Bendes in Amerika: MS-13

MS-13, ook wel Mara Salvatrucha 13 genaamd, raast als een plaag over Amerika. Het woord ‘mara’ staat voor jeugdbende, terwijl Salvatrucha refereert aan de guerrilla’s in El-Salvador en het getal dertien staat voor 13th street in LA. Het is inmiddels een internationale criminele organisatie, gevestigd in drieëndertig staten in Amerika en zes landen in Noord- en Midden-Amerika. En met dit artikel, leren wij deze voor velen nog onbekende bende ook in Europa kennen.
Mara Salvatrucha 13 is een bende bestaande uit gedepriveerde hispanics, gevlucht voor het oorlogsgeweld in eigen land. MS-13 is gehuld in mysterie en oogst zowel bewondering als angst. Het is voor velen een raadsel, dat in dit artikel stukje bij beetje zal worden ontrafelt. De etnische grens tussen blank en niet-blank, maar ook tussen verschillende niet-blanke groeperingen speelt een vitale rol in het ontstaan van deze bende. Zoals vele andere bendes wordt MS-13 geassocieerd met drugshandel, diefstal, bedreiging en schietpartijen. Om alle daden van de MS-13 in een artikel te vatten is onmogelijk, maar de onderstaande link bied een even interessante als gruwelijke kijk in de leefwereld van deze levensgevaarlijke bende:

http://www.tipt.nl/topic/583/ms13-mara-salvatrucha-worlds-most-dangerous-gang

Ontstaansgeschiedenis

In het jaar 1980 breekt er een hevige burgeroorlog uit in El-Salvador. Het land werd verscheurt en veel mensen migreerden naar Los Angeles in de hoop op een beter leven. Eenmaal in Amerika werden ze echter geconfronteerd met discriminatie en vereenzaming en werden ze voortdurend lastiggevallen door verschillende bendes in de wijken van Los Angeles. Als reactie hierop stichtten twee jongeren de jeugdbende Mara Salvatrucha 13, dat binnen de kortste keren uitgroeide tot een enorme criminele onderneming die stadscentra, buitenwijken en ook kleinere steden infiltreert. Gedepriveerde jonge immigranten werden al snel omgeturnd tot keiharde criminelen. Massale deportatie van MS-13 leden door de Amerikaanse overheid werkte averechts. Eenmaal terug in het thuisland El-Salvador hadden de leden niet langer een strafblad. Een gevolg was dat het geweld in Midden-Amerika escaleerde, waarbij MS-13 als een plaag over El-Salvador en alle nabij gelegen landen zwermde. Inmiddels duiken er ook steeds meer namen op van leden van de MS-13 in Europa op. Dat deze bende in Amerika is ontstaan is overigens weinig verassend. Niet-blanken ervaren er (institutionele) discriminatie, uitsluiting en inferioriteit. Als tweederangs burgers leven onevenredig veel van hen in de achterstandswijken van de grote steden en sub-urbs. In geen enkel ander land is er zo’n sterke etnische segregatie als in Amerika. Leiders van de Latino’s willen niet geassocieerd worden met het geweld van de MS-13 of 18th street, omdat zulke bendes een gevaar zijn voor het beeld en de stereotypering van etnische minderheden in Amerika.

Structuur

Zoals gezegd spelen deprivatie, discriminatie, uitsluiting en rivaliserende bendes een belangrijke rol voor leden die zich bij een bende aan te sluiten. Binnen de bende speelt sociale controle ook een belangrijke factor, die voorkomt dat leden de bende zullen verlaten of verraden. Het inwijdingsritueel van nieuwe mannelijke leden bestaat uit een dertien seconden durende aframmeling (jumping in) door leden van Mara Salvatrucha, terwijl nieuwe vrouwelijke leden naar verluid door zes bendeleden verkracht worden. Hier blijft het echter niet bij, nieuwelingen moeten de nieuw verworven status namelijk gaan verdienen, door nieuwe leden te rekruteren, door inkomsten te verwerven en/of door rivaliserende bendeleden te vermoorden. De inkomsten worden verworven door middelen van het heffen van beschermingsrechten. Zij die dit weigerden riskeerden hun leven. Seksualiteit speelt hierbij een belangrijke rol. Leden van de MS-13 dreigen de dochters van kooplieden te verkrachten wanneer zij niet meewerken (rape taxes). Ook fungeren massa-verkrachtingen enerzijds als krachtig afschrikmiddel tegenover andere bendes en anderzijds creëert het onderlinge solidariteit binnen de eigen bende.

Mannelijke hegemonie

Binnen de MS-13 is er ook een hiërarchie van mannen en vrouwen, waarin beiden een verschillend rolpatroon aannemen. Lid zijn van een bende wordt gekoppeld aan het toonbeeld van kracht en mannelijkheid. Mannelijke bendeleden zijn echte mannen, sterk en onverzettelijk. Vrouwen zijn op drie verschillende manieren aan de bende verbonden: via familie, via vrienden of via bende-activiteit in de omgeving. Vrouwen nemen binnen de bende een marginale rol in en fungeren vooral als veredelde seksslaven. Ter illustratie: vrouwelijke bendeleden worden gedeeld door alle mannelijke bendeleden. Zoals de samenleving door mannen wordt gedomineerd, zo ook de bendes. Moore identificeert drie centrale aspecten: vrouwen horen niet thuis in een bende, mannelijke dominantie van mannen boven vrouwen is natuurlijk en legitiem, mannen mogen vrouwen seksueel gebruiken (lees: misbruiken). Fleisher wijst in dit laatste geval op voorbeelden waarin vrouwen als punching bags fungeerden, mishandeld of simpelweg verlaten werden. Ironisch genoeg zien sommige vrouwelijke bendeleden hun lidmaatschap als een vorm van emancipatie, omdat er tussen de vrouwelijke leden een sterke solidariteit (sisterhood) heerst.

Invloed vrouwen

De invloed van vrouwen moet echter niet onderschat worden. Ten eerste vormen vrouwen een belangrijke rol in de cohesie van de bende, mede omdat zij -eerder dan mannen- een vaste verblijfplaats konden regelen. Vanuit deze verblijfplaatsen was het makkelijker om bendeactiviteiten te concentreren. Ten tweede worden vrouwelijke bendeleden als gatekeepers van de bende gezien. Dit klinkt wat vreemd binnen deze context, maar binnen een gesloten gemeenschap, zoals de Ms-13, speelt de seksualiteit en vruchtbaarheid van de vrouwen een belangrijke rol. Zij zijn bij wijze van spreke een garantie voor het voortbestaan van de bende. Ten derde is de moeder heilig binnen hispaanse kringen. Dit blijkt alleen al uit de vijftien gouden regels van de MS-13: regel 1, ik leef voor mijn moeder, maar ik sterf voor mijn wijk.; regel 2, vergeef mij moeder voor mijn wilde leven.; regel 9, waar je ook heen gaat, je neemt altijd je moeder mee. De vraag die rest - en waar vooralsnog geen onderzoek naar verricht is- is wat nu eigenlijk de daadwerkelijke macht van de moeder is en of ze die ook daadwerkelijk uit kan oefenen. Ten vierde spelen vrouwen (als seksslaven) een rol in het seksueel genot van de mannen. Ten vijfde maken vrouwen intragender geweld mogelijk. Dit betekent dat mannelijk geweld -met uitzondering van verkrachting- alleen op mannen gericht is en vrouwelijk geweld op vrouwen. Op deze wijze hoeft het eergevoel van de man niet aangetast te worden.

Conclusie

Wat dit stuk aantoont is dat niet alleen het verkrijgen, maar ook de structuur en de gevolgen van bendelidmaatschap voor mannen en vrouwen zeer verschillend zijn. Het inwijdingsritueel typeert dit verschil. Mannen worden geconfronteerd met geweld, vrouwen met seksualiteit. Daar waar mannen worden gezien als echte mannen, worden vrouwen misbruikt als veredelde seksslaven. Deze ondergeschikte positie creëert echter wel een gedeelde solidariteit (sisterhood) onder vrouwen. Sterker nog, sommige vrouwen hopen op deze wijze aan de mannelijke hegemonie in hun buurt te ontsnappen. Tevergeefs. Ook het geweldspatroon onder mannen en vrouwen is verschillend. De wijze en mate is bij vrouwen minder en het geweld is uitsluitend gericht op andere vrouwen. De fysieke en psychische impact van lidmaatschap is voor vrouwen enorm. Ze worden misbruikt door zowel eigen leden als leden van andere bendes (additional victimization risk) en geconfronteerd met ongelijkheid. Desondanks is het lidmaatschap van vrouwen gestaag groeiende, iets dat elke feminist zorgen zou moeten baren.
© 2009 - 2024 Apocalypse, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Diersoort: de MaraDiersoort: de MaraDe Mara lijkt een mix tussen allerlei dieren, maar is verwant aan de Cavia. Deze knaagdierachtige zien we in bijna elke…
Hoe is de maffia georganiseerd? Organisatie en inwijdingHoe is de maffia georganiseerd? Organisatie en inwijdingWie bij de maffia wil gaan kan zich niet zomaar aansluiten. Voordat je een "man van eer" of maffioso kan worden moet je…
Nationaal Park Masai Mara in KenyaNationaal Park Masai Mara in KenyaMasai Mara is zonder twijfel het meest bekende wildpark van Kenya. Het is Afrika ten top. De masaikrijgers die er leven…
Impliciete en expliciete discriminatieDiscriminatie is zo oud als de mensheid. Mensen denken positief over de groep waar ze bij horen (ingroups). Over groepen…

Hiep, hiep, hoera, een verjaardag!Hiep, hiep, hoera, een verjaardag!Verjaardagsfeestjes zijn van alle tijden, niet helemaal. Het is handig om te wéten wanneer je jarig bent. Toen het eenma…
Sinti en Roma zigeunersAl eeuwen lang wonen er zigeuners in Europa. In sommige landen is dit al heel lang een historisch feit, maar wel een min…
Bronnen en referenties
  • Decker, S.H. St. Cyr, J.L. (2003) Girls, guys, and gangs: Convergence or divergence in the gendered construction of gangs and groups, Journal of criminal justice, vol. 31, no. 5 blz. 423-433. Deschenes, E. P., Finn-Aage, E. (1999) Violence and gangs: gender differences in perceptions and behavior, journal of quantitative criminology, vol. 15, no.1, blz. 63-96. http://www.altereddimensions.net/crime/MS13Gang.aspx http://www.tipt.nl/topic/583/ms13-mara-salvatrucha-worlds-most-dangerous-gang
Apocalypse (8 artikelen)
Laatste update: 01-02-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.