerde omschrijvingen en onwaarheden die het artikel kleuren, houden ze weinig stand. Dat vind ik jammer. Ik zou de schrijver willen uitnodigen eens zelf een kijkje te nemen, en in gesprek te gaan met mensen, of betere research te doen, en dan het artikel herschrijven. Want dit houdt enkel vooroordelen in stand, en daarmee het vaak geziene onbegrip en angst vanuit andere sociale groepen, die zodra men in gesprek raakt of in langduriger contact met elkaar komt, volledig ongegrond blijken te zijn.

Liselot, 30-05-2012 14:49 #1
Zijn er vooroordelen over punkers?

Infoteur: Lisevv
Gepubliceerd: 15-06-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 2
Schrijf mee!