InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Vrouwenbesnijdenis in Nederland

Vrouwenbesnijdenis in Nederland

Vrouwenbesnijdernis: alleen al in een provincie als Friesland lopen een dikke 660 meisjes kans op vrouwenbesnijdenis als ze bijvoorbeeld teruggaan naar hun land van herkomst. In heel Nederland lopen dus duizenden meisjes kans op genitale verminking. Nederland wil daar fors tegen optreden. Wat is vrouwenbesnijdenis? En hoe vaak komt vrouwenbesnijdenis in Nederland voor?

Vrouwenbesnijdenis: vooral vrouwen uit Egypte, Somalië en Nigeria

Onderzoek heeft uitgewezen dat vooral meisjes uit Egypte, Somalië en Nigeria worden besneden. Ook meisjes uit 25 andere Afrikaanse landen lopen grote kans op de verminking van hun genitaliën. Bovendien gaat het vooral om meisjes in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar.

Maak een Vuist tegen Vrouwelijke Genitale Verminking

In het noorden van Nederland is een organisatie opgericht die de vrouwenbesnijdenis een halt wil toeroepen. De organisatie: Maak een vuist tegen vrouwelijke genitale verminking. Naast het proberen te stoppen van de besnijdenis moet de organisatie ook informatie verstrekken aan bijvoorbeeld medici en leraren. Als een leraar bijvoorbeeld hoort dat een jong meisje uit één van de risicolanden een speciaal feest is beloofd, dan moeten er minimaal alarmbellen gaan rinkelen. Vanzelfsprekend krijgen ook meisjes uit deze landen “gewone”feesten, maar het kan ook een signaal zijn dat er een besnijdenis volgt met daarop volgend de plichtplegingen die staan voor iets ‘eerbaars”als vrouwenbesnijdenis.

Vrouwenbesnijdenis wordt als eerzaam beschouwd

Want hoewel de westerse wereld de besnijdenis van vrouwen als zeer kwalijk beschouwt, is het grote probleem nog steeds dat het in die specifieke landen juist als eerzaam wordt gezien. Een meisje dat besneden is maakt veel meer kans, zelfs soms alleen maar kans, op een huwelijk. Door de besnijdenis wordt de toekomst van het meisje veilig gesteld vinden de ouders, want als zij er niet meer zijn is er dan nog wel iemand om voor haar te zorgen.

Wat is vrouwenbesnijdenis?

Genitale verminking of vrouwenbesnijdenis kent heel veel uiteenlopende vormen. Zij zijn afhankelijk van het land en de traditie waaruit het meisje komt.
  • In het algemeen worden (delen van) de clitoris weggehaald
  • Ook (delen van) de schaamlippen worden verwijderd
  • In sommige culturen wordt daarnaast de vagina kleiner en strakker gemaakt door hem dicht te naaien
  • Ook zijn er niet-medische verminkingen die gerekend worden tot vaginale verminking. Daarbij wordt de vagina bewerkt met messen (kerven) en prikken

Gevolgen van vrouwenbesnijdenis

Vrouwenbesnijdenis is niet een natuurlijk proces en er wordt een deel van de vrouw mee verminkt dat eigenlijk gewoon in tact zou moeten zijn. Daarom ondervinden vrouwen er veel hinder af. Naast het feit dat de verminking op zich al heel pijnlijk is, bloeden veel meisjes ook nog eens dood of lopen ziekten op. Dit laatste gebeurt omdat de materialen waarmee de besnijdenis is gedaan niet hygiënisch zijn en de besnijdenis zelf vaak door vrouwen van de stam wordt gedaan in alles behalve hygiënische achterkamertjes.
Overleven de vrouwen de besnijdenis wel dan zijn de meest voorkomende klachten:
  • Pijn bij het menstrueren
  • Pijn bij het vrijen
  • Posttraumatisch Stress Syndroom
  • Volledig openscheuren bij de bevalling omdat de vagina helemaal dicht zit genaaid

Vrouwenbesnijdenis in Nederland strafbaar: jaren gevangenisstraf

In Nederland is vrouwenbesnijdenis overigens strafbaar en staan er zelfs zware straffen op.
Zowel de persoon die de besnijdenis uitvoert als de ouder of ouders die erom vragen kunnen jaren celstraf krijgen

Vrouwenbesnijdenis in Nederland zelf

Hoewel de gedachte altijd is dat meisjes uit landen waar besnijdenis ”normaal” is, ook in hun land van herkomst zullen worden besneden is dat niet altijd waar. De schatting is dat in Nederland zelf ook tientallen meisjes jaarlijks besneden worden.En dat is dus zwaar strafbaar. Veel vaker komt het echter voor dat een jong meisje tijdens de lange zomervakantie meegaat naar het land van herkomst, daar besneden wordt en dan een aantal weken heeft om op te knappen. Terug in Nederland weet de omgeving er dan niet van en komt er vaak ook niet achter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrouwenbesnijdenis in EgypteVrouwenbesnijdenis in EgypteVrouwenbesnijdenis wordt vaak nog als de normaalste zaak van de wereld gezien in Egypte en andere Oost-Afrikaanse landen…
Interview met Somalische vrouw over besnijdenisDe strijd tegen vrouwenbesnijdenis gaat nog altijd door. Zes februari vindt de tweede Internationale Dag tegen Vrouwenbe…
Besnijdenis – verminking van vrouwenBesnijdenis – verminking van vrouwenEen reine vrouw is een besneden vrouw; dat is een eeuwenoude traditie in diverse culturen die de praktijk van de besnijd…
mijn kijk opMannenbesnijdenis; een walgelijke traditieVrouwenbesnijdenis wordt door intelligente mensen alom afgekeurd maar mannenbesnijdenis niet. In veel landen wordt manne…
Waris Dirie: Vechten tegen vrouwenbesnijdenisDe Somalische Waris Dirie ontvluchtte op veertienjarige leeftijd haar geboorteland en kwam terecht in Londen, waar ze al…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Vrouwenbesnijdenis in Nederland"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 18-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Special: Gynaecologische aandoeningen
Schrijf mee!